• Watt på roller

Av:
    JFCarlstrom
    Funderar på att skaffa rollers för lite vinterträning + pappaledig-kör.
    Funderar dock på hur mycket motstånd man kan får till: vill köra längre intervaller o lite uthållighet. Skulle vilja kunna ligga på 300w iaf. Frågan är om det går utan att montera en monsterklinga fram...?
  • Re: Watt på roller

Av:
    Tricky
    Har kört på flera varianter av rullar och kan rekommendera smarta rullar där du utan problem kan köra 300W. Jag kör Elite Nero nu men har också haft deras förra variant.
    Startade med obromsade Tacx-rullar och då fick jag sätta på gravelcykeln med lite luft i däcken och ganska hög kadens på hög växel för att producera kraft.
    Så jag skulle säga att det mer eller mindre går oavsett rullar men att jag vet vad jag hade valt.

Av:
    Flugestad
    Jag kör på Wiggles billigaste rullar - LifeLine RT-01 och har inga problem att köra trösklar (ca 280w) på min racer utan att växla upp till 52-11.
    Tänk på att sänka däcktrycket (jag kör med ca 3-4kg med 25mm) samt undvik de fina däcken med lågt rullmotstånd!

Av:
    RickardT
    Kör ni vanliga däck på rullarna? Inga trainerdäck mao...

Av:
    torsten-var-namnet
    Jag har elites med magnetmotstånd, dock ingen effektmätare. För mig räcker det, kör med magneten på ettan och får ta i ganska bra för att trampa ur högsta växeln en längre stund. Men då är jag småtjock och har dålig kondis!

Av:
    Tricky
    Jag kör vanliga däck även om dom slits en del men inte på samma sätt som i en wheel-on-trainer, inte samma friktion.

Av:
    JFCarlstrom
    Utmärkt! Då blir det en roller med magnet.

Av:
    glitch
    För en oinvigd, varför rullar istället för trainer? Tycker det ser livsfarligt ut:)

Dvo Topaz dämpare till salu
    https://happyride.se

Av:
    n3wton
    Aha! Är det såhär man ska trainer-cykla kanske? Effektparti på ”vanliga” cykeln tillsammans med rullar, så kan man ju välja ute- eller innecykling utan minsta tidstillägg med att montera bort hjul osv. Kanske tom värma upp inne och sen dra ut under vintern, så man slipper de där första fem kalla minutrarna.

Har velat länge gällande trainer eftersom jag vet med mig att jag cyklar för lite inomhus för att kunna motivera 8-10 000 kr... Ett effektparti känns däremot som en roligare investering, och rullar brukar ju nästan skänkas bort på k&s.

Istället för att fördriva tiden med att titta på en skärm framför Swift så gör man det genom att hålla koll på cykeln på rullarna, förmodar jag.

/Jonatan

Av:
    nisseson
    n3wton skrev:
    Aha! Är det såhär man ska trainer-cykla kanske? Effektparti på ”vanliga” cykeln tillsammans med rullar, så kan man ju välja ute- eller innecykling utan minsta tidstillägg med att montera bort hjul osv. Kanske tom värma upp inne och sen dra ut under vintern, så man slipper de där första fem kalla minutrarna.

Har velat länge gällande trainer eftersom jag vet med mig att jag cyklar för lite inomhus för att kunna motivera 8-10 000 kr... Ett effektparti känns däremot som en roligare investering, och rullar brukar ju nästan skänkas bort på k&s.

Istället för att fördriva tiden med att titta på en skärm framför Swift så gör man det genom att hålla koll på cykeln på rullarna, förmodar jag.

Skaffade en Elite Quick-Motion roller på rea i höstas. Har kört väldigt lite ska erkännas, men det tog inte många pass innan jag kunde köra Trainerroad/Rouvy på en tablet på styret.

Av:
    Viktor R
    Började köra rullar när trainern gick sönder och vi ändå hade en uppsättning rullar i garaget. Funkar utmärkt och är en utmaning, i alla fall i början. Man lär sig fort. 3 lägen, mittersta ger fullt tillräckligt motstånd för mig. Ganska överraskande hur stor skillnad i motstånd en växel ger, i alla fall då man ligger på de trögare växlarna.

Tänkte investera i en direktdriven trainer, men har svårt att motivera kostnaden när jag ändå har rullarna.

/Viktor

Av:
    McOla
    glitch skrev:
    För en oinvigd, varför rullar istället för trainer? Tycker det ser livsfarligt ut:)

Alla riktiga cyklister kan köra på rullar :)

Av:
    emilh
    Hur mycket låter egentligen ett par rullar med 5X-11 i och 105 kadens? Tänker mig något jetplansliknande.
    Sen med grusdäck på det...

Av:
    Tricky
    Skulle nog säga att det beror på vilka rullar men jag kan köra på min Nero med familjen sovande rummen bredvid.
    Skulle nog säga att grusdäcken kommer stå för mesta ljudet så byta däck skulle nog göra störst skillnad.

Av:
    n3wton
    Vad händer om man går av rullarna på 50/11?:)

Jag har aldrig cyklat på rullar men är inte orolig över det, utan det skulle i så fall vara i läget att man klämmer ut det sista på en intervall och är helt färdig. Kanske olämpligt just på rullar?

/Jonatan

Av:
    glitch
    n3wton skrev:
    Vad händer om man går av rullarna på 50/11?:)

Jag har aldrig cyklat på rullar men är inte orolig över det, utan det skulle i så fall vara i läget att man klämmer ut det sista på en intervall och är helt färdig. Kanske olämpligt just på rullar?

Det är det jag vill se youtube klipp på nu😀

Dvo Topaz dämpare till salu
    https://happyride.se

Av:
    JFCarlstrom
    n3wton skrev:

Precis! Har en cx ram med dubbel uppsättning hjul (asfalt+cx/stig) o två olika framklingor samt effektmätare. One bike to rule them all...

Av:
    landen
    Har precis lånat ett par rullar. Elite med tre motstånd, behöver köra på högsta motstånd för att komma upp i runt 220w på rimlig kadens, runt 80-90 där jag brukar ligga på distans. Detta förutsatt att 3 är tyngsta motstånden på Elite :)

För riktigt ordentlig intervallträning skulle jag aldrig göra mig helt slut på rullar, det känns för osäkert. Men nu när det är kallt är det perfekt att köra typ 3h ute och sen skarva med 1 -1,5h inne på rullar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ