• Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    rispalt
    Hej,
    Jag har läst några diskussioner om cykelställ på taket tex:
    http://happymtb.org
    http://happymtb.org

    Så jag tittade in på thule.com och blev intresserad av cykelställ monterad på taklucka...
    http://www.thule.com

    Är det någon som har erfarenheter av dessa? För min del är det "Thule FreeWay 968" som passsar min bil.

    Varför vill man inte ha cykelstall på dragkrok eller bagagelucka. De flesta "proffs" verkar vilja lägga cyklarna på taket eller i bilen. Cykeln borde vara lite mer skyddad och ge lite mindre bränsleökning?

    Tacksam för tips & reflektioner.
    Mvh
    Lars
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2006-10-10 22:03 av rispalt.

  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Per
    rispalt skrev:
    -------------------------------------------------------

    > Varför vill man inte ha cykelstall på dragkrok eller bagagelucka. ... Cykeln borde vara lite mer skyddad och ge lite mindre bränsleökning?

    i) det är mycket smutsigare direkt bakom bilen, cyklarna blir mycket smutsigare än dom de åker på taket, och inte ens taket är helt idealiskt om det är busväder, vajrar blir gistna, insekter krossas mot gaffelbenen, etc,

    ii) blir man påkörd bakifrån blir cykel kvaddad, många happyiter har dyrare cyklar än bilar,

    iii) det finns svårigheter med lagen, enligt vilken nummerplåt o bromljus mm måste vara synliga.


  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Peter_K
    Jag har ett http://www.chainreactioncycles.com som jag slitit en del på i sommar. Sitter stabilt på min bil (Audi A3) och fixar heldämpade cyklar utan problem. 2 cyklar går finfint, 3 som reklamen hävdar är besvärligare även om det nog funkar att hänga på tre racers.

    Största fördelen för mig med denna lösningen är att jag kan köra in i garaget och glömma bort att jag har cykeln på bilen utan att det sker en katastrof... Funkar finfint att köra motorväg och slingriga alpvägar också. Har inte kollat på bensinförbrukningen så det får nån annan svara på.

    _____________________

  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    rispalt
    Tack för era erfarenheter!
    Sitter och tittar på monteringsanvisningen av Thule Freeway 958. Ser minst sagt lite rangligt ut men det är föhoppningsvis inte så illa. Rep risk måste dock vara mycket stor, det minsta konstruktionen rör sig så... http://www.thule.com.

    Chainreactioncycles verkar lite stabilare konstruktion (och dyrare), finns den att köpa i Sverige?

    mvh
    Lars
  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Johnny_slagköping
    ja tyckte det blev onödigt o sätta dragkrok på min kärra. det blir så dåligt mileage om man har nåt på släp lixom.
    lamborghini-murcielago-roadster-wallpapers-5.jpg
  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Per
    bil.jpgbil2.jpg

    Thule, för takmontering, det gäller bara som Peter påpekar att inte glömma att man har hojarna på taket när man kör in i garaget.


  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    PerJ
    Undvik Thule FreeWay med remmar. Bökigt och tidsödande att montera. Har själv Clip On-varianten och är extremt nöjd med den. Monteras på 30 sek. Stadig och stabil. Plockas av blixsnabbt och ryms i trunken när den ej används.
  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    TGreen
    Köpte Mont Blanc Barracuda i sommar och är mycket nöjd. Lätt att montera cykeln när man är själv då den står som i ett cykelställ när man lyft upp den på taket och man har då båda händerna fria till att spänna fast den. Maxhastighet med cykel monterad är 120 km/h. Kostar ca 1000:-

    64730.jpg

    4017850_v1_m56577569830503644.jpg
  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    NizzyBrada
    jag har clip on 9103, som sagts tidigare mycket smidig och sitter som berget på bakluckan. ingen avskavd lack på bilen nu efter ca 10 turer.

    klart värd 1000 spänn om man inte har dragkrok.


    \Nils
  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    rispalt
    Tack för alla tips !

    Tyvärr verkar inte kunna montera Clip On-varinanten på min BMW320 sedan.

    Hittade denna recension av Freeway 958"::
    http://happymtb.org

    uti-så-fall-att någon annan skulle vara intresserad.

    Underbart forum!
  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    rispalt
    Hej,

    Min lösning för att förhoppnings undvika repor eller att stället ska lossna och hamna på vägen:(. Hittade lämpliga öglor och en tunn gummiduk på Jula. Jag tog en gammal cykelslang utanpå remmarna för att skydda kanten på bagage luckan.

    Det Känns nu väldigt stabilt och jag fick en mkt bra ställning då jag mekar på köpet:)


    20061022_1726_IMG_5363.JPG
    20061022_1729_IMG_5367.JPG
    20061022_1733_IMG_5372.JPG

    Gummislang som skyddar kanten:
    20061022_1859_IMG_5376.JPG
    20061022_1859_IMG_5378.JPG
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2006-10-22 19:15 av rispalt.

  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Tobbe Arnesson
    Jag tycker det är mycket bekvämare att ha cyklarna på dragkroksställ än takräcke. Har båda sorter...

    Det tar tre minuter att hänga på min Thule RideOn och fästa cykeln. Ska jag på med takräcke tar det betydligt längre tid, dessutom är det svårare att fästa cykelar i de där klammorna. Och då har jag takräcke och cykelhållare monterade som en enda enhet, som ett # ungefär.

    Ingen skillnad i bensinförbrukning mellan två cyklar på taket eller två cyklar på dragkroken med min sedan. Kan tänka mig att en kombi är mer aerodynamisk med cyklarna på draget.

    --
    Blogg: Åtta!

  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Calle F
    Vi beställde nya bilen med dragkrok mest får cykelställets skull, men det är ju inte så dumt att kunna dra släp också. Sen fick det bli ett Thule HangOn och ljusramp från Biltema då det blev en smula billigare än ett HangOn. Att nummerskylten inte syns vid småturerna här hemma går fint nu när vi har ny bil, och blinkers/bromsljus syns bra. Förrut när vi hade en riktigt ful knarkar-Volvo kom man inte undan med dold skylt, men en ny Toyota med lika osynlig skylt ignorerar polisen.

    Men visst funkar de där ställen man surrar fast med diverse krokar och annat. Jag är dock lite tveksam till det på vissa nyare bilar då bakluckor och plastdetaljer är extremt klena och deformerbara. Det är varierar nog från bil till bil om det är en bra idé. Att dom där ställen kan trycka i sedan-bakluckor som på BMW:n ovan har jag sett. Ingen BMW i det fallet dock utan en Audi. Ingen större skada skedd just på den ful-bilen, men inte så kul om man är lite rädd om bilen.

    :)

    -------------------------------------------
    Framgångsrikt dopad sen 2002

  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    gunnar.westholm
    Køpte ett Tule fællbart dragkroks stativ føre semester pga att det skulle gå att øppna backluckan med det monterat. Det var ganska surt att upptæcka att det inte fungerade så på vår Escort.
    Der blev en del exra besvær pga det, iom att vi har hunden dær bak. Fick i vart fall pengarna tillbaka før det hos Mekonomen efter semestern.
    Nu har vi bara biltema stativet. Det funkar ju, men har inte lust att hænga på kompisens DH hojj.


  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Per
    Lösningen kan vara en rymligare bil

    147_4716_r1.jpg

    Chevy Trailblazer sväljer lätt 2 hojar, med bakhjulen på, har plats för ett rejält semesterbagage, och en kylväska med plats för 18 bärs.


  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    jomper
    Synd att jag inte har bilder från i somras. Vi hade 4 hojar plus stor packning i bilen, fast då var baksätet fällt förstås, och alla rutor från baksäte och bakåt tillfälligt mörk-mörk-tonade för att minimera insyn. Tog nån timme att packa in/ur när man kom till eller skulle åka från campingplatsen men det var otroligt trevligt att köra en vanlig V70 alla tusen mil vi gjorde i somras.

    ---
    Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Per
    jomper skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Synd att jag inte har bilder från i somras. Vi
    > hade 4 hojar plus stor packning i bilen, ...det var
    > otroligt trevligt att köra en vanlig V70 alla
    > tusen mil vi gjorde i somras.

    Fyra hojar plus packning. V70 har verkligen har en massa plats. Jag gillar att ha cyklarna inne i bilen på långresor, de mår bättre av det och det blir inte så mycket vindbrus och det går åt mindre soppa.

    Vi trivdes med Trailblazern, även om den var lite väl enkel, bl a gick det inte att höja förarsätet så Elisabeth satt inte så bra när hon körde. Dåligt på en hyrbil.

    Annars var det helskönt att bara kunna lassa in. Det enda vi behövde montera av var framhjulen. Oftast tog vi av sadlarna också för att få bra bakåtsikt.


  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    jomper
    Vi tog av hjulen, inget mer. Två cyklar upp mot varje sida på bilen (en spännrem på varje sida höll dem säkert på plats) samt packningen mellan. Vi hade takbox som alla 8 hjul fick plats i, tack vare det behövde vi inte packa upp till taket i bagaget utan hade helt ostörd bakåtsikt.

    Nya V70 är ändå mindre än de gamla, för att inte tala om 740/240. Men till V70ns fördel skall sägas att den är otroligt trevlig att åka långt i, längsta dagsetappen var sista dagen, Amsterdam-Stockholm nonstop utan mer än matpauser, och det kändes inte nämnvärt i kroppen när vi var framme.

    På en sån tripp vill man definitivt inte ha cyklarna utanpå. Inte bara för slitage/bensinförbrukning utan också för att det skulle kännas olustigt att lämna dem obevakade på campingen när man är ute med de andra cyklarna..

    ---
    Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Per
    jomper skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Men till V70ns fördel skall
    > sägas att den är otroligt trevlig att åka
    > långt i, längsta dagsetappen var sista dagen,
    > Amsterdam-Stockholm nonstop utan mer än
    > matpauser, och det kändes inte nämnvärt i
    > kroppen när vi var framme.

    Jo, att det är bekvämt är viktigt. Chevan gick väl att leva med. Inget att klaga på. Men samtidigt var den inte påfallande skön att åka i. Vi hyrde av Alamo och jag tror att det var basmodellen, plyshigt tyg, mekanisk omställning av stolarna, ingen möjlighet att höja förarstolen, men utmärkt CD-spelare och AC. Dock tror jag inte den kommer i närheten av Volvo, som är kända för sina bekväma stolar, eller i närheten av vår mercedes W211, för verkliga långresor.

    BlackCanyon1.jpg

    Det vi gillade var att det var så enkelt att packa. I USA åker man ofta bil fram till stigen, och på mindre än tio minuter hade man fått på sig dojor och fäst framhjul och sadel. Det vi tyckte mindre om var att den slukade bensin, och var lite slö jämfört med mercan.

    loonlake3.jpg

    V70s motsvarighet i USA är närmast Subaru. De sägs vara oerhört driftsäkra, drar mindre soppa än SUVarna som är rullande ekologiska katastrofer, och dessutom roliga att köra.


  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    steen
    Har kört med Thule Freeway på bakluckan till och från i sommar. Måste nog säga att jag är nöjd. I och med att den bara används på min bil så är remmarna mer eller mindre förinställda. Kan inte påstå att det är bökigt och tar tid att montera, ca 1 min. Man lär sig tekniken fort. Men visst, jämfört med en hållare på dragkroken så tar det lång tid. Just när man ska frakta cykel en kortare tid så är Freewayen en lösning om man inte är begåvad med att ha dragkrok på bilen. En fördel med Freeway jämfört med "krokhållare" är att bakluckan kan öppnas utan att plocka bort cyklarna. Sen vet jag inte hur dom tänkt på Thule om att man kan hänga 3 cyklar på en Freeway. Det är trångt redan med 2 st. Fast, plockar man av pedaler och vrider på styret så kan man nog få plats med 3 st.
    Ett annat skäl att hänga cyklarna baktill är om man ska åka bilfärja. En del rederier tar ut en extra avgift om fordonet är högre än 2 meter. Gäller bara att se upp så man inte hamnar över 6 meter i totallängd, då kan det också kosta extra.
    Tak, krok eller baklucka, skit samma, bara man får med sig cyklarna.

    /steen
  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Brakastruten
    ..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2008-05-07 09:41 av Brakastruten.

  • Re: Erfarenhet av cykelställ - ej på taket?

    Av:
    Tobbe Arnesson
    Brakastruten skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Osäkert, var den här platsar bäst: här i "Ej på tak", på flak eller där bak..

    "Lite" riskabelt vid sidvindar kanske? ;)

    --
    Blogg: Åtta!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ