• Vriden kedja?

Av:
    Tomiflipp
    God kväll,

Tänkte kolla med alla kloka huvud här angående ett problem...
    Jag har en kedja som är något vriden eller vinklad och upptäckte detta ganska nyligen. Har inte haft något problem tidigare. Sköter underhåll noga. Vad i tusan kan detta bero på?
    Har haft av kedjan samt klingan och inspekterat och allt ser bra ut. Märkligt. Vad är det jag missar?
    Jag hoppas att man kan se lite av det jag försöker beskriva på bilden.

Info:
    Fastnavscykel
    Pendlar till jobb 2,5 mil om dagen
    Inga "olyckor" med kedja tidigare
    Påfrestning relativt hög ibland (kör 50/15 så det blir lite tryck i backar) borde dock inte vara ett problem (?)
    Kedjespänning OK

Tacksam för hjälpsam information.

Vänligen
    Johan
    Chain1.jpg
  • Re: Vriden kedja?

Av:
    Brando
    Kedjan o drevarna är slut?

Av:
    Crocko
    Tomiflipp skrev:
    God kväll,

Jag har en kedja som är något vriden eller vinklad och upptäckte detta ganska nyligen. Har inte haft något problem tidigare. Sköter underhåll noga. Vad i tusan kan detta bero på?
    Har haft av kedjan samt klingan och inspekterat och allt ser bra ut. Märkligt. Vad är det jag missar?

Info:
    Fastnavscykel
    Påfrestning relativt hög ibland (kör 50/15 så det blir lite tryck i backar) borde dock inte vara ett problem (?)
    Kedjespänning OK

Vänligen
    Johan

Utan att mäta kedjan är det svårt att säga bestämt men gissar på att det börjar vara sliten så att rullarna i kedja har ett litet glapp och men den kedjelinje cykeln har så faller den av tyngden naturligast utåt och ser då vriden ut.

Av:
    Makten
    Du glömmer inte att sätta dit kedjelåset va?

Av:
    Atlas
    Märker du något av det? Eller är det ren internetcykling det stör?

-------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    Tomiflipp
    Crocko skrev:
    Tomiflipp skrev:
    God kväll,

Info:
    Fastnavscykel
    Kedjespänning OK

Vänligen
    Johan

Utan att mäta kedjan är det svårt att säga bestämt men gissar på att det börjar vara sliten så att rullarna i kedja har ett litet glapp och men den kedjelinje cykeln har så faller den av tyngden naturligast utåt och ser då vriden ut.

Ja, jag håller med dig till viss del där. Har ju inte mätt kedjan så där är jag lite oviss. Slitage kan vara en sak, men kedjan är från juli i år och har gått ett par hundra mil och borde inte vara kass än? Det är trots allt en fin Izumi från Japan. Men visst.
    Plockade av kedjan igen och la den i en alu-vinkel (se gärna bild) kant i kant, på båda sidor. Jag ser inget som är off här. Allt ser fint ut. Tog en extra titt på klinga och kugge och det ser också rakt och fint ut. Märkligt.

Hur som helst är detta inget jättestort problem men uppenbarligen är det något som händer med mekaniken och jag skulle hemskt gärna vilja veta vad det är som orsakar denna "vridning". Har som sagt inte sett detta tidigare.

Väl mött.
    IMG_20191203_125232312.jpg
    IMG_20191203_125227050.jpg
    IMG_20191203_125307824 (1).jpg
    IMG_20191203_125325527.jpg

Av:
    kais01
    ja det borde ju inte bli slitage så fort. men noterat att vissa fullbreda standardkedjor numer verkar vara gjorda av mjukost. inför denna säsong på prov att försett vinterpendlaren med kmc x1, en lite dyrare kedja.

sen om framkransen är smal och tänderna inte i det särskilda raka utförandet för singlespeed, kan det kanske bli en vridning där??

cirka 88 växeltum är ju seriöst tungt för en enda växel där man även ska ta backar. det vill till att ha friska knän. själv har jag det tillräckligt illa på en stealth-single dvs tvåväxlad med 72 resp 95.

Av:
    Valhalla_
    Makten skrev:

+1

Du kör väl inte så som det är på första bilden? Är ju som en tickande bomb...

Av:
    Tomiflipp
    Valhalla_ skrev:
    Makten skrev:

+1

Du kör väl inte så som det är på första bilden? Är ju som en tickande bomb...

Missuppfattningar är trista. Vad exakt menar du är en tickande bomb?

Av:
    BengtG
    För mig är det lite oklart vad Du menar är fel. Kanske är kedjelinjen inte helt rak?
    Finn något som är helt rakt och ca. 80 cm långt. Tag av kedjan, lägg "linjalen parallellt med kedjehjulet (fram) och syfta mot klingan på bakhjulet, klingan ska då ligga an mot "linjalen". Då är kedjelinjen rak.

Av:
    d_anders
    De menar att "låsbrickan" som ska sitta på sidan av kedjelåset och hålla ihop den länken saknas på den översta bilden.

Av:
    Earlslick
    d_anders skrev:
    De menar att "låsbrickan" som ska sitta på sidan av kedjelåset och hålla ihop den länken saknas på den översta bilden.
    Den ligger väl på golvet.

Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

Av:
    Tomiflipp
    d_anders skrev:

Tack för att du klargjorde. Nej då, det vore ju ytterst olyckligt att inte sätta på den. När jag tog bilden låg brickan på golvet nedanför.

Av:
    Tomiflipp
    BengtG skrev:
    För mig är det lite oklart vad Du menar är fel. Kanske är kedjelinjen inte helt rak?
    Finn något som är helt rakt och ca. 80 cm långt. Tag av kedjan, lägg "linjalen parallellt med kedjehjulet (fram) och syfta mot klingan på bakhjulet, klingan ska då ligga an mot "linjalen". Då är kedjelinjen rak.

BengtG,
    Jo, när kedjan sitter på cykeln så "vrider" sig kedjan lite åt sidan. Istället för att vara horisontell med golvet, som det är i vanliga fall, så är det precis som om en "osynlig hand" snurrar kedjan.
    Oklart om jag gjorde ett bra försök att förklara för dig där, men jag hoppas på det iaf.

Av:
    Tomiflipp
    Brando skrev:
    Kedjan o drevarna är slut?

Redan? Allting nytt sedan juli månad i år, rullat ca 200 mil...

Av:
    Bengt-re
    Tomiflipp skrev:
    BengtG skrev:

BengtG,
    Jo, när kedjan sitter på cykeln så "vrider" sig kedjan lite åt sidan. Istället för att vara horisontell med golvet, som det är i vanliga fall, så är det precis som om en "osynlig hand" snurrar kedjan.
    Oklart om jag gjorde ett bra försök att förklara för dig där, men jag hoppas på det iaf.

Daniel Westin fel med andra ord.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Hasse#7
    Sitter bakhjulet rakt i ramen? Kontrollmätt mellan kedje- och sadelstag?

Av:
    AtEase
    Påfrestningen på kedjan blir betydligt lägre med 50/15 än omvänt. Allt moment en lägre växel ger ska överföras av samma kedja. Det är bara i cyklisten själv belastningen blir högre med din höga utväxling.
    Slitage av det skälet kan det inte vara.

Du skulle ju kunna testa att hänga dit en annan kedja bara för att utesluta att det är kedjan det är nåt konstigt fel på?

Av:
    Tomiflipp
    AtEase skrev:
    Påfrestningen på kedjan blir betydligt lägre med 50/15 än omvänt. Allt moment en lägre växel ger ska överföras av samma kedja. Det är bara i cyklisten själv belastningen blir högre med din höga utväxling.
    Slitage av det skälet kan det inte vara.

Du skulle ju kunna testa att hänga dit en annan kedja bara för att utesluta att det är kedjan det är nåt konstigt fel på?

Det låter rimligt. Ja, jag ska testa med en ny/annan kedja.

Av:
    Valhalla_
    Tomiflipp skrev:
    d_anders skrev:

Tack för att du klargjorde. Nej då, det vore ju ytterst olyckligt att inte sätta på den. När jag tog bilden låg brickan på golvet nedanför.

Precis den jag tänkte på. Men då är det under kontroll 👍

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in