• Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    bruse
    Denna stötte jag på vid färjeläget på Värmdö över till Rindö i lördags.
    Cykeln till vänster en vanig lvg som styrdes av en mycket vacker kvinna!

    Han var inte så pratbar killen som hade den högra, men det var nåt hembygge.
    cykel_DSC00405.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2006-06-21 13:51 av bruse.

  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    JLarsson
    Säker på att det inte var en Moulton? http://www.alexmoulton.co.uk

    _______
    aliekatapult

  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    bruse
    Säker kan jag int va, men han har ju tempostyre!
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    JLarsson
    bruse skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Säker kan jag int va, men han har ju tempostyre!

    Men det kan man ju sätta på i efterhand. Han skulle dock ha cykelpump i hjulet för styrlindan :o

    _______
    aliekatapult

  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    Johan S
    Jodå, det är en Moulton. Jag blev omåkt av en Moultonklubb när jag var ute och cyklade lvg för något år sedan. Vi började prata och samtalsämnet gled in på friktion och jag sa att jag tyckte et var synd att en Moulton rullar sämre än en vanlig lvg. Då blånekade allihop och envisades de med att vi skulle göra ett backtest, vilket vi gjorde. Vi ställde upp alla Moultoncyklar (tror det var 5 st) + min lvg och bara rullade utför en backe. Tro det eller ej men de småhjuliga rackarna hade lägre rullmotstånd än min lvg! De kom flera meter före mig i slutet av backen.

    -------------------------------------------------------------------

    /Johan S

  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    bruse
    Dags å banta Johan S!
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    Rippa
    bruse skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Dags å banta Johan S!

    Ehum.. tung vikt är väl knappast till nackdel i en gravitationstävling av det slaget.
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    bruse
    Rippa skrev:
    -------------------------------------------------------
    > bruse skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Dags å banta Johan S!
    >
    > Ehum.. tung vikt är väl knappast till nackdel i
    > en gravitationstävling av det slaget.


    Omtvärt alltså? Så fel det kan bli när man ska skojsa till det.
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    rayy
    Johan S skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jodå, det är en Moulton. Jag blev omåkt [...] De kom flera meter före mig i slutet
    > av backen.


    Allvarligt? Vadfalls!

    Hur i världen fungerar det alltså?:S

    --------
    //Love - #sespåstigarna

  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    ething
    Mindre gryokrafter = snabbare acceleratiopn i början? Testet stämmer nog men det blir däremot svårare att hålla uppe farten av just samma anledning.
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    johanl
    gyrokrafter har nog inget med saken att göra?
    men, tröghetsmomentet gör det lättare att få fart på ett
    litet hjul än ett stort (även om de skulle vga lika mycket).
    men... skulle inte tro att det är det som ligger bakom.
    Sen är det tveksamt om det är så att man accelererar fortare på cykel för
    att man är tung? (även om det kanske kan blir en liten sådan effekt pga
    friktion).
    Men kanske kan man få en högre topphastighet i nedförslut om man inte
    samtidigt är så fet att luftmotståndet blir sort. :-)
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    Lågflyga
    Det är så här: Moulton har små hjul, och hjulen är bland det viktigaste när man skall få ner luftmotståndet. Ju större hjul, desto större hastighet vid kanten. På hjulets översida rör sig hjulet dubbelt så snabbt som resten av cykeln, rakt mot fartvinden. Så fort man kommer upp i något så när till hastighet så blir luftmotståndet mycket viktigare än rullmotståndet (som är större med mindre hjul).

    30 Km/h -> cirka 90% av det totala motståndet är luftmotstånd.

    Så Moultonnissarna hade fel, men ett backtest -> relativt hög fart -> Moultonnissarna kommer längre, och tror att dom har rätt.

    Hade ni haft med en liggcykel så hade den troligen kommit längst, oavsett hjul.


    rayy skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Johan S skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Jodå, det är en Moulton. Jag blev omåkt [...]
    > De kom flera meter före mig i slutet
    > > av backen.
    >
    >
    > Allvarligt? Vadfalls!
    >
    > Hur i världen fungerar det alltså?:S


  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    MoeJoepå bussen
    mindre hjul har lägre luftmotstånd. där ligger nog skillnadn mest. rullmotstån ung lika. men litet hjul bromsas mer av ojämnt underlag.
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    lleberg
    Lågflyga skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Det är så här: Moulton har små hjul, och
    > hjulen är bland det viktigaste när man skall få
    > ner luftmotståndet. Ju större hjul, desto
    > större hastighet vid kanten. På hjulets
    > översida rör sig hjulet dubbelt så snabbt som
    > resten av cykeln, rakt mot fartvinden.

    Hur stora hjul amn än har så är ALLTID periferihastigheten (eller vad det nu heter, hastigheten vid kanten alltså) like hög! dvs dubbelt så snabb som hastigheten..

    Man kan ju inte komma och räkna efter samma varv/sekund..
    Pecis som man inet kan säga "OJ vilken hög växel, hur kan han orka det där?" Efterssom hjulen är så mycket mindre så kommer det krävas större utväxling för samma hastighet..

    Därimot så kommer ju rörelseenergin för hjulen vara minder i och med att dom är mindre och väger troligtvis mindre..
    Och så kommer ju luftmotstånd från ekrarna bli mindre efterssom dom är kortare.. Sen borde ju kantaktytan mot luften bli mindre och således också friktionen..

    Jag tycker om att spekulera! :)

    ________________________________________________________

    Cyklar och pluggar sista året civilingenjör arkitektur inriktning stadsbyggnad på LTU.

  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    HåkanC
    Johan S skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Tro det eller ej men
    > de småhjuliga rackarna hade lägre rullmotstånd
    > än min lvg!

    Precis som flera andra redan har skrivit i den här tråden har små hjul större rullmotstånd.
    Dessutom ger de en obekvämare cykling, det är därför de flesta Moulton-cyklar har fjädring.

    I ett sådant 'test' som ni gjorde går det inte att skilja på rullmotstånd och luftmotstånd.

    Att små hjul både är obekvämare och har större rullmotstånd är enkelt att förstå om man jämför ett cykelhjul med ett riktigt litet hjul, tex en skateboard.
    Försök cykla över en trottoarkant så får ni se vilken det går lättast för.....


    Men trots rullmotståndet är Moulton-cyklar kul skapelser. Väldigt egensinnigt engelska och tyvärr väldigt dyra.

    /Håkan
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    Lågflyga
    lleberg skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Lågflyga skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > (Massa ord)
    > Hur stora hjul amn än har så är ALLTID
    > periferihastigheten (eller vad det nu heter,
    > hastigheten vid kanten alltså) like hög! dvs
    > dubbelt så snabb som hastigheten..

    Helt riktigt, vad jag ville få fram var att det var större yta på det större hjulet = större friktion, o.s.v. Glömde tyvärr den delen av resonemanget.


    > (Ännu mer ord)
    > Och så kommer ju luftmotstånd från ekrarna bli
    > mindre efterssom dom är kortare.. Sen borde ju
    > kantaktytan mot luften bli mindre och således
    > också friktionen..

    Precis!


    > Jag tycker om att spekulera! :)

    Vad tror du om oljeterminer på 18 månaders sikt?
    (:-{)


  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    cykliSten (fd staine)
    Troligen hade Moultoncyklisterna pga att det inte är så kul att cykla långt o snabbt på småhjulingar en större kroppshydda och fick därför större fart nerför jämfört med den fjäderlätte landsvägscyklisten. Alltså gravitationsteorin. Kontaktytor och rullmotstånd - jag tvivlar. Dock luftmotstånd. Killarna var väl både små och tunga... Småhjulingar är coola o tuffa men ostabila och inte så kul på landsväg. Det är min erfarenhet.
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    Lillskeden
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-20 21:46 av Lillskeden.

  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    cykliSten (fd staine)
    En tyngre person får INTE mer luftmotstånd än en lätt särskilt inte om haan är kort i rocken. (jfr backhoppare. Lätta killar med massor med luftmotdstånd.)En tung kille har mer levande massa och detta ökar farten nerför. Och förlänger bromssträckan. Mer levande massa - eller vikt+ ??? ----jaja fan oxå jag hade bara 4:a i fysik och har glömt det mesta, men i alla fall det var en fin cykel på bilden Bruse! Lycka till med tjejen! Tog du numret?
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    cykliSten (fd staine)
    ..ramnumret alltså...
  • Re: Konstig (landsvägs)cykel

    Av:
    Nyobserver
    Vid målgång på Västkusten efter trans amerikanska mästerskapet var det bara ryttarna från Moultonlaget som kunde skriva sina autografer.
    Också ett mått på cykelkomforten.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ