• (OT)Hur steker man kött?

Av:
    vito
    Oxfile 800 gram skärs i 2 cm skivor marineras i nån j... goja med vitlök så det börjar koka istället för att steka i grillpannet?
    Hög värme och bara salt och peter peppar?
    Jag e hunngringG :)
  • Re: (OT)Hur steker man kött?

Av:
    erik_f (jobb)
    Jag steker gärna kort tid på hög värme men det varier säkert banld olika

Av:
    plumse
    Max värme i början för att få stekyta och täppa till köttet så saften inte rinner ut. Sen sänker du värmen till medel och steker tills köttet är råsa. Då får du fram mest smak och köttet blir mört å härligt. Bäst resultat får du i en sån där räfflad grillpanna, det blir faktiskt smakskillnad jämfört med en vanlig flatbottnad stekpanna.

Av:
    Johnny_slagköping
    det ultimata ska visst vara att steka på hög värme och vända OFTA, ca var 30:e till 45:e sekund

Av:
    vito
    Ska man verkligen steka köttet flera ggr på samma sida?
    Mitt kött brukar bli som en gammal skurtrasa..well done gummi

Av:
    Johnny_slagköping
    de va nån kock på tv som sa de, men ja tycker oxå de e lite konstigt, men ja kan tänka mig att de e värre me lång stekning o få vändningar dock.-

bon apetit i vilket fall som helst

Av:
    vito
    Marinera sen hänga upp köttet så det får rinna av..
    ska testa och vända på hög värme

Jag e så j.. hungrig och förkyld och bakis och så dricker jag sån där grezisk ouzo idag så man lär väl inte känna mycjket smak ändå

I värsta fall lägger jag mig i sängen och grillar köttet med en tändare

Av:
    Johnny_slagköping
    hahaha, Ouzo e inte direkt va ja skulle ha valt som medicin mot bakfylla, men köttet bör du se till o få i dig;)

Av:
    lleberg
    Låt pannan bli varm, och stek inte för mycket kött i taget.

Oxfilé behöver (och ska inte) stekas igenom..

Cyklar och pluggar sista året civilingenjör arkitektur inriktning stadsbyggnad på LTU.

Av:
    Tobbe Arnesson
    Jag har tvärt om hört att man inte ska vända eller röra köttet i onödan, dvs. bara en gång. Markus F, var är du när vi behöver dig?

Jag ska också steka oxfilé idag! :)

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    vito
    lleberg skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Låt pannan bli varm, och stek inte för mycket
    > kött i taget.
    >
    > Oxfilé behöver (och ska inte) stekas igenom..

lite rosa som en perfekt muff :)

Av:
    Carl
    Jag såg ett program där Tomas Tengby presenterade ett forskarresultat som gick ut på att kött skulle vändas ofta i stekpannan. Med glimten i ögat totaldissade han det hela som ett resultat av en teoretisk modell, jag håller mde till 100%. Stek en yta för att innesluta vätskan och sen den andra, alltså vända en gång. Totaltiden får man experimentera fram själv. :)

Av:
    Johnny_slagköping
    "Jag såg ett program där Tomas Tengby presenterade ett forskarresultat som gick ut på att kött skulle vändas ofta i stekpannan. Med glimten i ögat totaldissade han det hela som ett resultat av en teoretisk modell, jag håller mde till 100%. Stek en yta för att innesluta vätskan och sen den andra, alltså vända en gång. Totaltiden får man experimentera fram själv. :)"

samma program som ja såg inser ja nu;)

Av:
    vito
    Kaijan vet...
    han e en super kille

Av:
    lleberg
    Hur gick det nu då?

Cyklar och pluggar sista året civilingenjör arkitektur inriktning stadsbyggnad på LTU.

Av:
    vito
    Tar det piano..dricker lite bärs gosar med hunden...attackerar den där jävla filen snart..mycket snart!
    potatis gratäng med kantrell är lite utlösning

Av:
    Jensen
    TigerMale skrev:
    > det ultimata ska visst vara att steka på hög
    > värme och vända OFTA, ca var 30:e till 45:e
    > sekund

?? om man hör efter vad många kockar brukar säga så säger de tvärt om hehehe, vända så lite som möjligt :D

hög värme som sagt för att stänga in saften, sen låg värme för att få köttet lagom råsa igenom, så som plumse skriver. ibland brukar ja lägga på ett lock över pannan (när ja vill att det ska gå fortare, självklart efter att ja "stängt" köttet me hög värme), vet inte hur det tolkas hos kockar, om det är ajjabajja eller inte. vet att man på restaurang ofta steger dem först, o sen kör köttet färdigt i ugn och å borde ett lock över köttet i pannan ge ungefär samma effekt.

man kan ju torka bort lite av marinaden innan man lägger i dem, så att de inte dryper av marinad/olja

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-09-24 11:34 av Jensen (fd Baltazar).

Av:
    vito
    blev shitto mulligt ändå..

Far köpte peko freshline potatis gratäng
    sen gummistekte han oxjäveln när jag vaknad

Jag klippte upp en påse bernie sås så nu ser det ut som det gått för mig in yellow smör på bykorna
    Hang looose brothers and sisters
    a gay may lurk in a corner

Av:
    Oscar
    haha asså lägg ner drogerna. det är söndag :D

Av:
    Carl
    God marinad:

Olja
    Soja
    Honung
    Knark
    Örtkryddor

(fick receptet av vito)

E: glömde, salt och peppar.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-09-24 13:45 av Carl.

Av:
    vito
    Carl skrev:
    > God marinad:
    >
    > Olja
    > Soja
    > Honung
    > Knark
    > Örtkryddor
    >
    > (fick receptet av vito)

Nu skämtar du carl?

Av:
    Kaijan
    Låt marinaden rinna av i durkslag stek på rätt hög värme rör inte i köttet för mycket
    Stek litet i taget

Av:
    vito
    Kaijan ..en stekhet kille.

Av:
    Carl
    vito skrev:
    > Carl skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > God marinad:
    > >
    > > Olja
    > > Soja
    > > Honung
    > > Knark
    > > Örtkryddor
    > >
    > > (fick receptet av vito)
    >
    >
    > Nu skämtar du carl?

Nejnej, kommer du inte ihåg? Du fick receptet av Bigmollo och jag fick det av dig.
    ;)

Av:
    vito
    Aha...Den där Mr Big är lifffarlig..soja är ju helt åt h.lv.te

Av:
    Markus F
    Köttet ska stekas när smöret tystnat. Sen vänder man på biten och sänker värmen. Om marinad av någon anledning ska användas ska den torkas av med en handduk innan tillagning.
    Men det viktigaste är att hitta bra kött.. Björn och Roffe har det bästa i Sverige:

(killen som står och kramar sin mamma är ute och cyklar Roslagshösten idag, bara det är ju en anledning att handla där..)

(gör en oemotståndlig dansk flaeskesteg dessutom..)

Av:
    vito
    Du är högaktad i Gbg också Mfarkus..riktigt mulligt härlig kille ..

Av:
    SuperApe
    är det inte fiffigt att först steka oxen i panna och sen köra klart det i ugnen, till typ 85 graders innertemp?

Av:
    vito
    SuperApe skrev:
    > är det inte fiffigt att först steka oxen i panna
    > och sen köra klart det i ugnen, till typ 85
    > graders innertemp?

exakt..är ni mongon?

Av:
    rikard
    Oxfile skivar man efter att man stekt.

Fösr så förseglar man ytan på köttet i stekpanna på mycket hög värme i en klick smör (som gärna får ta eld), sedan så steker man klart filen i ugnen med stektermometer.

Entrecote däremot kan man steka i stekpana på medelhög värme. Salt, peppar, ltie smör och nån glaze på slutet. Jag brukar använda stektermometer även då.

Av:
    Carl
    Jag brukar använda en stor glasform med lock när jag ska ugnssteka oxe. Jag börjar på ganska låg temperatur och ökar sen succesivt, när oxen slutar skrika och sprattla vet jag att temperaturen är rätt. Rådjur däremot kör jag direkt i micron. Man får ha ett särskilt fat så inte det utsökta rådsjursspadet går till spillo.

Av:
    Stefan_Nhn
    2 st "bra o ha" länkar :)

http://www.scan.se

http://www.svenskkottinformation.se

.
    --------
    //Stefan
    Ge blod! Ge liv! www.geblod.nu

Av:
    Markus F
    56-59° innertemperatur är max för nötkött. Protein börjar koagulera vid 55°, och man måste räkna med att yttertemperaturen (som kan uppgå till 150°) och innertemperaturen strävar efter att utjämnas med varandra en bra stund after att tillagningen har avbrutits. 85° är på tok för högt för allt annat än potatis.

Tricket är att snabbt få en smakrik yta som stänger in saften och sen fortsätta tillagningen på lägre temperatur. Jag använder uteslutande (mycket) smör vid stekning av kött i panna eftersom det ger en audiovisuell indikation på temperaturen, en jämn temperaturfördelning på grund av mängden värmeförmedlande fett och det smakar gott.

Av:
    Carl
    Ggrrggggllllll...

Av:
    SuperApe
    jaha. jag menade ju 55. nu är jag hungrig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-09-24 15:53 av SuperApe.

Av:
    vito
    acid bends....

Av:
    Johnny_slagköping
    men, vito, de e fan inte synd om dig, du får god mat, själv ska ja äta tonfisk me ris, så bakis kan du va:P

Av:
    vito
    Jag e mongo...
    kör lite mark lanegan..
    bang bang shes alll oveer...

Av:
    Eson
    Vill också tillägga att köttet ska vara rumstempererat innan man lägger det i pannan. Jag brukar ta fram minst tre timmar innan om jag har möjlighet. Men detta har ni nog redan tänkt på.

Johan

Av:
    vito
    Jag brukar ta fram minst tre timmar innan om jag har möjlighet. Men detta har ni nog redan tänkt på.

jepp men hur gör du?

Av:
    vito
    whoo? citera eson
    hur ball e man

Av:
    Jerry
    Schysst nu vart jag hungrig. Dax att fixa lite käk!

Av:
    LasseN
    Ni som har Discovery Science bör titta på Heston Blumetahls program Kemi i köket.
    Den grabben är en klippa vad gäller matlagning.
    Bla tar han livet av skrönan att man ska steka nötkött i hög värme för att kapsla in smakerna.
    Jag har inte exakt klart för mig hur han förklarade detta, och vad som i stället är rätt - titta själva på hans program framledes.

I ett annat program, visade han hur man hanterar potatis.
    Bla börjar man med att sjuda potatisen i 62 grader varmt vatten i 30 minuter, för att sedan koka dem klara på normalt sätt.
    Jag gjorde potatissallad på detta sätt i somras - mitt intryck är att det smakade annorlunda än innan. Godare??? Vill inte avgöra detta innan jag gjort proceduren ett antal gånger.

En anekdot från samma program:

Hans pommes frites tar 3 dygn i anspråk att tillaga - inte 3 hela dygn alltså...
    Det börjar med att han skär potatisen i väl tilltagna delar.
    Sjuder dem i 62 gradigt vatten i 30 minuter.
    Låter dem kylas av - helst ska man suga ut fuktigheten i potatisen oxo...
    Sen ska man fritera dem i 130 grader varm olja.
    Efter det låter man den kylas av.
    Till slut friterar man dem i 190 grader varm olja för att sedan serveras direkt.

Tänkte faktiskt försöka mig på detta i nästa vecka...rapport inkommer.

/krokus

Av:
    ot
    Det här med att steka kött är faktiskt ganska festligt. Skulle man fråga en 10 åring som varit någorlunda uppmärksam under fysiklektionerna är det rimligt att svaret blivit att den perfekta stekningen uppnås om temperaturen är låg och köttet vänds ofta. Kött fungerar ju förstås som andra material, vill man ha jämn värmefördelning gäller att hålla en konstant och jämn temperatur under lång tid och vid den temperatur man vill at materialet slutligen ska erhålla. Kött är förstås inget magiskt material och följer därav huvudregeln. Sunt förnuft dikterar ju faktiskt samma sak men av någon anledning vägrar många tänka när de ska till att laga mat. I köket slutar uppenbarligen fysikens lagar att fungera....

Angående att "kapsla in köttsafterna" är detta nonsens, om porerna "sluts" skulle köttbiten sprängas när den upphettats till 100 grader.

Av:
    Tobbe Arnesson
    Jag vill inte ha mitt kött stekt jämnt fördelat. Det ska vara stekyta och innerrött. Fick till oxfilen perfekt igår av köttsafterna att döma. Tyvärr fick de följa med plankstekarna in i ugnen där köttets innerrödhet blev värmeskadad. Fast det var ju gott ändå. :)

--
    Blogg: Åtta!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in