• Graveldäck 2020

Av:
    konscious
    Har fastnat mera för gravel mer än vad jag trott.

Men med Schwalbe G-One Allround 40-622, konstaterar jag att det var ett bra däck. Kanske lite tungt 470g.

Skärmavbild 2019-11-16 kl. 19.29.42.png

Ju mindre mönster desto bättre.
    Pirelli Cinturato 35-622 ser trevliga ut.

Skärmavbild 2019-11-16 kl. 19.39.55.png

Läser tester https://granfondo-cycling.com
    Erfarenheter från läktarexperterna?
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-11-16 19:47 av konscious.

• Re: Graveldäck 2020

Av:
    CW
    "Ju mindre mönster desto bättre"

För "sportgrus" kanske. Själv skulle jag aldrig välja dom däcken du har som exempel där för det jag kör.

Av:
    HåkanC
    konscious skrev:

Men med Schwalbe G-One Allround 40-622, konstaterar jag att det var ett bra däck. Kanske lite tungt 470g.

I så fall borde väl ngt av Jan Heines Rene Herse-däck passa?

https://www.renehersecycles.com
    De kostar iofs onödigt mkt, vilket säkert bidrog till att jag tyckte att de var ett så pass stort lyft när jag bytte från Schwalbe G-One

/Håkan

Av:
    lundatok
    Släta Gravelking.

Av:
    jingleyschmidt
    Vad är poängen med ett slätt grusdäck? Jag insåg precis att jag aldrig riktigt reflekterat över varför däck ser ut som dom gör. I min lilla värld så är mönstrade däck till för bättre grepp på t.ex grus i det här fallet, medan det inte behövs lika mycket på asfalt och så vidare. (OBS: Otroligt grovt förenklad, naturligtvis. :P)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-16 22:07 av jingleyschmidt.

Av:
    HåkanC
    jingleyschmidt skrev:
    Vad är poängen med ett slätt grusdäck? Jag insåg precis att jag aldrig riktigt reflekterat över varför däck ser ut som dom gör. I min lilla värld så är mönstrade däck till för bättre grepp på t.ex grus i det här fallet, medan det inte behövs lika mycket på asfalt och så vidare. (OBS: Otroligt grovt förenklad, naturligtvis. :P)
    Jan Heines förklaring (mannen bakom Rene Herse-däcken)
    Why We Don’t Make “Gravel” Tires
    Men enl honom är hans däck inte (helt) släta, läs mer här:
    Optimizing Tire Tread

Men han säljer numer även mer grovmönstrade och mer punkteringsskyddade däck

/Håkan

Av:
    jingleyschmidt
    Intressant, Håkan! Aldrig tänkt på det där med "grus som rullar på grus, så det spelar ingen roll hur mycket mönster du har, du kommer inte få grepp ändå".

Av:
    fasanen
    HåkanC skrev:

...

...

Men bara för lera!

Av:
    Murdock
    fasanen skrev:
    HåkanC skrev:

...

...

Men bara för lera!
    Nepp. Nu finns även Endurance Casing för några släta versioner.

Av:
    Jonatan F
    Jag är nöjd med mina panaracer pasela pris per komfort är bra!

Av:
    konscious
    HåkanC skrev:
    konscious skrev:

I så fall borde väl ngt av Jan Heines Rene Herse-däck passa?

De kostar iofs onödigt mkt, vilket säkert bidrog till att jag tyckte att de var ett så pass stort lyft när jag bytte från Schwalbe G-One

/Håkan

Känslan är viktig, däck är ändå den bästa och billigaste investeringen som gör mest för upplevelsen.

Av:
    dogday
    Köpte ett par WTB Byway när de kom i 700c-versioner, ungefär samtidigt som lövhalkan började. De första semislicka jag köpt, så ser fram emot att testa dem i stället för G-One Bite när våren blivit torr bakom öronen.

wtb-tire-byway-700-x-40c-road-tcs-tan-wall.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-17 00:40 av dogday.

Av:
    NiclasY
    Någon som har provat Tyre Wipers från samma tillverkare?

Av:
    NickPick
    jingleyschmidt skrev:
    Intressant, Håkan! Aldrig tänkt på det där med "grus som rullar på grus, så det spelar ingen roll hur mycket mönster du har, du kommer inte få grepp ändå".

Det översta på grusvägarna är ju lite större partiklar / helt löst. Då vill man att däcket ska hitta fäste. Fästet finns nedanför det lösa.

Filmönster används i tävlingssammanhang på mtb och cx så jag håller inte riktigt med dom där hersegubbarna.
    Möjligt att dom har andra typer av underlag...

Ja jag vet att det kördes rally för 100 år sedan på slicks "innan det blev förbjudet".

Av:
    Fjärdebrunn
    Min erfarenhet är att gummikok och casing är avgörande för både rull och fäste. Mönstret är underordnat.

Av:
    Singular
    Vänta lite - ni hävdar väl inte att Jan Heine på nytt killgissar och presenterar sina egna, högst selektiva ”fakta” som sanningar? :D

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    thomalin
    För mig är grusdäck en balans mellan bra rull både på asfalt, lera och grus, grepp i kurvor, vikt, grepp i lera och punkaskydd.

Är nu inne på mitt andra par Specialized Tracer pro 2bliss 33mm, och har än ännu inte upplevt en punktering (peppar, peppar ta i... ). Jag har länge suktat efter ny cykel som tar 40mm, men börjat tänka om. Med dessa däck kör jag frekvent på knytnävestor stenkross, sliriga stigar med rötter, häststigar och annat tillsammans med andra cyklister med feta däck eller mtb. Nersidan är att man sjunker ner lite mer i mjuk nylagd grus.

Rullar riktigt bra på asfalt.

Så detta mönster har varit optimalt för mig:

D85944A0-1445-4E41-B91A-6D96B51FA5B5.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-17 08:31 av thomalin.

Av:
    thomalin
    Noterar nu också att det smalaste däcket i gran fondos test är testvinnare (35,9mm), intressant. Kan vara värt att testa. Annars ser precis som TS skriver Pirelli Cinturato trevliga ut.

Av:
    Rattnalle
    Singular skrev:
    Vänta lite - ni hävdar väl inte att Jan Heine på nytt killgissar och presenterar sina egna, högst selektiva ”fakta” som sanningar? :D
    Helt omöjligt.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    konscious
    Fjärdebrunn skrev:
    Min erfarenhet är att gummikok och casing är avgörande för både rull och fäste. Mönstret är underordnat.

Så är det, tror jag med.

Av:
    HåkanC
    konscious skrev:
    Känslan är viktig, däck är ändå den bästa och billigaste investeringen som gör mest för upplevelsen.
    +1

/Håkan

Av:
    C-dale
    När man ger sig ut på ruffigare vägar o stigar är volym/dämpning trevligt. Åker snart ner till GC och då blir det 50 mm Bite fram o ett 45mm Riddler bak. Blir nog samma om det blir något långlopp nästa år.

Av:
    Rattnalle
    CW skrev:
    "Ju mindre mönster desto bättre"

För "sportgrus" kanske. Själv skulle jag aldrig välja dom däcken du har som exempel där för det jag kör.
    Jag trodde du cyklade i änggårdensbergen? Gruset där funkar ju med slicks. Givet att man kör i farter där flanörer inte behöver få skrämselhicka då.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ