• Skalplagg och tvätt/impregnering

Av:
    Makten
    Jag har sen en tid tillbaka börjat anse att skalplagg med Gore-Tex eller motsvarande membran är helt värdelösa i praktiken. De behöver nämligen impregneras för att andas och vara vattentäta. Cyklar man i skogen så blir plaggen leriga och svettiga och de måste tvättas åtminstone varannan gång, vilket är helt ohållbart när man använder dem flera gånger i veckan. Dels tappar de sin impregnering vid varje tvätt och dels brukar membranet delaminera från tyget efter bara några tvättar.

Hur hanterar man detta på bästa sätt? Finns det skalplagg med hygrofobisk yta som inte blir dyngsura trots att de inte är impregnerade?
    Ja, jag vet att man kan HTFU och cykla genomsur; det är ungefär det jag gör. Men det suger. Varför finns det forfarande år 2019 inte regnplagg som fungerar vid fysisk ansträngning utan att behöva lägga ner tid på att impregnera skiten? Då kan man ju lika gärna impregnera sin vindjacka. :-/
  • Re: Skalplagg och tvätt/impregnering

Av:
    emilh
    Shakedry.

Stora nackdelen är tyvärr att det inte är så tåligt, då det är väl tveksamt om det lämpar sig för skogscykling.

Av:
    Raggamuffin
    Varit sugen på shakedry, men man får inte använda ryggsäck med dem så i skogen på vintern går den nog bort för de flesta.

// Muffin

Av:
    fiskarn
    Makten skrev:
    Jag har sen en tid tillbaka börjat anse att skalplagg med Gore-Tex eller motsvarande membran är helt värdelösa i praktiken. De behöver nämligen impregneras för att andas och vara vattentäta. Cyklar man i skogen så blir plaggen leriga och svettiga och de måste tvättas åtminstone varannan gång, vilket är helt ohållbart när man använder dem flera gånger i veckan. Dels tappar de sin impregnering vid varje tvätt och dels brukar membranet delaminera från tyget efter bara några tvättar.

Hur hanterar man detta på bästa sätt? Finns det skalplagg med hygrofobisk yta som inte blir dyngsura trots att de inte är impregnerade?
    Ja, jag vet att man kan HTFU och cykla genomsur; det är ungefär det jag gör. Men det suger. Varför finns det forfarande år 2019 inte regnplagg som fungerar vid fysisk ansträngning utan att behöva lägga ner tid på att impregnera skiten? Då kan man ju lika gärna impregnera sin vindjacka. :-/

Jag håller inte riktigt med. Vattentätheten sitter väl i själva membranet? Impregneringen görs för att yttertyget inte ska suga upp vatten (eller så lite som möjligt).

Sen att det inte finns membranplagg som lämpar sig för cykling vid speciellt många väder håller jag med om.

Av:
    weldion
    Det viktiga är att aktivera funktionen i tyget med värme efter tvätt. Torkskåp, torktumlare, vedkamin.

Av:
    Radonmannen
    Jag har förbrukat åtskilliga Gore-Texplagg i och med pendling och många långa och blöta fjällvandringar. Min erfarenhet är:

1. Tvätta bara om du absolut måste, även om de själva säger att det är helt ok. Plaggen blir aldrig detsamma även om man impregnerar om dem. Tror det skulle vara bättre om du vara sköjer av dem på utsidan med vattenslangen.

2. Det är helt klart en förbrukningsvara, ffa om man använder dem dagligen som jag gör, och ofta i regn. För mig håller ett plagg 1-2 år om man vinn ha kvar acceptabel långvarigt regnskydd. Funkar dock längre om man bara är ute i regn under korta stunder (ca 30 min).

Av:
    thomaslundstrom
    #2 ovan funkar ju rätt dåligt tillsammans med att plaggen är svindyra. :(

Håller med angående tvättning. Vi har samma problem med barnens kläder också; de vill man heller inte tvätta för mycket.

Angående impregnering så har jag testat både spraya-på-impregnering och tvätta-i-maskin-impregnering. Spraya-på blir oerhört mycket bättre även om det är lite jobbigare.

--

GotoVelo!

Av:
    Rattnalle
    Köper man plagg i t ex Gore Tex Pro poängterar de särskilt i skötselråden att tvätt med tumling ska göras ganska ofta för att upprätthålla plaggens funktion. Detta eftersom smutsen sabbar dwr-behandlingen.

Det var länge sedan jag la ner impregnering av mina plagg. De håller tätt oavsett om de är hela. Tvätt och tumling återställer effektivt dwr-behandlingen även på ganska gamla plagg. Läcker gör de som regel i sömmar när tejpen släppt efter ett tag.

Men generellt tycker jag jackorna håller rätt länge.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Radonmannen
    thomaslundstrom skrev:
    #2 ovan funkar ju rätt dåligt tillsammans med att plaggen är svindyra. :(

Håller med angående tvättning. Vi har samma problem med barnens kläder också; de vill man heller inte tvätta för mycket.

Angående impregnering så har jag testat både spraya-på-impregnering och tvätta-i-maskin-impregnering. Spraya-på blir oerhört mycket bättre även om det är lite jobbigare.

Det gör ju det :(
    Jag har också fått betydligt bättre resultat med spray-impregneringen jämfört med tvättmaskinsvarianten.
    @rattnalle, helt rätt. Jag har lusläst skötselråd både hos GoreTex och Haglöfs (som jag har skalkläder från) men för mig har det har stjälpt snarare än hjälpt. Till slut har jag kommit till den bittra insikten att jag nog använder dem för mycket för att inte köpa nya inför sommarens fjällvandringar. Då vill man inte inse två dagar in att jackan nu bara håller för en timmes promenad i regn med :') det fick jag lära mig den hårda vägen...

Av:
    Rattnalle
    Jag brukar ha problem med att saker som blixtlås och sömmar ger upp innan plaggen tappar sin funktion. Det eller att jag ramlar och har sönder dem.

Men skulle jag ut på två veckors fjällvandring hade jag också velat ha en fräsch jacka. Jag hade nog löst det genom att ha en finjacka som inte används till allt annat istället för att köpa en ny om året dock.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 10:41 av Rattnalle.

Av:
    johan44
    Jag antar att du köper trelagers och inte snålar? Jag grät en gång (högljutt...) och köpte arc terryx värsta och det har hållit tätt i väldigt många år, iofs snällare användning än ts...

Av:
    Radonmannen
    Rattnalle skrev:
    Jag brukar ha problem med att saker som blixtlås och sömmar ger upp innan plaggen tappar sin funktion. Det eller att jag ramlar och har sönder dem.

Men skulle jag ut på två veckors fjällvandring hade jag också velat ha en fräsch jacka. Jag hade nog löst det genom att ha en finjacka som inte används till allt annat istället för att köpa en ny om året dock.

Exakt så tänkte jag, men jag kan inte motstå att använda finjackan även till vardags när det väl kommer till kritan :D

Av:
    Aron
    Är det någon som testat Ventile för MTB-cykling? Det är ett tätvävt bomustyg som sägs andas bättre än Goretex, men stå emot regn lite sämre, samt vara mycket rivstarkt. Det används bland annat till jaktkläder och uniformer. Men det kanske blir som en vettextrasa när det blir blöt?

e: Ventile ska också vara mindre prassligt än skalplagg.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 11:17 av Aron.

Av:
    Rattnalle
    Aron skrev:
    Är det någon som testat Ventile för MTB-cykling? Det är ett tätvävt bomustyg som sägs andas bättre än Goretex, men stå emot regn lite sämre, samt vara mycket rivstarkt. Det används bland annat till jaktkläder och uniformer. Men det kanske blir som en vettextrasa när det blir blöt?
    Nej men Det låter intressant. Brorsan har ett par brittiska bomullsjackor som regnjackor och det funkar bra. Något måttsytt från nån regnig ö som ändå inte kostar särskilt mycket i sammanhanget.

Av:
    Rattnalle
    johan44 skrev:
    Jag antar att du köper trelagers och inte snålar? Jag grät en gång (högljutt...) och köpte arc terryx värsta och det har hållit tätt i väldigt många år, iofs snällare användning än ts...
    Eh. Har nog lite blandat men snarlika erfarenheter.

Paclite. Den jackan har varit i alperna och kraschats, gnuggats i lera och sand och pendlats en hel del med. Fortfarande ok efter tre år.

Sedan lite olika där det inte står vilket membran det är. Mer än Gore Tex. Dessa har börjat läcka i tejpade sömmar i axlarna efter några år men är ok för kortare regn fortfarande.

Och så givetvis lite jackor med membran av okänt märke. Blandade erfarenheter men gemensamt är att de alla är som att ha en sopsäck på kroppen jämfört med märkesmembranen.

Men inga av varianterna har börjat läcka onormalt fort eller delaminerat i tvätten.

Nästa jacka kommer jag nog kosta på mig en Pro från t ex Arc'teryx.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 10:58 av Rattnalle.

Av:
    Marcus TSD
    Mina Arcterys och 7Mesh Goretex och Goretex pro plagg har tvättats massor med gånger, med torktumling efter och håller bra DWR och ser som nya ut varje gång. Använder Nikwax techwash.

Det är ingen konspiration mellan goretex och deras tillverkare när dom säger att det ska tvättas ofta, för att få dom att gå sönder snabbare...

Ang att dina goretex inte håller tätt bara för DWR är borta då är det hål eller så är den bara tillverkad dåligt med kasst tejpade sömmar osv, samma om dom delaminerar. DWR gör bara att vattnet pärlas så att andningen kan fungera (svårt att andas genom ett lager vatten). Så nej du kan inte dwr impregnera en vindjacka och hoppas att den är vattentät.

Shakedry som redan nämnts men var med på att det är omtåligt och får inte användas med rygga till exempel som ligger mot tyget.

By quality, cry once!

Av:
    Jolinwood
    Jag blev förvånad när jag köpte ny skaljacka nyligen och läste på produktinformationen att man ska tvätta goretex regelbundet. (goretex pro)

Min förra jacka hade jag året om i fem år och kanske tvättade den en gång per år, den funkade kanon och jag hade aldrig bytt om den inte blev stulen på krogen:’(

(misstänker att det under årens lopp släppts lite olika sorters goretex-väv och att de kanske har olika struktur och därav även olika skötselråd)

Av:
    zodah
    Min gamla Norröna Lofoten fick jag pensionera när tejpen började lossna och delaminering syntes på vissa ställen. Tvättades inte så ofta och enligt butiken (Naturkompaniet) så var det nog anledningen till att tejpen släppte. Enligt anställd i butiken så gör svetten att tejp mm sakta med säkert släpper. Om det stämmer eller ej det är jag inte man att bedöma

Köpte en Arcteryx som ersättare och är väldigt nöjd med den. Tvättar den oftare så vi får se om 5 år hur det har funkat. Använder den långt från dagligen och endast på vintern.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    pdal
    Tycker man kan skippa efterimpregnering, men vara noga med tvätt och torktumling och satsa på kvalitet i nivå med Pro. Jag var på ett seminarium för några år sedan och lyssnade på en gore-tex representant om skötselråd etc, och enligt honom är det är precis som flera ovan har nämnt.
    Svett och smuts gör att porerna i membranet kläggar igen, så tvätta efter t ex en veckas skidåkning/cykling och torktumla även om tyget är rent. Tvätten (40 grader, låg centrifugerig) renar membranet och värmen i tumlingen återaktiverar dwr-/ytbehandlingen i tyget. Hur plagget torkas spelar mindre roll, men viktigt att 15-20 minuters tumling görs efter att plagget är helt torrt.

Av:
    zodah
    Åh, så torkning först och sedan aktivering med tumling. Jag gör allt i ett. Kanske hugget som stucket men testar att dela upp det nästa gång jag tvättar.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    LillMånke
    Tror vi i Sverige är dåliga på att nyttja Gore-Tex garantin. Är mycket på amerikanska skoterforum och där hittar jag trådar lite då och då om Gore-Tex garantiärenden som ofta beviljas. Värt att tänka på.

Av:
    Rattnalle
    Vad gäller tvättmedel så specificeras ibland tvålfritt tvättmedel. Hittade ett helt vanligt Via som uppfyllde det på Ica. Det verkar funka bra hittills.

Av:
    Spacekitty
    Aron skrev:

Klättermusen har sådant tyg i sina bomullsjackor. Hade åtminstone tidigare, men dom kallade det för något annat eget namn, har inte kollat närmare på dom senaste åren eftersom ingen vill sälja dom här i närheten.

=^.^=

Av:
    Makten
    fiskarn skrev:
    Jag håller inte riktigt med. Vattentätheten sitter väl i själva membranet? Impregneringen görs för att yttertyget inte ska suga upp vatten (eller så lite som möjligt).

De skalplagg jag har läcker när yttertyget blir blött, om än inte särskilt mycket. Dessutom andas de förstås extremt mycket sämre när yttertyget blivit lufttätt av vatten.

weldion skrev:
    Det viktiga är att aktivera funktionen i tyget med värme efter tvätt. Torkskåp, torktumlare, vedkamin.

Jag har varken torkskåp, torktumlare eller vedkamin, så det är ett av problemen här. Ser ingen anledning att tumla plagg för att torka dem och att köpa en bara för att använda till skalplagg vore komplett vansinne.

Radonmannen skrev:
    Tvätta bara om du absolut måste, även om de själva säger att det är helt ok. Plaggen blir aldrig detsamma även om man impregnerar om dem. Tror det skulle vara bättre om du vara sköjer av dem på utsidan med vattenslangen.

Tillverkarna brukar säga tvärtom; att man måste tvätta ofta om membranet ska fungera. Jag har samma erfarenhet av impregnering dock; det funkar aldrig särskilt bra. Faktum är att det nästan inte blir nån skillnad mot helt oimpregnerade plagg.

Att bara skölja med vattenslang funkar väl ett par-tre gånger, sen kommer plaggen vara oanvändbara på grund av svettlukt. Känns inte rimligt när en jacka kostar typ fyra lax.

Marcus TSD skrev:
    Ang att dina goretex inte håller tätt bara för DWR är borta då är det hål eller så är den bara tillverkad dåligt med kasst tejpade sömmar osv, samma om dom delaminerar.

Säg det till Norröna. Eller vilken tillverkare av byxor som helst. Har aldrig lyckats få dem att hålla i arslet. Delaminerar direkt.

Rattnalle skrev:
    Vad gäller tvättmedel så specificeras ibland tvålfritt tvättmedel. Hittade ett helt vanligt Via som uppfyllde det på Ica. Det verkar funka bra hittills.

Jag tvättar cykelkläderna efter varje gång så det måste funka att tvätta allt tillsammans. Just nu använder jag ICA:s flytande sporttvättmedel och kör 20-minutersprogram i 40 grader. Funkar till i princip allt. Tyvärr sliter det sönder ullplagg som inte heller funkar att tvätta separat, så det försöker jag sluta med. Syntet får duga.

-----------------

En stor bov här är tydligen att man måste tumla plaggen efter tvätt. Ska jag verkligen behöva köpa en torktumlare för ETT enda plagg? :-/ Eller finns det minimala torkskåp? Har ingen nytta av sånt till annat heller.

Av:
    jlehtinen
    zodah skrev:
    Min gamla Norröna Lofoten fick jag pensionera när tejpen började lossna och delaminering syntes på vissa ställen. Tvättades inte så ofta och enligt butiken (Naturkompaniet) så var det nog anledningen till att tejpen släppte. Enligt anställd i butiken så gör svetten att tejp mm sakta med säkert släpper. Om det stämmer eller ej det är jag inte man att bedöma.

Hudfett är en av bovarna när det gäller delaminering och tejpen som lossnar. Har några äldre goretex jackor som har dessa problem, men bara på områden som är ofta i kontakt med hud (runt kragen, huvan), andra ställen på samma jackar visar ingen tendens för delaminering / lossnande tejp.

Av:
    Erik O
    Aron skrev:

Det låter intressant, skippar gärna jackor med jackor med PFAS och liknande skit. Tycker också det är svårt med skalplagg när man cyklar mtb, genomsläppligheten för vattenånga är alltid för låg och man blir svettig och varm.

Tror tättvävda bomullstyg finns under andra flera andra varumärkesbetäckningar också.

Av:
    johan44
    Makten skrev:
    fiskarn skrev:
    -----------------

En stor bov här är tydligen att man måste tumla plaggen efter tvätt. Ska jag verkligen behöva köpa en torktumlare för ETT enda plagg? :-/ Eller finns det minimala torkskåp? Har ingen nytta av sånt till annat heller.
    Killgissar/tycker mig ha låst nån gång/ att det är värmen som återaktiverar funktionen så strykjärn på rätt/låg temp kan göra samma jobb...

Av:
    Radonmannen
    Makten skrev:

Om du har ett strykjärn så ska det fungera lika bra. Du behöver dock vara försiktig men att inte överhetta plagget och ha något t.ex. bomullstyg emellan.
    Ganska meckigt dock...

Av:
    Makten
    jlehtinen skrev:
    Hudfett är en av bovarna när det gäller delaminering och tejpen som lossnar. Har några äldre goretex jackor som har dessa problem, men bara på områden som är ofta i kontakt med hud (runt kragen, huvan), andra ställen på samma jackar visar ingen tendens för delaminering / lossnande tejp.

Ren nötning och skrynkling verkar också kunna ge delaminering. Exempelvis delaminerade membranet från tyget på mina Endura MT500 Spray-byxor efter ca 3 tvättar. Bara området man sitter på, som ju tyvärr är just där det verkligen måste vara tätt.
    De jackor jag sett delaminering på har drabbats där tyget skrynklas hårt, till exempel i nederkant om den är ihopsnörpt med resår eller nån form av band. Där finns ingen hudkontakt så det kan inte bero på det.

johan44 skrev:
    Killgissar/tycker mig ha låst nån gång/ att det är värmen som återaktiverar funktionen så strykjärn på rätt/låg temp kan göra samma jobb...

Förmodligen. Bara det att det inte finns på kartan att jag ställer mig och stryker innan jag ska ut och cykla:-))

Förresten köpte jag nåt impregneringsmedel som man använder i tvättmaskinen. Vad jag inte visste var att min tvättmaskin inte har nåt program där man kan utesluta sköljning, vilket är en förutsättning för att det ska funka. Så flarran står fortfarnde oöppnad hemma:-/ Surt med alla dessa specialbehandlingar som verkar krävas, TROTS att plaggen kostar tusentals kronor och är ganska usla även när de funkar som det är tänkt.

Av:
    jekyll
    Spacekitty skrev:
    Aron skrev:

Klättermusen har sådant tyg i sina bomullsjackor. Hade åtminstone tidigare, men dom kallade det för något annat eget namn, har inte kollat närmare på dom senaste åren eftersom ingen vill sälja dom här i närheten.

Jag har en Klättermusen-jacka i deras motsvarighet, EtaProof.
    Jag använder jackan till allmänt skogsliv, ffa hundträning och vandring. Den modellen jag har (Bilskirner) är för kraftig och rejäl för att vara funkis till cykling.
    Jag upplever att jackan klarar duggregn eller en kortare lätt skur sen blir hela tyget genomblött. Enligt teorin med tätvävda bomullstyger ska bomullsfibrerna svälla när de blir blöta och på så sätt ska de hålla tätt.
    Det stämmer säkert men min upplevelse är att tyget blir ganska styvt och förbaskat kallt. Ganska obehagligt alltså.
    Då ska tänka på att min användning får betraktas som låg- till medelintensiv, vilket säkert innebär att kylan är ett mindre problem exempelvis när man cyklar.

Jag ska dock var tydlig med att jag gillar konceptet. Traditionella skaljackor tycker jag ofta blir för varmt om det inte regnar.
    Hade jag haft Klättermusen Einride så hade jag säkert provat att cykla med den. Betydligt lättare och nättare i modellen än min Bilskirner.

Edit:
    Stavar och uttrycker mig som en drucken....
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 14:04 av jekyll.

Av:
    Makten
    jekyll skrev:
    Jag upplever att jackan klarar duggregn eller en kortare lätt skur sen blir hela tyget genomblött.

Ungefär så tycker jag att Fjällrävens G-1000-väv funkar, fast vaxar man den håller det för ganska ordentligt regn i åtminstone trekvart. När det väl börjar suga åt sig så blir det dock som en våt filt och är inte roligt alls att ha på sig längre. Tungt och kallt.

Egentligen önskar jag mig nån slags jacka av helt vattentätt tyg men som har spalter eller "gälar" nedåt så att det andas. Det kommer då inte att vara vindtätt, men för min del behövs inte det för stigcykling. Tvärtom faktiskt, jag vill bara bli av med vattnet samtidigt som vinden gärna får svalka lite. Har inte sett något sådant plagg dock, vilket är lite märkligt. Borde kunna funka väldigt mycket bättre för aktiviteter i regn än vad rena skalplagg gör.

Edit: Resonerar vi vidare på detta ämne så är det fascinerande att det ens tillverkas väderskyddade handskar med krage istället för mudd. Exakt när vill man att vattnet rinner ner i handskarna istället för utanpå? Likadant med skor och byxor. Allt vatten från byxorna hamnar i skorna istället för utanpå. Galenskap och idioti i kvadrat.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 14:51 av Makten.

Av:
    Marcus TSD
    Makten du är helt övertygad om hur skit skalkläder är fast du fått flera olika rimliga svar på varje fråga du haft om dom. Nej det finns inget magiskt material som andas bra, är helt vattentätt och kräver ingen tvätt eller underhåll. Du gnäller på hur DWR aldrig fungerar efter tvätt och att du måste impregnera om sakerna om och om, fast att du aldrig behandlar med värme efter tvätt... konstigt att det inte funkar då?

Köp riktig kvalitet och sköt om det så håller det också. OM det skulle delaminera eller liknande är det direkt ett reklamationsärende. (Sen ser jag faktiskt inte enduras skal som kvalitet efter att ha ägt en mt500 jacka, inte i närheten av premium goretex från till exempel Arcteryx)

Av:
    Makten
    Marcus TSD skrev:
    Makten du är helt övertygad om hur skit skalkläder är fast du fått flera olika rimliga svar på varje fråga du haft om dom. Nej det finns inget magiskt material som andas bra, är helt vattentätt och kräver ingen tvätt eller underhåll. Du gnäller på hur DWR aldrig fungerar efter tvätt och att du måste impregnera om sakerna om och om, fast att du aldrig behandlar med värme efter tvätt... konstigt att det inte funkar då?

Jag är mest nyfiken på om skaplagg verkligen är så dåliga som jag misstänker, eller om jag gör nåt fundamentalt fel. Det där med att man måste värma dem efter tvätt är ju en uppenbar orsak som jag skulle kunna ordna, även om det känns extremt surt att behöva skaffa torkskåp eller torktumlare bara för en sån sak. Sen skulle det kunna vara så att skalplagg och Gore-Tex i synnerhet bara är en enda jäkla bluff och att folk i vanlig ordning försvarar sina dyra köp bara för att det känns bättre än att medge att de suger:-)

skrev:
    Köp riktig kvalitet och sköt om det så håller det också. OM det skulle delaminera eller liknande är det direkt ett reklamationsärende. (Sen ser jag faktiskt inte enduras skal som kvalitet efter att ha ägt en mt500 jacka, inte i närheten av premium goretex från till exempel Arcteryx)

Hur menar du att jag ska veta vad "riktig kvalitet" är? I fallet byxor verkar det inte ens existera såna med vattentät röv OCH ordentligt förstärkt tyg. Det verkar som att klädtillverkarna ligger 20 år efter utvecklingen på cykelfronten. Som om folk inte cyklade när det är blött. Eller som om de bara provat sina kläder i kristallklart källvatten istället för lera och elände.

Gore-Tex är ju bara membranet och säger inte så mycket om kvallan på själva plagget.

Av:
    Spacekitty
    Makten skrev:
    Sen skulle det kunna vara så att skalplagg och Gore-Tex i synnerhet bara är en enda jäkla bluff och att folk i vanlig ordning försvarar sina dyra köp bara för att det känns bättre än att medge att de suger:-)

Blanda inte ihop Gore-Tex med andra ospecificerade skalplagg, det är stor skillnad. Jag har ett par olika jackor med Gore-Tex Pro, ingen har läckt en droppe, någonsin, det enda som händer när ytmaterialet blir smutsigt är att "andasfunktionen" slutar fungera tills att den är tvättad och tumlad igen, men tät är den. No bluff.

=^.^=

Av:
    Erik O
    Spacekitty skrev:
    Makten skrev:
    Sen skulle det kunna vara så att skalplagg och Gore-Tex i synnerhet bara är en enda jäkla bluff och att folk i vanlig ordning försvarar sina dyra köp bara för att det känns bättre än att medge att de suger:-)

Blanda inte ihop Gore-Tex med andra ospecificerade skalplagg, det är stor skillnad. Jag har ett par olika jackor med Gore-Tex Pro, ingen har läckt en droppe, någonsin, det enda som händer när ytmaterialet blir smutsigt är att "andasfunktionen" slutar fungera tills att den är tvättad och tumlad igen, men tät är den. No bluff.

Mina alldeles äkta inte speciellt slitna goretexregnbyxor läcker i alla fall klart och tydligt vid knäna när jag cyklar så det här med absolut täthet tycker jag man får ta med en nypa salt.

Av:
    Rattnalle
    Makten: det du gör motsvarar att köpa en systemkamera och inte fatta att man kan byta fokuspunkt från den I nedre vänstra hörnet och svära över att den fokuserar på fel ställe. För att dra en parallell till en prylhobby du har koll på..

Mina paclite-regnbyxor läcker bara där det är hål på knät efter närkontakt med en bil. Pendling i tre år eller så har de gått.

Jag tvättar förresten också det mesta av min cykeltvätt på en gång när jag varit ute. Antalet plagg jag förstört i tvätten är noll vad jag kan komma ihåg. Det fastnar på sin höjd strumpludd i någon kardborre. Men så har jag upptäckt den revolutionerande uppfinningen tvättpåse.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 15:28 av Rattnalle.

Av:
    skjivert
    Jag kan göra en inflikning om Ventile/etaproof. Det är samma material tillverkat på exakt samma sätt. Bara två olika leverantörer.
    Dock finns det i lite olika vikter och impregneringar. Jag har en Klättermusen Einride som är gjord i 200g/m² etaproof.

Jag tycker inte det är rättvisande att jämföra materialet med en riktig skaljacka i goretex. Funktionen är en helt annan.
    Det är inte tätt som en vindjacka eller goretex plagg. Det tar eggen av hård blåst eller fartvind men låter också kroppen andas.
    Jag tycker det är helt perfekt tillsammans med ett underställ eller om det är riktigt kallt en ulltröja också.

När det börjar regna så blir tyget blött och styvt. När det väl är styvt håller det dock hyffsat tätt. Istället för att det rinner igenom så rinner det av eftersom tyget redan är mättat. Dock bär du ju fortfarande en hård blött trasa. Det kan vara riktigt otrevligt om man bara har en tshirt eller dylikt under. Om man dock har ett långärmat ullunderställ eller tröja tycker jag inte man berörs nämnvärt av att jackan är blött.

För att summera så är det ett toppenmaterial när det inte regnar eller bara duggar lite. Dock kanske inte jackan jag drar på mig om det är hällregn och man ska ut.

Av:
    pdal
    Som sagt, stor skillnad på tyger. Var en halvdag på fjället i total whiteout, snöstorm (blötsnö). Jag i ganska kraftigt gore-tex pro-ställ, brorsan i gore-tex paclite (stackaren). Båda olika Arc'teryx-modeller. Jag var helt torr när vi kom till fjällstationen och han var totalt genomblöt.
    Så det blir konstigt att jämföra olika plagg.

Men, till Makten, jag tror du hellre vill ha en ren regnjacka som är försedd med dragkedjor under ärmarna. Typ Marmot Precip. Den andas inte så bra av sig själv, men är ventilationen öppen, så är det typen enkel regnjacka som tar lite plats i ryggsäcken.

Av:
    dP79
    Gillar skarpt ION Scrub AMP och liknande tänk - enkla lösningar och funktion i fokus.
    Rejäl "ventilationsucka" under armen, ingen prasslighet, tejpade sömmar och bra vattenmotstånd.
    ION_-_3_Layer_Jacket_Scrub_AMP_900_black_front.jpg

https://enduro-mtb.com
    https://enduro-mtb.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 15:31 av dP79.

Av:
    Makten
    Spacekitty skrev:

Med samma anekdotiska bevisföring kan jag då hävda att Gore-Tex är bluff eftersom jag har en snordyr Norröna-jacka med dylikt som helt klart läcker när den blir blöt på utsidan. Det är inte mycket, men man blir definitivt blötare än om det bara kommit från kondens på insidan. Sömmarna är vad jag kan se fortfarande intakta.
    Jag har även andra skalplagg som har annat märke på membranet och jag har inte märkt nån större skillnad i funktion. De är ungefär lika bra/dåliga.

Rattnalle skrev:
    Makten: det du gör motsvarar att köpa en systemkamera och inte fatta att man kan byta fokuspunkt från den I nedre vänstra hörnet och svära över att den fokuserar på fel ställe. För att dra en parallell till en prylhobby du har koll på..

Mina paclite-regnbyxor läcker bara där det är hål på knät efter närkontakt med en bil. Pendling i tre år eller så har de gått.

Jag tvättar förresten också det mesta av min cykeltvätt på en gång när jag varit ute. Antalet plagg jag förstört i tvätten är noll vad jag kan komma ihåg. Det fastnar på sin höjd strumpludd i någon kardborre. Men så har jag upptäckt den revolutionerande uppfinningen tvättpåse.

Vad menar du att jag gör för fel då? Som jag ser det är största problemet att jag använder plaggen ofta och skitar ner dem varje gång, vilket kräver tvätt varje gång. Det är nog inte meningen, men jag ser inte hur jag annars ska göra.

pdal skrev:
    Men, till Makten, jag tror du hellre vill ha en ren regnjacka som är försedd med dragkedjor under ärmarna. Typ Marmot Precip. Den andas inte så bra av sig själv, men är ventilationen öppen, så är det typen enkel regnjacka som tar lite plats i ryggsäcken.

Det låter rimligt. Dock tänker jag att det är bättre med en som är rejäl snarare än tar liten plats. En skur fixar man ändå men ska man dra ut i skapligt regn och vara ute i flera timmar så är prioriteringarna annorlunda.

Av:
    pdal
    Galon med ventilation då?

Av:
    Oskar
    skjivert skrev:
    Jag kan göra en inflikning om Ventile/etaproof. Det är samma material tillverkat på exakt samma sätt. Bara två olika leverantörer.
    Dock finns det i lite olika vikter och impregneringar.

Det är väl samma leverantör sedan länge (Schweiziska Stotz tillverkade väl Ventile under många år innan tog över varumärket). I övrigt håller jag med om värdet av välventilerande material. :-)

Av:
    Rattnalle
    pdal skrev:
    Det låter som det som efterfrågas. Spola av i duschen bara.

Av:
    Rattnalle
    Makten: Du följer inte tvättråden och klagar på att det inte funkar som avsett. Ganska rimligt resultat tycker jag.

Av:
    Makten
    Rattnalle skrev:
    pdal skrev:
    Det låter som det som efterfrågas. Spola av i duschen bara.

Finns det såna plagg med ventilation då? Inget jag sett, men det vore klockrent. Sen kanske galon är lite onödigt att ta i, men helt vattentätt tyg är ju enkelt ordnat.

Rattnalle skrev:
    Makten: Du följer inte tvättråden och klagar på att det inte funkar som avsett. Ganska rimligt resultat tycker jag.

Jag vet inte hur du funkar, men jag brukar inte läsa tvättråd när jag köper kläder. Jag förutsätter att allt med någon sorts kvalitet klarar vanlig maskintvätt i minst 40 grader (och det brukar stämma även om det inte står på lappen). I det här fallet är det ju inte tvätten som är problemet utan torkning/värmning. Liiiite märkligt är det väl ändå att den egenskap som Gore-Tex stoltserar med kräver torktumling?

Sen är ju DWR inte något evigt. Det går ur efter några tvättar om jag förstår det rätt, och då måste man lik förbannat impregnera. Jag tycker det är rätt kass att ett tyg som marknadsförs som vattentätt måste impregneras för att vara vattentätt. Eller?

Sist men inte minst är det vansinne att jackor med Gore-Tex kostar 4-5000:- när de kräver så delikat skötsel som de gör. Tycker i alla fall jag. Lite som vissa ullunderställ som inte får tvättas i maskin. Hur fan ska man då kunna använda dem liksom? Låta bli att tvätta eller stå och tvätta för hand flera gånger i veckan?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 16:09 av Makten.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in