• Hur väljer man sadel?

Av:
    JT
    Hur väljer man egentligen sadel? Jag tycker det är en ren chansning att köpa sadel. För att sitta 2 minuter i en butik tycker jag inte ger nån bra uppfattning om man kommer gilla den eller inte. Sitter man in sadeln efter mer användning så den blir "bekvämare"?
    Jag har kört på Selle SLR (uppskuren) på racer i snart ett år och jag tycker den är rätt hård, men ändå OK. På sistone har det känts som att den ändå inte är riktigt 100%-ig för min bakdel. Jag upplever det som att SLR:en är för "konvex" för min smak. Jag har försökt pilla lite med vinkeln oxå, men det verkar inte påverka känslan av formen särskilt mycket, utan mer hur mycket vikt man får på händerna. Det jag gillar med SLR:en är dock att den är lätt och det känns som den inte hindrar trampet något alls.
    Frågan är dock, ska en sadel kännas "bekväm" efter ett par timmars körning, eller är alla mer eller mindre obekväma?

Vilka sadlar har ni kört på och hur känns dessa?

• Re: Hur väljer man sadel?

Av:
    Crossmax
    Jag kör som du på en Selle Italia SLR, fast jag har XP-modellen, dvs lite mera stoppning. Jag tycker att den är fantastisk, precis som du säger så hindrar den inte trampet och är j*vligt lätt. Jag valde XP för att jag tyckte att den var mycket mjukare än den vanliga men endast väger 165 gram (min väger faktiskt 162) mot den vanliga som väger 135. Men du kanske borde prova Fiziks aliante-modell. Den ska endast väga 180 gram (jag tror dock den väger lite mer med tanke på hur mycket stoppning den har) men som sagt så verkar den vara oerhört mjuk med tanke på den låga vikten. Jag har dock inte suttit på någon aliante men klämt lite på något ex. Kanske någon här på Happy kör på en aliante och kan ge sitt omdömme.

Av:
    Obed
    Du får gå på hörsägen och rykten.

Läs om sadlar i MtbR. http://www.mtbr.com

Kom ihåg att 4,3 i betyg av 15 betygsättare är bättre än 5,0 av 4 betygsättare :)

Av:
    Leo
    Ja, mtbr är ett bra riktmärke, men varje bak är annorlunda. Själv gillar jag WTB sadlar, men det är inte säkert de funkar för dig.

/Leo

Av:
    Crossmax
    Här är Fizik-sadeln som är värd att kolla på:

http://www.fizik.com

Av:
    Johan S
    Leo Skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Ja, mtbr är ett bra riktmärke, men varje bak är
    > annorlunda.

Helt korrekt. Det finns inget rätt eller fel. Själv kör jag just nu på en sadel jag har hittat i min cykelverkstad. Den är bäst för min rumpa! förmodligen har den suttit på en MTB eller racer från mitten av 90-talet men den är väldigt plastig och ser billig ut. Den är dock ganska lätt.

Av:
    swerider
    Ja sadel djungeln ja... Allt till en cykel är lätt att välja emellan, FÖRUTOM sadeln.
    När jag byggde min cross-country köpte jag Selle Italia Flite Titanium och den första
    tiden var "a pain in the ass",stenhårt.
    Plundrade den gammla hojjen på sin Specialized Body Geometri Comp och köpte en kolfiber
    stolpe... Som att åka cadillac :-)
    Denna sadel kommer att sitta på nästa cykel, kommer aldrig att släppa sadeln frivilligt.
    Börjar att se lite sliten ut efter 5 års trogen tjänst.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Rickard.
    Cannondale Gemini - Giant NRS - Kona Jake

Våga vägra 29/650b

Av:
    Rippa
    Swerider: Tyckte du kolstolpen gjorde skillnad i komfort? Mer flex eller?

Av:
    Luzac
    jag tycker att min selle italia flite TI från 98 e skönare än min beemasadel, min tiogaq multicontrol XXL och alla polares sadlar

Av:
    swerider
    Rippa Skrev:
    > Swerider: Tyckte du kolstolpen gjorde skillnad i
    > komfort? Mer flex eller?

Jo visst blev det konfortabelt värre bytte från KALLOJ (stavning?) a 49,50 till
    USE Alien Carbon, kan säga att den är tillverkad för lätta tävligscyklister,INTE
    95kg's gossar. Tror Easton är stabilare...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Rickard.
    Cannondale Gemini - Giant NRS - Kona Jake

Våga vägra 29/650b

Av:
    bigmollo
    De klassiska flite sadlarna är ju sköna. Jag har en tt som är en av de hårdare. Den är riktigt skön tycker jag. Men de finns med gelstoppning om man är lite känslig i baken. Du får helt enkelt låta stjärten välja..
    /Johan

Av:
    AJ
    AJ's sadelskola del 1.

En sadel är som en sko dvs den måste ha rätt storlek för att passa. Det som bestämmer sadelns storlek är
    måttet mellan dina sittknölar. Genomsnittsmåtten för män ligger runt 10,5 cm och 13 cm för kvinnor.

Så här går du tillväga för att mäta ditt exakta mått mellan sittknölarna:

Ta fram en bit wellpapp, lägg denna med räfflorna uppåt på en stol, av med brallorna och sätt dig ner. När du sedan reser på dig ska det ha blivit två avtryck i wellpappen. Märk ut centrum av avtrycken och mät avståndet mellan. Bör vara mellan 9 till 14 cm.
    Nu har du fått fram ett mått på avståndet mellan sittknölarna och därmed din sittbredd.
    Då är det bara att titta hos sadeltillverkarna efter en sadel som har denna sittbredd. Jaså, det finns inga uppgifter om detta mått. Hm konstigt, då detta är absolut den viktigaste faktorn vid sadelval.
    Nå det går att mäta upp detta mått på en sadel. Mät på sadelns bredaste ställe, maximalt en cm under sadelns vågräta centrumhöjd. Detta mått är sadelns effektiva sittbredd.

För att göra det enkelt för er så redovisas några sadlars effektiva sittbredd:

-Selle Italia SLR carbon: 9,8 cm
    -Selle Italia SLR Gel Flow: 11,5 cm
    -Selle Italia Flite: 9,4 cm
    -Fizik Aliante: 9,7 cm
    -Fizik Arione 9,6 cm
    -Specialized BG2 Pro: 11,2 cm
    -Fizik Vitesse 11,2 cm

Som ni ser så ligger de flesta populära sadlar under 10 cm, vilket är för smalt i jämförelse mot genomsnittsbredden på 10,5 cm.
    Så det är kanske därför så många som har problem med att hitta rätt sadel. En för smal sadel gör att trycket hamnar innanför sittknölarna och därmed orsakar obehag. Då spelar det ingen roll hur mycket gel sadeln har.

I del 2 av sadelskolan kommer fördelar resp nackdelar med hål i sadeln att redovisas.

/Anders
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2004-07-11 16:45 av AJ.

Av:
    Tim
    aj.
    väldigt intressant att veta, då kanske man vet vad man skall leta efter då jag börja slita ut min sadel som är det bekvämaste jag har och haft, lite dumma sömmar på sadeln som släppt pga utav mycket trampande :(.

så det blir till o börja kika efter något nytt snart när man har tid, ork, lust och motivationen att ge sig in i träsket.

Av:
    JT
    AJ: Vilket strålande bra inlägg! Äntligen lite teori att smaka på! Härligt. Jag väntar med spänning på del 2. Nu ska jag gå och mäta min beniga bakdel...

Av:
    Leo
    Känner igen den där sadelskolan, fast i originalet användes karbonpapper istället för wellpapp. :-) Var det inte i senaste Kadens?

/Leo

Av:
    Oskar
    När kommer del två av AJ:s sadelskola?

Av:
    Sungam
    Jag led alltför länge på en Fizik Arione...sen gick jag till en cykelaffär och mätte avståndet mellan sittbenen och gick hem med en Specialized Toupe 143 mm...jag älskar den!!!

Av:
    NiklasL
    +1 - Specialized Toupe 143 mm passar mig oxå... Men smaken är olika.

Av:
    Jensen
    -1 för specialized toupe, oskönare sadel har jag aldrig prövat. så man kan verkligen säga att smaken är som baken, delad.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    NiklasL
    Jensen skrev:
    > -1 för specialized toupe, oskönare sadel har jag
    > aldrig prövat. så man kan verkligen säga att
    > smaken är som baken, delad.

Av ren nyfikenhet: Var det formen, storleken eller fastheten (antar att du inte menar gel-versionen) som kändes fel?

Av:
    niska
    Jag har en SELLE ITALIA SLR C64 på min MTB den är grymt skön.

Av:
    MightyMike
    säger bara Brooks Swift Titanium.....urskön

Av:
    Kasper1
    Specialized Toupe 130 mm på alle cykler, men de skulle ikke være gode hvis man er +75 kg
    Hvis man skal have komfort på MTB så er Specialized Rival SL alle pengene værd.

Av:
    NiklasL
    Kasper1 skrev:
    > Specialized Toupe 130 mm på alle cykler, men de
    > skulle ikke være gode hvis man er +75 kg
    > Hvis man skal have komfort på MTB så er
    > Specialized Rival SL alle pengene værd.

Jeg er +80 kg og den er alligevel god!

Av:
    Engström
    Arione - Domningar men väldans skön vad jag minns.
    SLR XP - Mer domningar och hyggligt skön.
    Toupé 143 - Väldigt lite domningar men ger apont i ljumsken så den är helt oanvändbar.

Dags att leta efter en ny sadel. Tips? Någon med liknande bekymmer?

Av:
    colan
    Vet någon vart man kan köpa en Kona MTB sadel i göteborg eller i nätet från sverige?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-09-05 08:59 av colan.

Av:
    Rokkoko
    Ta kontakt med en Kona-återförsäljare och fråga.

Av:
    Akoa
    Finns det del 2? Jag funderar på en sadel med hål i pga. domningar men undrar om det finns några nackdelar med det?

Av:
    Luthman Photography
    Ett kort tillägg till Sadelskolans del I: Utför inte mätningen av sitknölsbredd i ett normalt befolkat kontorslandskap.

Av:
    NiklasL
    Akoa skrev:
    > Finns det del 2? Jag funderar på en sadel med
    > hål i pga. domningar men undrar om det finns
    > några nackdelar med det?

Jag har provat en hel del sadlar men fastnat för modeller med hål i som inte trycker på de nerver och blodkärl som passerar där (sök på nervus pudendus eller pudendal nerve). Vitsen är att enbart sitta på sittknölarna och avlasta området mellan dem. De nackdelar jag kan se är att det möjligen kan bli lite svalare i rumpan (kanske ingen nackdel) och att stoppningen i cykelbyxan i vissa fall kan "knöla ner" sig en aning i hålet, om den är tjock. Kör f n med Toupé 143 på en cykel och SLK på en annan. SLC har jag också provat och den var helt OK. Spec Avatar 155 var perfekt på vardagscykeln, där man sitter mera upprätt. För mig, alltså - det är med sadlar som med skor, man måste prova själv.

Av:
    Selast
    Jag kan tipsa om Fi'zi:k Arione Tri2 Wingflex, det är som en Arione menn lite mer stoppning i nosen, funkar för mig som gillar Arione men hade problem med domningar efter riktigt långa pass (typ VR och liknande). Jag testade en sadel med hål i mitten men det hjälpte inte mig, är dock helnöjd med Tri2 sadeln.

Förut hade vissa cykelaffärer ett testprogram där man fick låna en sadel ock köra en lite längre runda på innan man bestämde sig för att slå till. Har det försvunnit?

Min youtubekanal innehåller mest cykel: http://www.youtube.com

Av:
    Misärpendlaren
    Mitt 2013-projekt behöver en sadel. Det är en helstekt MTB men jag funderar på dämpad framgaffel till våren.

Är det skillnad på vilken sadel man vill ha till en MTB jämfört med racer?

Min pendlingshybrid hade någon WTB-sadel som jag inte vet modellen på, den var helt okej faktiskt.

Av:
    NLC
    De flesta "racersadlar" funkar även till MTB (XC), men jag kör personligen gärna med lite gel på MTB-sadlarna för något högre komfort. Lycka till att helsteka din MTB förresten :-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ