• Re: Cykel i lägenhet

Av:
    oscaro
    Jag har gett upp kampen med sambon om cykel i lägenheten, även om jag just nu bara har en!!!! cykel....
    35kvm plus en ointresserad sambo=hojen får stå i förrådet. Är okej nu då den inte är allt för dyr, men när det vankas uppgradering vet jag inte hur jag ska göra, funderar på att hyra ett extra förråd i min brf, men 500/mån känns saftigt för cykelförvaring.

Av:
    Luzen
    oscaro skrev:
    Jag har gett upp kampen med sambon om cykel i lägenheten, även om jag just nu bara har en!!!! cykel....
    35kvm plus en ointresserad sambo=hojen får stå i förrådet. Är okej nu då den inte är allt för dyr, men när det vankas uppgradering vet jag inte hur jag ska göra, funderar på att hyra ett extra förråd i min brf, men 500/mån känns saftigt för cykelförvaring.

500kr/mån är det väl värt?
    Vad är alternativen?:
    Sluta cykla? Blir tråkigt
    Ny cykelintresserad samb0? Dyrare?
    Större bostad? Dyrare och mer arbete med underhåll, kan bli mindre cykeltid?

Av:
    plumse
    oscaro skrev:

Jag fick dramatiskt höjd acceptans att ha hojen i lägenheten efter en stöld ur cykelrummet...

Av:
    Netzone
    Har ni några tips på tvättning av cyklar när man bor i lägenhet? Kör ni in den i duschen och spolar av, eller stannar ni vid en mack innan ni drar in en skitig cykel i lägenheten?

Av:
    Spacekitty
    Netzone skrev:
    Har ni några tips på tvättning av cyklar när man bor i lägenhet? Kör ni in den i duschen och spolar av, eller stannar ni vid en mack innan ni drar in en skitig cykel i lägenheten?

Gördetsjälvtvätt för 20kr om cykeln är rejält grisig, annars bara spruta över den med bilschampo i blomsterflaska och sen spola av i duschen.

Säljes: Gopro Hero 6 black -> https://happyride.se

Av:
    Rattnalle
    Om det inte är väldigt lerigt låter jag bara cykeln torka och sopar upp smutsen som ramlar av. Men jag har plastmatta i hela lägenheten (studentlägenhet..). Grundtanken är nog samma koncept men att lägga en bit matta som skydd på golvet när det så småningom blir flytt till något med eventuellt ömtåligare golv.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    oscaro
    Är för tillfället student som jobbar extra, finns mycket saker jag hellre gör med 6k/år än att betala för ett förråd. Tycker väl det funkar att ha den i förrådet så länge den inte är galet dyr, dessutom när jag ändå har en cykel med några år på nacken som redan fått några repor. Blir ju en annan sak med en 50+k cykel, och då skulle jag nog ta mitt veto som bostadsägare och ha den i lägenheten oavsett ;)

Av:
    Crossmax
    oscaro skrev:
    Är för tillfället student som jobbar extra, finns mycket saker jag hellre gör med 6k/år än att betala för ett förråd. Tycker väl det funkar att ha den i förrådet så länge den inte är galet dyr, dessutom när jag ändå har en cykel med några år på nacken som redan fått några repor. Blir ju en annan sak med en 50+k cykel, och då skulle jag nog ta mitt veto som bostadsägare och ha den i lägenheten oavsett ;)
    Tycker du ska använda ditt veto redan nu, men nåväl... Kolla upp så försäkringen ersätter stöld från förrådet bara.

---------------------------------------------------

Av:
    Nikklas
    Netzone skrev:

Jag köpte en portabel tvätt , funkar kalas och spola av cykeln med. ”Mobi V-15 Portable Bike Pressure Washer ”

Av:
    knaper
    Netzone skrev:

Jag brukade använda den lokala bensinstationens vatten-och-luft-station direkt efter varje tur. Det fanns ingen slang men däremot en vattenkanna. Två eller tre fulla sådana över cykeln, gnugga försiktigt med händerna, och så var cykeln dugligt ren. Den blev lite skitig på väg hem, ca 1km, så de blötaste dagarna var det inte optimalt. Leran fick heller inte vara för intorkad för att den skulle vara lätt att få bort.

Av:
    kais01
    det behövs inte mycket attiraljer för att få en cykel ren; en diskborste och en sprutflaska räcker långt. i nödfall en vanlig petflaska med hål i kapsylen.

problemet är att få den torr.

en makita bub minilövblås gör jobbet lätt.

men dyra cyklar och lägenhet är en utmaning. skulle helst vilja undvika kombinationen, men att förvara hjul och ram på helt skilda platser lär hjälpa mot just stöldrisken.

Av:
    weldion
    oscaro skrev:

För 500 kr/mån så kan du väl hyra en annan sambo?

Av:
    oscaro
    Har redan kollat det och allt är lugnt :)

Av:
    Hasse#7
    Om jag bodde i lägenhet och inte fick ha cykeln inne i lägenheten skulle jag bygga ett källarförråd i lägenheten.

Av:
    Henrik_E
    Om det gick att hyra ett säkert förråd för 500 i månaden i min brf skullle jag kasta mig över det erbjudandet.

Av:
    CosmicGirl
    oscaro skrev:
    Har redan kollat det och allt är lugnt :)

Vad är det du har kollat och är lugnt? :)

Svaret kom efter det här inlägget:

weldion skrev:
    oscaro skrev:
    Jag har gett upp kampen med sambon om cykel i lägenheten, [...].

För 500 kr/mån så kan du väl hyra en annan sambo?

Det var lite roligt bara... ;)

För övrigt tycker jag att acceptans för cyklar/cyklande/lera/blåmärken osv är en väldigt viktig egenskap hos en sambo/partner redan från början om man ska hålla på med det långsiktigt och helhjärtat...

Säger någon som är snart 40, började cykla lite för sent och har lidit av typ samma "cykel i lägenhet" bekymmer (hade gjort några inlägg i den här tråden förut...)

Lycka till =)

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
    My mom says I'm cool..

Av:
    daikai1
    Min cykel har flyttat från föräldrarnas garage till min toalett... Känns inte helt säkert att ställa den i cykelrummet som ioförsig är låst bakom 2 dörrar, men finns lite mysko folk här..

Har Continental trailking bak köpta i höstas och schwalbe smart sam fram och det har luktar nå innihelvete av gummi i hela lägenheten. Hur löser ni detta?

Av:
    Örjan Lax
    daikai1 skrev:
    Min cykel har flyttat från föräldrarnas garage till min toalett... Känns inte helt säkert att ställa den i cykelrummet som ioförsig är låst bakom 2 dörrar, men finns lite mysko folk här..

Har Continental trailking bak köpta i höstas och schwalbe smart sam fram och det har luktar nå innihelvete av gummi i hela lägenheten. Hur löser ni detta?
    Det löser sig väl ganska naturligt eftersom den står på din toalett... :()

Av:
    thomaslundstrom
    Bilschampo i blomsterflaska! Bra idé rymdkatten, den snor jag!

--

GotoVelo!

Av:
    PHC84
    Netzone skrev:

Bor själv i lägenhet om har turen att det sitter en vattenslang på huset som vaktmästaren spolar av gräsklipparen med.
    Hör med Hyres/vicevärd/vaktmästare om det finns en slang någonstans.

Av:
    Raggamuffin
    kais01 skrev:
    men dyra cyklar och lägenhet är en utmaning. skulle helst vilja undvika kombinationen, men att förvara hjul och ram på helt skilda platser lär hjälpa mot just stöldrisken.

Jag tyckte lägenhet kändes betydligt säkrare än hus.

// Muffin

Av:
    kais01
    tror utan att veta att tjuveri av inlåsta cyklar är betydligt vanligare ur cykelkällare och förråd än ur villor. specialfallet att ha cykeln inne i lägenheten är just ett specialfall. knappast en promille av landets cyklar förvaras på det viset? en del står väl på balkonger:)

Av:
    Raggamuffin
    kais01 skrev:
    tror utan att veta att tjuveri av inlåsta cyklar är betydligt vanligare ur cykelkällare och förråd än ur villor. specialfallet att ha cykeln inne i lägenheten är just ett specialfall. knappast en promille av landets cyklar förvaras på det viset? en del står väl på balkonger:)

Jag menade klart inne i lägenheten :)

// Muffin

Av:
    Örjan Lax
    kais01 skrev:
    knappast en promille av landets cyklar förvaras på det viset?
    Men beräknar man på Happys mest aktiva och cykelnördiga medlemmar (som bor i lägenhet) är nog andelen cyklar som förvaras i lägenhet minst ca 40-50 procent gissar jag friskt :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-13 09:07 av Örjan Lax.

Av:
    kais01
    bland singlar är kanske andelen till och med högre:)

Av:
    daikai1
    Örjan Lax skrev:
    daikai1 skrev:

Hah, så ofta luktar det inte skit där ;)

Antingen har jag börjat vänja mig eller så har lukter avtagit. Men första dagarna var det inte roligt

Av:
    kais01
    ett exempel i vänkretsen som jag hälsade på i usa förra året. mitt sovrum var det som hade minsta antalet cyklar. kompisen måste nog göra sig av med ett par dussin cyklar om han inte ska förbli singel...
    62F027B6-ECF5-43AD-9146-4A9681ADBEA6.jpeg

Av:
    Örjan Lax
    daikai1 skrev:
    Örjan Lax skrev:
    daikai1 skrev:

Antingen har jag börjat vänja mig eller så har lukter avtagit. Men första dagarna var det inte roligt
    Nej, vet själv hur det kan vara lite småbesvärligt med färska däck i lägenheten.

Men jag tror också att det handlar om att de ska "dunsta av sig" ett tag med alla aromatiska oljor (eller vad det nu heter) så stabiliserar det sig sen efter någon månad eller så. Jag brukar försöka komma ut och cykla så ofta som möjligt speciellt i början med nya däck, så gummit motioneras och dofter och annat får lättare att frigöras ur gummit. Vet inte om det är inbillning, men jag har fått för mig att det funkar bättre istället för att bara låta dem stå.

Av:
    Hasse#7
    kais01 skrev:
    ett exempel i vänkretsen som jag hälsade på i usa förra året. mitt sovrum var det som hade minsta antalet cyklar. kompisen måste nog göra sig av med ett par dussin cyklar om han inte ska förbli singel...

Synd för honom att han inte satsat på Brompton. Klart mycket lättare att förvara ett dussin inomhus.

Av:
    daikai1
    Örjan Lax skrev:
    daikai1 skrev:
    Örjan Lax skrev:
    daikai1 skrev:

Nej, vet själv hur det kan vara lite småbesvärligt med färska däck i lägenheten.

Men jag tror också att det handlar om att de ska "dunsta av sig" ett tag med alla aromatiska oljor (eller vad det nu heter) så stabiliserar det sig sen efter någon månad eller så. Jag brukar försöka komma ut och cykla så ofta som möjligt speciellt i början med nya däck, så gummit motioneras och dofter och annat får lättare att frigöras ur gummit. Vet inte om det är inbillning, men jag har fått för mig att det funkar bättre istället för att bara låta dem stå.

Mjo, köpte däcken i höstas och har använd dessa, stått i ett förråd som är hyffsat svalt så kan vara att värmen i lägenheten fick däcken/oljorna att dunsta av sig

Av:
    kais01
    Hasse#7 skrev:
    kais01 skrev:

Synd för honom att han inte satsat på Brompton. Klart mycket lättare att förvara ett dussin inomhus.

han är säkert sugen på brommie också:)

Av:
    Hasse#7
    kais01 skrev:
    Hasse#7 skrev:
    kais01 skrev:

han är säkert sugen på brommie också:)

Märk väl...också! Inte istället.

Av:
    NickPick
    thomaslundstrom skrev:
    Bilschampo i blomsterflaska! Bra idé rymdkatten, den snor jag!

Ja det är en bra snålvariant. Annars är mucoff på spray bra.
    Brukar iofs spruta på en svamp först.
    I en vanlig duschkabin går det ganska bra att "kila fast" styret så cykeln står upp under tvätt.

Av:
    Raggamuffin
    Gummiband runt styre och broms så kan den vila upprätt i duschen.

// Muffin

Av:
    Wiggleforce
    Crossmax skrev:

Riktigt nöjd med denna lösning, men lite nojig över att skiten ska lossna och ramla.

Vad heter och hittade du denna lösning?

Tack!

Av:
    Tergorotas
    oscaro skrev:

Min sambo ville att jag skulle ha min cykel (Typ 50k klassen) i cykelstället ute på gården, trots att jag ifrågasatte hennes omdöme och näst intill hela vår relation så gav hon sig inte. Jag låste fast den på vår balkong på 4:e våningen så att hon ej skulle få för sig att bära ut den när jag ej var hemma. Hur mycket jag än funderade så var det svårt att hitta en lösning då vi blev varandras motpoler i diskussionen MEN så plötsligt, som ett skänk från ovan...
    Min sambo talade med sin mor i telefonen och tog upp problemet att det ej är vettigt att ha en cykel inomhus, hennes mamma höll med henne. De pratade i termer som att jag var ett barn utan varken stil eller folkvett fram till att priset på cykeln nämndes då jävlar blev det andra ljud i skällan!!
    Min sambo fick i sin tur en uppsträckning av sin egen mor som undrade hur fan hon kunde tycka att det var vettigt att ställa 50k ute på innergården, så nu har jag hennes mor på min sida och mamma är alltid mamma, trots att man passerat 30. :)

//...

Av:
    Hasse#7
    Tergorotas skrev:
    oscaro skrev:

Min sambo ville att jag skulle ha min cykel (Typ 50k klassen) i cykelstället ute på gården, trots att jag ifrågasatte hennes omdöme och näst intill hela vår relation så gav hon sig inte. Jag låste fast den på vår balkong på 4:e våningen så att hon ej skulle få för sig att bära ut den när jag ej var hemma. Hur mycket jag än funderade så var det svårt att hitta en lösning då vi blev varandras motpoler i diskussionen MEN så plötsligt, som ett skänk från ovan...
    Min sambo talade med sin mor i telefonen och tog upp problemet att det ej är vettigt att ha en cykel inomhus, hennes mamma höll med henne. De pratade i termer som att jag var ett barn utan varken stil eller folkvett fram till att priset på cykeln nämndes då jävlar blev det andra ljud i skällan!!
    Min sambo fick i sin tur en uppsträckning av sin egen mor som undrade hur fan hon kunde tycka att det var vettigt att ställa 50k ute på innergården, så nu har jag hennes mor på min sida och mamma är alltid mamma, trots att man passerat 30. :)

Det var roligt skrivet. Morgongarv, min fru gillade det också.

Av:
    kais01
    haha:) men tyvärr kanske inte sista ordet är sagt där. lite varningsklockor på sambons allmänna omdöme och vänlighet?

Av:
    Tergorotas
    kais01 skrev:
    haha:) men tyvärr kanske inte sista ordet är sagt där. lite varningsklockor på sambons allmänna omdöme och vänlighet?

Nja, alltså historien visar kanske inte hela bilden. Jag är i huvudsak snowboardåkare och kör MTB sommartid, 32 år gammal. Hela grejen handlar nog mer om att en person (t.ex sambo) som är mer "traditionellt" skolad i livet kan ha åsikter om att det kanske är dags att sluta med dessa typer av hobbys när man passerat 30 år, det har jag inte för avsikt att göra så den underliggande irritationen finns redan där.
    Nu har hon lärt sig både snowboard och skidor de senaste åren och inställning har enligt min syn på saken gått åt rätt håll för henne :)

//...

Av:
    Crossmax
    Wiggleforce skrev:
    Crossmax skrev:

Riktigt nöjd med denna lösning, men lite nojig över att skiten ska lossna och ramla.

Vad heter och hittade du denna lösning?

Tack!
    Topeak står för lösningen. Googla på Topeak Dual-Touch så kommer du hitta produkten i fråga. Än så länge står den skitstadigt, är mycket nöjd!

---------------------------------------------------

Av:
    kais01
    Tergorotas skrev:
    kais01 skrev:

Nja, alltså historien visar kanske inte hela bilden. Jag är i huvudsak snowboardåkare och kör MTB sommartid, 32 år gammal. Hela grejen handlar nog mer om att en person (t.ex sambo) som är mer "traditionellt" skolad i livet kan ha åsikter om att det kanske är dags att sluta med dessa typer av hobbys när man passerat 30 år, det har jag inte för avsikt att göra så den underliggande irritationen finns redan där.
    Nu har hon lärt sig både snowboard och skidor de senaste åren och inställning har enligt min syn på saken gått åt rätt håll för henne :)

och jag är snart 60 och har inga direkta planer på att sluta njuta av lössnöåkning på bräda. men när barnen var små var det några år med mera betoning på skidåkning. behåll dina brädor och dina andra intressen du! det är klart man måste tagga ner lite när det är dags för familjebildning. men din sambo bör inte äga all din tid, och finner förhoppningsvis dessutom njutning i dina intressen efterhand. dock behöver man ju inte göra allt tillsammans.

Av:
    Tergorotas
    Tack kais01, såklart så kommer jag inte sluta med mina intressen och läget är bättre nu, tror att det till stor del handlar om en invänjningsperiod. Tror att denna invänjningsperiod även gäller en cykel som inredningsdetalj :)

//...

Av:
    Hasse#7
    Nu är det ju väldigt OT, men jag åker också bräda. Är aningen över 50. Sluta med saker gör man när man måste. Inte när nån tycker det.

Av:
    CW
    oscaro skrev:

Kul individ. Hade gjort slut.

Av:
    konken
    Rattnalle skrev:
    Om det inte är väldigt lerigt låter jag bara cykeln torka och sopar upp smutsen som ramlar av. Men jag har plastmatta i hela lägenheten (studentlägenhet..). Grundtanken är nog samma koncept men att lägga en bit matta som skydd på golvet när det så småningom blir flytt till något med eventuellt ömtåligare golv.

Det var så sjukt lerigt i vintras/våras så jag slutade helt att tvätta cykeln, lät skiten torka och sen dammsuga det värsta, speciellt runt länkage osv. Eventuellt blir det lite lackskav men annars så har grejerna hållit riktigt bra, är väl mest att hålla efter kedjan som vanligt men det kan ju göras i "fält". Har också uppsamlingsmatta under hojen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in