• Varför hoppar kedjan?

Av:
    Roq
    Ny kedja just installerad och den hoppar vid belastning. Normalt hade jag tänkt ”jag måste byta kassett också för de slits tillsammans”. Men gamla kedjan hade precis gått över 0,5 så jag byter tidigt och cykeln är ny så kan det verkligen vara det?
    Trodde de gett mig fel kedja men den stämmer: en HG-X11 till min XT. Längden mätte jag så den är exakt lika lång som den gamla perfekt fungerande kedjan. Texten på kedjan är ”utåt” på drivlinesidan. Det enda som skiljer sig är att den gamla hade ”joining pin” och den nya har ”Quick link”.
    Pilen på Quick-länken pekar i kedjans färdrikting.
    Nåt förslag?
  • Re: Varför hoppar kedjan?

Av:
    NickPick
    En ny cykel med sliten kedja...?
    Kolla om den går trögt vid snabblåset.
    Är alla växlar lika dåliga?

Av:
    Marteric
    Tror inte det är problemet, men den nya kedjan skall INTE vara lika lång. Däremot skall/kan den ha lika många länkar...
    Min kedja kuggade över i våras (hade kört tre säsonger), då var det ett antal kuggar på stora drevet fram i kombination med sliten kedja som var problemet

Av:
    Roq
    Ah ok ”Ny” är relativt. Ny sen i våras men ganska välanvänd sedan dess. Ska kolla om det är nåt skumt vid snabblåset. Inte växelberoende vad jag märkte... tar jag i på någon växel hoppar den

Av:
    Roq
    Nä alltså när jag skrev exakt lika lång så var det tydligen inte glasklart. Menade lika många länkar. Den gamla kedjan var ju aningen längre...
    Men även om det varit det - inte hade kedjan halkat för det?

Av:
    borano20
    Hej.. Kolla kedjehjulen. mvh borano20

Av:
    Roq
    ...och med ”hoppar” menar jag alltså inte att den hoppar mellan växlar utan att den ”halkar”

Av:
    Hasse#7
    Feldragen genom korgen så att den ligger på fel sida av tappen? Lite fel på indexeringen så att den kommer ut utan att styra rakt på dreven och rider lite utan grepp?

Av:
    RasmusOlofsson
    att fråga happy om cykelmek är som att fråga flashback om sjukdomssymptom.

happys doktorer har svarat.

Jag säger, prova att byta kassetten, funkar det så var glad, funkar det inte har du en ny kassett att slänga på till våren tillsammans med ny kedja.

Av:
    calmbay
    Låter som dålig kassett.
    Förstår inte vad " gamla kedjan hade precis gått över 0,5" betyder?

Av:
    Hasse#7
    RasmusOlofsson skrev:
    att fråga happy om cykelmek är som att fråga flashback om sjukdomssymptom.

happys doktorer har svarat.

Jag säger, prova att byta kassetten, funkar det så var glad, funkar det inte har du en ny kassett att slänga på till våren tillsammans med ny kedja.

Jag hade också sagt kassetten om det var på minsta dreven det hoppade, men av texten att döma verkar det vara oberoende av drevstorlek.

Av:
    Egress
    RasmusOlofsson skrev:
    +1

calmbay skrev:
    Låter som dålig kassett.
    Förstår inte vad " gamla kedjan hade precis gått över 0,5" betyder?

Troligen detta (se bild nedan).
    "0.5" betyder i detta sammanhang 0.5% "förlängning" över 12 länkar på kedjan + dvs. 12 länkar på en ny kedja ska vara exakt 12 tum.
    Sen kan ju tilläggas att det är av de flesta tillverkare rekommenderat att byta kedja redan vid 0.5% om man kör 11/12-delat. Så egentligen byttes inte kedjan tidigt, utan precis i tid eller kanske till och med aningen sent.

birzman-chain-wear-indicator-2_3.jpg

Av:
    Roq
    Det stämmer - det var förlängningen jag syftade på. Ok en del bra tips här som jag ska kika på men som ni skriver, kanske är kassetten ändå om jag inte får napp på de andra grejerna. Tack

Av:
    dardos
    Sitter bakväxeln fast eller är glapp i sidled? Annars måste det rimligen vara kassetten.

Av:
    izar
    Roq skrev:
    Ah ok ”Ny” är relativt. Ny sen i våras men ganska välanvänd sedan dess. Ska kolla om det är nåt skumt vid snabblåset. Inte växelberoende vad jag märkte... tar jag i på någon växel hoppar den

Om kedjan hoppar på alla växlar så måste det vara drevet som är slut. Om du har två klingor fram hoppar det även på den andra klingan?

Av:
    johan44
    Jag har aldrig lyckats byta bara kedja, sakerna slits ihop snabbt, byt kedja och kassett som enhet för garanterad funktion.

Av:
    jokke
    johan44 skrev:
    Jag har aldrig lyckats byta bara kedja

Då vågar jag sticka ut hakan och säga att du byter kedja för sällan. Det blir väldigt dyrt i längden att byta rubbet varje gång, och betydligt billigare med frekventa kedjebyten.

Av:
    HåkanC
    Roq skrev:
    Ny kedja just installerad och den hoppar vid belastning.
    ...
    Nåt förslag?
    Kanske en onödig/dum fråga, men....
    Har du trätt den nya kedjan rätt väg genom bakväxeln?

/Håkan

Av:
    xzbatt
    jokke skrev:
    johan44 skrev:
    Jag har aldrig lyckats byta bara kedja

Då vågar jag sticka ut hakan och säga att du byter kedja för sällan. Det blir väldigt dyrt i längden att byta rubbet varje gång, och betydligt billigare med frekventa kedjebyten.

Jag lyckades inte heller med detta på min Eagle grupp, även fastän jag försökte byta kedja innan den mätte 0,5 i slitage (den hoppade på dom tyngre växlarna under belastning)

Av:
    borano20
    Hej.. Titta hur kedjan ligger på kedjehjulet (drevet..) Ligger vaaarje länk långt nere i kuggen? Om den ligger fint i, låt oss säga, överkant, stämmer den lika fint i underkant? Alltså där kedjan möter kedjehjulet mot där den lämnar kedjehjulet. Om du når, så kan du försöka lyfta kedjan framåt i framkant på kedjehjulet. Är det mycket slack då? Det ska det inte vara. Om den inte ligger på fint hela vägen så har du nog en fingervisning om varför kedjan kuggar över vid belastning. Du kan också jämföra profilen på kuggen i ditt kedjehjul med ett nyare (nytt). Grejen med slitna kedjehjul är att det är ganska lätt att ställa diagnosen när man en gång varit där. Bytte själv mitt mellersta på min Campagnolotrippel efter 17 år. Vill du testa så finns det väl en tråd hår om hur man slipar om sina kedjehjul å får lite längre livslängd på dom. mvh borano20

Av:
    simson
    Tja !
    Kedjan på min pendlare började låta och bete sig sig förra veckan(zee 10delat) ,
    det verkade som växlarna låg helt fel men en rengöring och en fet dos olja gjorde susen det har ju varit lite blött....
    Mange

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in