• ni som kör white xc 290 pro är ni nöjda

Av:
    daniel80
    tjena tänkte kolla lite är ute efter en bra mountainbike till bra pris

detta blir min första mtb sen typ 1992

har tänkt cykla grusväg lite asfalt och kanske cykelvasan och mtb vättern

har sett att det var en del här som köpte xc 290 pro då den var på rea så tänkte kolla vad ni tycker om cykeln är den värd pengarna och är den skön att cykla på ?

skriv gärna ner för och nackdelar

och duger den till cykel vasan eller bör man satsa på någon annan cykel för mina ändamål?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2020-01-13 21:45 av daniel80.

• Re: ni som kör white xc 290 pro är ni nöjda

Av:
    Lingon
    Jag hade hellre valt orbean du postade i den andra tråden, den är bättre på allt.

Av:
    daniel80
    Lingon skrev:
    Jag hade hellre valt orbean du postade i den andra tråden, den är bättre på allt.

aa okeej jo den är riktigt snygg med men man velar lite orbean ligger på 12000kr

white xc 290 pro cykeln tror jag att jag kan komma åt för 8000 då jag har en bekant som jobbar på xxl tror de får 20% rabatt om jag förstått det rätt

så den blir ju 4000 billigare så därför tänkte jag se hur nöjda folk är som köpt white xc 290 pro

Av:
    Lingon
    daniel80 skrev:
    Lingon skrev:

aa okeej jo den är riktigt snygg med men man velar lite orbean ligger på 12000kr

white xc 290 pro cykeln tror jag att jag kan komma åt för 8000 då jag har en bekant som jobbar på xxl tror de får 20% rabatt om jag förstått det rätt

så den blir ju 4000 billigare så därför tänkte jag se hur nöjda folk är som köpt white xc 290 pro
    Ja, ok. Det går säkert jättebra att köra cykelvasan med den också!

Av:
    daniel80
    Lingon skrev:
    daniel80 skrev:
    Lingon skrev:

Ja, ok. Det går säkert jättebra att köra cykelvasan med den också!

okeej tänkte lika bra att kolla upp innan man slår till på en cykel orbean är jävligt snygg altså men frågan är är den värd 4000 mer?

Av:
    daniel80
    ingen som har en som kan skriva lite vad ni tycker om den

fördelar/nackdelar?

Av:
    andreasjoh
    Jag har xc290 ltd 18. Funkar bra på de jag kör. Är ganska enkel xc cykling. Någon runda neråt. Dämparen funkar fint. Bromsarna är helt okej. Men köpt så jag ska få större skiva fram.

Man märker av den branta framgaffelvinklen när man kör nerför. Lr träffar nån stor sten. Har rätt bra fart på dom små nerförsbackarna som är här men får ju ha hela röven långt bakom sadlen.

Läst att de är dålig färg på white men på ltd kan jag inte gnälla på lacken.

Är nybörjare på mtb men är ändå i den övre halvan på stravas segment även där de inte är helt enkelt att cykla. Så den kan inte vara så kass som alla säger.

Gjort däcken slanglösa med och de gick lätt med nytt fälgband bara.

Av:
    andreasjoh
    Iofs bara kört runt 25-30h träning. Plus ett par timmar transport. Men inte varit några problem än.

Av:
    MP3-Sthlm
    Kan du få 20 % rabatt på xxl så är ju scott scale 900 elite grym för cykel Vasan men då får priset lite åt andra hållet men du får en lätt kolfiber ram.

Av:
    daniel80
    andreasjoh skrev:
    Jag har xc290 ltd 18. Funkar bra på de jag kör. Är ganska enkel xc cykling. Någon runda neråt. Dämparen funkar fint. Bromsarna är helt okej. Men köpt så jag ska få större skiva fram.

Man märker av den branta framgaffelvinklen när man kör nerför. Lr träffar nån stor sten. Har rätt bra fart på dom små nerförsbackarna som är här men får ju ha hela röven långt bakom sadlen.

Läst att de är dålig färg på white men på ltd kan jag inte gnälla på lacken.

Är nybörjare på mtb men är ändå i den övre halvan på stravas segment även där de inte är helt enkelt att cykla. Så den kan inte vara så kass som alla säger.

Gjort däcken slanglösa med och de gick lätt med nytt fälgband bara.

tackar för svar jasså är det brant gaffelvinkel på dom känns det som man ska flyga över styret om man inte lutar sej orentligt bakåt altså?

Av:
    motionisten
    Kört rätt mycket på XC 290 som grusräcer och cykelvasa terräng. Helt funkis, enda problemet var framhjulslager som snabbt blev glappt men fick ett helt nytt hjul på garantien. Har bytt till 180 mm skiva fram , mest för att kunna byta hjul mellan mina hojar men ger bättre broms med.
    Gaffeln är jättebra för mina ändamål, förvånande bra med tanke på priset . Cykeln är snabb på grusväg och lätta stigar, ganska tveksam i stök. Perfekt för cykelvasan som det brukar heta.
    För 8kkr (som jag gav på rea) är det helt klart mycket cykel för pengarna. Fast geometrin anses som ocykelbar bland happyproffsen - men de cyklar ju inte CV heller.....
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2020-01-14 11:09 av motionisten.

Av:
    daniel80
    MP3-Sthlm skrev:
    Kan du få 20 % rabatt på xxl så är ju scott scale 900 elite grym för cykel Vasan men då får priset lite åt andra hållet men du får en lätt kolfiber ram.

tackar för tipset men det blir lite väl saftigt prismässigt vill helst ligga så nära 10.000kr som möjligt

skulle ja hitta en cykel som känns helt rätt på allt så kan jag kanske sträcka mej till 12000kr men där är gränsen verkligen nådd

Av:
    andreasjoh
    Jaa gafflenvinklen är brant. och dt swiss gafflen verkar lite halvjobbigt att få tag i delar till den. Men mitt xxl(kalmar) sa att han servade den men fick säga till lite innan så han fick hem packningar mm.

Hade inte köpt den om de är mycket upp och ner som gäller. Men lite bök är inga problem.

Tror jag fick min för runt 9kmen är väl inte jätte mycket som skiljer mellan pro och ltd

Av:
    Lingon
    Köp en cykel som du tycker är snygg och som gör dig sugen att sticka ut och cykla! Stressa inte budgeten för mycket på första hojen. Om du fastnar kommer du ändå att vilja byta ut den efter 6-12 månader. Det tar ett tag att klura ut vilken typ av cykling man tycker är roligast och vilken hoj som passar till det.

Av:
    Valhalla_
    Första hojen är nästan alltid läropengar oavsett vad du köper. Så jag hade köpt white hojen. De 4000 du sparar och någon tusing till kan du lägga på en ny ram om/när du väl känner suget efter nytt, så flyttar du över de komponenter som går, säljer övrigt, köper lite nytt. Sen är det igång.

Som sagt. Läropengar. Lägg inte för mycket det första du gör.

Av:
    Valhalla_
    Polarn var riktigt nöjd med sin för övrigt, tills han fick blodad tand och köpte sig en fs ram.

Av:
    sanfar
    Valhalla_ skrev:
    Polarn var riktigt nöjd med sin för övrigt, tills han fick blodad tand och köpte sig en fs ram.

Fick han blodad tand av en OTB pga. brant gaffelvinkel? ;)

Av:
    eucalyptus
    Valhalla_ skrev:
    Första hojen är nästan alltid läropengar oavsett vad du köper. Så jag hade köpt white hojen. De 4000 du sparar och någon tusing till kan du lägga på en ny ram om/när du väl känner suget efter nytt, så flyttar du över de komponenter som går, säljer övrigt, köper lite nytt. Sen är det igång.

Som sagt. Läropengar. Lägg inte för mycket det första du gör.

Tror inte det är mycket komponenter att flytta över från den cykeln....

Bättre att han kör på den, kör ett år och sen skaffar något finare, en begagnad FS

Av:
    miol11
    sanfar skrev:
    Valhalla_ skrev:

:-)

Av:
    Valhalla_
    sanfar skrev:
    Valhalla_ skrev:

Fyndig du var då! :-)

Av:
    daniel80
    tack för alla tipsen ska tänka efter lite innan ja slår till

Av:
    Foss
    Jag har en ltd, tycker den funkar fint för grus och lätt stig. Jag sitter skönt på den. Skulle mycket väl kunna tänk mig köra vasan med den. Skulle dock byta däcken till något annat och så är jag missnöjd med bakväxeln. Vet inte varför men den känns inte lika rapp som de cyklar jag haft med xt tidigare.

Av:
    daniel80
    Foss skrev:
    Jag har en ltd, tycker den funkar fint för grus och lätt stig. Jag sitter skönt på den. Skulle mycket väl kunna tänk mig köra vasan med den. Skulle dock byta däcken till något annat och så är jag missnöjd med bakväxeln. Vet inte varför men den känns inte lika rapp som de cyklar jag haft med xt tidigare.

tackar för svaret mvh

Av:
    Knugen91
    andreasjoh skrev:
    Jaa gafflenvinklen är brant. och dt swiss gafflen verkar lite halvjobbigt att få tag i delar till den. Men mitt xxl(kalmar) sa att han servade den men fick säga till lite innan så han fick hem packningar mm.

Hade inte köpt den om de är mycket upp och ner som gäller. Men lite bök är inga problem.

Tror jag fick min för runt 9kmen är väl inte jätte mycket som skiljer mellan pro och ltd

Han får inte serva DT Swiss. Måste skickas till DT Swiss för service.

Av:
    Valhalla_
    Knugen91 skrev:
    andreasjoh skrev:

Han får inte serva DT Swiss. Måste skickas till DT Swiss för service.

Får inte? Says who? Det är väl bara att göra? :-)

Av:
    andreasjoh
    För dt swiss? Förklarar varför de är tjurigt att hitta servicedelar då iaf.

Av:
    daniel80
    okeej är det lättare att serva en rockshox judy silver som det sitter på orbea alma h20 som jag också funderar på

Av:
    Valhalla_
    Rock shox är alltid lättast att serva och lättast att hitta delar till, särskilt de modeller med open bath dämpare, typ den du tittar på.

Av:
    daniel80
    Valhalla_ skrev:
    Rock shox är alltid lättast att serva och lättast att hitta delar till, särskilt de modeller med open bath dämpare, typ den du tittar på.

okeej tackar för svar lutar nog mer o mer åt orbea hållet igen

Av:
    Konstigt
    Hade en sådan som min första MTB i modern tid. Reklamerade den efter 6 mån och bytte till en Scott Spark RC 900 Comp heldämpad efter att ha fått pengarna tillbaka (som jag sedan dess har bytt till en Canyon Spectral).

Växlarna strulade konstant på White-cykeln och även bromsarna var dåliga/tjöt vad man än gjorde med dem. Hade den inne på service 4ggr innan jag begärde att reklamera.

Av:
    freddag
    alltså, den har ju väldigt beprövade och driftsäkra växlar och bromsar på xc 290 pro. tiodelad xt utan clutch överlever ett kärnvapenkrig och br395-bromsarna är utmärkta, men handtagen kan bli lite glappa och skramliga efter några hundra stigmil.

men att komponenterna är funkis hjälper förstås inte om mekanikerna på just din xxl är kassa.

om du har bra mekaniker på ditt varuhus eller själv kan följa en instruktionsvideo på youtube är xc 290 en prisvärd grusvägscykel som också klarar stigar. den gör sig även bra som pendlare och allt-i-allo-cykel senare om en skaffar en mer stiginriktad cykel, eftersom ramen har fästen för pakethållare. jag gillar även att det är skruvat vevlager, extern vajerdragning och helintegrerat styrlager.

Av:
    daniel80
    Konstigt skrev:
    Hade en sådan som min första MTB i modern tid. Reklamerade den efter 6 mån och bytte till en Scott Spark RC 900 Comp heldämpad efter att ha fått pengarna tillbaka (som jag sedan dess har bytt till en Canyon Spectral).

Växlarna strulade konstant på White-cykeln och även bromsarna var dåliga/tjöt vad man än gjorde med dem. Hade den inne på service 4ggr innan jag begärde att reklamera.

oj fan det lät inge vidare altså

Av:
    daniel80
    freddag skrev:
    alltså, den har ju väldigt beprövade och driftsäkra växlar och bromsar på xc 290 pro. tiodelad xt utan clutch överlever ett kärnvapenkrig och br395-bromsarna är utmärkta, men handtagen kan bli lite glappa och skramliga efter några hundra stigmil.

men att komponenterna är funkis hjälper förstås inte om mekanikerna på just din xxl är kassa.

om du har bra mekaniker på ditt varuhus eller själv kan följa en instruktionsvideo på youtube är xc 290 en prisvärd grusvägscykel som också klarar stigar. den gör sig även bra som pendlare och allt-i-allo-cykel senare om en skaffar en mer stiginriktad cykel, eftersom ramen har fästen för pakethållare. jag gillar även att det är skruvat vevlager, extern vajerdragning och helintegrerat styrlager.

tackar för svaret mvh

Av:
    Luzen
    Jag och min sambo har båda xc275pro. (Numera som komplement till våra fs)
    Det är välbyggda och driftsäkra cyklar med hygglig vikt i förhållande till priset.
    Min har en RS Reba gaffel och sambons har DT Swiss -gaffeln. Min närmsta XXL-butik servar utan problem DTSwiss gaffeln till låg kostnad. Reban servar jag själv. (Jag saknar ett verktyg till DT swiss gaffeln och då jag gillar killarna på xxl får de ta hand om den)
    (Min närmsta XXL är i Norge.)
    Jag har även ett extra lite finare hjulpar till min som gör den rappare.

Av:
    daniel80
    Luzen skrev:
    Det är välbyggda och driftsäkra cyklar med hygglig vikt i förhållande till priset.
    Min har en RS Reba gaffel och sambons har DT Swiss -gaffeln. Min närmsta XXL-butik servar utan problem DTSwiss gaffeln till låg kostnad. Reban servar jag själv. (Jag saknar ett verktyg till DT swiss gaffeln och då jag gillar killarna på xxl får de ta hand om den)

tackar för svaret jasså okeej så de kan serva gaffeln på xxl det är ju bra det iaf mitt närmsta xxl är i örebro i staden jag bor i så inte spec långt

men velar lite mellan orbea alma h20 och white xc 290 pro

Av:
    Valhalla_
    Köp den du fastnat för mest bara? Det blir roligare att cykla om man tycker om cykeln. Behöver inte alltid vara 100% rationellt.

Av:
    daniel80
    Valhalla_ skrev:
    Köp den du fastnat för mest bara? Det blir roligare att cykla om man tycker om cykeln. Behöver inte alltid vara 100% rationellt.

den jag fastnat för mest är ju orbean dock mestadels för utseendet

har inte provcyklat nån sån än men blivit erbjuden att provcykla en som finns ca 4 mil ifrån mej dock en storlek L och jag borde ha en medium enligt tabellen men då får man iaf en känsla för hojjen skulle jag tro

Av:
    Fundadores
    Vette faen vad du får ut av att provcykla en för stor cykel. Särskilt om du inte kört MTB på ett tag. Testade min svågers hoj i somras (i rätt storlek) och det kändes som att dra runt en finlandsfärja med 29” och brett styre. Men man vänjer sig. Köp Orbean och börja cykla är nog bästa rådet. Du kommer tycka det är grymt kul!

Av:
    Luzen
    daniel80 skrev:
    Luzen skrev:

tackar för svaret jasså okeej så de kan serva gaffeln på xxl det är ju bra det iaf mitt närmsta xxl är i örebro i staden jag bor i så inte spec långt

men velar lite mellan orbea alma h20 och white xc 290 pro
    Ytterbenservice fixar du själv även på DT Swiss.

Av:
    andreasjoh
    Var hittar man packboxarna då? Lr brukar man återanvända dom som är på?

Av:
    salle
    Finns en Orbea Alma H10 27 2019 här på bra rea: https://www.buhobike.com

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Luzen
    andreasjoh skrev:
    Var hittar man packboxarna då? Lr brukar man återanvända dom som är på?
    De behöver inte bytas varje gång (beroende på hur ofta du servar). XXL kan väl ta hem?

Av:
    Knugen91
    XXL kan ej ta hem packboxar till DT swiss, ifall dom inte lyckas ful importera just i den verkstaden.
    Även ska dom ej få serva DT Swiss, gör dom det gäller inga garantier.

290 pro är prisvärd för 8k. hjulen är sådär, även gaffel vinkeln kan man diskutera.
    /Tidigare anställd.

Av:
    Luzen
    Knugen91 skrev:
    XXL kan ej ta hem packboxar till DT swiss, ifall dom inte lyckas ful importera just i den verkstaden.

290 pro är prisvärd för 8k. hjulen är sådär, även gaffel vinkeln kan man diskutera.
    /Tidigare anställd.
    De tog hem till min gaffelservice. En norsk XXL-butik.

Av:
    daniel80
    Knugen91 skrev:

/Tidigare anställd.

tackar för svaret ja gaffel vinkeln har ja fått höra ska vara brant så det blir man ju lite tveksam till jasså är hjulen inte bra dom heller va är drt som är dåligt med dom är det bredden på dom eller skadas de lätt?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in