• Re: [Byggtråd] Kolfiber-fixie

Av:
    perzzon
    Sant.
    Avrivningsväv är ju inte en dum idé heller som fältis säger. Perforera tapen och testa.

Av:
    bellasoda
    perzzon skrev:
    Sant.
    Avrivningsväv är ju inte en dum idé heller som fältis säger. Perforera tapen och testa.

Hur menar du? Jag använder perforerad tape redan. Eller menar du avrivningsväv i kombination med vakuumpåse?

Av:
    perzzon
    Aha. Trodde du hade tät tape av någon anl.
    Nej jag tänkte i combo med tapen. Det borde väl kunna fungera. Och skapar I så fall en bättre yta att laminera nästa lager mot.

Av:
    bellasoda
    Sakta men säkert så börjar bygget ta form.
    70B9FB48-6B9E-4145-86C3-21DAD81899C2.jpeg

Av:
    perzzon
    Sakta???

Av:
    Tore krok
    Ang vevparti så finns det ett bolag som tillverkar adaptrar som gör om shimanos 130 bcd till 144bcd för track, en 1 1/8 klinga är att föredra så det kan va en lösning men shimanovev. Så länge du har en vev som är max 170mm är det lugnt, så länge BB inte sitter för lågt, Brukar väl va runt 54mm bb drop på många trackramar

Av:
    bellasoda
    Tore krok skrev:
    Ang vevparti så finns det ett bolag som tillverkar adaptrar som gör om shimanos 130 bcd till 144bcd för track, en 1 1/8 klinga är att föredra så det kan va en lösning men shimanovev. Så länge du har en vev som är max 170mm är det lugnt, så länge BB inte sitter för lågt, Brukar väl va runt 54mm bb drop på många trackramar

Tack för bra tips!

Jag har hittat ett billigt Shimano-vevparti på köp&sälj med 170mm långa vevarmar.

Jag hade tänkt utgå från min landsvägscykel geometrimässigt, den har BB drop på 70mm, blir det för mycket tror du?

Av:
    velovin
    bellasoda skrev:

Jag har hittat ett billigt Shimano-vevparti på köp&sälj med 170mm långa vevarmar.

Jag hade tänkt utgå från min landsvägscykel geometrimässigt, den har BB drop på 70mm, blir det för mycket tror du?

Att jämfört med många bancyklar öka BB-drop med så mycket, samtidigt som du har en 5 mm längre vev låter lite riskabelt. Det artar ju sig till en rolig och spännande hoj, tråkigt om den inte går att svänga med :)

Det går naturligtvis att planera färden efter begränsad svängradie, men ibland går det ju inte som planerat...

Av:
    Bengt-re
    bellasoda skrev:
    Tore krok skrev:

Tack för bra tips!

Jag skulle sikta på omkring 50mm, men det är mina tankar - Jag har det på min fixinspireade landsvägscykel och det gör märkbar skillnad gentemot de 68mm som den normala lvg-cykeln har.

Titta på geometrin på någon fixispecifik ram och jämför? 170mm vevar och bb-drop på 70mm och och lvg Q-faktor låter i mina öron lite på den mer spännande sidan.

#gubbspekulation

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    bellasoda
    Bengt-re skrev:
    bellasoda skrev:
    Tore krok skrev:

Tack för bra tips!

Jag skulle sikta på omkring 50mm, men det är mina tankar - Jag har det på min fixinspireade landsvägscykel och det gör märkbar skillnad gentemot de 68mm som den normala lvg-cykeln har.

Titta på geometrin på någon fixispecifik ram och jämför? 170mm vevar och bb-drop på 70mm och och lvg Q-faktor låter i mina öron lite på den mer spännande sidan.

#gubbspekulation

Jag vet inte vad Q-faktorn blir, men det är ingen regelrätt landsvägsvev jag hittat utan en alfine. Den marknadsförs väl som pendlarvevparti?

Tack allihopa för era tips i alla fall, jag kommer nog satsa på att höja vevpartiet helt enkelt!

Av:
    bellasoda
    ...dubbelpost
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-22 08:26 av bellasoda.

Av:
    Bengt-re
    bellasoda skrev:
    Bengt-re skrev:
    bellasoda skrev:
    Tore krok skrev:

Tack för bra tips!

#gubbspekulation

Jag vet inte vad Q-faktorn blir, men det är ingen regelrätt landsvägsvev jag hittat utan en alfine. Den marknadsförs väl som pendlarvevparti?

Tack allihopa för era tips i alla fall, jag kommer nog satsa på att höja vevpartiet helt enkelt!

Jag tror att det är ett klokt beslut - att dra i en pedal med fixi är ju lite otrevligare och mer oundvikligt än på en cykel med frihjul så lite marginaler minskar nog risken att hamna i missärtråden.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    bellasoda
    En bild på den tilltänkta veven, inklusive vevlager. Just nu sitter det 39t klinga på, får se om det blir lagom.

422D1A3E-A9A5-4BD1-B5ED-28B20E663B14.jpeg

Det verkar passa. Bara att korta ner hylsan till 68mm.

Av:
    bellasoda
    Downtube börjar bli lagom tjockt. C:a 10 lager, 2.5mm godstjocklek och 200g.

F2A5C32A-B908-4AA0-B549-DC12AE432814.jpeg

Headtube gjorde jag om från scratch baserat på en gaffel jag fick här på forumet. Det behövs några fler lager kolfiber, så därför har jag inte filat till ändarna på röret än.

03D33B20-FDA2-44BA-B935-26AAFDC02682.jpeg

Broms införskaffad. Eftersom vevpartiet blev Shimano så skaffade jag mig en billig Claris frambroms.

855064AE-C37D-4689-9E48-0E76B9292970.jpeg

Av:
    velovin
    Mäkta imponerad!

Tror att 39 kommer bli lite litet om du inte har ett onödigt litet bakdrev. Under mina fixiedagar körde jag på 48-17, utan att på något sätt ha monsterben.

Du kan ju googla "skidpatch" också, för att inte skidda slut på däcket direkt.

Av:
    bellasoda
    velovin skrev:
    Mäkta imponerad!

Tror att 39 kommer bli lite litet om du inte har ett onödigt litet bakdrev. Under mina fixiedagar körde jag på 48-17, utan att på något sätt ha monsterben.

Du kan ju googla "skidpatch" också, för att inte skidda slut på däcket direkt.

Jag har faktiskt inte hittat några hjul än, men jag har köpt ett 16t drev. 39/16 borde åtminstone funka för backarna där jag bor, det är väl c:a 10% lutning som brantast.

Det är 3/32” på framklingan, så jag har skaffat matchande kedja och drev. Skulle det vara fel utväxling så får jag väl köpa nya grejer och då konverterar jag nog till 1/8”.

Av:
    velovin
    Med fastnav är det inte uppför som är det luriga med utväxlingen, i backen nerför Storgatan spinner du ur även en 48-16 rätt snabbt. 39-16 lär bli bra högkadensträning :)

Av:
    bellasoda
    velovin skrev:
    Med fastnav är det inte uppför som är det luriga med utväxlingen, i backen nerför Storgatan spinner du ur även en 48-16 rätt snabbt. 39-16 lär bli bra högkadensträning :)

Ja högkadensträning sägs ju vara bra. :-)

Av:
    bellasoda
    Dropouts.
    CEEF3993-C3A7-43A7-8513-28D470A9BADF.jpeg

Av:
    velovin
    Har du filat till egna dropouts!? Episkt!

Gillar själv är bäste dräng-inställningen, kör hårt.

Av:
    zodah
    velovin skrev:

Lurigt och lurigt : -) Jag tyckte nog både det ena och andra var lurigt med fastnav. Både uppför med för tung växel och nedför med för lätt. Nedför har man mkt stor användning av en broms.
    Jag tyckte även halt och snö var lurigt.

Ser för övrigt riktigt fint ut!

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Willie
    Jag älskar den här tråden!

Så jäkla kul att du vågar testa detta, jag gjorde ett liknande försök när jag pluggade i ett arbete men jag gjorde hela ramen i ett stycke och försökte laminera det. (Sjukt dåligt påläst men testade) Det blev tyvärr för svajigt och det slutade med att den sprack. Men man lärde sig mycket längs vägen!

Hittade bara en väldigt gammal bild på när den var påväg ihop.
    fixie.JPG

Instagram: wilhelmlidstrom

Av:
    42Hz
    Gillar riktiga byggtrådar som detta! :)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    bellasoda
    Willie skrev:

Så jäkla kul att du vågar testa detta, jag gjorde ett liknande försök när jag pluggade i ett arbete men jag gjorde hela ramen i ett stycke och försökte laminera det. (Sjukt dåligt påläst men testade) Det blev tyvärr för svajigt och det slutade med att den sprack. Men man lärde sig mycket längs vägen!

Snygg!

Intressant alltså! Varför blev den svajig och sprickbenägen tror du? Hade du byggt den för klent eller var det något annat problem som dykt upp?

Av:
    bellasoda
    velovin skrev:
    Har du filat till egna dropouts!? Episkt!

Gillar själv är bäste dräng-inställningen, kör hårt.

Man kan ju beställa dropouts givetvis, men det kostar både pengar och tar leveranstid.

Som av en slump så hade jag lite aluminiumplåt liggandes så det var bara att börja såga och fila. Hade jag behövt växelöra så hade det varit en helt annan femma dock.

Av:
    Willie
    bellasoda skrev:
    Willie skrev:

Snygg!

Intressant alltså! Varför blev den svajig och sprickbenägen tror du? Hade du byggt den för klent eller var det något annat problem som dykt upp?

Det var nog en kombination av okunskap i att hantera materialet för tunt på sina ställen. Den sprack i vevlagret/sadelstaget.

Hur tänker du att du ska sammanfoga alla rör du skapat sedan?

Instagram: wilhelmlidstrom

Av:
    bellasoda
    Willie skrev:
    bellasoda skrev:
    Willie skrev:

Snygg!

Det var nog en kombination av okunskap i att hantera materialet för tunt på sina ställen. Den sprack i vevlagret/sadelstaget.

Hur tänker du att du ska sammanfoga alla rör du skapat sedan?

Jag tänkte ”punktsvetsa” med lim, sedan spackla med epoxi och sönderklippt kolfiber och till sist lägga på remsor med kolfiber. Jag räknar med c:a 100-200g i ökad ramvikt pga förstärkningar.

Jag håller på och bygger jigg nu, men jag ska nog bygga om huvudröret för tredje gången innan jag börjar sammanfogningen.

Av:
    bellasoda
    Jiggen är nu byggd efter geometrin på min linjecykel.

DCC742EC-D6AC-4850-B365-41579319DC40.jpeg

Jag har höjt vevlagerhylsan 1.5cm efter tips, tack för det! Jag har medvetet inte mätt upp sadelstolpen än, linjecykeln har STA på 73, tydligen ska man ha STA på 75 på en fixie?

21803284-2028-4580-ACAA-EEB5088A0140.jpeg

Av:
    sidd260
    Hi,

Interesting thread. I see that you are at the point of putting your tubes together.
    I would like to introduce myself as someone who is a professional within composite materials working for a certain Swedish car manufacturer on the west coast. I have also worked within the bike industry in the past.
    I am quite worried about the quality of joints you will get between your tubes (which is extremely critical for the structural integrity). I see that you have 10 x 0.25 mm of 200 gsm carbon weave. However, not using vaccum pressure might induce a lot of voids in your structure. Even if you have reasonable quality within your tubes, I cannot imagine how you will achieve defect free joints between your tubes.
    I don't want to be the guy who just criticises your project. If you are interested, I can help you with a vaccum bagging setup and some inspection to see if your structure has sufficient stiffness.

/S

Av:
    jofahjalm
    Älskar!

Av:
    iionasson
    Woow!! Det händer plötsligt!

Av:
    NickPick
    sidd260 skrev:
    Hi,

Interesting thread. I see that you are at the point of putting your tubes together.
    I would like to introduce myself as someone who is a professional within composite materials working for a certain Swedish car manufacturer on the west coast. I have also worked within the bike industry in the past.
    I am quite worried about the quality of joints you will get between your tubes (which is extremely critical for the structural integrity). I see that you have 10 x 0.25 mm of 200 gsm carbon weave. However, not using vaccum pressure might induce a lot of voids in your structure. Even if you have reasonable quality within your tubes, I cannot imagine how you will achieve defect free joints between your tubes.
    I don't want to be the guy who just criticises your project. If you are interested, I can help you with a vaccum bagging setup and some inspection to see if your structure has sufficient stiffness.

/S

👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼

Av:
    bellasoda
    sidd260 skrev:
    Hi,

/S

Hi!

Thank you for your concerns. I understand that the vacuum bagging method is superior and there might be concerns with the strength and stiffness using my method. However, the tape method is not unheard of among DIY carbon bike building so I will give it a go.

I work in a related business so I am not without understanding with regards to strength of stuff so I guess we will see what part of the bike that will fail first. :-)

Thank you for your offer anyway!

Pictured below is some local strengthening before assembling.
    FF4813BB-E327-4BD9-8A16-21DB52CC782F.jpeg

Av:
    bellasoda
    För er som är intresserade, i den här bloggen så hittade jag massa matnyttigt kring tejpmetoden:

https://chrisaldgate.wordpress.com

Av:
    Sernevi
    Alltså, jag förstår att tanken är att göra på ditt eget sätt osv. Men att tacka nej till ett erbjudande att använda professionell utrustning och kanske lära sig ett och annat från en faktisk expert vet jag inte om jag finner mest dumdristigt eller arrogant. Och det säger jag i all välmening.. Tänder är dyra och jobbiga att bli av med, och om jag personligen ska lära mig något gör jag hellre det under mer eller mindre kontrollerade former.

Bara min tanke i ämnet...

Av:
    Hasse#7
    Sernevi skrev:
    Alltså, jag förstår att tanken är att göra på ditt eget sätt osv. Men att tacka nej till ett erbjudande att använda professionell utrustning och kanske lära sig ett och annat från en faktisk expert vet jag inte om jag finner mest dumdristigt eller arrogant. Och det säger jag i all välmening.. Tänder är dyra och jobbiga att bli av med, och om jag personligen ska lära mig något gör jag hellre det under mer eller mindre kontrollerade former.

Det är alltså nu frågan om relevant utbildning ställs? Det är ju flera stycken som byggt efter eget huvud, Anders H och August O(?) tex. Livslängden verkar kortare på objekten men de imploderar inte.

Av:
    jofahjalm
    Jag förstår inte ryggdunkandet. Det ser verkligen dåligt ut och helt livsfarligt ut att använda. Det är som ett litet barn och misslyckats med sin pinata.

Av:
    bellasoda
    jofahjalm skrev:
    Jag förstår inte ryggdunkandet. Det ser verkligen dåligt ut och helt livsfarligt ut att använda. Det är som ett litet barn och misslyckats med sin pinata.

Haha!

Av:
    bellasoda
    Hasse#7 skrev:
    Sernevi skrev:

Det är alltså nu frågan om relevant utbildning ställs? Det är ju flera stycken som byggt efter eget huvud, Anders H och August O(?) tex. Livslängden verkar kortare på objekten men de imploderar inte.

Vad är relevant utbildning i det här fallet egentligen?

Av:
    Fältprästen
    Jag tror på tejpmetoden, speciellt för "runda" rör. Jag har själv inte använt just tejp, men plastsnitsel. Fungerar likadant. Men jag perforerade inte den, epoxin smet ut ändå.
    Tejpmetoden kommer att trycka ihop laminatet fullt tillräckligt, under förutsättning att det inte är några svackor i ytan och att man spänner tejpen.
    Jag vet inte hur du laminerat, men jag skulle rekommendera att smeta på rikligt med epoxi först på delen du skall bygga upp, därefter lägga på kolfibern och sedan pressa på.
    Detta för att få in tillräckligt med epoxi på "insidan", eftersom det är i princip omöjligt att se om väven är genomvätt eller inte. Alternativt väta den innan den läggs på.

Har för övrigt ett köpt lindat rör (det syns tydligt) liggande någonstans.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-12-03 22:05 av Fältprästen.

Av:
    AlfaAlfa
    bellasoda skrev:
    sidd260 skrev:
    Hi,

/S

Hi!

Thank you for your concerns. I understand that the vacuum bagging method is superior and there might be concerns with the strength and stiffness using my method. However, the tape method is not unheard of among DIY carbon bike building so I will give it a go.

I work in a related business so I am not without understanding with regards to strength of stuff so I guess we will see what part of the bike that will fail first. :-)

Thank you for your offer anyway!

Pictured below is some local strengthening before assembling.

Bra skrivet, kolfiber är inte magiskt magi, det är den dyra versionen av papier maché.

Att det ser "vobbligt" eller kladdigt ut är ju just för att du inte använder autoklav, vacum sug eller frästa formar. Det är nog det som gör folk oroliga. Vill du öka "precisionen" till nästa gång och om du kan bygga något i cad så 3d printa ut "ramen" i delar, sätt ihop den och laminera ovanpå.

Det du gör med perforerad tape är ju en klassisk metod som används vid enkel laminering eller lagning av kompositer. Du lägger kolfiberarken om lott, du tejpar tight runt för att undvika luftbubblor och överbliven epoxi evakueras genom de små hålen.

Har gjort några avgjutningar på en Brooks cambium sadel på exakt samma tillvägagångssätt.
    IMG_1745.JPG

Tummen upp till ditt här projektet!

Och till kolfiber experten sid260 så vore det ju intressant att veta om det är Koeniggsegg och Rolo du syftar på med dina tidigare erfarenheter? För då vet jag vem du är....

Av:
    Hasse#7
    Relevant utbildning är bara en referens till inledningen av tråden med Magnus Bovalls Firstbygge. Först går han frågan om relevant utbildning och sen bygger han skjortan av allt och alla. Fortsätt ditt projekt, antingen har du eller så får du relevant utbildning. Drivet är det i alla fall inget fel på. Visa Jofa att det inte är en piñata.

Av:
    bellasoda
    Hasse#7 skrev:
    Relevant utbildning är bara en referens till inledningen av tråden med Magnus Bovalls Firstbygge. Först går han frågan om relevant utbildning och sen bygger han skjortan av allt och alla. Fortsätt ditt projekt, antingen har du eller så får du relevant utbildning. Drivet är det i alla fall inget fel på. Visa Jofa att det inte är en piñata.

Tack!

Av:
    thomaslundstrom
    Hasse#7 skrev:

Läsvärd tråd: https://happyride.se

--

GotoVelo!

Av:
    Kid1000
    Hej, kul med sånt projekt. Mera sånt!

Jag kanske kan komma med lite input ang fogar. Limma ihop triangeln som tänkt. Lägg sedan på mer epoxy och slipa till fina fillets.
    Lägg sedan på komposit som planerat, då du har fina fillets så håller tejpen sig lättare på plats. Stick sedan hål i tejpen som du vill.

Så länge det är fina tejpvarv så tror jag det är helt lugnt.
    Lycka till!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in