• Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Vizual54
    Tänkte som vinterprojekt lära/försöka mig på att bygga ett par hjul.
    Kör idag på ett par DT M1900 (ca 2020g) hjul som gått två säsonger och 4 ESS tävlingar. De har väl varit helt ok men jag har egentligen ingen aning för jag har nog aldrig kört på några som varit bättre.
    Hade tänkt att få till ett par hjul som är bättre och gärna lättare än nuvarande hjul.
    Någon som har ett vinnande recept för en nybörjare? Budget är ca 5000kr.

    Har kikat på
    EX481 fälgar med 32 håls DT350 j-bend nav och competion 2.0-1.8-2.0 ekrar utom höger bak där det skulle bli champion 2.0. Skulle landa på ca 2008g enl DTs räknare. Så egentligen inte lättare än det jag har men förmodligen mycket starkare.
    Plockar man ihop allt på Bike24 landar det på ca €450 så något billigare än ett par M1700. Men blir de så mycket bättre? Är det kanske smartare att välja billigare komponenter till sitt första bygge?
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    jonte987
    Jag befarar att jag inte kommer att klara av det så jag funderar på att testa att ta i sär ett par gamls 26or och se om jag får ihop dem igen så pressen blir mindre.
    Annars är det kanske inte lönt att bygga sämre än du har?
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    marr
    jonte987 skrev:
    Jag befarar att jag inte kommer att klara av det så jag funderar på att testa att ta i sär ett par gamls 26or och se om jag får ihop dem igen så pressen blir mindre.
    Annars är det kanske inte lönt att bygga sämre än du har?

    Sjukt tråkigt att mickla med gamla prylar.

    Bygg nytt, ta de stegvis och utan stress så löser det sig också :) tålamod är allt i början.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Martinmat
    Det är lättare än man kan tro att bygga hjul. Jag har nu byggt 3 hjul utifrån Ali clarkssons suveräna video. Duger de åt mcaskil så lär de hålla även för oss vanliga dödliga

    https://youtu.be
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Vizual54
    Martinmat skrev:
    Det är lättare än man kan tro att bygga hjul. Jag har nu byggt 3 hjul utifrån Ali clarkssons suveräna video. Duger de åt mcaskil så lär de hålla även för oss vanliga dödliga

    https://youtu.be

    Också kollat på den, samt en massa andra såklart, men det var den som gjorde att jag bestämde mig för att ge det ett försök.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    johan44
    marr skrev:
    jonte987 skrev:
    Jag befarar att jag inte kommer att klara av det så jag funderar på att testa att ta i sär ett par gamls 26or och se om jag får ihop dem igen så pressen blir mindre.
    Annars är det kanske inte lönt att bygga sämre än du har?

    Sjukt tråkigt att mickla med gamla prylar.

    Bygg nytt, ta de stegvis och utan stress så löser det sig också :) tålamod är allt i början.
    Tja, jag bygger om gamla hjul nån gång om året, pendlar med fälgbroms... och tycker det är mysigt hjulbygge framför tv:n trots gamla ekrar, nav och nipplar.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Magnus K
    Låter som vettiga delar, men jag har inte koll på ekrarna. Hjulbyggaren som slutjusterade mina hjul rekommenderade Sapim-ekrar som är snäppet bättre kvalité än DT Swiss's egna (som jag har och som är helt okej)

    Jobbet med att ekra upp ett hjul är inte svårt, det kluriga är att få hjulen centrerade = rätt dishing samt att få rätt ekerspänning. Jag missade med 1-2 mm på dishing samt rätt grovt med alldeles för låg ekerspänning.

    Mvh
    Magnus
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    TBy
    Vizual54 skrev:
    Tänkte som vinterprojekt lära/försöka mig på att bygga ett par hjul.

    Kul, det är roligare än det julpyssel som inte har h i början! Som andra redan skrivit är det egentligen inte svårt, men måste få ta sin tid - så fort du blir otålig är det bättre att lämna bygget och återkomma. Bra ekernyckel är ett måste, Spokey är en klassiker, gärna Pro-varianten med extra stor greppyta. Bra redskap i övrigt hjälper till, men är inte en nödvändighet.

    Vizual54 skrev:
    Hade tänkt att få till ett par hjul som är bättre och gärna lättare än nuvarande hjul.

    Då gäller det att välja komponenterna noga. DT är aldrig fel även om man säkert kan hitta mer perfekta enstaka delar. "Bättre" är förstås en svår parameter - fundera över vilket problem du försöker lösa. Att ha byggt dem själv kan för all del kan skänka god känsla i sig.

    Vizual54 skrev:
    competion 2.0-1.8-2.0 ekrar utom höger bak där det skulle bli champion 2.0.

    Strunta i Champion. Det blir inte starkare så. Kör Competition runt om. Ta mässingsnipplar till de första byggena.

    Vizual54 skrev:
    Men blir de så mycket bättre?

    Igen, fundera över vilket problem du försöker lösa - tycker du nuvarande hjul är tunga, tröga (hög rotationsvikt - d v s fälg, ekrar, däck slangar), svajiga (för få ekrar, inte rätt ekerspänning, för nätt vald fälg)?

    Vizual54 skrev:
    Är det kanske smartare att välja billigare komponenter till sitt första bygge?

    Om du tar det lugnt och metodiskt och väljer icke-superlättvikt ska det mycket till innan du sabbar något. Välj det du vill ha, DT är aldrig fel. J-bend är bra om man vill hålla de klassiskt och kunna hitta reservekrar nästan var som helst. Det ligger inte nödvändigtvis någon ekonomi i att bygga eget - gör det för känslan, hantverket eller att du inte kan hitta den kombination av komponenter du vill ha.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-03 09:35 av TBy.

  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Vizual54
    TBy skrev:
    Vizual54 skrev:
    Hade tänkt att få till ett par hjul som är bättre och gärna lättare än nuvarande hjul.

    Då gäller det att välja komponenterna noga. DT är aldrig fel även om man säkert kan hitta mer perfekta enstaka delar. "Bättre" är förstås en svår parameter - fundera över vilket problem du försöker lösa. Att ha byggt dem själv kan för all del kan skänka god känsla i sig.
    Bättre är såklart svårdefinierat, det är ju egentligen inget fel på de hjul jag har så jag har inget "problem" att lösa. Dock är det ju ett par budgethjul och någon sorts känsla av att man sitter på bättre hjul hade ju varit kul att uppnå med bygget.

    TBy skrev:
    Vizual54 skrev:
    competition 2.0-1.8-2.0 ekrar utom höger bak där det skulle bli champion 2.0.

    Strunta i Champion. Det blir inte starkare så. Kör Competition runt om. Ta mässingsnipplar till de första byggena.
    Ok, noterat. Ska kolla Sapim ekrar också, verkar vara något billigare i alla fall på Bike24.
    Det ingår nipplar och brickor till EX481 fälgarna, hade tänkt att köra på dem.

    TBy skrev:
    Vizual54 skrev:
    Men blir de så mycket bättre?
    Igen, fundera över vilket problem du försöker lösa - tycker du nuvarande hjul är tunga, tröga (hög rotationsvikt - d v s fälg, ekrar, däck slangar), svajiga (för få ekrar, inte rätt ekerspänning, för nätt vald fälg)?
    Som sagt har inte haft något problem med nuvarande hjul. De har hållit ihop för allt jag utsatt dem för och är fortfarande hyfsat raka och obuckliga. Mycket är nog nyfikenhet både på hantverket och om jag märker någon skillnad på ett par förhoppningsvis finare hjul. Borde det inte räcka med 28 håls fram? Eller är det lika bra att köra på 32?

    TBy skrev:
    Vizual54 skrev:
    Är det kanske smartare att välja billigare komponenter till sitt första bygge?

    Om du tar det lugnt och metodiskt och väljer icke-superlättvikt ska det mycket till innan du sabbar något. Välj det du vill ha, DT är aldrig fel. J-bend är bra om man vill hålla de klassiskt och kunna hitta reservekrar nästan var som helst. Det ligger inte nödvändigtvis någon ekonomi i att bygga eget - gör det för känslan, hantverket eller att du inte kan hitta den kombination av komponenter du vill ha.
    Det låter ju betryggande, i värsta fall är det väl bara att bygga om hjulen igen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-03 14:39 av Vizual54.

  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    cykloton
    Jag är med lite sugen på att prova. Vore kul nu när man ändå är förkyld hela tiden..
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    HåkanC
    Vizual54 skrev:
    Det ingår nipplar och brickor till EX481 fälgarna, hade tänkt att köra på dem.
    Om det är låsnipplar ("Pro Lock" el ngt likn) bör du undvika dem, särskilt om det är 1a hjulet du bygger
    Vad är det då som är dåligt med låsnipplar? Det förklarade jofahjalm här: https://happyride.se
    DTs svarta mässingsnipplar kostar 0,30 €/st här: https://www.bike24.com
    Sapims svarta mässingsnipplar kostar 0,16 €/st här: https://www.bike24.com

    Vizual54 skrev:
    Borde det inte räcka med 28 håls fram? Eller är det lika bra att köra på 32?
    Om du inte är väldigt lång och/eller tung och/eller stark (Läs: erkänd "hjulmördare") borde hjulen bli tillräckligt hållbara med 28 ekrar
    Men de blir lite mer lättbyggda och även lite starkare o styvare med 32 ekrar.


    /Håkan


  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    TBy
    @Vizual54: Att bygga hjul för att du vill är bästa anledningen! Go for it!

    Detsamma gäller alla andra i tråden som är sugna på att prova. Om inte annat kan man alltid börja som jonte987 tänkte, ta ett eller ett par hjul som är stående och ta isär för att sedan bygga upp - detta för att få en känsla om det är något man gillar utan att satsa mer pengar än vad en ekernyckel kostar.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    #1725
    Då sällar jag mig till noobhjulbyggarskaran. Har en 29 med skeva hjul som ska riktas och en 27.5+ där jag först såg att hjulet var skevt precis innan lördagens äventyr och där en eker gick av under rundan så nu behöver jag ta tag i det.

    Ska kolla video längre upp men lär återkomma med frågor.

    **************** Hellre än bra *****************

  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    jofahjalm
    Det finns ingen ekonomisk anledning till att bygga hjulen själv. Det går ju att hitta proffs som gör det bra för samma pengar som delarna. Om du bygger det själv och detta är ditt första hjulset så får du antagligen hjul som är sämre jämfört med dina M1900.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Magnus K
    Vizual54 skrev:
    TBy skrev:
    Vizual54 skrev:
    competition 2.0-1.8-2.0 ekrar utom höger bak där det skulle bli champion 2.0.

    Strunta i Champion. Det blir inte starkare så. Kör Competition runt om. Ta mässingsnipplar till de första byggena.
    Ok, noterat. Ska kolla Sapim ekrar också, verkar vara något billigare i alla fall på Bike24.
    Det ingår nipplar och brickor till EX481 fälgarna, hade tänkt att köra på dem.
    De nipplar och brickor som följer med fälgen funkar fint. Nipplarna är i aluminium men de är starka så skruva försiktigt så funkar de fint.
    Happyride verkar ha något emot låsvätskan i dom nipplarna, men min hjulbyggare säger att de funkar fint att bygga med och att rikta om det behövs senare. Maskiningenjörerna på jobbet tyckte också låsvätska är på sin plats i den typen av skruvförband.

    Mvh
    Magnus
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Crocko
    Vizual54 skrev:
    Tänkte som vinterprojekt lära/försöka mig på att bygga ett par hjul.
    Kör idag på ett par DT M1900 (ca 2020g) hjul som gått två säsonger och 4 ESS tävlingar. De har väl varit helt ok men jag har egentligen ingen aning för jag har nog aldrig kört på några som varit bättre.
    Hade tänkt att få till ett par hjul som är bättre och gärna lättare än nuvarande hjul.
    Någon som har ett vinnande recept för en nybörjare? Budget är ca 5000kr.

    Har kikat på
    EX481 fälgar med 32 håls DT350 j-bend nav och competion 2.0-1.8-2.0 ekrar utom höger bak där det skulle bli champion 2.0. Skulle landa på ca 2008g enl DTs räknare. Så egentligen inte lättare än det jag har men förmodligen mycket starkare.
    Plockar man ihop allt på Bike24 landar det på ca €450 så något billigare än ett par M1700. Men blir de så mycket bättre? Är det kanske smartare att välja billigare komponenter till sitt första bygge?

    Hej
    Goda råd och andra råd kommer du nog inte lida brist på, mycket matnyttigt hittar du i hjulbyggartråden och på nätet, men skall försöka bidra med mitt.

    Bygg ett hjul du verkligen vill ha, klart att det är bra att lyssna på tips man får men enligt mig egna erfarenhet så är detta en övning man kanske inte primärt gör för att spara pengar då proffsen har så mycket bättre pris på delarna och gör jobbet så fort så skall man vara glad om man hamnar på samma pris i slutänden.

    Mina första hjul byggdes helt på DT komponenter och de medskickade nipplarna är inga problem alls att använda trots att det är alu och inte mässing, mässingsreligionen tror jag lever kvar från touring cyklister som inte vill råka svarva nipplarna runda när man tvingas göra fältmässiga reparationer. På pendlarhjul som utsätts för saltade vägar kan man också se fördelar med dessa, men du verkar ju vara på väg ut i skogen så du kan nog ta dig till bilen eller hem och fixa hemma det du kör sönder på stigen.

    En annan fördel med alunipplar är ju att det finns fler kul färger att välja på vilket alltid piggar upp när man vill bygga hjul som matchar andra detaljer på cykeln, squorx nipplarna är betydligt roligare att jobba med i riktstället då man jobbar snabbt och effektivt utan risk att skada nipplarna under hela bygget.

    EX481 är ju en beprövad fälg och med tanke på att nipplar och brickor ingår är det inget dumt val, personligen skulle jag kika på om budgeten räcker till ett par Newmen A30 som är en riktigt trevlig fälg som är lite modernare och tål ordentligt med stryk, men funktionsmässigt gör bägge jobbet.

    DT350 skulle jag inte ens tänka på 2ggr, blir inte så mycket bättre för de pengarna, vissa vill hal lite högre POE så det kan ju vara värt att se om man kan få till lite bättre pris om man beställer samtidigt. Sen är det bara sätta sig bekvämt ner med Sheldon Browns eller någon annans tydliga instruktioner och börja ekrar upp. Man kan välja lite olika ekringsalternativ men 3-kors är aldrig fel och en bra sak är att har man fått till första sidans "släpande" ekrar rätt så är halva svårigheten avklarad.

    När ekrarna är på plats så häller man upp något gott och sätter på musiken, för om man tar det lugnt och metodiskt när man spänner upp hjulen och kommer ihåg att stressa av mellan varven så blir det runda till slut, det är mer en fråga om uthållighet är teknik i början, sen kommer du ha ett hjul som är kul att cykla på och för varje månad som går bekymmersfritt så blir egenbygge mer och mer en självklarhet, men som sagts innan ingen stor kostnadsbesparing men personliga hjul som håller.

    Lycka till.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Miss Lycka 2.0
    Börja med att byta en fälg. Det är steg ett och det vara runt när du är färdig. Antingen med hjulet eller för dårhuset.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Hasse#7
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Börja med att byta en fälg. Det är steg ett och det vara runt när du är färdig. Antingen med hjulet eller för dårhuset.

    Byter man bara fälg kan man även fuska och dra påsförslutare (tråd) runt ekerkryssen så är det bara att passa in fälgen och montera nipplar. Rätt håll på fälgen och ventilhål på rätt ställe så är man inne i injusteringsfasen direkt.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Miss Lycka 2.0
    En del klarar inte ens det.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    jonte987
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    En del klarar inte ens det.

    Nej, det är det jag är rädd för. Och då kan jag ändå laga punka utan lbs.

    Jag köper hellre av proffs om det blir samma pris. Däremot vill jag inte behöva lämna in för riktning.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    TBy
    Crocko skrev:
    Mina första hjul byggdes helt på DT komponenter och de medskickade nipplarna är inga problem alls att använda trots att det är alu och inte mässing, mässingsreligionen tror jag lever kvar från touring cyklister som inte vill råka svarva nipplarna runda när man tvingas göra fältmässiga reparationer.

    Visst funkar det med alu, men de ger sämre marginaler när (inte om) man behöver ta omtag eller reparera (oavsett plats). Squorx, eller liknande, gör saken bättre.

    Crocko skrev:
    squorx nipplarna är betydligt roligare att jobba med i riktstället då man jobbar snabbt och effektivt utan risk att skada nipplarna under hela bygget.

    ...men kräver ett tämligen dyrt verktyg. Inget fel i sig, men behöver tas med i beräkningen.
    Jag kör gärna med "double square", alltså som Squorx, men med fyrkantfattning på toppen. Ingen skillnad i funktion, råkade bara hitta billiga alternativ.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-04 09:24 av TBy.

  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    TBy
    Magnus K skrev:
    Happyride verkar ha något emot låsvätskan i dom nipplarna, men min hjulbyggare säger att de funkar fint att bygga med och att rikta om det behövs senare. Maskiningenjörerna på jobbet tyckte också låsvätska är på sin plats i den typen av skruvförband.

    Vet man vad man gör är det sällan problem med något - men för en nybörjare i trängt läge kan det vara en annan sak. Min erfarenhet är att smorda nipplar är viktigare när man bygger för att minska tendensen att skära när man börjar komma upp i den ekerspänning som behövs. Rätt byggt står hjulet pall utan gänglåsning.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Jensen
    Crocko skrev:
    Vizual54 skrev:
    Tänkte som vinterprojekt lära/försöka mig på att bygga ett par hjul.
    Kör idag på ett par DT M1900 (ca 2020g) hjul som gått två säsonger och 4 ESS tävlingar. De har väl varit helt ok men jag har egentligen ingen aning för jag har nog aldrig kört på några som varit bättre.
    Hade tänkt att få till ett par hjul som är bättre och gärna lättare än nuvarande hjul.
    Någon som har ett vinnande recept för en nybörjare? Budget är ca 5000kr.

    Har kikat på
    EX481 fälgar med 32 håls DT350 j-bend nav och competion 2.0-1.8-2.0 ekrar utom höger bak där det skulle bli champion 2.0. Skulle landa på ca 2008g enl DTs räknare. Så egentligen inte lättare än det jag har men förmodligen mycket starkare.
    Plockar man ihop allt på Bike24 landar det på ca €450 så något billigare än ett par M1700. Men blir de så mycket bättre? Är det kanske smartare att välja billigare komponenter till sitt första bygge?

    Hej
    Goda råd och andra råd kommer du nog inte lida brist på, mycket matnyttigt hittar du i hjulbyggartråden och på nätet, men skall försöka bidra med mitt.

    Bygg ett hjul du verkligen vill ha, klart att det är bra att lyssna på tips man får men enligt mig egna erfarenhet så är detta en övning man kanske inte primärt gör för att spara pengar då proffsen har så mycket bättre pris på delarna och gör jobbet så fort så skall man vara glad om man hamnar på samma pris i slutänden.

    Mina första hjul byggdes helt på DT komponenter och de medskickade nipplarna är inga problem alls att använda trots att det är alu och inte mässing, mässingsreligionen tror jag lever kvar från touring cyklister som inte vill råka svarva nipplarna runda när man tvingas göra fältmässiga reparationer. På pendlarhjul som utsätts för saltade vägar kan man också se fördelar med dessa, men du verkar ju vara på väg ut i skogen så du kan nog ta dig till bilen eller hem och fixa hemma det du kör sönder på stigen.

    En annan fördel med alunipplar är ju att det finns fler kul färger att välja på vilket alltid piggar upp när man vill bygga hjul som matchar andra detaljer på cykeln, squorx nipplarna är betydligt roligare att jobba med i riktstället då man jobbar snabbt och effektivt utan risk att skada nipplarna under hela bygget.

    Mina hjul med alunipplar och kolfiber fälg efter 2 säsonger. Kört kanske 3 gånger på vintern. Annars bara på sommaren. Var tredje nippel ungefär hade kraftiga oxideringar. Tänk dig en smörgås du glömt i kylen alldeles för länge o som nu är täckt med vitt luder 🤣. Fick i alla fall mig att tänka en gång till om det är värt det. Men det är ju jag det. men absolut, Alunipplar har säkert sin plats
    66D3000C-F649-4755-90C3-C4F1E911CCD6.jpeg

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Crocko
    Jensen skrev:
    Crocko skrev:
    Vizual54 skrev:
    Tänkte som vinterprojekt lära/försöka mig på att bygga ett par hjul.
    Kör idag på ett par DT M1900 (ca 2020g) hjul som gått två säsonger och 4 ESS tävlingar. De har väl varit helt ok men jag har egentligen ingen aning för jag har nog aldrig kört på några som varit bättre.
    Hade tänkt att få till ett par hjul som är bättre och gärna lättare än nuvarande hjul.
    Någon som har ett vinnande recept för en nybörjare? Budget är ca 5000kr.

    Har kikat på
    EX481 fälgar med 32 håls DT350 j-bend nav och competion 2.0-1.8-2.0 ekrar utom höger bak där det skulle bli champion 2.0. Skulle landa på ca 2008g enl DTs räknare. Så egentligen inte lättare än det jag har men förmodligen mycket starkare.
    Plockar man ihop allt på Bike24 landar det på ca €450 så något billigare än ett par M1700. Men blir de så mycket bättre? Är det kanske smartare att välja billigare komponenter till sitt första bygge?

    Hej
    Goda råd och andra råd kommer du nog inte lida brist på, mycket matnyttigt hittar du i hjulbyggartråden och på nätet, men skall försöka bidra med mitt.

    Bygg ett hjul du verkligen vill ha, klart att det är bra att lyssna på tips man får men enligt mig egna erfarenhet så är detta en övning man kanske inte primärt gör för att spara pengar då proffsen har så mycket bättre pris på delarna och gör jobbet så fort så skall man vara glad om man hamnar på samma pris i slutänden.

    Mina första hjul byggdes helt på DT komponenter och de medskickade nipplarna är inga problem alls att använda trots att det är alu och inte mässing, mässingsreligionen tror jag lever kvar från touring cyklister som inte vill råka svarva nipplarna runda när man tvingas göra fältmässiga reparationer. På pendlarhjul som utsätts för saltade vägar kan man också se fördelar med dessa, men du verkar ju vara på väg ut i skogen så du kan nog ta dig till bilen eller hem och fixa hemma det du kör sönder på stigen.

    En annan fördel med alunipplar är ju att det finns fler kul färger att välja på vilket alltid piggar upp när man vill bygga hjul som matchar andra detaljer på cykeln, squorx nipplarna är betydligt roligare att jobba med i riktstället då man jobbar snabbt och effektivt utan risk att skada nipplarna under hela bygget.

    Mina hjul med alunipplar och kolfiber fälg efter 2 säsonger. Kört kanske 3 gånger på vintern. Annars bara på sommaren. Var tredje nippel ungefär hade kraftiga oxideringar. Tänk dig en smörgås du glömt i kylen alldeles för länge o som nu är täckt med vitt luder 🤣. Fick i alla fall mig att tänka en gång till om det är värt det. Men det är ju jag det. men absolut, Alunipplar har säkert sin plats

    Men du har ju byggt ett batteri det är ju en helt annan sak, att blanda material och tillsätta en elektrolyt kan bara sluta på det sättet, tyvärr basic kemi 1.0.
    Det finns vissa blandningar som inte blir så kul men det är då man får applicera regler om solskenshjul och fulväders dito.

    Mina i alufälgar som rullat ca 5-600 mil alla årstider utom vinter i 3 år.
    4373D170-0D2C-426E-8614-3418900E5ACE.jpeg
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Crocko
    TBy skrev:
    Crocko skrev:
    Mina första hjul byggdes helt på DT komponenter och de medskickade nipplarna är inga problem alls att använda trots att det är alu och inte mässing, mässingsreligionen tror jag lever kvar från touring cyklister som inte vill råka svarva nipplarna runda när man tvingas göra fältmässiga reparationer.

    Visst funkar det med alu, men de ger sämre marginaler när (inte om) man behöver ta omtag eller reparera (oavsett plats). Squorx, eller liknande, gör saken bättre.

    Crocko skrev:
    squorx nipplarna är betydligt roligare att jobba med i riktstället då man jobbar snabbt och effektivt utan risk att skada nipplarna under hela bygget.

    ...men kräver ett tämligen dyrt verktyg. Inget fel i sig, men behöver tas med i beräkningen.
    Jag kör gärna med "double square", alltså som Squorx, men med fyrkantfattning på toppen. Ingen skillnad i funktion, råkade bara hitta billiga alternativ.

    Jag bygger med det verktyg som passar, men om TS väljer DT EX481 fälgen så får han ju med en liten fin påse med nipplar och brickor så 100 kr för verktyget borde bli bättre ekonomin än att byta samtliga nipplar och köpa både verktyg och nipplar, så tänker jag i alla fall.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Jensen
    Crocko skrev:
    Jensen skrev:
    Crocko skrev:
    Vizual54 skrev:
    Tänkte som vinterprojekt lära/försöka mig på att bygga ett par hjul.
    Kör idag på ett par DT M1900 (ca 2020g) hjul som gått två säsonger och 4 ESS tävlingar. De har väl varit helt ok men jag har egentligen ingen aning för jag har nog aldrig kört på några som varit bättre.
    Hade tänkt att få till ett par hjul som är bättre och gärna lättare än nuvarande hjul.
    Någon som har ett vinnande recept för en nybörjare? Budget är ca 5000kr.

    Har kikat på
    EX481 fälgar med 32 håls DT350 j-bend nav och competion 2.0-1.8-2.0 ekrar utom höger bak där det skulle bli champion 2.0. Skulle landa på ca 2008g enl DTs räknare. Så egentligen inte lättare än det jag har men förmodligen mycket starkare.
    Plockar man ihop allt på Bike24 landar det på ca €450 så något billigare än ett par M1700. Men blir de så mycket bättre? Är det kanske smartare att välja billigare komponenter till sitt första bygge?

    Hej
    Goda råd och andra råd kommer du nog inte lida brist på, mycket matnyttigt hittar du i hjulbyggartråden och på nätet, men skall försöka bidra med mitt.

    Bygg ett hjul du verkligen vill ha, klart att det är bra att lyssna på tips man får men enligt mig egna erfarenhet så är detta en övning man kanske inte primärt gör för att spara pengar då proffsen har så mycket bättre pris på delarna och gör jobbet så fort så skall man vara glad om man hamnar på samma pris i slutänden.

    Mina första hjul byggdes helt på DT komponenter och de medskickade nipplarna är inga problem alls att använda trots att det är alu och inte mässing, mässingsreligionen tror jag lever kvar från touring cyklister som inte vill råka svarva nipplarna runda när man tvingas göra fältmässiga reparationer. På pendlarhjul som utsätts för saltade vägar kan man också se fördelar med dessa, men du verkar ju vara på väg ut i skogen så du kan nog ta dig till bilen eller hem och fixa hemma det du kör sönder på stigen.

    En annan fördel med alunipplar är ju att det finns fler kul färger att välja på vilket alltid piggar upp när man vill bygga hjul som matchar andra detaljer på cykeln, squorx nipplarna är betydligt roligare att jobba med i riktstället då man jobbar snabbt och effektivt utan risk att skada nipplarna under hela bygget.

    Mina hjul med alunipplar och kolfiber fälg efter 2 säsonger. Kört kanske 3 gånger på vintern. Annars bara på sommaren. Var tredje nippel ungefär hade kraftiga oxideringar. Tänk dig en smörgås du glömt i kylen alldeles för länge o som nu är täckt med vitt luder 🤣. Fick i alla fall mig att tänka en gång till om det är värt det. Men det är ju jag det. men absolut, Alunipplar har säkert sin plats

    Men du har ju byggt ett batteri det är ju en helt annan sak, att blanda material och tillsätta en elektrolyt kan bara sluta på det sättet, tyvärr basic kemi 1.0.
    Det finns vissa blandningar som inte blir så kul men det är då man får applicera regler om solskenshjul och fulväders dito.

    Mina i alufälgar som rullat ca 5-600 mil alla årstider utom vinter i 3 år.

    Byggt o byggt. Kommer orginal och med brickor mellan. Men ja det kan ju skapa problem i längden. Men det påskyndar väll bara processen eller menar du att den inte sker alls med Alu fälgar?

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Magnus K
    TBy skrev:
    Magnus K skrev:
    Happyride verkar ha något emot låsvätskan i dom nipplarna, men min hjulbyggare säger att de funkar fint att bygga med och att rikta om det behövs senare. Maskiningenjörerna på jobbet tyckte också låsvätska är på sin plats i den typen av skruvförband.

    Vet man vad man gör är det sällan problem med något - men för en nybörjare i trängt läge kan det vara en annan sak. Min erfarenhet är att smorda nipplar är viktigare när man bygger för att minska tendensen att skära när man börjar komma upp i den ekerspänning som behövs. Rätt byggt står hjulet pall utan gänglåsning.
    Jag kan inte se något läge där låsvätskan (av typen som finns i Squorx-nipplarna) skulle ställa till det för en nybörjare. Vätskan smörjer nippelns gängor under montering och försvårar sen att nipplarna gängar upp sig.

    Att smörja mellan nippel och bricka kan nog vara en bra idé.

    Ett verktyg för att mäta ekerspänning landar nog som prio tre på inköpslistan för verktyg:
    1 riktställ
    2 torx-hylsa för Squorx-nipplarna
    3 mätverktyg för ekerspänning
    4 mätverktyg för dishing

    Mvh
    Magnus
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Crocko
    Jensen skrev:
    Crocko skrev:
    Jensen skrev:
    Crocko skrev:
    Vizual54 skrev:
    Tänkte som vinterprojekt lära/försöka mig på att bygga ett par hjul.
    Kör idag på ett par DT M1900 (ca 2020g) hjul som gått två säsonger och 4 ESS tävlingar. De har väl varit helt ok men jag har egentligen ingen aning för jag har nog aldrig kört på några som varit bättre.
    Hade tänkt att få till ett par hjul som är bättre och gärna lättare än nuvarande hjul.
    Någon som har ett vinnande recept för en nybörjare? Budget är ca 5000kr.

    Har kikat på
    EX481 fälgar med 32 håls DT350 j-bend nav och competion 2.0-1.8-2.0 ekrar utom höger bak där det skulle bli champion 2.0. Skulle landa på ca 2008g enl DTs räknare. Så egentligen inte lättare än det jag har men förmodligen mycket starkare.
    Plockar man ihop allt på Bike24 landar det på ca €450 så något billigare än ett par M1700. Men blir de så mycket bättre? Är det kanske smartare att välja billigare komponenter till sitt första bygge?

    Hej
    Goda råd och andra råd kommer du nog inte lida brist på, mycket matnyttigt hittar du i hjulbyggartråden och på nätet, men skall försöka bidra med mitt.

    Bygg ett hjul du verkligen vill ha, klart att det är bra att lyssna på tips man får men enligt mig egna erfarenhet så är detta en övning man kanske inte primärt gör för att spara pengar då proffsen har så mycket bättre pris på delarna och gör jobbet så fort så skall man vara glad om man hamnar på samma pris i slutänden.

    Mina första hjul byggdes helt på DT komponenter och de medskickade nipplarna är inga problem alls att använda trots att det är alu och inte mässing, mässingsreligionen tror jag lever kvar från touring cyklister som inte vill råka svarva nipplarna runda när man tvingas göra fältmässiga reparationer. På pendlarhjul som utsätts för saltade vägar kan man också se fördelar med dessa, men du verkar ju vara på väg ut i skogen så du kan nog ta dig till bilen eller hem och fixa hemma det du kör sönder på stigen.

    En annan fördel med alunipplar är ju att det finns fler kul färger att välja på vilket alltid piggar upp när man vill bygga hjul som matchar andra detaljer på cykeln, squorx nipplarna är betydligt roligare att jobba med i riktstället då man jobbar snabbt och effektivt utan risk att skada nipplarna under hela bygget.

    Mina hjul med alunipplar och kolfiber fälg efter 2 säsonger. Kört kanske 3 gånger på vintern. Annars bara på sommaren. Var tredje nippel ungefär hade kraftiga oxideringar. Tänk dig en smörgås du glömt i kylen alldeles för länge o som nu är täckt med vitt luder 🤣. Fick i alla fall mig att tänka en gång till om det är värt det. Men det är ju jag det. men absolut, Alunipplar har säkert sin plats

    Men du har ju byggt ett batteri det är ju en helt annan sak, att blanda material och tillsätta en elektrolyt kan bara sluta på det sättet, tyvärr basic kemi 1.0.
    Det finns vissa blandningar som inte blir så kul men det är då man får applicera regler om solskenshjul och fulväders dito.

    Mina i alufälgar som rullat ca 5-600 mil alla årstider utom vinter i 3 år.

    Byggt o byggt. Kommer orginal och med brickor mellan. Men ja det kan ju skapa problem i längden. Men det påskyndar väll bara processen eller menar du att den inte sker alls med Alu fälgar?

    Nu gissar jag bara men anta att dina brickor är av mässing som är en legering av koppar och zink, men den normalpotential som råder mellan dessa metaller och aluminium så kommer nipplarna få rollen som offeranod då det är den oädlaste metallen i sammanhanget men det lägsta normalpotentialvärdet, dessutom är kolfibern en ganska bra ledare så det finns ju risk att hela hjulet deltar i detta korrosions scenario och inte bara lokalt eker för eker.
    När man konstruerar saker av metall som kommer utsättas för elektrolyt, ledande salt vatten så gäller det att hålla koll på dessa skillnader i egenskaper för materialet, Alu alu har ju ingen skillnad så scenariot blir mindre dåligt men det är ju det salthaltiga vattnet som startar reaktionen.

    https://sv.wikipedia.orgänningsserien
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Jensen
    Crocko skrev:
    Jensen skrev:
    Crocko skrev:
    Jensen skrev:
    Crocko skrev:
    Vizual54 skrev:
    Tänkte som vinterprojekt lära/försöka mig på att bygga ett par hjul.
    Kör idag på ett par DT M1900 (ca 2020g) hjul som gått två säsonger och 4 ESS tävlingar. De har väl varit helt ok men jag har egentligen ingen aning för jag har nog aldrig kört på några som varit bättre.
    Hade tänkt att få till ett par hjul som är bättre och gärna lättare än nuvarande hjul.
    Någon som har ett vinnande recept för en nybörjare? Budget är ca 5000kr.

    Har kikat på
    EX481 fälgar med 32 håls DT350 j-bend nav och competion 2.0-1.8-2.0 ekrar utom höger bak där det skulle bli champion 2.0. Skulle landa på ca 2008g enl DTs räknare. Så egentligen inte lättare än det jag har men förmodligen mycket starkare.
    Plockar man ihop allt på Bike24 landar det på ca €450 så något billigare än ett par M1700. Men blir de så mycket bättre? Är det kanske smartare att välja billigare komponenter till sitt första bygge?

    Hej
    Goda råd och andra råd kommer du nog inte lida brist på, mycket matnyttigt hittar du i hjulbyggartråden och på nätet, men skall försöka bidra med mitt.

    Bygg ett hjul du verkligen vill ha, klart att det är bra att lyssna på tips man får men enligt mig egna erfarenhet så är detta en övning man kanske inte primärt gör för att spara pengar då proffsen har så mycket bättre pris på delarna och gör jobbet så fort så skall man vara glad om man hamnar på samma pris i slutänden.

    Mina första hjul byggdes helt på DT komponenter och de medskickade nipplarna är inga problem alls att använda trots att det är alu och inte mässing, mässingsreligionen tror jag lever kvar från touring cyklister som inte vill råka svarva nipplarna runda när man tvingas göra fältmässiga reparationer. På pendlarhjul som utsätts för saltade vägar kan man också se fördelar med dessa, men du verkar ju vara på väg ut i skogen så du kan nog ta dig till bilen eller hem och fixa hemma det du kör sönder på stigen.

    En annan fördel med alunipplar är ju att det finns fler kul färger att välja på vilket alltid piggar upp när man vill bygga hjul som matchar andra detaljer på cykeln, squorx nipplarna är betydligt roligare att jobba med i riktstället då man jobbar snabbt och effektivt utan risk att skada nipplarna under hela bygget.

    Mina hjul med alunipplar och kolfiber fälg efter 2 säsonger. Kört kanske 3 gånger på vintern. Annars bara på sommaren. Var tredje nippel ungefär hade kraftiga oxideringar. Tänk dig en smörgås du glömt i kylen alldeles för länge o som nu är täckt med vitt luder 🤣. Fick i alla fall mig att tänka en gång till om det är värt det. Men det är ju jag det. men absolut, Alunipplar har säkert sin plats

    Men du har ju byggt ett batteri det är ju en helt annan sak, att blanda material och tillsätta en elektrolyt kan bara sluta på det sättet, tyvärr basic kemi 1.0.
    Det finns vissa blandningar som inte blir så kul men det är då man får applicera regler om solskenshjul och fulväders dito.

    Mina i alufälgar som rullat ca 5-600 mil alla årstider utom vinter i 3 år.

    Byggt o byggt. Kommer orginal och med brickor mellan. Men ja det kan ju skapa problem i längden. Men det påskyndar väll bara processen eller menar du att den inte sker alls med Alu fälgar?

    Nu gissar jag bara men anta att dina brickor är av mässing som är en legering av koppar och zink, men den normalpotential som råder mellan dessa metaller och aluminium så kommer nipplarna få rollen som offeranod då det är den oädlaste metallen i sammanhanget men det lägsta normalpotentialvärdet, dessutom är kolfibern en ganska bra ledare så det finns ju risk att hela hjulet deltar i detta korrosions scenario och inte bara lokalt eker för eker.
    När man konstruerar saker av metall som kommer utsättas för elektrolyt, ledande salt vatten så gäller det att hålla koll på dessa skillnader i egenskaper för materialet, Alu alu har ju ingen skillnad så scenariot blir mindre dåligt men det är ju det salthaltiga vattnet som startar reaktionen.

    https://sv.wikipedia.orgänningsserien

    Grejen ä bara att de inte utsatts för salt 🤣🤣. Tror brickorna är i stål. Men ville inte säga att Alu nipplar alltid suger. Men att de som ogillar dem ju faktiskt inte är det helt omotiverat.

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    42Hz
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Börja med att byta en fälg. Det är steg ett och det vara runt när du är färdig. Antingen med hjulet eller för dårhuset.

    Bytt fälg eker för eker, måste säga att det är enklare att bygga ett helt nytt hjul med fräscha delar!

    //HaRR! - Fat tires save lives!

  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    HåkanC
    TBy skrev:
    Vet man vad man gör är det sällan problem med något - men för en nybörjare i trängt läge kan det vara en annan sak. Min erfarenhet är att smorda nipplar är viktigare när man bygger för att minska tendensen att skära när man börjar komma upp i den ekerspänning som behövs.
    +MASSOR
    Även om alunipplar är tillräckligt starka är de ännu starkare mässingsnipplarna dessutom självsmörjande, trots det bör man smörja både även dem, ffa i gängorna men gärna även mot fälgen
    Att mässingsnipplar är starkare och självsmörjande gör både hjulbyggande och framtida underhåll lättare,
    särskilt för den som skall bygga sina första hjul.

    TBy skrev:
    Rätt byggt står hjulet pall utan gänglåsning.
    +1


    Magnus K skrev:
    Jag kan inte se något läge där låsvätskan (av typen som finns i Squorx-nipplarna) skulle ställa till det för en nybörjare. Vätskan smörjer nippelns gängor under montering och försvårar sen att nipplarna gängar upp sig.
    Det är just detta "försvårande av att nipplarna gängar upp sig" som är problemet med alla typer av låsning i nipplar,
    i ett korrekt byggt hjul hålls nipplarna på plats av ekerspänningen, med låsning i nipplarna kan ev misstag maskeras (ganska) länge innan de märks, så pass länge att flera av ekrarna är på gränsen till utmattningsbrott och kommer att behöva bytas.
    Utan låsning i nipplarna märks ev misstag både tidigare och tydligare och är dessutom ofta både enklare och går snabbare att fixa.
    Utan låsning i nipplarna är det dessutom enklare att underhålla hjulen framöver.

    Att låsning i nipplarna är populärt hos många kommersiella hjulbyggare är självklart eftersom de då kan sälja tillräckligt raka hjul med tillräckligt hög och tillräckligt jämn ekerspänning snabbare och detta oavsett om de har "slarvat" eller ej. I de flesta fall så maskeras eventuella misstag så pass länge att garantin har gått ut.

    Läs vad jofahjalm har skrivit här: https://happyride.se


    /Håkan


  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Martinmat
    Jag kör oldschool med mässing och kokt linolja 😁
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    qma
    Jag har byggt med oanodiserade alu-nipplar och pro lock, men bara på alufälg. Det går lätt att justera ekerspänningen på dessa hjul fortfarande varav ena paret är minst 4-5 år.

    Märker ingen större skillnad med pro-lock, förutom att de icke pro-lock roterar lite trögare, kanske de deformeras mer än de hårdanodiserade prolock.

    Jag håller med om att pro lock i teorin är onödigt eller rentav skadligt, men i praktiken tycker jag att det gör liten skillnad. Alunippel på alufälg är fine - alunippeln går gärna itu om det blir pinne-i-hjulet style kaos, istället för värre konsekvenser. Sen är de ömtåligare medans man bygger också.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Magnus K
    HåkanC skrev:
    TBy skrev:
    Vet man vad man gör är det sällan problem med något - men för en nybörjare i trängt läge kan det vara en annan sak. Min erfarenhet är att smorda nipplar är viktigare när man bygger för att minska tendensen att skära när man börjar komma upp i den ekerspänning som behövs.
    +MASSOR
    Även om alunipplar är tillräckligt starka är de ännu starkare mässingsnipplarna dessutom självsmörjande, trots det bör man smörja både även dem, ffa i gängorna men gärna även mot fälgen
    Att mässingsnipplar är starkare och självsmörjande gör både hjulbyggande och framtida underhåll lättare,
    särskilt för den som skall bygga sina första hjul.

    TBy skrev:
    Rätt byggt står hjulet pall utan gänglåsning.
    +1


    Magnus K skrev:
    Jag kan inte se något läge där låsvätskan (av typen som finns i Squorx-nipplarna) skulle ställa till det för en nybörjare. Vätskan smörjer nippelns gängor under montering och försvårar sen att nipplarna gängar upp sig.
    Det är just detta "försvårande av att nipplarna gängar upp sig" som är problemet med alla typer av låsning i nipplar,
    i ett korrekt byggt hjul hålls nipplarna på plats av ekerspänningen, med låsning i nipplarna kan ev misstag maskeras (ganska) länge innan de märks, så pass länge att flera av ekrarna är på gränsen till utmattningsbrott och kommer att behöva bytas.
    Utan låsning i nipplarna märks ev misstag både tidigare och tydligare och är dessutom ofta både enklare och går snabbare att fixa.
    Utan låsning i nipplarna är det dessutom enklare att underhålla hjulen framöver.

    Att låsning i nipplarna är populärt hos många kommersiella hjulbyggare är självklart eftersom de då kan sälja tillräckligt raka hjul med tillräckligt hög och tillräckligt jämn ekerspänning snabbare och detta oavsett om de har "slarvat" eller ej. I de flesta fall så maskeras eventuella misstag så pass länge att garantin har gått ut.

    Läs vad jofahjalm har skrivit här: https://happyride.se


    /Håkan
    Jag håller inte med. Inte heller "min" hjulbyggare eller maskiningenjörerna på jobbet. Inte ens den landsvägsmek utsänd av Sv Cykelförbundet som lärde oss noviser hjulbyggande under förra århundradet ansåg att ekrar ska sitta still utan gänglåsning. (Låsvätska eller annat sätt var hans rekommendation). Vad jofahjalm tycker är ännu ett tyckande, IMHO är falangen "loctite är ondska" i numerärt underläge. ;)

    Om ekerspänningen är det enda som "ska" hindra nipplar från att gänga upp sig så finns bara två punkter där friktion ska hålla ihop konstruktionen:
    1. Mellan nippel och fälg/bricka
    2. Gängan mellan nippel och eker

    Ingen av dom punkterna vill vi ha hög friktion i under byggandet, det borde vi nig vara överens om? Vi smörjer brickan (med olja el fett) och även ekerns gänga m olja (eller låsvätska i ena falangen).

    Att få till tillräcklig och jämn ekerspänning kan man både lyckas och misslyckas med, oavsett om man använt olja el låsvätska. Utan tidigare erfarenhet så är ju att mäta det enda sättet att lyckas?

    Och med rätt ekerspänning så är enda skillnaden med låsvätska att den stelnar lite och hjälper till att hålla nippeln. Oljan mellan eker och nippel och nippel och fälg/bricka måste ju bli oönskad efter att hjulet är färdigt, för då kommer oljan att minska friktionen som håller nippeln?

    Jag ser inte heller nån praktisk skillnad att underhålla ett hjul där nipplarna hålls still av ekerspänning eller av låsvätska? I båda fallen finns nånting som hindrar nipplar att rotera... Vad som är orsaken till det gör ju ingen skillnad, eller?

    Mvh
    Magnus
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Crocko
    Magnus K skrev:
    HåkanC skrev:
    TBy skrev:
    Vet man vad man gör är det sällan problem med något - men för en nybörjare i trängt läge kan det vara en annan sak. Min erfarenhet är att smorda nipplar är viktigare när man bygger för att minska tendensen att skära när man börjar komma upp i den ekerspänning som behövs.
    +MASSOR
    Även om alunipplar är tillräckligt starka är de ännu starkare mässingsnipplarna dessutom självsmörjande, trots det bör man smörja både även dem, ffa i gängorna men gärna även mot fälgen
    Att mässingsnipplar är starkare och självsmörjande gör både hjulbyggande och framtida underhåll lättare,
    särskilt för den som skall bygga sina första hjul.

    TBy skrev:
    Rätt byggt står hjulet pall utan gänglåsning.
    +1


    Magnus K skrev:
    Jag kan inte se något läge där låsvätskan (av typen som finns i Squorx-nipplarna) skulle ställa till det för en nybörjare. Vätskan smörjer nippelns gängor under montering och försvårar sen att nipplarna gängar upp sig.
    Det är just detta "försvårande av att nipplarna gängar upp sig" som är problemet med alla typer av låsning i nipplar,
    i ett korrekt byggt hjul hålls nipplarna på plats av ekerspänningen, med låsning i nipplarna kan ev misstag maskeras (ganska) länge innan de märks, så pass länge att flera av ekrarna är på gränsen till utmattningsbrott och kommer att behöva bytas.
    Utan låsning i nipplarna märks ev misstag både tidigare och tydligare och är dessutom ofta både enklare och går snabbare att fixa.
    Utan låsning i nipplarna är det dessutom enklare att underhålla hjulen framöver.

    Att låsning i nipplarna är populärt hos många kommersiella hjulbyggare är självklart eftersom de då kan sälja tillräckligt raka hjul med tillräckligt hög och tillräckligt jämn ekerspänning snabbare och detta oavsett om de har "slarvat" eller ej. I de flesta fall så maskeras eventuella misstag så pass länge att garantin har gått ut.

    Läs vad jofahjalm har skrivit här: https://happyride.se


    /Håkan
    Jag håller inte med. Inte heller "min" hjulbyggare eller maskiningenjörerna på jobbet. Inte ens den landsvägsmek utsänd av Sv Cykelförbundet som lärde oss noviser hjulbyggande under förra århundradet ansåg att ekrar ska sitta still utan gänglåsning. (Låsvätska eller annat sätt var hans rekommendation). Vad jofahjalm tycker är ännu ett tyckande, IMHO är falangen "loctite är ondska" i numerärt underläge. ;)

    Om ekerspänningen är det enda som "ska" hindra nipplar från att gänga upp sig så finns bara två punkter där friktion ska hålla ihop konstruktionen:
    1. Mellan nippel och fälg/bricka
    2. Gängan mellan nippel och eker

    Ingen av dom punkterna vill vi ha hög friktion i under byggandet, det borde vi nig vara överens om? Vi smörjer brickan (med olja el fett) och även ekerns gänga m olja (eller låsvätska i ena falangen).

    Att få till tillräcklig och jämn ekerspänning kan man både lyckas och misslyckas med, oavsett om man använt olja el låsvätska. Utan tidigare erfarenhet så är ju att mäta det enda sättet att lyckas?

    Och med rätt ekerspänning så är enda skillnaden med låsvätska att den stelnar lite och hjälper till att hålla nippeln. Oljan mellan eker och nippel och nippel och fälg/bricka måste ju bli oönskad efter att hjulet är färdigt, för då kommer oljan att minska friktionen som håller nippeln?

    Jag ser inte heller nån praktisk skillnad att underhålla ett hjul där nipplarna hålls still av ekerspänning eller av låsvätska? I båda fallen finns nånting som hindrar nipplar att rotera... Vad som är orsaken till det gör ju ingen skillnad, eller?

    Mv
    Magnus

    Så skönt att någon annan orkat ta vid när kraften att argumentera ett icke problem tryter, huvudsaken med att ge sig in och besvara frågor från TS borde ju vara att entusiasmera och dela kunskap inom ämnet. Tyvärr tenderar många trådar här snarast bygga upp en mur av argument emot, här har plötsligt en person som ville bygga hjul fått reda på att det är olönsamt och snäppet svårare än att utföra hjärnkirurgi åkandes i en sidovagn nerför Himalaya.

    Nej det är inte speciellt svårt för den normalbegåvade att bygga ett cykel hjul om man är utrustad med 3 verktyg som redan nämnts i tråden, tålamod och förmågan att vara noggrann.

    Om och vilken smörjning / låsning man använder enligt min mening är det sista man behöver bry sig om, jag bygger alla mina hjuls numera med sapims HM bricka som reducerar problemen med smörjning mellan nippel och fälg, i gängorna hamnar det som tillverkaren stoppat där så antingen pro-lock eller inget, under själva byggandet gör det ingen skillnad och efter byggandet sitter ekern fast i gängförbandet som den bör.

    Om nu låsvätskor vore djävulens påfund i en ekernippel så kan man ju ifrågasätta den mest argumenterade tillsatsen linolja som många förespråkar, 5år efter hjulets byggande så är väl den enda funktion den har just låsande? det finns ju massor med andra smörjmedel som inte stelnar till en 1800-tals locktite efter färdigställandet av hjulet, så varför välja den?

    Saknar nästan lite Sixten eller Emmer retorik här, bygg rätt så spelar det ingen roll, höll det inte? då hade du inte byggt rätt och vare sig linolja eller locktite hade räddat dig.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    kais01
    ja i min värld smörjer man mellan nippel och eker endast, och med syftet att underlätta att kunna uppnå såpass ekerspänning att nippeln utan vidare hålls fast i sätet efter bygget. ingen varken smörj eller låsning där, friktionen är lagom au naturel, åtminstone så länge det rör sig om aluminiumfälgar.

    funkat utan misär i ett antal decennier för mig.

    att yrkesmässiga hjulbyggare i vissa fall kör med låsning kan man ju eventuellt förstå, men vi som bygger och sedan skall underhålla hjul själva vill kunna göra just detta.

    och en ny faktor har tillkommit på senare år; att tvinga punktera tejpen för slanglöst för att komma åt en en fastsittande nippel är inte precis någon bonus.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Crocko
    kais01 skrev:
    ja i min värld smörjer man mellan nippel och eker endast, och med syftet att underlätta att kunna uppnå såpass ekerspänning att nippeln utan vidare hålls fast i sätet efter bygget. ingen varken smörj eller låsning där, friktionen är lagom au naturel, åtminstone så länge det rör sig om aluminiumfälgar.

    funkat utan misär i ett antal decennier för mig.

    att yrkesmässiga hjulbyggare i vissa fall kör med låsning kan man ju eventuellt förstå, men vi som bygger och sedan skall underhålla hjul själva vill kunna göra just detta.

    och en ny faktor har tillkommit på senare år; att tvinga punktera tejpen för slanglöst för att komma åt en en fastsittande nippel är inte precis någon bonus.

    Exakt men det gör ju egentligen fråga om att justera ekrar med ekernyckel eller med squorx och dylikt till en ickefråga då tejpen måste bort oavsett om nippeln måste bytas.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    HåkanC
    Magnus K skrev:
    Jag håller inte med. Inte heller "min" hjulbyggare eller maskiningenjörerna på jobbet.
    Det finns uppenbart många som är okunniga om hur hjul fungerar, även i den här tråden,
    men du kanske inte skall lägga ord i munnen på maskiningenjörerna på ditt jobb,
    för i ett hjul med tillräckligt spända ekrar tillför inte gänglåsning någonting, det är inte den sortens skruvförband.

    Magnus K skrev:
    Inte ens den landsvägsmek utsänd av Sv Cykelförbundet som lärde oss noviser hjulbyggande under förra århundradet ansåg att ekrar ska sitta still utan gänglåsning. (Låsvätska eller annat sätt var hans rekommendation).
    Vilken ekerspänning byggde han/hon/hen hjulen med?
    För det är endast om ekrarna inte är tillräckligt spända som gänglåsning gör ngn nytta.

    Magnus K skrev:
    Att få till tillräcklig och jämn ekerspänning kan man både lyckas och misslyckas med, oavsett om man använt olja el låsvätska. Utan tidigare erfarenhet så är ju att mäta det enda sättet att lyckas?
    Det finns flera olika sätt att mäta ekerspänning även utan en ekerspänningsmätare,
    tex byggde jag många hjul, utan gänglåsning men med oljade nipplar, genom att "knäppa" på ekrarna med nageln och på så sätt jmf tonen (tänk spela harpa)
    Den första ekerspänningsmätaren jag använde hade lägre upplösning än vad jag fick utan mätare men genom att "knäppa" på ekrarna!
    Inga av dessa hjul har haft problem med lossnande nipplar.

    Magnus K skrev:
    Och med rätt ekerspänning så är enda skillnaden med låsvätska att den stelnar lite och hjälper till att hålla nippeln. Oljan mellan eker och nippel och nippel och fälg/bricka måste ju bli oönskad efter att hjulet är färdigt, för då kommer oljan att minska friktionen som håller nippeln?
    Om du hade haft egen erfarenhet av att bygga hjul med oljade nipplar hade du själv vetat att med tillräckligt hög och jämn ekerspänning räcker friktionen mer än väl till för att bibehålla hjulet rakt och runt och med jämnt spända ekrar.
    Vad gäller specifikt DTs Pro Lock nipplar så hindrar de även bygget av hjulen då de redan då ger så hög friktion att flera av de som använder dem inte klarar av att bygga hjul med 1,5mm ekrar, enl Jannis inlägg här: https://happyride.se skall även DT själva avråda från 1,5mm ekrar
    med Pro Lock nipplar.
    I verkligheten är vi många som framgångsrikt har byggt hjul med 1,5mm ekrar utan problem.

    Magnus K skrev:
    Jag ser inte heller nån praktisk skillnad att underhålla ett hjul där nipplarna hålls still av ekerspänning eller av låsvätska? I båda fallen finns nånting som hindrar nipplar att rotera... Vad som är orsaken till det gör ju ingen skillnad, eller?
    En eker som inte har så pass hög ekerspänning att den aldrig helt avlastas kommer att få radikalt kortare livslängd, läs vad dabac skriver här: https://happyride.se
    Med dåligt spända ekrar och smorda nipplar kommer nipplarna att skruva upp sig så att hjulet börjar skeva och på så sätt hinner man ofta räta det och spänna upp ekrarna innan det leder till utmattningsbrott.
    Låsta nipplar kan maskera dåligt spända ekrar, kanske tom fördröjer ekerbrotten tills garantin på hjul/hjulbygge har gått ut.


    /Håkan


  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Crocko
    HåkanC skrev:
    Magnus K skrev:
    Jag håller inte med. Inte heller "min" hjulbyggare eller maskiningenjörerna på jobbet.
    Det finns uppenbart många som är okunniga om hur hjul fungerar, även i den här tråden,
    men du kanske inte skall lägga ord i munnen på maskiningenjörerna på ditt jobb,
    för i ett hjul med tillräckligt spända ekrar tillför inte gänglåsning någonting, det är inte den sortens skruvförband.

    Magnus K skrev:
    Inte ens den landsvägsmek utsänd av Sv Cykelförbundet som lärde oss noviser hjulbyggande under förra århundradet ansåg att ekrar ska sitta still utan gänglåsning. (Låsvätska eller annat sätt var hans rekommendation).
    Vilken ekerspänning byggde han/hon/hen hjulen med?
    För det är endast om ekrarna inte är tillräckligt spända som gänglåsning gör ngn nytta.

    Magnus K skrev:
    Att få till tillräcklig och jämn ekerspänning kan man både lyckas och misslyckas med, oavsett om man använt olja el låsvätska. Utan tidigare erfarenhet så är ju att mäta det enda sättet att lyckas?
    Det finns flera olika sätt att mäta ekerspänning även utan en ekerspänningsmätare,
    tex byggde jag många hjul, utan gänglåsning men med oljade nipplar, genom att "knäppa" på ekrarna med nageln och på så sätt jmf tonen (tänk spela harpa)
    Den första ekerspänningsmätaren jag använde hade lägre upplösning än vad jag fick utan mätare men genom att "knäppa" på ekrarna!
    Inga av dessa hjul har haft problem med lossnande nipplar.

    Magnus K skrev:
    Och med rätt ekerspänning så är enda skillnaden med låsvätska att den stelnar lite och hjälper till att hålla nippeln. Oljan mellan eker och nippel och nippel och fälg/bricka måste ju bli oönskad efter att hjulet är färdigt, för då kommer oljan att minska friktionen som håller nippeln?
    Om du hade haft egen erfarenhet av att bygga hjul med oljade nipplar hade du själv vetat att med tillräckligt hög och jämn ekerspänning räcker friktionen mer än väl till för att bibehålla hjulet rakt och runt och med jämnt spända ekrar.
    Vad gäller specifikt DTs Pro Lock nipplar så hindrar de även bygget av hjulen då de redan då ger så hög friktion att flera av de som använder dem inte klarar av att bygga hjul med 1,5mm ekrar, enl Jannis inlägg här: https://happyride.se skall även DT själva avråda från 1,5mm ekrar
    med Pro Lock nipplar.
    I verkligheten är vi många som framgångsrikt har byggt hjul med 1,5mm ekrar utan problem.

    Magnus K skrev:
    Jag ser inte heller nån praktisk skillnad att underhålla ett hjul där nipplarna hålls still av ekerspänning eller av låsvätska? I båda fallen finns nånting som hindrar nipplar att rotera... Vad som är orsaken till det gör ju ingen skillnad, eller?
    En eker som inte har så pass hög ekerspänning att den aldrig helt avlastas kommer att få radikalt kortare livslängd, läs vad dabac skriver här: https://happyride.se
    Med dåligt spända ekrar och smorda nipplar kommer nipplarna att skruva upp sig så att hjulet börjar skeva och på så sätt hinner man ofta räta det och spänna upp ekrarna innan det leder till utmattningsbrott.
    Låsta nipplar kan maskera dåligt spända ekrar, kanske tom fördröjer ekerbrotten tills garantin på hjul/hjulbygge har gått ut.


    /Håkan

    Håkan jag brukar hålla med i en hel del du tycker om hjulbyggande och även jag trotsar Sixten med så vansinniga byggen som breda skogshjul med Laser ekrar nu senast i den omöjliga varianten straight pull. Då jag gillar QA så flaggade jag varenda eker för att ha koll på eventuell vridning och trodde att svetstången skulle få gå varm för att hålla ekrarna under spänning, inte på en enda eker hade jag ens 90 graders vridning under riktningen och inte en enda eker behövde jag hålla fast för att den snurrade.

    Så betydelsen av det där lilla pro-lock i nipplarna tillskrivs väldigt mycket mystik och funktion som jag inte sett på ett enda bygge, friktionen mellan fälg och nippel om man inte använder brickor är mycket större och nyttan av annat än rätt ekerspänning som fixering av ekern är nog obefintligt. Det enda scenario där jag kan se någon nytta med låsning är att köpa sig tid till att komma hem med en lös eker när den börjat ge med sig, kanske att pro-lock eller fosilerad linolja minskar farten som nippeln skurar ut sig med men har inga empiriska bevis för det.

    Vad jag dock har empiriska bevis för är att mitt vanligaste ekerhaveri är utmattning antingen precis i gängans början eller i J-böjen, den enda lösa ekern jag varit med om är maskinbyggda skithjul som misshandlats under pendling och det har varit 1eker på en livstid, men alla brustna ekrar hade nog gått samma öde till mötes oavsett val av nippel.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    HåkanC
    Crocko skrev:
    nyttan av annat än rätt ekerspänning som fixering av ekern är nog obefintligt.
    +1

    Crocko skrev:
    Vad jag dock har empiriska bevis för är att mitt vanligaste ekerhaveri är utmattning antingen precis i gängans början eller i J-böjen
    Utmattningsbrott precis i gängans början kan bero på att nippeln har en "konstig" vinkel i fälgen, så att ekern blir vinklad ut ur nippeln
    Utmattningsbrott i böjen kan bero på att böjen inte får tillräckligt stöd pga onödigt stora hål och/eller onödigt tunna ekerflänsar,
    ekerbrickor kan göra skillnad.

    Skillnaden med eller utan brickor syns tydligt i bilden
    Eker_brickor.jpg


    /Håkan


  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    kais01
    Crocko skrev:
    kais01 skrev:
    ja i min värld smörjer man mellan nippel och eker endast, och med syftet att underlätta att kunna uppnå såpass ekerspänning att nippeln utan vidare hålls fast i sätet efter bygget. ingen varken smörj eller låsning där, friktionen är lagom au naturel, åtminstone så länge det rör sig om aluminiumfälgar.

    funkat utan misär i ett antal decennier för mig.

    att yrkesmässiga hjulbyggare i vissa fall kör med låsning kan man ju eventuellt förstå, men vi som bygger och sedan skall underhålla hjul själva vill kunna göra just detta.

    och en ny faktor har tillkommit på senare år; att tvinga punktera tejpen för slanglöst för att komma åt en en fastsittande nippel är inte precis någon bonus.

    Exakt men det gör ju egentligen fråga om att justera ekrar med ekernyckel eller med squorx och dylikt till en ickefråga då tejpen måste bort oavsett om nippeln måste bytas.

    ja, nu tänkte jag inte byte av nippel, utan bara ett helt enkelt kunna vrida den när hjulet ett eller annat skäl behöver justeras. men det kan ju bli aktuellt med byte om man i den processen på grund av låsvätskan råkar dra sönder den.

    i övrigt skriver håkan kloka ord i frågan. när det gäller brickor vid navet brukar jag istället konisera hålet i navet i riktning eker för att få ett mer harmoniskt säte för den. drabbas ytterst sällan av ekerbrott.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Crocko
    HåkanC skrev:
    Crocko skrev:
    nyttan av annat än rätt ekerspänning som fixering av ekern är nog obefintligt.
    +1

    Crocko skrev:
    Vad jag dock har empiriska bevis för är att mitt vanligaste ekerhaveri är utmattning antingen precis i gängans början eller i J-böjen
    Utmattningsbrott precis i gängans början kan bero på att nippeln har en "konstig" vinkel i fälgen, så att ekern blir vinklad ut ur nippeln
    Utmattningsbrott i böjen kan bero på att böjen inte får tillräckligt stöd pga onödigt stora hål och/eller onödigt tunna ekerflänsar,
    ekerbrickor kan göra skillnad.

    Skillnaden med eller utan brickor syns tydligt i bilden



    /Håkan

    Pedagogisk bild som jag sett förr, tyvärr sticker den lite i mitt estetiska öga, försöker hitta nav och ekrar som lirar ihop.
    Något jag dock inte har ett bra system för är reservdelsekrar, nu parar jag ihop dem med nipplar och brickor så att de blir färg matchade efter de hjul som inte har kromad mässing eller eloxerad alu, och sen får en tejp berätta vad de hör till men man skulle ju behöva ett rese etui eller liknande för långfärdshjojarna så att man alltid kom ihåg att ta med dem ut på tur.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    Crocko
    kais01 skrev:
    Crocko skrev:
    kais01 skrev:
    ja i min värld smörjer man mellan nippel och eker endast, och med syftet att underlätta att kunna uppnå såpass ekerspänning att nippeln utan vidare hålls fast i sätet efter bygget. ingen varken smörj eller låsning där, friktionen är lagom au naturel, åtminstone så länge det rör sig om aluminiumfälgar.

    funkat utan misär i ett antal decennier för mig.

    att yrkesmässiga hjulbyggare i vissa fall kör med låsning kan man ju eventuellt förstå, men vi som bygger och sedan skall underhålla hjul själva vill kunna göra just detta.

    och en ny faktor har tillkommit på senare år; att tvinga punktera tejpen för slanglöst för att komma åt en en fastsittande nippel är inte precis någon bonus.

    Exakt men det gör ju egentligen fråga om att justera ekrar med ekernyckel eller med squorx och dylikt till en ickefråga då tejpen måste bort oavsett om nippeln måste bytas.

    ja, nu tänkte jag inte byte av nippel, utan bara ett helt enkelt kunna vrida den när hjulet ett eller annat skäl behöver justeras. men det kan ju bli aktuellt med byte om man i den processen på grund av låsvätskan råkar dra sönder den.

    i övrigt skriver håkan kloka ord i frågan. när det gäller brickor vid navet brukar jag istället konisera hålet i navet i riktning eker för att få ett mer harmoniskt säte för den. drabbas ytterst sällan av ekerbrott.

    OK, nu justerar jag sällan hjul, kör väl för snällt helt enkelt. Dock tycker jag att om man hinner upptäcka missförhållanden innan ekern smitit så tycker jag park eller sapim ekernyckel smiter åt ordentligt nog runt nippel för att göra det mesta, som sagt så är pro-lock's förmåga ganska ofta överdriven skulle snarare jämföra den med en låsmutter med plastbricka, lite motstånd första varvet sen snurrar det på fint.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    landen
    jonte987 skrev:
    Jag befarar att jag inte kommer att klara av det så jag funderar på att testa att ta i sär ett par gamls 26or och se om jag får ihop dem igen så pressen blir mindre.
    Annars är det kanske inte lönt att bygga sämre än du har?

    Precis så gjorde jag. Köpte dock en påse nya mässingsnipplar innan. Tog isär och satte ihop ett 26" framhjul till jag kunde ekra upp 3-kors utantill. Byggde det rakt 5 gånger om. Kan inte annat än att rekommendera den skolan.
  • Re: Recept för noobhjulbyggare

    Av:
    jonte987
    landen skrev:
    jonte987 skrev:
    Jag befarar att jag inte kommer att klara av det så jag funderar på att testa att ta i sär ett par gamls 26or och se om jag får ihop dem igen så pressen blir mindre.
    Annars är det kanske inte lönt att bygga sämre än du har?

    Precis så gjorde jag. Köpte dock en påse nya mässingsnipplar innan. Tog isär och satte ihop ett 26" framhjul till jag kunde ekra upp 3-kors utantill. Byggde det rakt 5 gånger om. Kan inte annat än att rekommendera den skolan.

    Låter bra! Kanske gör det nästa Jul. (Den här julen är redan intecknad) Jag behöver nog också träna 5ggr. Kan vara lite trög innan det väl sitter.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in