• OT: Visa din kimchi

Av:
    Tomcaten
    Jag finner mig själv i dagarna ofta med en stor skål koreansk salladsrätt som jag vill dela med mig till flera.
    Basen är 1,5 kg salladsskål lite lök, vitkål, vitlök och saften som finns i är fisksås, vinäger, citronsaft, salt, socker, ingefära, chilipasta(röda asken) och lite vatten.
    Väntetiden säger man är allt emellan två till tio dagar.

20191202_132112[1].jpg
  • Re: OT: Visa din kimchi

Av:
    Erik O
    Kimchi är smaskens, men snackar vi den mjölksyrade varianten här eller är den inlagd?

Av:
    Tomcaten
    Jag tror att du menar att den här är inlagd. Fermenterad säger experterna.

Först en dag med 1 dl salt och dagen efter bakas resten in i ovannämnda ingredienser som ligger i för min del oftast 2-4 dagar.

Av:
    Erik O
    Ja då menar jag inlagd. Antar att den är god :). Sugen på att göra den mjölksyrade varianten (eller fermenterade som bror min som bor i Vasastaden i stockholm säger, osäker på om han räknas som expert)

Av:
    Drosa
    Inlagd eller fermenterad säger vissa. Jag säger jäst alternativt ruttnad.

Av:
    grondahl
    Den här dikotomin mellan inlagd och mjölksyrad är fake news. Däremot så kommer det finnas betydligt mer mjölksyrebakterier om den har stått i 10 dagar istället för 2. Rekommenderar också ett recept utan vinäger och citron, typ Maangchi etc. Det ska även vara koreanska chiliflingor istället för gochujang.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-12-02 15:01 av grondahl.

Av:
    grondahl
    En pervers del av mig själv undrar hur inlagd salladskål med kimchi-liknande kryddning skulle smaka. Kimchi-style sill till julen kanske.

Av:
    uandt
    Fast just kimchi är j bara det koreanska ordet för inlagda/mjölksyrade/fermenterade grönsaker. Här är mina inlagde tomater och rättikor. Rättikorna ska kanske få en skvätt socker så de ruttnar mer, eller så tar jag upp dem ur matkällaren så de får lite värme
    IMG_20191202_135133.jpg

Av:
    Raggamuffin
    Min mormor brukade säga "somliga tycker räligt är gott", det verkar onekligen fortfarande sant. :)

// Muffin

Av:
    grondahl
    Fast inlagd/picklad behöver ju inte alls betyda mjölksyrat/fermenterat. Jämför ex inlagd sill med surströmming. Men gör man kimchi på någorlunda vettigt sätt så kommer det ju inte bli inlagd som ex 3-2-1 lag utan syrat såsom surkål, surströmmning, surhaj (får surströmming att framstå som gravlax), miso eller natto.

Av:
    Erik O
    grondahl skrev:
    Den här dikotomin mellan inlagd och mjölksyrad är fake news. Däremot så kommer det finnas betydligt mer mjölksyrebakterier om den har stått i 10 dagar istället för 2. Rekommenderar också ett recept utan vinäger och citron, typ Maangchi etc. Det ska även vara koreanska chiliflingor istället för gochujang.

Fast i en klassisk inläggning har man ju så pass mkt salt, syra och socker just för att motverka mikroorganismer så då startar väl ingen mjölksyrning. Eller?

Av:
    grondahl
    Erik O skrev:
    Fast i en klassisk inläggning har man ju så pass mkt salt, syra och socker just för att motverka mikroorganismer så då startar väl ingen mjölksyrning. Eller?

Men om du följer något slags någorlunda vettigt recept för kimchi som kommer det att bli fermentering. Notera att jag även avråder från vinäger etc, det kommer bli fin syra bara på någon dag ändå.

Av:
    salle
    Mkt bra! Kanske bästa happy-tråden? Gjort mkt kimchi innan men nu är det mest surkål här hemma. Får bli till att leta upp lite salladskål på grönsaksmarknaden imorrn. Undrar vad det heter på spanska...

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    gabbeon
    Inte ens i närheten att vara kimchi, men tråden är tillräckligt lång för lite ot. Vitlök inlagd i vinäger. Första satsen har badat ett år, nästa precis inlagd.

20191129_195807.jpg

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Vad är poängen med hela vitlökar och inte enbart klyftorna?

Av:
    RE
    Sista burken på upphällningen. Vitkål kryddad med de klassiska kimchiattributen samt några rödbetor som blev över efter årets skörd, därav den rosalila färgen.
    DSC_0023.JPG

Av:
    Tomcaten
    Bra inspirationer i burkarna.

Av:
    Bikzz
    Dom har en del ganska äckliga och konstiga maträtter därborta i Asien. Har inte provat Kimchi, låter lite läskigt, testade Natto - https://sv.wikipedia.org Superäckligt, men eftersom mina Japanska värdar då bjöd så var jag ju tvungen att testa....
    Men värst är nog Tibetansk smörte, otroligt äckligt ---

Av:
    Raggamuffin
    gabbeon skrev:
    Inte ens i närheten att vara kimchi, men tråden är tillräckligt lång för lite ot. Vitlök inlagd i vinäger. Första satsen har badat ett år, nästa precis inlagd.

Jag tycker allt inlagt är vidrigt men lyfter på hatten för ambitionen här :)
    Gjort något annat längre bak? Svårt att fantisera fram hur nåt smakar 7 år fram, men är försiktigt skeptiskt ;)

// Muffin

Av:
    Pugilism
    Brukar lägga in saltgurka. Efter tre år så är den lagom salt men ser inte så god ut. Har nog nån 5 årig kvar som jag kan leta upp. 7 år har jag aldrig lyckats vänta på att äta nån.

Edit, var fel. Sista burken från 2015 kunde jag gräva fram. Viktigt är att ha mycket löv för smak + att gurkorna ska hålla sig fräscha.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-02 21:17 av Pugilism.

20191202_211309.jpg

Av:
    uandt
    Raggamuffin skrev:
    Svårt att fantisera fram hur nåt smakar 7 år fram, men är försiktigt skeptiskt ;)

Om du kan tänka dig att en 25 årig flaska sprit är godare än en 7 årig kan du nog tänka dig att en 7-årig gurka är godare än en 3-årig. Nu tycker jag tråden ska hålla sig till grönsaker men om det börjar dyka upp bilder på tex extremt gamla ostar kommer i alla fall inte jag bli ledsen

Av:
    Raggamuffin
    uandt skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Svårt att fantisera fram hur nåt smakar 7 år fram, men är försiktigt skeptiskt ;)

Om du kan tänka dig att en 25 årig flaska sprit är godare än en 7 årig kan du nog tänka dig att en 7-årig gurka är godare än en 3-årig. Nu tycker jag tråden ska hålla sig till grönsaker men om det börjar dyka upp bilder på tex extremt gamla ostar kommer i alla fall inte jag bli ledsen

En liknelse som tyvärr inte fungerar på mig :)

// Muffin

Av:
    Alex Supertramp
    Coolt. Vill man testa kimchi utan att knåda och fermentera själv kan man med fördel köpa en burk. Välj då från märket Tistelvind. Deras burkar är inte pastöriserade, vilket är bra eftersom de nyttiga bakterierna då fortfarande lever. Jag föredrar den starka varianten (prova den till kebab), men smaken är som baken.

Någon som vet vart man får tag i amerikansk sauerkraut förresten? Alltså den man får till sin chili dog i NY.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    I New York.

Av:
    Alex Supertramp
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    I New York.

Va?

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Alex Supertramp skrev:
    Någon som vet vart man får tag i amerikansk sauerkraut förresten? Alltså den man får till sin chili dog i NY.

Jag svarade på din fråga!

Av:
    uandt
    Vad rolig du är Miss Lycka!.Och smart också! Inte funderat på att te.x bli läkare eller jobba med IT support eller liknande. När någon kom till dig med ett problem av typ X skulle du kunna lösa det åt dem genom att bara be dem sluta göra X! Det vore ju fantastiskt, tänk alla problem du kunde lösa i världen. Allt skulle bli bättre. Enda tråkiga vore bara för oss här på happy som inte längre skulle få njuta av dina visdomsord!

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Du är inte ensam.

Av:
    Jimel
    uandt skrev:
    Raggamuffin skrev:

Extremt gammal har jag inte provat men har lagrat vanlig hushållsost i ett halvår, blev ruskigt gott :)

Av:
    Alex Supertramp
    Ok, någon annan? Bra surkål av amerikansk typ att ha på körva?

Av:
    NAnders
    Jag försökte googla amerikansk surkål men utan framgång. Hur skiljer sig den från den andra surkålen du jämför med, och vilken är den andra?

Av:
    perzzon
    Surkål för mig är tjeckisk eller polsk. Surkål i amerikansk matkultur har jag aldrig hört om.

Av:
    Alex Supertramp
    Kanske är samma sak, men jag upplever att den man får i Tyskland eller Tjeckien är kraftigare, surare och matigare än den amerikanska korvtilbehörsditon. Så jag letar kanske efter en lite mesigare och lite mindre sur variant?

Av:
    perzzon
    Aha

Av:
    uandt
    Alex Supertramp skrev:
    Ok, någon annan? Bra surkål av amerikansk typ att ha på körva?

Och det är inte en hederlig coleslaw du letar efter, eller det som vi på svenska kallar pizzasallad? Jänkarna har oändligt många recept, allt från mayogegga till en del fräsha surkålsaktiga historier. En mexikansk Curtido kanske? Den är fermenterad och platsar alltså i den här tråden till skillnad mot coleslawen som passar bättre is stora salladstråden

Av:
    Alex Supertramp
    Coleslaw är nice (även om den ofta är för söt om man köper den färdig i Sverige), men det är inte den jag syftar på. Lite mildare och, vad det verkar, mer finmalen än den betydligt grövre och tydligt "kåliga" tyskvarianten.
    hot dog.jpg

Av:
    ooms
    Definiera gärna surkål också. I Sverige kan man köpa nåt som kallas surkål på burk, men det är ju i princip bara inlagd kål, litegrann som en syrlig kålsallad. Det används som råvara till riktig tysk surkål, som innebär att nämnda burksurkål kokas i buljong ett par timmar, med lök, lite äpple, bacon, kryddor, mm. Blir fantastiskt gott, matigt och mustigt. Det är det ni får när ni beställer surkål i ex.vis Bayern.
    Kanske det är burksurkålen som Alex Supertramp är ute efter?

Av:
    NAnders
    Det finns ju ett gäng fabrikat av surkål i Sverige, något av dem borde uppfylla dina krav. Tycker man att kålen är för sur eller för salt så går det dessutom att skölja den lätt.

Undvik Druvans surkål bara, den är inte mjölksyrad utan bara inlagd i vinäger.

Av:
    Raggamuffin
    Lidl bör väl slå Ica på den fronten?

// Muffin

Av:
    Alex Supertramp
    Låter som att det är den jag letar efter, tack. Däremot skall vi ju äta mer (mjölk)syrade grönsaker, och då är den fermenterade varianten av surkål ett lättillgängligt alternativ. Tips på märken där?

Sen tillbaka till kimchi; vad använder ni den till?

Av:
    Erik O
    Alex Supertramp skrev:
    Coleslaw är nice (även om den ofta är för söt om man köper den färdig i Sverige), men det är inte den jag syftar på. Lite mildare och, vad det verkar, mer finmalen än den betydligt grövre och tydligt "kåliga" tyskvarianten.

Det bästa med de amerikanska körvarna är ju annars senapen, syrlig och god.

Av:
    NAnders
    Alex Supertramp skrev:
    Låter som att det är den jag letar efter, tack. Däremot skall vi ju äta mer (mjölk)syrade grönsaker, och då är den fermenterade varianten av surkål ett lättillgängligt alternativ. Tips på märken där?

Krakus finns i de flesta butiker. Jag föredrar deras naturella surkål. (De har dessutom den godaste saltgurkan.) Har du en "invandrarbutik" i närheten så kan de ha fler varianter, t.ex. med äpplen och kryddor eller andra syrade grönsaker. Majrova var jättegott när jag fick tag på det här om året.

Av:
    Erik O
    ooms skrev:
    Definiera gärna surkål också. I Sverige kan man köpa nåt som kallas surkål på burk, men det är ju i princip bara inlagd kål, litegrann som en syrlig kålsallad. Det används som råvara till riktig tysk surkål, som innebär att nämnda burksurkål kokas i buljong ett par timmar, med lök, lite äpple, bacon, kryddor, mm. Blir fantastiskt gott, matigt och mustigt. Det är det ni får när ni beställer surkål i ex.vis Bayern.
    Kanske det är burksurkålen som Alex Supertramp är ute efter?

Surkål definitionsmässigt är ju i och för sig bara mjölksyrad (fermenterad) vitkål.

Av:
    Henrik_E
    Bor man i GBG langar Gourmetkorv sin surkål på burk. Vansinnigt mycket bättre än Krakus torra skit.

Av:
    JLarsson
    Fredagsrutinen på jobbet är att hämta dagens, kyckling "KKANPOONGGI" från restaurant Nam Kang. De har kimchi på salladsbuffén så det blir en burk sån till. Garanterat bukras på eftermiddagen med all chili men det är det lätt värt.

Ska definitivt testa att göra egen kimch, har även en bok skriven av Karin Bojs som heter "Syra själv" med massor av spännande saker att testa.

_______
    aliekatapult

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in