• Re: Skalplagg och tvätt/impregnering

Av:
    ooms
    Marcus TSD skrev:
    Makten du är helt övertygad om hur skit skalkläder är fast du fått flera olika rimliga svar på varje fråga du haft om dom. Nej det finns inget magiskt material som andas bra, är helt vattentätt och kräver ingen tvätt eller underhåll. Du gnäller på hur DWR aldrig fungerar efter tvätt och att du måste impregnera om sakerna om och om, fast att du aldrig behandlar med värme efter tvätt... konstigt att det inte funkar då?
    +1
    Makten, du bor väl i lägenhet? Finns ingen tvättstuga i huset/föreningen? Där borde både tumlare och torkskåp finnas.
    Som så många andra kan jag intyga att tumling är a och o för att återaktivera impregneringen. Ingen återimpregnering behövs. Skaljackor är f.ö. de enda plagg jag tumlar.

Av:
    Rattnalle
    Nej dwr återaktiveras av värme även på gamla plagg som tvättats många gånger. Även om effekten så klart avtar så sitter den i imponerande länge.

Jag läser alltid tvättråd på alla plagg. Jag avskyr nämligen att behöva ersätta saker som går sönder. Buy quality cry once osv. Sedan följer jag dem inte slaviskt, 30 grader i vissa bibs t ex av uppenbara skäl, men gör åtminstone medvetna avsteg. Flitigt användande av tvättpåsar hjälper också. Samt korrekt tvättmedel t ex till ull som snabbt blir kass annars.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Rattnalle
    För att vara tydlig så är jag för övrigt ingen som använder membran plagg till allt hela tiden. Oftast cyklar jag i en gammal löparjacka som håller det värsta ute men inte egentligen är vattentät. Det blir lite som nån beskrev bomullsjackorna ovan. Helt ok så länge det är någorlunda varmt, +10 och regn är helt ok i den. Nästa steg är en tunn vindjacka som tål stänk. Funkar bäst när det är svalare men inte så blött. Först när det är misär på riktigt dvs ihållande kraftigt och kallt regn, typ strax över nollan, åker en regntät jacka i form av en foxjacka som andas dåligt fram.

Av:
    svurr
    Rattnalle skrev:
    Aron skrev:
    Är det någon som testat Ventile för MTB-cykling? Det är ett tätvävt bomustyg som sägs andas bättre än Goretex, men stå emot regn lite sämre, samt vara mycket rivstarkt. Det används bland annat till jaktkläder och uniformer. Men det kanske blir som en vettextrasa när det blir blöt?
    Nej men Det låter intressant. Brorsan har ett par brittiska bomullsjackor som regnjackor och det funkar bra. Något måttsytt från nån regnig ö som ändå inte kostar särskilt mycket i sammanhanget.

Har en ventile anorak, hade aldrig cyklat i den frivilligt, jävligt skön för lågintensiva grejer dock.

Har även en jacka i tyget som dessa gör:
    https://www.paramo-clothing.com

Jackan jag har är dock måttsydd av det här företaget http://www.cioch-direct.co.uk måttbeställde mest för att jag är för lång för standard storlekar och det är totalkorkat att betala tusentals kronor för ett plagg som inte passar ordentligt. Köpte ett par byxor av dem i somras också och då fick jag beställa special features utan extra kostnad och allmänt väldigt bra service.

Kommer personligen aldrig mer köpa en Gore-Tex jacka. Går inte riktigt att jämföra nickwax och Gore-Tex men i kort så är det varmare, tyngre och inte 100% tätt även när det är nytt. I gengäld är det mycket luftigare, kan leda bort flytande vatten från huden och är skönt att ha direkt mot huden tillskillnad från Gore-Tex.
    Man måste även tvätta och impregnera regelbundet för att det ska funka bra.

Jag cyklar dock inte i jackan eftersom jag svettas sjukt mycket och så är det den jackan jag har till allt annat så vill inte ha den full av lera. Till det här jag en vindjacka eller en softshell när det blir kallare.

Makten: din logik är lite som att vägra byta olja på bilen eftersom den var dyr i inköp och den därför inte borde behöva servas, istället för att som normala människor ta hand om sina grejer just för att de är dyra i inköp.

Av:
    teddo
    Det har ju påpekats helt korrekt här i tråden att man skall tvätta ofta för att hudfetter och liknande inte skall göra att plaggen delaminerar. När det gäller Gore-Tex så är det ju bland de vanligaste reklamationerna och då garantiavdelningen frågar hur ofta man tvättat plagget så är svaret nästan alltid aldrig eller sällan.

Jag kan slå ett slag för Grangers tvättmedel med wash-in impregnering. Som någon nämnde tidigare så är det viktiga att torka i värme efteråt i torskåp eller tumlare för att återaktivera DWR:en.

Någon nämnde Gore-tex shakedry som är en klockren lösning för att slippa impregnera. Det är ett känsligare material – absolut. Men jag har hört om sponsrade atleter som använt Arc'teryxjackor med shakedry hela säsonger med ryggsäck på toppturer utan att slita hål på dem. Det blir lite polerat dock. Inter perfekt för MTB kanske.

Att man känner sig blöt när impregneringen släpper beror på att när det blir sk. wet-out och plagget slutar andas så kondenseras svetten på insidan av plagget och man blir i praktiken blöt av det.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 16:48 av teddo.

Av:
    Makten
    ooms skrev:
    Makten, du bor väl i lägenhet? Finns ingen tvättstuga i huset/föreningen? Där borde både tumlare och torkskåp finnas.
    Som så många andra kan jag intyga att tumling är a och o för att återaktivera impregneringen. Ingen återimpregnering behövs. Skaljackor är f.ö. de enda plagg jag tumlar.

Nix, ingen tvättstuga. Man har egen tvättmaskin och jag har noll behov av torktumlare om vi bortser från just det här specialfallet. Verkar vansinnigt att behöva köpa en bara för det.
    Jag har aldrig förstått varför man torktumlar grejer. Det sliter ju bara nåt fruktansvärt på plaggen helt i onödan.

svurr skrev:
    Kommer personligen aldrig mer köpa en Gore-Tex jacka.

/.../

Makten: din logik är lite som att vägra byta olja på bilen eftersom den var dyr i inköp och den därför inte borde behöva servas, istället för att som normala människor ta hand om sina grejer just för att de är dyra i inköp.

Så, varför kommer du aldrig mer köpa Gore-Tex om det nu är så bra? På vilket sätt menar du att jag inte tar hand om mina grejer? Som sagt så tvättar jag dem ofta. Problemet är att utan impregnering håller skiten inte tätt, vilket får mig att ifrågasätta hela membrangrejen. Vad ska membranet vara bra för om det ändå inte är tätt på egen hand?

teddo skrev:
    Jag kan slå ett slag för Grangers tvättmedel med wash-in impregnering. Som någon nämnde tidigare så är det viktiga att torka i värme efteråt i torskåp eller tumlare för att återaktivera DWR:en.

Då måste jag köpa ny tvättmaskin också, för min har inget program utan sköljnning. Blir dyrt det här;-)

---------

Just för tillfället är det sånt väder där det krävs vattentäta kläder. Har inga plagg som funkar i detta. Alltså får jag stanna inne, vilket suger. Jag vill cykla:-(

Av:
    teddo
    Makten skrev:

Då måste jag köpa ny tvättmaskin också, för min har inget program utan sköljnning. Blir dyrt det här;-)

---------

Just för tillfället är det sånt väder där det krävs vattentäta kläder. Har inga plagg som funkar i detta. Alltså får jag stanna inne, vilket suger. Jag vill cykla:-(

Nej då – det skall vara vanligt program med skölj.

Av:
    svurr
    Makten skrev:
    Så, varför kommer du aldrig mer köpa Gore-Tex om det nu är så bra? På vilket sätt menar du att jag inte tar hand om mina grejer? Som sagt så tvättar jag dem ofta. Problemet är att utan impregnering håller skiten inte tätt, vilket får mig att ifrågasätta hela membrangrejen. Vad ska membranet vara bra för om det ändå inte är tätt på egen hand?

Jag kommer aldrig köpa Gore-Tex eftersom jag tycker att det är obekvämt och man blir ångkokt av det enligt min erfarenhet, här går dock åsikterna isär.

Jag har förövrigt liknande erfarenheter av att Gore-Tex plagg börjat läcka och inte gått att återställa, jag har dock i de fallen inte tvättat dem förrän det redan varit försent. Du raljerar över att du faktiskt behöver behandla kläderna enligt rekommendation för att de ska behålla sina egenskaper vilket får dig att se dum ut. Bara för att det inte är samma tvättråd som sitter i ryggmärgen på de flesta så betyder de inte att de är orimliga. Sen är det ju generellt så att ju dyrare prylar, desto kinkigare med underhåll. En klassisk regnjacka som inte andas kräver vad jag vet inget underhåll.

Av:
    Makten
    teddo skrev:
    Nej då – det skall vara vanligt program med skölj.

Åfan. Det medel jag köpt ska inte sköljas ur, så jag förutsatte att det gällde generellt. Märkligt om impregneringen är kvar efter sköljning...

svurr skrev:
    Du raljerar över att du faktiskt behöver behandla kläderna enligt rekommendation för att de ska behålla sina egenskaper vilket får dig att se dum ut.

Skulle man behandla kläder efter rekommendation så skulle man gå omkring och lukta apa för det första, och aldrig nånsin lyckas få vissa plagg rena. Det är alltså tyvärr inget man kan göra eftersom tillverkarna friskriver sig allt ansvar genom att ha helt vansinniga tvättråd.
    Själv tycker jag att ett fritidsplagg inte ska behöva specialbehandlas för att fungera och att det är tillverkarna som ser dumma ut, men du och jag kan ju avsluta vår del av diskussionen här och nu så slipper jag fler onödiga påhopp som inte tillför något. Det är ganska tydligt att du inte läst alla mina inlägg och då blir det rätt meningslöst.

-----------

Edit: Men okej, min slutsats av tråden såhär långt är att Gore-Tex är engångsplagg för alla som inte har tillgång till torktumlare eller torkskåp. Det är ju bra att veta och tyvärr en ganska dyrköpt insikt såhär i efterhand, eftersom det inte direkt framgår när man köper plaggen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 17:51 av Makten.

Av:
    Anders P
    Hårtork i ett litet utrymme.

Av:
    Anders P
    Anders P skrev:
    Som lagom rymmer det plagg du vill torka bör väl fungera som temporärt torkskåp och inte vara så svårt/dyrt att fixa?

Av:
    qma
    Anders P skrev:

Var hemma och håll koll dock - hårtorkar är inte alltid så safe. Jag köpte en Cotech en gång som blir löjligt varm och nån kombination av värme-reglaget och fläkt-reglaget kan smälta den.

Av:
    Raggamuffin
    teddo skrev:
    Det har ju påpekats helt korrekt här i tråden att man skall tvätta ofta för att hudfetter och liknande inte skall göra att plaggen delaminerar. När det gäller Gore-Tex så är det ju bland de vanligaste reklamationerna och då garantiavdelningen frågar hur ofta man tvättat plagget så är svaret nästan alltid aldrig eller sällan.

Känns som en typiskt "jag svarar sällan för jag tror det är rätt svar" vilket väl är rimligt på de flesta andra kläder.

// Muffin

Av:
    n3wton
    Slänger in en liten miljöröst och erfarenheter från 15 års yrkesaktiv utevistelse med relativt hård fysisk ansträngning året runt i alla väder, tillsammans med faktumet att vara en sådan som cyklar både landsväg och skog året runt utan att backa oavsett väder (i princip):

Låter galet att använda kläder som kräver tvätt och torktumling ofta för att ens fungera. Torktumlingen kanske aktiverar någon form av magisk funktion för membranet i kläderna, men det lär garanterat slita ut alla andra funktioner på plagget (få saker skapar så stort mekaniskt slitage på kläder som torktumling). Flera skriver att livslängden är några år, varefter man måste köpa nytt. Eller för den delen impregnera om med jämna mellanrum som också nämns i tråden. Samtliga dessa grejer låter totalt ohållbara sett till de miljömässiga aspekterna, men passar såklart som hand i handske i konsumtionssamhället vi lever i.

DISCLAIMER mot all följande information: Jag förmodar att ni som hyllar funktionen hos goretexplagg också är ganska ovarma av er rent allmänt? Jag är själv varm av mig och det krävs väldigt lite fysisk aktivitet för att producera massvis med värme och därmed svett, vilket såklart gör att nedanstående reflektioner kan skilja sig åt om man istället har svårt för att få upp värmen alternativt inte svettas nämnvärt.

Jag har provat minst tio olika sorters goretexjackor och -byxor av massa olika sorter (Active, pro osv), och har aldrig hittat ett plagg som faktiskt fungerar BÅDE i regn och vid hårdare fysisk aktivitet. Antingen eller fungerar, men inget har fungerat vid exempelvis cykling i regn eller liknande aktiviteter.

Jag har på den största delen av plaggen upplevt det som att de läcker, men oftast har det förmodligen varit svett. Det är dock jäkligt svårt att avgöra tycker jag. Det enda som är säkert är att plaggen gjort mig våt, inifrån eller utifrån kan kvitta då det är en dealbreaker för den utlovade funktionen.

Till vardags i jobbsituationer löser man problemet genom att dra på sig regnkläder och sänka tempot. Ofta blir man blöt av svett ändå, men man behåller värmen hyfsat eftersom vinden inte kan blåsa bort värmen. Vid vandring löser jag problemet på liknande sätt - antingen regnkläder och rejäl temposänkning eller någon form av vindskydd, men oftast ”tar jag smällen” med ett plagg i typ G1000 kombinerat med ylle under (hade jag fjällvandrat på riktigt under längre tid hade jag haft lite bekymmer med tanke på detta).

Vid cykling fungerar inte ovanstående eftersom det är för stor fysisk ansträngning. I det läget fungerar ingenting mot att bli blöt. Jag har därför accepterat att helt enkelt vara blöt, och använda ylleplagg från topp till tå. På landsväg har jag vindtät front på kläderna för att inte bli nedkyld av fartvinden, men i skogen lägger jag till eller tar bort plagg allt eftersom. Så länge man cyklar existerar inte problemet med att bli kall. I ryggsäcken har jag en vindtät och en aning vattentät jacka eller tröja för att behålla värmen vid stopp (pga fika eller krasch typ).

Jag har ett stort gäng ylleprylar och cyklar kanske 4 gånger i veckan året runt, typ 2-4 timmar/vecka i sadeln ungefär (grovt snitt). Jag tvättar tröjor, arm- och benvärmare osv på sin höjd en gång i månaden, trots rejäl svettning mest hela tiden. Jag förstår att det är socialt självmord att outa sådant, men jag är 100% säker på att plaggen inte luktar illa. Om ett syntetplagg skulle användas på samma sätt hade man inte kunnat vara i samma rum som plagget..

Ovanstående tvättning fungerar ju däremot inte när grejerna används till skogscykling (vilket mina ofta gör), men då är det ren sköljning som gäller för att få bort lera/barr/bös/annat. Tvättning i maskin hade blivit dyrt, då det förkortat livslängden avsevärt på plaggen.

Makten, köp dig ett gäng ylleplagg (tänk framförallt kalsonger/cykelbyxor, tunn tröja + tjock tröja - mer behövs inte ner till en bra bit under nollan. Komplettera med hjälmmössa, buff, liner-handskar och strumpkombos vid kallare cykling. Sluta tvätta om inte absolut nödvändigt. Lägg någon av de ganska kassa ”vattentäta” plaggen i ryggsäcken som förstärkningsplagg vid stopp. Acceptera att det regnar antingen uppifrån, nerifrån eller inifrån. Cykla.

En annan, kanske lite radikal notering: det regnar så jäkla sällan! Åtminstone inte så man noterar det, om man tillämpar principen ovan.

/Jonatan

Av:
    Berk
    Jag har en tvättmaskin med torkfunktion som jag har aldrig använt. Har många Gore-Tex jackor som jag har aldrig tvättat och dom funkar fortfarande perfekt efter många år. Har nu börjat med stigcykling i regnet och misstankar att jag måste tvätta Gore-Tex plagg ofta. Ska prova torkfunktionen i tvättmaskinen.

Makten, en tvättmaskin med torkfunktion är på lång sikt en relativt billig lösning (om det löser problemet).

Av:
    Makten
    n3wton skrev:
    Makten, köp dig ett gäng ylleplagg (tänk framförallt kalsonger/cykelbyxor, tunn tröja + tjock tröja - mer behövs inte ner till en bra bit under nollan. Komplettera med hjälmmössa, buff, liner-handskar och strumpkombos vid kallare cykling. Sluta tvätta om inte absolut nödvändigt. Lägg någon av de ganska kassa ”vattentäta” plaggen i ryggsäcken som förstärkningsplagg vid stopp. Acceptera att det regnar antingen uppifrån, nerifrån eller inifrån. Cykla.

Jag har grejer som funkar om det bara regnar litegrann; då gör jag ungefär som du. Står ut med att jag blir blöt eftersom jag ändå lyckas hålla mig varm. Ylle har jag dock inte märkt skulle vara bättre än syntet, mest avsevärt dyrare och med enormt mycket sämre livslängd. En del plagg håller skitbra medan andra inte håller alls och det går inte att se på dem innan. Så jag har slutat köpa ylle.

Edit: En delförklaring till det är nog att jag inte ids tvätta olika plagg separat. Det går ju inte att tvätta kalsingarna för sig om man varit ute och cyklat liksom. Och yllekalsingar vill man inte ha otvättade, även om andra plagg går an ett tag. Alltså tvättar man allt tillsammans. Numera med flytande tvättmedel i alla fall, som nog sliter lite mindre eventuellt.

Problemet är när det regnar ordentligt, ihållande. Har man inget skal alls så suger kläderna upp flera liter vatten. Det är helt ohållbart, så nåt måste man ha ytterst. Däremot kan man ju ifrågasätta om Gore-Tex gör nån som helst nytta, för som du skriver så är det egalt om vattnet kommer utifrån eller inifrån. Blöt som blöt liksom. När det inte regnar kör jag nästan alltid helt utan vindskyddande plagg. Bara typ underställ och tröja, annars kokar jag bort. För att sätta värmeutvecklingen i proportion så klarar jag mig med bara en tischa ner till ungefär 10 grader. Under det blir det nån aningen tjockare tröja, men fortfarande inget vindtätt. En del andra kör omkring i samma tempo med full skalmundering vilket för mig är helt obegripligt. Jag skulle helt ärligt bli dödssjuk av den ångbastun.

På händerna anser jag att neopren funkar, även om jag inte hittat några handskar som är tillräckligt varma när det är 5 grader eller så. Jag har alltid med mig ett par skaltumvantar om det skulle bli förjävligt, fast de går inte att stigcykla i. Däremot perfekt till och från stigen. På huvudet har jag alltid mössa och där spelar det ingen roll om jag blir blöt, märkligt nog.

skrev:
    En annan, kanske lite radikal notering: det regnar så jäkla sällan! Åtminstone inte så man noterar det, om man tillämpar principen ovan.

Förvisso, men om man som jag cyklar fyra gånger i veckan så regnar det ändå ganska ofta;-) Idag bangade jag ur för att det regnade. Det var första gången på väldigt länge men jag tappade verkligen sugen. Det är inget kul att veta att man kommer bli dyngsur och kall, eller genomsvettig. Finns liksom inget mellanting märkligt nog.

--------

Som sagt; helt vattentätt tyg med stora ventilationsöppningar borde funka helt klockrent. Varför i halva friden finns inte det?? Kan ju knappast bara vara jag som har det här problemet.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 19:58 av Makten.

Av:
    Makten
    Berk skrev:
    Makten, en tvättmaskin med torkfunktion är på lång sikt en relativt billig lösning (om det löser problemet).

Nja, en sån kostar en jäkla massa tusen och jag har en finfin tvättmaskin som inte är gammal alls. Däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa ett enkelt, litet torkskåp. Vissa plagg hade det varit fördel att kunna torka utan att tvätta, och då får det gärna gå lite fortare än i rumstemperatur. Ska forska i den saken.

Av:
    Rattnalle
    Angående tvättmedel så innehåller Ica sporttvätt enzymer. Det som dödar ylleplagg. Det skulle kanske kunna förklara varför de håller dåligt? Det är alltså inte flytande eller pulver som är grejen utan vad som är i.

Men i övrigt så håller jag generellt med om att syntet funkar precis lika bra att vara blöt i några timmar i stöten men är mindre ömtåligt. Tvätt har ju inte bara med lukt att göra utan många plagg får sämre funktion när de är mättade med smuts, även ylle.

Cykla i regn = bli blöt. Så länge det inte är mer än fyra fem timmar tycker jag det är helt ok. Dock fick jag mild skyttegravsfot på en alpsemester för ett par år sen för att det blev för många dagar i rad ...

Av:
    Fältprästen
    Makten skrev:
    Som sagt; helt vattentätt tyg med stora ventilationsöppningar borde funka helt klockrent. Varför i halva friden finns inte det?? Kan ju knappast bara vara jag som har det här problemet.
    Du tänker på ett plagg ungefär som takpannor? Eller en gammal rustning?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Rattnalle
    Fältprästen skrev:
    Makten skrev:
    Jag såg takpannor i galon framför mig.

Av:
    Fältprästen
    Makten skrev:
    En stor bov här är tydligen att man måste tumla plaggen efter tvätt. Ska jag verkligen behöva köpa en torktumlare för ETT enda plagg? :-/ Eller finns det minimala torkskåp? Har ingen nytta av sånt till annat heller.
    Ugn (för att värma plagget när det är torrt)?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Makten
    Rattnalle skrev:
    Angående tvättmedel så innehåller Ica sporttvätt enzymer. Det som dödar ylleplagg. Det skulle kanske kunna förklara varför de håller dåligt? Det är alltså inte flytande eller pulver som är grejen utan vad som är i.

Jag har tvättat med annat innan och inte märkt nån skillnad. Vet inte ens om det är tvättandet som dödar dem, men de håller inte i alla fall. Det blir stora hål i arslet på kalsongerna på nolltid och alla strumpor får hål vid tårna om man inte är supernoga med nyklippta tånaglar. Och så kan man ju fan inte hålla på.

Edit: Jag har till och med köpt särskilt ylletvättmedel med lanolin som ska vara bra. Men det har jag aldrig använt eftersom jag som sagt inte har bara ylleplagg. Hur skulle en skaljacka må av lanolin? Oklart. Jag tänker fan inte sortera sporttvätten, där går gränsen. Och då åker alltså yllet med resten. Och ylletvättmedlet står oanvänt.

skrev:
    Men i övrigt så håller jag generellt med om att syntet funkar precis lika bra att vara blöt i några timmar i stöten men är mindre ömtåligt. Tvätt har ju inte bara med lukt att göra utan många plagg får sämre funktion när de är mättade med smuts, även ylle.

Personligen har jag aldrig ens märkt hur ylle skulle vara bättre. De uppenbara skillnaderna mot syntet är alla negativa: Det kliar, det kostar mer och det går sönder fortare:-)) Att det luktar mindre spelar ingen roll eftersom det inte är jobbigt att tvätta och jag ändå tvättar något plagg efter varje tur. Då kan jag lika gärna tvätta alla plagg efter varje tur.

skrev:
    Cykla i regn = bli blöt. Så länge det inte är mer än fyra fem timmar tycker jag det är helt ok. Dock fick jag mild skyttegravsfot på en alpsemester för ett par år sen för att det blev för många dagar i rad ...

Jag tycker inte att det är okej. Särskilt inte när det är typ tre grader ute. Det går, men det är vidrigt. Är det åtminstone dagsljus så kan jag stå ut, men är det BÅDE mörkt och regnar och är kallt så suger det elefantballar. Jag tror inte på att man ska behöva acceptera att vara sjöblöt. Det är lösningen på detta jag är ute efter. Hur svårt kan det vara? :-)

Fältprästen skrev:

Ja, ungefär. Eller gälar. Alltså öppningar nedåt som har så stort överlapp att det inte kan komma in vatten, men som kan andas hur bra som helst. Borde vara funkis.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 21:21 av Makten.

Av:
    Rattnalle
    Flytande fintvättmedel utan enzymer, Skona t ex, funkar utmärkt till all tvätten. Jag kör det när det är yllesockar med bland träningskläderna och vanligt pulver annars. Båda blir rena men pulver är billigare.

Av:
    Makten
    Rattnalle skrev:
    Flytande fintvättmedel utan enzymer, Skona t ex, funkar utmärkt till all tvätten. Jag kör det när det är yllesockar med bland träningskläderna och vanligt pulver annars. Båda blir rena men pulver är billigare.

Vad fyller enzymerna för funktion då? Det är inte så att allt luktar apa utan? :-) Av nån idiotisk anledning är sportprogrammet på min maskin 40°, inte 60. Fattar inte hur man tänkte där.

Av:
    Rattnalle
    Makten skrev:
    Rattnalle skrev:

Vad fyller enzymerna för funktion då? Det är inte så att allt luktar apa utan? :-) Av nån idiotisk anledning är sportprogrammet på min maskin 40°, inte 60. Fattar inte hur man tänkte där.
    Enzymerna är där för att lösa viss sorts smuts vad jag läst mig till men det funkar tillräckligt bra utan för att jag inte ska märka skillnad.

Jag tvättar endast sängkläder och handdukar i 60 typ så det där sista stör inte mig. 40 räcker för all normal tvätt i mitt fall. Men så är jag enligt oberoende bedömare luktlös..

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 21:33 av Rattnalle.

Av:
    Berk
    Makten skrev:
    Rattnalle skrev:

Enzymer bryter ned olika typer av smutsigheter.
    Flesta sportkläder har väl 30 eller 40 grad i tvättföreskriften? Jag tvättar alla sportkläder på 30 grader.

Av:
    n3wton
    Makten skrev:
    n3wton skrev:

Jag har grejer som funkar om det bara regnar litegrann; då gör jag ungefär som du. Står ut med att jag blir blöt eftersom jag ändå lyckas hålla mig varm. Ylle har jag dock inte märkt skulle vara bättre än syntet, mest avsevärt dyrare och med enormt mycket sämre livslängd. En del plagg håller skitbra medan andra inte håller alls och det går inte att se på dem innan. Så jag har slutat köpa ylle.

Edit: En delförklaring till det är nog att jag inte ids tvätta olika plagg separat. Det går ju inte att tvätta kalsingarna för sig om man varit ute och cyklat liksom. Och yllekalsingar vill man inte ha otvättade, även om andra plagg går an ett tag. Alltså tvättar man allt tillsammans. Numera med flytande tvättmedel i alla fall, som nog sliter lite mindre eventuellt.

Problemet är när det regnar ordentligt, ihållande. Har man inget skal alls så suger kläderna upp flera liter vatten. Det är helt ohållbart, så nåt måste man ha ytterst. Däremot kan man ju ifrågasätta om Gore-Tex gör nån som helst nytta, för som du skriver så är det egalt om vattnet kommer utifrån eller inifrån. Blöt som blöt liksom. När det inte regnar kör jag nästan alltid helt utan vindskyddande plagg. Bara typ underställ och tröja, annars kokar jag bort. För att sätta värmeutvecklingen i proportion så klarar jag mig med bara en tischa ner till ungefär 10 grader. Under det blir det nån aningen tjockare tröja, men fortfarande inget vindtätt. En del andra kör omkring i samma tempo med full skalmundering vilket för mig är helt obegripligt. Jag skulle helt ärligt bli dödssjuk av den ångbastun.

På händerna anser jag att neopren funkar, även om jag inte hittat några handskar som är tillräckligt varma när det är 5 grader eller så. Jag har alltid med mig ett par skaltumvantar om det skulle bli förjävligt, fast de går inte att stigcykla i. Däremot perfekt till och från stigen. På huvudet har jag alltid mössa och där spelar det ingen roll om jag blir blöt, märkligt nog.

skrev:

Förvisso, men om man som jag cyklar fyra gånger i veckan så regnar det ändå ganska ofta;-) Idag bangade jag ur för att det regnade. Det var första gången på väldigt länge men jag tappade verkligen sugen. Det är inget kul att veta att man kommer bli dyngsur och kall, eller genomsvettig. Finns liksom inget mellanting märkligt nog.

--------

Jag måste insistera på det där med tvätten. Jag har alltså inte bara erfarenhet av lite cykelhobby, utan använder till exempel ett par Aclima Woolnet långkalsonger under ett par grova arbetsbyxor dagligen med ganska mycket knäsittande i princip varje dag under den kalla årstiden, och de håller i ca fyra års tid. Jag köper nya när de gamla inte längre existerar. Antalet gånger jag tvättar dem tänker jag inte säga. Jag kan inte säga att jag har extremt många cykeltimmar per år, men i yrket använder jag ylleplagg i extremt mycket större omfattning än vad någon cyklist lär göra. Min erfarenhet stämmer inte med din gällande hållbarheten, och jag är ganska övertygad om att det är tvätten som skiljer oss åt. Eller kanske låg kvalitet, men just ylleplagg finns ju knappt i budgetversion utan allt är ganska dyrt (därmed inte sagt att det alltid är bra grejer..)

Värt att nämna är att det som gör ullen bra är att den innehåller ullfetter. Om man har lite erfarenhet av själva djuret får så ser man hur det fungerar i praktiken - de blir aldrig smutsiga, iallafall inte under någon längre tid, då ullen är självrengörande (uppvuxen på fårgård - men som inte säljer ull till klädproduktion, även om det kan verka så utifrån min hyllning av materialet).

När man tvättar ylleplagg lär man också tvätta bort vissa delar av det som ger materialet dess funktion. Tvärt emot superdupergoretex som inte tål att ”sättas igen” osv, så lär eventuellt hudfett och sådant som nämns tidigare i tråden ha marginell påverkan på ylleplagg.

Gällande helt täta plagg med ventilationsöppningar så har Grundéns regnjackor med lite liknande funktion. De ser faktiskt lite ut som en rustning i galon. Jag går själv runt i sådana komplett med byxor, stövlar och sydväst (som för övrigt är världens grej då det inte går att jobba i luva, man ser inte ett skit). Att det skulle gå att cykla i är däremot helt uteslutet. Antar att det beror på att värmen stiger uppåt och blir inlåst gentemot ventilationen som är riktad nedåt.

Paraply däremot, det hade varit grymt om det hade fungerar i praktiken! :D

/Jonatan

Av:
    Rattnalle
    Min erfarenhet häller primärt yllesockar men de blir märkbart varmare igen efter tvätt. Underställ och annat högre upp på kroppen tvättar jag som regel tidigare då min hud inte gillar att umgås med allt den gjort sig av med tidigare allt för länge. Det har alltså inte nödvändigtvis med plaggets funktion att göra utan dess roll som soptipp för huden.

Plagg som jag inte bör mot kroppen däremot, tröjor jag har utanför skjortan på jobbet t ex, kan gå nåt år mellan tvättar. Det är bara eventuell spill som leder till tvätt på sånt i princip.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 21:54 av Rattnalle.

Av:
    jonte987
    Har inte yllet gått igenom diverse processer innan det hamnar i kallingarna?
    Kanske skillnad på en stickad tröja direkt från Färöarna.

Ibland hör man att smutsen klibbar ihop materialet och att det är därför det blir kallare. Tex dun. Fast man hör så mycket skit.

Av:
    thomaslundstrom
    Ok lite ot här då.

+10000 på ylle. I alla väder, för alla kläder. Under vintersäsongen har jag alltid strumpor i ullmix (6 för 100 kr på xxl då och då).

Sen så håller jag öht inte med dig, makten, om att yllekläder ska tvättas tillsammans med alla andra kläder. Ylle ska handtvättas (eller på ylleprogrammet i maskin som är skonsamt). Och självklart med enzymfritt tvättmedel.

” Eftersom att ull består av proteiner kan vanliga tvättmedel som innehåller enzymer bryta ner fibrernas aminosyror som tar bort det naturliga ullfettet lanolin. Detta försvagar och torkar ut fibrerna så att hål kan uppstå i din favorittröja efter en tid.” (läs mer om att sköta om ylle här: https://www.fjallraven.se)

Det enda som är bättre än ett stickat ylleplagg när det är kallt ute (självklart med något vindtätt utanför) är ullfrotté. Kidsen har det som lager 2 när det är kallt; då är de osårbara.

--

GotoVelo!

Av:
    n3wton
    Rattnalle skrev:
    Min erfarenhet häller primärt yllesockar men de blir märkbart varmare igen efter tvätt. Underställ och annat högre upp på kroppen tvättar jag som regel tidigare då min hud inte gillar att umgås med allt den gjort sig av med tidigare allt för länge. Det har alltså inte nödvändigtvis med plaggets funktion att göra utan dess roll som soptipp för huden.

Plagg som jag inte bör mot kroppen däremot, tröjor jag har utanför skjortan på jobbet t ex, kan gå nåt år mellan tvättar. Det är bara eventuell spill som leder till tvätt på sånt i princip.

Håller som du säkert förstår inte med dig gällande värmen. Just strumpor och kalsonger är något som jag tvättar frekvent oavsett material, men har aldrig märkt det du beskriver, trots ca 40 timmar jobb + kanske 20 timmar fritid ute varje vecka. I och för sig kanske jag får en värmechock om jag helt plötsligt tvättar långkalsongerna, så jag fortsätter låta bli! ;)

/Jonatan

Av:
    Rattnalle
    n3wton skrev:
    Rattnalle skrev:

Håller som du säkert förstår inte med dig gällande värmen. Just strumpor och kalsonger är något som jag tvättar frekvent oavsett material, men har aldrig märkt det du beskriver, trots ca 40 timmar jobb + kanske 20 timmar fritid ute varje vecka. I och för sig kanske jag får en värmechock om jag helt plötsligt tvättar långkalsongerna, så jag fortsätter låta bli! ;)
    Jag har inte märkt det sen lumpen egentligen då jag inte varit ute på det sättet sedan dess :-)
    Så för den användning som är aktuell för de flesta här kvittar det ju egentligen. Mitt tvättade styrs nu rent krasst mer av det praktiska i att förvara rena kläder vs smutsiga än något annat.

Av:
    n3wton
    Den här tråden hade varit mycket bättre live i skogen, gärna i regnet, där vi kunde provluktat på varandra!

Makten: Orkade inte ninja-citera ditt svar till Rattnalle, men jag tar med mig att du bemödat dig köpa ulltvättmedel med lanolin, men sen inte orkat sortera tvätten och därmed tvättat sönder dina ylleplagg.

Samtidigt vill jag påtala att mitt tips (kanske inte framgick eftersom jag skriver så jäkla mycket) var att du INTE ska tvätta, vilket innebär att du slipper sortera. Problemet med lera löser du genom att antingen kliva rakt in i duschen och spola bort skiten, alternativt skölja ur grejerna i handfatet (med eller utan ulltvättmedlet). Mitt största problem brukar vara att ta sig till duschen utan att lägga av hälften av leran på vägen.

/Jonatan

Av:
    n3wton
    Rattnalle skrev:
    n3wton skrev:
    Rattnalle skrev:

Jag har inte märkt det sen lumpen egentligen då jag inte varit ute på det sättet sedan dess :-)
    Så för den användning som är aktuell för de flesta här kvittar det ju egentligen. Mitt tvättade styrs nu rent krasst mer av det praktiska i att förvara rena kläder vs smutsiga än något annat.

Ok. Tänkte på det du (och några andra) skrev tidigare om att du inte märkte så stor skillnad på ylle eller syntet - om du inte ”varit ute på det sättet sedan lumpen” kan jag nästan tycka att det är svårt att uttala sig om hur väl det ena funkar gentemot det andra. Jag påstår att yllets stora fördel kommer av att man får behålla värmen även när plagget är helt blött, på ett markant annorlunda sätt än vad gäller syntet. Om du däremot faktiskt cyklat i regn med yllekläder på de delar av kroppen där det faktiskt spelar roll tycker jag det är en intressant notering, även om jag inte heller där är av samma åsikt.

/Jonatan

Av:
    Rattnalle
    n3wton skrev:
    Rattnalle skrev:
    n3wton skrev:
    Rattnalle skrev:

Ok. Tänkte på det du (och några andra) skrev tidigare om att du inte märkte så stor skillnad på ylle eller syntet - om du inte ”varit ute på det sättet sedan lumpen” kan jag nästan tycka att det är svårt att uttala sig om hur väl det ena funkar gentemot det andra. Jag påstår att yllets stora fördel kommer av att man får behålla värmen även när plagget är helt blött, på ett markant annorlunda sätt än vad gäller syntet. Om du däremot faktiskt cyklat i regn med yllekläder på de delar av kroppen där det faktiskt spelar roll tycker jag det är en intressant notering, även om jag inte heller där är av samma åsikt.
    Som kontorsråtta som bara är ute på fritiden är mitt användande hur jag än gör inte jämförbart med ditt. Min erfarenhet är därför inte relevant för dig utan för andra som mig, vilket makten nog är vad jag vet. Det var det jag ville poängtera.

Jag märker under en regnig cykeltur i plus fem ingen större skillnad. Jag är blöt oavsett och syntet funkar för mig då. Jag är helt fine med att vara blöt och varm fyra-fem timmar sen tröttnar jag på det. Min kropp behöver dock rörelse för att hålla värmen oavsett vad jag har på mig nästan, så stannar jag blir det kallt. Nej, ylleställ löser inte det för mig, min ämnesomsättning sänks helt enkelt för mycket. Däremot kläder motsvarande försvarets komarock..

Av:
    Rattnalle
    Torrt kallt väder är ju lätt att klä sig för i jämförelse så det känns inte lika intressant att diskutera. Där är det ju bara att ta på sig mer.

Av:
    Makten
    thomaslundstrom skrev:
    Sen så håller jag öht inte med dig, makten, om att yllekläder ska tvättas tillsammans med alla andra kläder. Ylle ska handtvättas (eller på ylleprogrammet i maskin som är skonsamt). Och självklart med enzymfritt tvättmedel.

Det är inte konstigt att du inte håller med om något som aldrig har skrivits:-) Jag skrev att det är ett problem att ha några enstaka plagg i ull och resten i annat, eftersom det i praktiken leder till att de kommer att tvättas tillsammans eftersom det är extremt opraktiskt att sortera dem när man använder dem flera gånger i veckan. Och då vore det ju fiffigt om ylleplaggen höll för samma tvätt som allt annat. Gör de inte det, så ser jag inte riktigt vitsen med ylle eftersom jag som sagt inte märkt några av dess påstådda fördelar. Det är egentligen en helt annan historia, men intressant ändå, så den som vill får gärna förklara vad det är som är så himla bra. Att slippa tvätta ofta räknar jag inte dit eftersom jag ändå måste tvätta övriga plagg, så det spelar ingen roll. Jag har inte märkt att det skulle vara varmare när det är blött, vilket jag också måste ifrågasätta på ett rent naturvetenskapligt plan. Det är ju vattnet som leder bort värmen, så hur tusan skulle ull ändra på det jämfört med syntet?

Nu har jag grävt ner mig i manualen till min tvättmaskin, samt läst ordentligt på etiketten till "maskinimpregneringsmedlet" (Fibertec DWR-tjosan). Det visar sig att man nog kan (eller till och med ska) hälla medlet i facket för sköljmedel, vilket då hamnar i tvätten under sista sköljningen och därmed aldrig sköljs ur helt. Så, detta håller jag på med just nu.
    Som ett litet experiment inkluderar jag en vindjacka. Det blir intressant att se om den blir tillräckligt hygrofobisk för att kunna använda i lättare regn. I och för sig är den så sabla tätt vävd att den andas ganska dåligt, men fortfarande bättre än skaljackor såklart.

Edit: Planen är att sen köra grejerna i torkskåpet på jobbet. Om det funkar, så har jag en lösning. Åtminstone på själva impregneringsgrejen. Men om plaggen håller sig torra på utsidan så kommer de också att andas bättre. Å andra sidan, vad fan ska man ha membran till då? Som sagt...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 22:46 av Makten.

Av:
    Rattnalle
    Köp tvättpåsar så spar du på grejerna oavsett material när du kör allt i samma maskin. Brukar finnas vid tvättmedlet på Ica.

Av:
    Makten
    Rattnalle skrev:
    Köp tvättpåsar så spar du på grejerna oavsett material när du kör allt i samma maskin. Brukar finnas vid tvättmedlet på Ica.

Varför då? Det är ju bara ullen som går sönder. Allt annat håller för hundratals tvättar. Kör bara 20-minutersprogram eftersom jag slänger in grejerna direkt efter varje tur. Varken svett eller lera hinner torka fast. Lera sköljer jag förstås av först, annars kloggar tvättmaskinen nog ihop.

Edit:

n3wton skrev:
    Gällande helt täta plagg med ventilationsöppningar så har Grundéns regnjackor med lite liknande funktion.

Missade det här inlägget. Kikade på Grundéns hemsida utan att hitta nåt sånt plagg. Har du nåt exempel? :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-19 23:05 av Makten.

Av:
    thomaslundstrom
    Makten skrev:
    Det är ju vattnet som leder bort värmen, så hur tusan skulle ull ändra på det jämfört med syntet?

Nej. Det är luft som håller värmen. Ull är så format att det fortfarande finns luft i tyget trots att yllekläderna är blöta. Se inlägg 2 här (som var det bästa jag kunde snabbgoogla fram): https://www.utsidan.se

--

GotoVelo!

Av:
    Makten
    thomaslundstrom skrev:
    Makten skrev:
    Det är ju vattnet som leder bort värmen, så hur tusan skulle ull ändra på det jämfört med syntet?
    Nej. Det är luft som håller värmen.

Det går bättre om du läser vad jag skriver:-)

skrev:
    Ull är så format att det fortfarande finns luft i tyget trots att yllekläderna är blöta. Se inlägg 2 här (som var det bästa jag kunde snabbgoogla fram): https://www.utsidan.se

Fast det går uppenbarligen att "utforma" syntet så att det finns luft i tyget. Problemet är att ett genomblött plagg fortfarande kommer leda bort värme för att det är blött. Jag har då aldrig upplevt att ull är varmare än syntet i alla fall. Kanske kommer denna vandringssägen från tiden då syntetkläder var värdelösa? Nåt som folk bara säger av gammal vana liksom.

Av:
    borano20
    Hej.. Veckans GRATTIS till Makten!! Läst 1 (en) bruksanvisning och 1 (en) produktdeklaration SAMMA VECKA!! Stort beslut!! Det är sen enkelt att tvätta syntettvätten i maskin, och samtidigt handtvätta yllet i handfatet. Det tar några minuter och sparar slitage och därmed pengar. Kan också tillägga att DWR kan återupplivas även på TORRA plagg, t ex i torkskåp eller strykjärn vilket har rekommenderats tidigare. Värt att prova på en ihopvikt jacka i ugnen, på 70 grader eller så? Till sist så kan det konstateras att det finns (enmans)firmor som nog kan sy upp PRECIS vad man vill, och de kan cykelkläder ja.. mvh borano20

Av:
    Makten
    borano20 skrev:
    Hej.. Veckans GRATTIS till Makten!! Läst 1 (en) bruksanvisning och 1 (en) produktdeklaration SAMMA VECKA!! Stort beslut!! Det är sen enkelt att tvätta syntettvätten i maskin, och samtidigt handtvätta yllet i handfatet. Det tar några minuter och sparar slitage och därmed pengar. Kan också tillägga att DWR kan återupplivas även på TORRA plagg, t ex i torkskåp eller strykjärn vilket har rekommenderats tidigare. Värt att prova på en ihopvikt jacka i ugnen, på 70 grader eller så? Till sist så kan det konstateras att det finns (enmans)firmor som nog kan sy upp PRECIS vad man vill, och de kan cykelkläder ja.. mvh borano20

Grattis själv till att ha författat ett inlägg med saker som redan skrivits av andra i tråden:-)

Att låta sy upp kläder är såklart en idé, men det blir nog lite för dyrt eftersom det lär krävas ett antal iterationer innan det blir bra. Jag är mest förvånad över att det inte finns tillverkare som angripit detta problem för länge sen.

Av:
    borano20
    Hej.. Faan, måste ha missat att nån skrivit om handtvätt.. eller om att lägga jackan i ugnen när man inte har torkmöjligheter... eller att det finns småfirmor som tycker det är kul att lösa problem åt kunder utan att ta 4000 kr och uppåt vilket det kostar över disk. Jag är mest förvånad över att de allra flesta tycker att det funkar helt OK idag, utom Makten. Du, Makten, jag ska kolla upp vad det kostar att fixa en sån jacka som du eftersöker men jag tänker inte tala om var jag frågat. Somliga får hjälp, andra får inte hjälp. Sånt är livet, vettu... mvh borano20

Av:
    svurr
    borano20 skrev:
    Till sist så kan det konstateras att det finns (enmans)firmor som nog kan sy upp PRECIS vad man vill, och de kan cykelkläder ja.. mvh borano20

Länk? Jag letade efter företag som levererade måttsydda funktionskläder i gore-tex innan jag tog steget över till alternativa tyger från England där det finns en marknad för måttsytt som inte verkar finnas i Sverige och där det inte var några problem att beställa exakt vad jag ville ha.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in