• Att cykla längs fastlandseuropas atlantkust - tips, råd och ideér välkomnas!

Av:
    desmo
    Hej!

Jag och min familj tänkte ge oss iväg på ett cykeläventyr i vår och sommar. Arbetsplanen just nu är att vara borta från mitten på mars tills... ja, det vet vi inte riktigt. Vi måste vara hemma till skolstarten i augusti, det är väl vår deadline. Och vår preliminära plan är att flyga ner till Gibraltar och sedan cykla "hem" via atlantkusten. Detta borde bli runt 500mil. Jag skriver "hem" eftersom jag tror vi kommer hoppa över Danmark och sikta på Kielfärjan.

Familjen består av mig och min sambo, och våra två döttrar som kommer vara dryga 5år samt knappa 3 år när resan börjar. Tidigare år (Danmark 2018, Tyskland 2019) har de åkt cykelkärra och så får det bli denna gången också. Funderingarna vi nu är om 5åringen skulle vilja cykla själv kortare bitar. Och om vi isåfall skulle satsa på någon form av "trailgator" för hennes cykel bakom sambon.
    Annars så cyklar vi på vanliga cyklar med packväskor. Just nu är det plats för 6 väskor (fyra på min, två på hennes) men vi funderar på om hon ska ordna lowriders även till hennes cykel.

Det jag ville kolla med forumet nu är vad ni sitter inne med för erfarenheter av fastlandseuropas atlantkust. Jag tänker på saker som:
    - Hur lätt är det att hitta "lagom" stora vägar? Men cykelvagnen uppskattar vi platt och lågtrafikerat. Vi har inga problem med grus.
    - Hur lätt är det att hitta campingar? Med familj och större tält fricampar vi ogärna. Vi cyklar kanske 50km/dag så är det glest mellan campingarna måste vi hitta andra alternativ.
    - Väder och vind? Vi funderade på Gibraltar - Athen men valde bort den pga det kan bli för varmt för barnen. Å andra sidan är ständig motvind och frostnätter inget vi vill ha heller..
    - Saker/ställen/upplevelser som vi inte får missa längs vägen utan direkt borde planera in som "stopp" på vägen. Vi cyklar oftast 3-4 dagar i sträck, och tar sedan vilodag. Men kan också planera in extra stoppdagar eller ta en alternativ väg om det är något speciellt.
    - Någon med erfarenheter av att cykeltoura med "trailgator" eller liknande?
    - Och allt annat som kan tänkas vara angeläget.

Och några länkar.
    Eurovelo som har rutter mest längs hela kusten: https://en.eurovelo.com
    Vår Tysklandssemester i år: https://happyride.se
    Vår Danmarkssemester förra året: https://happyride.se
    Och en liten mer filosofisk tråd som bakgrund: https://happyride.se
  • Re: Att cykla längs fastlandseuropas atlantkust - tips, råd och ideér välkomnas!

Av:
    DH
    Ett tips är att använda Komoot för att lägga dagens rutt. Hjälper dig att hitta rätt typ av väg utifrån dina önskemål.
    Provade bla sommaren -18 då vi cyklade STHLM - Nice. Funkade toppen!
  • Re: Att cykla längs fastlandseuropas atlantkust - tips, råd och ideér välkomnas!

Av:
    ooms
    Jag skulle försöka kolla upp väderstatistik. Känns som att åtminstone norra delen av rutten skulle kunna vara rätt så utsatt för regn (lågtrycken brukar ju pumpa in fr Atlanten).

Av:
    nieves
    Holland och Belgien är platt med avskillda cykelvägar. Eurovelo, tror det är 4:an går längs kusten ner till Spanien/Baskien.
    Det finns mycket material på Youtube att kolla på.
    Cyklade Rotterdam-Brügge med frugan vattennära och det fanns campingplatser längs vägen. I Normandie och Bretagne fanns det färre avskilda vägar och många husbilar ffa längs D-dagsstränderna.

Här är en video av ett par som cyklar där https://youtu.be

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-03 04:44 av nieves.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Var inte blyg utan fråga lokalbefolkningen om ni får campa på deras stora gräsmatta. Nya vänner är en del av upplevelsen.

Av:
    Mikva
    Som alternativ till trailgator skulle jag tipsa om Burley Piccolo. https://www.burley.com

Råkar ha en sådan hemma som jag ska sälja till våren. Hör av dig på PM om du är intresserad av att titta, oavsett köptankar.

Här är lite inspiration från Japan:
    http://www.japanbikeride.com

Av:
    Berk
    Har cyklat stor del av Nederländska Nordsjökusten och Waddensjökusten, som är fint (om det inte är för blåsigt). Kan ger ruter, om det behövs.

Av:
    desmo
    Hej.

Det är dags att lära sig multicitera..

DH skrev:
    Ett tips är att använda Komoot för att lägga dagens rutt. Hjälper dig att hitta rätt typ av väg utifrån dina önskemål.
    Provade bla sommaren -18 då vi cyklade STHLM - Nice. Funkade toppen!

Komoot använde vi i Tyskland. Den hade både upp och nersidor men är definitivt ett bra redskap!

ooms skrev:
    Jag skulle försöka kolla upp väderstatistik. Känns som att åtminstone norra delen av rutten skulle kunna vara rätt så utsatt för regn (lågtrycken brukar ju pumpa in fr Atlanten).

Jag lärde mig ett nytt ord nyligen; vindros. Det verkar vara vanligare med nordanvind/motvind än medvind. Men ingen katastrof.

nieves skrev:
    Cyklade Rotterdam-Brügge med frugan vattennära och det fanns campingplatser längs vägen. I Normandie och Bretagne fanns det färre avskilda vägar och många husbilar ffa längs D-dagsstränderna.

Jag cyklade genom Frankrike på min väg till Barcelona för 7 år sedan. Men då utan cykelvagn. Helst vill vi slippa trängas med husbilar med kärran. Vore kul att cykla genom Brest, jag hann inte direkt uppleva staden under PBP.

Mikva skrev:
    Som alternativ till trailgator skulle jag tipsa om Burley Piccolo. https://www.burley.com

Råkar ha en sådan hemma som jag ska sälja till våren. Hör av dig på PM om du är intresserad av att titta, oavsett köptankar.

Jag tänker att dottern faktiskt vill cykla lite själv. Men det är kanske lika roligt att sitta på tag-a-along-cykel? Det kommer iaf göra att vi kommer fram snabbare än om hon cyklar själv!
    Men ni är nöjda?

Berk skrev:
    Har cyklat stor del av Nederländska Nordsjökusten och Waddensjökusten, som är fint (om det inte är för blåsigt). Kan ger ruter, om det behövs.

Hur mycket behöver man "planera" sina rutter i området? Vissa kan ju sitta i månader och planera utifrån kartor. Vi är inte sådana. Därför väljer vi gärna turer som är "enkla" att navigera. Dvs via kuster, floder, eller skyltat.

Av:
    kais01
    det är iaf rätt att göra som ni planerar att köra i riktning med förhärskande vindar.

danmark och tyskland med barn i cykelkärra, ett paradis. samma på tvåfiliga vägar i sydeuropa med passerande lastbilar, mer tveksamt...

åtminstone det mindre barnet kan gärna sitta på en framcykelsits, typ römer sulky. finns andra alternativ att tillgå i ett land där man förstått det självklara i att barn skall sitta fram, i holland. frågan är om ni inte kunde ha båda på det viset på varsin av era cyklar.

när mina nu vuxna barn var små semestrade vi på tandem, två vuxna på vanliga sitsarna, storebror fram, lilla syster mellan, bagage bak. största problemet var en viss åtgång av bakhjulslager, men det löste sig efter att jag fått in dubbla antalet kulor.

det finns även trippelcyklar med särskild anpassning för barn bakersta platsen.

Av:
    Aron
    Vi har en Follow-me och är supernöjda. Barnet kan cykla själv en stund, utforska och känna sig fri. När tröttheten slår till tar det 20 sekunder att koppla på och sen kan barnet vila. Samma sak om trafiken tätnar, då kopplas barnet på i tandem och en vuxen har kontroll över fart och färdriktning. Det är så smidigt att koppla av och på att det görs rätt många gånger på en dag. Ibland kan det bara vara en uppförsbacke där man ger lite draghjälp.

Vi har aldrig gjort något äventyr i den kaliber ni planerar, jag är lite avundsjuk på er, men ett antal dagar på 6-8 mil. Med barn på egen cykel delar man äventyret på ett annat sätt. I vagnen är de mer passagerare.

Vad gäller rutten kan det kanske vara en idé att planera lite extra noga på sträckan genom Baskien, typ Porto till San-Sebastian. Det är den bergigaste och mest glesbefolkade partiet på er resa.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    desmo
    kais01 skrev:
    det är iaf rätt att göra som ni planerar att köra i riktning med förhärskande vindar.

danmark och tyskland med barn i cykelkärra, ett paradis. samma på tvåfiliga vägar i sydeuropa med passerande lastbilar, mer tveksamt...

åtminstone det mindre barnet kan gärna sitta på en framcykelsits, typ römer sulky. finns andra alternativ att tillgå i ett land där man förstått det självklara i att barn skall sitta fram, i holland. frågan är om ni inte kunde ha båda på det viset på varsin av era cyklar.

Du tänker på att ha barnen mellan armarna på överstången? Jag har inte testat, men jag tror det skulle bli svårt då varken jag eller min sambo är långa, dvs det skulle bli trångt. Jag var sugen att testa en Macride men det blev aldrig av.

Danmark och Tyskland har vi som sagt testat och det gick bra. Det där med sydeuropa och lastbilar låter mindre lockande.. Har du egen erfarenhet av att cykla där? Eller om någon annan på forumet har och kan dementera/bekräfta? Vi valde bort tex Sydamerika pga trafiksituationen (och några andra skäl).

Angående vinden så blir det syd till norr för att "följa våren". Åt andra hållet skulle det bli väl kallt att börja i mars.

Av:
    desmo
    Aron skrev:
    Vi har en Follow-me och är supernöjda.

Vad gäller rutten kan det kanske vara en idé att planera lite extra noga på sträckan genom Baskien, typ Porto till San-Sebastian. Det är den bergigaste och mest glesbefolkade partiet på er resa.

Tack för information om Follow-me. Det blir helt klart mer grejer som ska med om hon ska ha sin egen cykel. Samtidigt finns det nog ett mervärde. Ska övervägas.

Och tack för infor angående Baskien. Precis sådant som jag vill veta innan vi ger oss iväg.

Miss Lycka 2.0 skrev:
    Var inte blyg utan fråga lokalbefolkningen om ni får campa på deras stora gräsmatta. Nya vänner är en del av upplevelsen.

Missade att svara i multiciteringen! Lite blyga av oss är vi. Men har faktiskt funderat på om "Warm showers" https://www.warmshowers.org skulle kunna vara behjälpligt om det är glest mellan campingar eller dåligt väder.

Av:
    kais01
    härligt äventyr oavsett! ni löser det säkert på bästa sätt med barntransporten. men liven i vagn där bak tror jag ni kommer tycka är otäckt. aron kom med ett bra förslag!

att ha barnet framför sig har fördelar socialt och tyngdpunktsmässigt, men kan medföra avig cykelställning, ffa för knäna. körde dock själv så ett antal år, ofta med två barn på cykeln, en fram och en bak.

Av:
    kais01
    den här klockrena lösningen träffade jag på i tokyo 2012, ett särskilt styre där främre barnet får plats utan att särskilt störa ergonomin för föraren. en panasonic vill jag minnas.
    5D03E8EB-2675-4E0A-AA25-C2AE72725AB7.jpeg

Av:
    desmo
    kais01 skrev:
    den här klockrena lösningen träffade jag på i tokyo 2012, ett särskilt styre där främre barnet får plats utan att särskilt störa ergonomin för föraren. en panasonic vill jag minnas.

Det var en gullig "korg" där framme! Det ser rätt smidigt ut.
    Men var hamnar packningen? Antar att en kärra krävs (inte för familjen på bilden alltså, utan vid touring).

Av:
    kais01
    du får väl ha sidoväskor fram och kanske bak. och ni har ju en cykel till:)?

Av:
    Aron
    desmo skrev:
    Det där med sydeuropa och lastbilar låter mindre lockande.. Har du egen erfarenhet av att cykla där? Eller om någon annan på forumet har och kan dementera/bekräfta?

Det jag sett av Spanien, Frankrike och Portugal är att bilförare är mycket försiktigare kring cyklister än vad man någonsin ser i Sverige. Och då pratar vi memils, jag föreställer mig att man visar ännu större hänsyn gentemot en barnfamilj.

Jag har bilat runt i områdena mellan Bordeux och San-Sebastian samt Aveiro till Porto. Med bra karta för att undvika större vägar hade jag gärna familjecyklat på bägge dessa ställen.

Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    kais01
    problemet på tvåfiliga vägar är nog som i sverige inte den vanliga bilisten, utan yngre odödliga förmågor i bredare halvstora distributionsbilar.

med en cigarett i ena handen och mobilen i den andra.

de lite större men mindre trevliga vägarna på iberiska halvön har inte sällan faktiskt cykelbana. given vägsträcka går att kolla upp på satellitkarta:)

Av:
    GoranS
    Tänker ni alltså starta i Gibraltar och sen köra bort till portugisiska kusten och följa den norrut och sen ta pilgrimsvägen från Santiago de Compostela eller är det snarare inlandsvägen genom Extremadura och ansluta till pilgrimsävgen i trakterna av Burgos? Eller kanske vägen längs spanska medelhavskusten och sen ansluta till franska atlantkusten?

Som Aron är inne på så är delar av spanska inlandet ganska glest befolkat. Just Baskien vet jag dock inte om det är den värsta regionen i det avseendet.

Av:
    desmo
    GoranS skrev:
    Tänker ni alltså starta i Gibraltar och sen köra bort till portugisiska kusten och följa den norrut och sen ta pilgrimsvägen från Santiago de Compostela eller är det snarare inlandsvägen genom Extremadura och ansluta till pilgrimsävgen i trakterna av Burgos? Eller kanske vägen längs spanska medelhavskusten och sen ansluta till franska atlantkusten?

Som Aron är inne på så är delar av spanska inlandet ganska glest befolkat. Just Baskien vet jag dock inte om det är den värsta regionen i det avseendet.

Arbetsplanen nu är att åka västerut från Gibraltar för att cykla norrut längs Portugals kust.

Av:
    Berk
    desmo skrev:
    Berk skrev:

Hur mycket behöver man "planera" sina rutter i området? Vissa kan ju sitta i månader och planera utifrån kartor. Vi är inte sådana. Därför väljer vi gärna turer som är "enkla" att navigera. Dvs via kuster, floder, eller skyltat.

Nederlänska kusten är relativt enkelt. Man ska cykla så nära kusten som mögligt. Nästan överallt finns det cykelvägar eller vägar utan mycket trafik.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Bob Yak är en bra lösning om barn vill åka i en. Lastförmågan är stor.

Av:
    thomalin
    Miss Lycka 2.0 skrev:

+1
    Vi campade på en vingård i Frankrike vi fick precis plats mellan åsnehagen och vinrankorna :)

Av:
    kais01
    desmo skrev:

hammerhead karoo kan vara ett alternativ för spontan-navigering. är på cyber monday-rea ytterligare en dryg timme, till kl 15. navigeringen fungerar standalone, det finns inte ens en app:))) man släpper pins på vägen via punkter man vill se. den omdirigerar om man med eller utan vilje styr in på alternativ väg. man väljer road, gravel eller mtb. det har varit en lång resa med detta kickstarter-projekt, men jag tror man vågar köpa nu. så jag gjorde nyss det, efter ett tips här på happy:)

priset nu 249 usd ska inbegripa moms och alla avgifter, skickas från holland. med koden KAROO$239 blir priset vad koden säger. inget tillkom åtminstone på det när jag beställde.

https://www.hammerhead.io

Av:
    Yonna
    I Spanien är det förbjuden att ha barn i en cykelkärra, det får man bara göra i tätbebyggt område/tätort, och man får inte heller ha två barn på cykeln. Har tyvärr ingen länk just nu för jag har skitdåligt nätverk, men googla lite om det Desmo.
    Har cyklat längs nästan hela europas västkust men skulle inte rekommendera spaniens västkust, helt enkelt för mycket trafik. Inlandsvägar är mycket bättre.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Spanska bilister är troligtvis mer hänsynsfulla än turister bakom ratten.

Av:
    desmo
    Yonna skrev:
    I Spanien är det förbjuden att ha barn i en cykelkärra, det får man bara göra i tätbebyggt område/tätort, och man får inte heller ha två barn på cykeln. Har tyvärr ingen länk just nu för jag har skitdåligt nätverk, men googla lite om det Desmo.

Det var ju helt klart oroväckande nyheter. Hade inte en aning att just det kunde vara ett bekymmer. Jag ska googla!

Av:
    Bikzz
    Enligt tidigare inlägg... Mitt tips. Jag tror det är mkt bättre att följa Radwegs odyl, dvs etablerade bikeroutes genom Europa. Dom är ofta helt separerade från trafik, och passerar en massa fina ställen osv, nära till service & shops. Speciellt om man har med barn och inte kommer så långt på en dag. Men så klart, allt funkar !

Av:
    GoranS
    Av de länder jag cyklat i är Spanien det där bilisterna är mest hänsynsfulla mot cyklister. Om det sen som Yonna skriver är förbud mot cykelkärra utanför tätorter lär det ju vara svårt att starta i Gibraltar.

Av:
    desmo
    GoranS skrev:
    Av de länder jag cyklat i är Spanien det där bilisterna är mest hänsynsfulla mot cyklister. Om det sen som Yonna skriver är förbud mot cykelkärra utanför tätorter lär det ju vara svårt att starta i Gibraltar.

Jo, det skulle onekligen ställa till det.
    Googlade lite och det verkar som om olika områden får lagstifta på olika sätt kring det. Det lilla jag hittade nämnde att en ändring var på gång (info från typ 2015 jag hittade). Tror jag ska maila spanska ambassaden och se vad de säger.

Av:
    desmo
    Bikzz skrev:
    Enligt tidigare inlägg... Mitt tips. Jag tror det är mkt bättre att följa Radwegs odyl, dvs etablerade bikeroutes genom Europa. Dom är ofta helt separerade från trafik, och passerar en massa fina ställen osv, nära till service & shops. Speciellt om man har med barn och inte kommer så långt på en dag. Men så klart, allt funkar !

Jag har ju fått många fina tips av dig innan - tack!
    Men som jag har förstått det kan man säga att radwegs börjar norr om alperna? Ska vi börja toura redan i mitten av mars tänkte vi att det vore smart att börja lite mer söderut. Det sägs att våren flyttar sig ca 40km norrut per dag så lite löst skulle vi kunna följa vårväder hem.

Av:
    kais01
    desmo skrev:
    GoranS skrev:

Jo, det skulle onekligen ställa till det.
    Googlade lite och det verkar som om olika områden får lagstifta på olika sätt kring det. Det lilla jag hittade nämnde att en ändring var på gång (info från typ 2015 jag hittade). Tror jag ska maila spanska ambassaden och se vad de säger.

det blir nog ingen där som vågar ta ansvar i en antagligen gråzon. och då lär svaret bli nej?

skulle killgissa att det finns oklarheter även här i sverige när det t ex gäller trippel och kvadrupeltandem. får man verkligen enligt lagen 'skjutsa' så här många vuxna på en cykel?

när dina barn blir större kan jag verkligen rekommendera tandem. perfekt när man ska ta med sig en tioåring och skall ut i lite svårare trafikmiljö.

här är ett annat charmigt ekipage jag hittade, lite dålig bildkvalitet tyvärr.
    1CA1070E-1471-4AE0-8447-D48D19723B4F.jpeg

Av:
    Yonna
    desmo skrev:
    Yonna skrev:

Det var ju helt klart oroväckande nyheter. Hade inte en aning att just det kunde vara ett bekymmer. Jag ska googla!

Har bättre nätverk just nu och googlade lite snabbt men hittar mestadels info på holländska, inte så konstigt förstås för dem cyklar ju mycket. Men jag känner iaf några cyklister som cyklade med barn i cykelkärra och spanska polisen stoppade dem. Dem sa att de inte visste att det var förbjuden ("förlåt, vi är bara dumma cykelturister från Belgien") och det hjälpte för dem fick inga böter/körförbud os. De mejlade/frågade också ambassaden och fick svaret att det stämmer att det är förbjuden.

Fick den här länken på spanska (men det finns ju googletranslate): https://www.lasprovincias.es och tipset att kolla "artículo 12.4 del Reglamento General de Circulación":

Regler för cykelvagn:
    Å andra sidan, och i motsats till vad många felaktiga uppgifter på webbplatser som förmodligen är specialiserade på föräldraskap och cykling påstår, är det helt förbjudet att transportera barn i cykeltrailer, på mellanvägar ; det vill säga utanför stadens centrum i städer eller städer.
    Till skillnad från stolar finns det i detta fall ingen europeisk lagstiftning utan spanska. Detta anges i artikel 12.4 i de allmänna trafikföreskrifterna: "Motorcyklar, trehjulingar, mopeder och cyklar och cyklar får bogsera en släpvagn eller semitrailer, förutsatt att de inte överstiger 50 procent av den tomma massan av traktorfordonet och följande villkor är uppfyllda:
    a) Att cirkulationen är dagtid och under förhållanden som inte minskar synligheten.
    b) Att hastigheten med vilken den cirkulerar under dessa förhållanden reduceras med 10 procent med avseende på de generiska hastigheter som fastställts för dessa fordon i artikel 48.
    c) Transportera inte personer i det bogserade fordonet.

Vi (min kille och jag) cyklade med barn bak på cykeln i Spanien (också i Baskien). Vackert men också tung och jättevarmt. Vi kunde bara cykla mycket tidigt på morgonen och då var det många siesta-timmar kvar för oss alla. Och vi behövde måååånga liter vatten. Vi cyklade totalt tre månader, och tältade mestadels i naturen för vi tyckte inte om campings. Jättefint äventyr :)

Av:
    salle
    GoranS skrev:
    Av de länder jag cyklat i är Spanien det där bilisterna är mest hänsynsfulla mot cyklister.

+1. Problemet i Spanien är turisterna i hyrbilar. Plus att det är mkt trafik generellt. I sydeuropa gillar man sin bil, är det längre än 200 meter tar man bilen, det är sen gammalt.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    GoranS
    salle skrev:
    GoranS skrev:
    Av de länder jag cyklat i är Spanien det där bilisterna är mest hänsynsfulla mot cyklister.

+1. Problemet i Spanien är turisterna i hyrbilar. Plus att det är mkt trafik generellt. I sydeuropa gillar man sin bil, är det längre än 200 meter tar man bilen, det är sen gammalt.
    Min upplevelse är att trafiken typiskt är koncentrerad till en rätt begränsad del av vägnätet. Där är det mkt och intensiv trafik. Kommer man bort från detta tycker jag snarast att det är väldigt lugnt och trivsamt. Kustremsorna och områden runt större städer är "högriskområden". Det kan dock gå från att vara rätt stökigt till att vara väldigt lugnt förvånansvärt fort om man kommer på rätt vägar.

Av:
    Gustav S
    Vilket bra projekt! Har själv planer på norra Spanien men lite mer inlandscykling. Typ San Sebastian till Porto.

I norra Spanien finns Camino del Norte, en väletablerad pilgrimsrutt från San Sebastian till Santiago de Compostela. Större delen av vägen går längs kusten och det verkar helt och hållet vanligt att cykla den. Med planen att täcka hela kusten antar jag att ni i så fall får haka på leden nånstans norr om Santiago de Compostela. Med barn borde den vara rätt bra med tanke på mindre vägar samt en bra utbyggd struktur för förbipasserande vandrare(/cyklister)?

Det verkar finnas rätt mycket information och tips på nätet hur man bör ta sig an denna pärla.

Av:
    Bikzz
    En sak till. Ska ni bo på campings så kolla in öppettider, en del har öppet hela året, medan andra öppnar i April/Maj. Surt att komma fram till en camp och upptäcka att sesongen inte startat än...

Av:
    desmo
    Just nu försöker jag få klarhet i om frågeställningen kring barn i kärra i Spanien. Även om det säkert går att prata sig ur en situation, så känns det dumt att utmana ödet. I huvudet snurrar tankar om vilka alternativ vi kan tänkas ha..

Av:
    perzzon
    Jag hade kollat med något spanskt cykelforum om det är något att på riktigt ta notis om eller mer av karraktären "gå mot röd gubbe".

Av:
    desmo
    perzzon skrev:
    Jag hade kollat med något spanskt cykelforum om det är något att på riktigt ta notis om eller mer av karraktären "gå mot röd gubbe".

Jo. Jag försöker få hjälp av en spansktalande kompis just nu.
    Någon som vet vad happyride blir på spanska? ;)

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Hola!

Av:
    jonte987
    paseofeliz.es

Av:
    kais01
    kom på att ett pm till socialgimp här på happy kunde vara en ide. han bor i spanien:)

Av:
    GoranS
    Om inte Spanien funkar kanske inledning med EuroVelo 7 och sedan byte till 5:an för att avsluta längs kusten i Belgien, Holland och Tyskland kan vara ett alternativ om man vill följa våren norrut!? Blir visserligen en del som inte är kustnära, men här och var passeras ju sjöar vilka kanske kan erbjuda badmöjligheter!? Åtminstone Lago Maggiores nordöstra spets ser väl inte så pjåkig ut!?
    Skärmklipp.JPG

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ