• Brooklyn machineworks

Av:
    planetx
    Är de någon här på det gigantiska forumet som äger en Brooklyn MachineWorks?
    Har varit lite fascinerad av märket länge men inte sett någon irl. Finns de någon som kört, känt eller ägt en? Är de så bra som de sägs, säljs de nya fortfarande?
  • Re: Brooklyn machineworks

Av:
    Kneecap
    planetx skrev:
    Har varit lite fascinerad av märket länge men inte sett någon irl. Finns de någon som kört, känt eller ägt en? Är de så bra som de sägs, säljs de nya fortfarande?

Tjena!

Kalle TL är den som har klart bäst koll på BMW. Han äger fler än vad som är hälsosamt.
    Säljs inte nya längre och begpriserna är uppe i taket.

Av:
    Tomcaten
    Man skulle ju ha slagit till på en 2009. Hade fått Projectilen att se liten ut.

Av:
    jolov
    Kneecap skrev:
    planetx skrev:

Tjena!

Kalle TL är den som har klart bäst koll på BMW. Han äger fler än vad som är hälsosamt.
    Säljs inte nya längre och begpriserna är uppe i taket.

Nyproducerade v4 säljs numera.

Däremot är det rätt ocharmigt med bromsfästen och kinatillverkning

Av:
    Henrik_E
    Köp nått 10-15 år gammalt dh-kronvrak på blocket och svetsa på lite extra järnskrot för att få upp vikten så kan du nog approximera en BMW.

Av:
    Kneecap
    jolov skrev:
    Nyproducerade v4 säljs numera.

Däremot är det rätt ocharmigt med bromsfästen och kinatillverkning

Tjena!

Den räknas inte.

Av:
    Fjärdebrunn
    Samlarobjekt. Fina som attan.

Av:
    planetx
    Hitta priserna på ebay på tex pedaler, helt otroligt högt satta priser. 12 000 kr är inte hälsosamt för ett par plattisar.

Av:
    tmalm
    planetx skrev:
    Hitta priserna på ebay på tex pedaler, helt otroligt högt satta priser. 12 000 kr är inte hälsosamt för ett par plattisar.

Det är inte priset på pedalerna, det är vad din olycksfallsförsäkring kommer att kosta i månaden om du sätter de där på cykeln.
    #vaddåvassakanter?
    /T

Av:
    Tomcaten
    En inte som är lika finlemmad som BMW men ändå förtjänar lite rampljus är ju Karpiel Armageddon.

Var det Benders ram med Super Monster T på?

Den gaffeln borde med ha ett pris som BMWn har idag.

Av:
    planetx
    Sätter man de i benet så blir de helt klart vad dem heter med. Shinburgers är ju vad de heter, så de ska ju göra rättvisa för namnet 😉

Av:
    Kneecap
    Tomcaten skrev:
    En inte som är lika finlemmad som BMW men ändå förtjänar lite rampljus är ju Karpiel Armageddon.

Var det Benders ram med Super Monster T på?

Den gaffeln borde med ha ett pris som BMWn har idag.

Tjena!

SMT står rätt högt i kurs ja..

Av:
    Knasse
    Gå med i FB gruppen ”Vintage Downhill bikes” sjukt kul med mycket som säljs.
    Bland annat någon som frågat efter ett deemax bakhjul och får svaret från någon annan ”jag har femton par” 😳

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Finns specifika grupper för BMW också..

Av:
    Tomcaten
    Knasse skrev:
    Gå med i FB gruppen ”Vintage Downhill bikes” sjukt kul med mycket som säljs.
    Bland annat någon som frågat efter ett deemax bakhjul och får svaret från någon annan ”jag har femton par” 😳

Hehe. Som Kneecap skrev om KT att det är ohälsosamt med för mycket av såna här varor, det var så sant så sant.

Old skola deemax var snygga o grymma så självklart finns det stort sug efter de här grejerna.

Av:
    Varg
    För några år sedan gjorde jag slag i saken och uppfyllde en gammal dröm. Jag köpte en Brooklyn Machine Works Racelink av en samlare i Köpenhamn.
    Priset var helrätt men cykeln behövde lite kärlek, vilket jag gav den. Främst i form av en ny gaffel och nya bromsar. Det var en mäktig känsla att ha något som man suktat efter så länge. Men smolket i bägaren är tudelat, dels så är jag ingen DH eller huckhjälte och dels så har alla åren med hardtailcykling gjort att jag åtminstone tror att jag har mer finess i mitt cyklande än vad man (jag) kan nyttja på en Racelink. Då den cykeln är så förlåtande att man kan ploga in och igenom i princip vad som helst. Så efter att nyhetens behag lagt sig och projektet med att rusta upp cykeln var klar, så sålde jag den till en samlare från Tyskland.

I somras gjorde jag slag i en annan gammal dröm och köpte en Ellsworth Truth... Ni kanske kan ana ett mönster här. Men jag kan säga att Ellsworthen är mer "lagom" och den kommer nog att få stanna hos mig några år till.

Av:
    Tomcaten
    Det fanns mini och race-link, vilken var the BMW som man skulle ha?

Av:
    Varg
    Tomcaten skrev:
    Det fanns mini och race-link, vilken var the BMW som man skulle ha?

Racelink. Minilink tillverkades inte i många ex. Ett av dem, säkert den enda i Sverige finns hos Kalle TL.

Av:
    Tomcaten
    Måste vara värt bra mycket dineros!

Fan vad kul kuriosa.

Men vad skiljde de två åt?
    En bild som jag har var att minilinken hade en SC gaffel och oftast en Totem. Så det var deras "Enduro-bajk" eller?

Av:
    Varg
    Minilinken är en pyttevariant av Racelinken. Allt är nedskalat, kortare slaglängd, gjord för 24" hjul bak, singelkrona etc. Medans Racelinken har extra allt. Men det är samma typ av länkage på båda.

Enduro var inte uppfunnet när det begav sig och varför någon skulle vilja köra enduro på en pytteliten cykel med 24" hjul är något jag inte kan föreställa mig. Det var väl mer att betrakta som en cafe/buskörnings maskin för den sanna finsmakaren.

Av:
    Erik O
    Kul tråd, ingen som vill lägga uppe nån bild?

Av:
    Varg
    Om jag hade förstått hur man gör så hade jag gjort det.

https://ep1.pinkbike.org

Av:
    Paco
    Varg skrev:
    Om jag hade förstått hur man gör så hade jag gjort det.

https://ep1.pinkbike.org

Fixart åt dig😉

B92BED1A-9C5D-496C-BB33-C0D1131FD20F.jpeg

Av:
    Erik O
    Old-school-cool!

Av:
    Varg
    Så såg den ut innan jag sålde den till tysken.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in