• Militärcykeltråden

Av:
    bengt
    2013 på begäran bumpar jag denna tråd.
    Lägg jättegärna upp bilder på era fint renoverade ögonstenar.

Till cyklar över 20 kg räknas INTE BT och Jula cyklar, inte heller de ökända KRONAN som inte har något med militärcyklar att göra.

==============================================================================================

Jag har letat i garaget och hittat "Cykel" Instruktionsbok, utgiven av försvarets materielverk 1977.
    Jag ryckte in 1976 och hur vi klarade oss utan denna eminenta bok förstår jag inte än idag. Jag kommer att visa valda delar här en tid framöver.Idag får ni se några modernare modeller.

Omslag
    Omslag.jpg

Olika varianter
    1.jpg
    2.jpg

Datablad
    datablad.jpg
    Redigerad 7 gång(er). Senaste ändring 2013-04-30 11:22 av bengt.

• Re: [MT] Om militärcyklar

Av:
    JojjeM
    Haha.

Har en stående i lagården. Kanske ska kolla upp vad det är för modell. Tror den har trumbroms fram.

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Markus F
    26 kilo.. Åtminstone framgaffeln måste ju ha varit tillverkad i gjutjärn.

Av:
    rayy
    Jag lyfte för någon vecka upp en militärcykel i cykelhållaren på 'jobbet' (verkstad)...
    Den var inte lätt alltså.. Slitet, om man varit svagare ;) Fast nu gick det ju bra!

--------
    //Love - #sespåstigarna

Av:
    bengt
    om ni har vakt eller minhund kan ni på ett praktiskt sätt transpotera er schäfer på cykeln.
    hund.jpg

Av:
    Oscar
    bengt skrev:
    -------------------------------------------------------
    > om ni har vakt eller minhund kan ni på ett
    > praktiskt sätt transpotera er schäfer på
    > cykeln.
    >

åhh väcker underbara minnen till liv från nästan den bästa tiden i mitt liv. Som hundförare i flygvapnet klarade jag mig inte utan denna cykel men kan avslöja att transportera en 50 kg schäfer på en sån platta var inte att tänka på. De fick vackert springa brevid. Aldrig har jag väl haft en sån kondition som då haha...

tack för bilderna!
  • Re: [MT] Om militärcyklar. Del 2 Hundtransport

Av:
    Pär L
    Någon som har koll på när man slutade använda cykel inom försvaret? När jag gjorde lumpen på F17 -97 så hände det ibland att närsskyddskompaniet använde cykel på sina övningar ute i mörka skogen.

Själv så använde jag moped inom flottiljområdet vid mindre ärenden, en kamoflagemålat tvåväxlad Puch. Det var tider det...

/Pär

"Livet är som en musikal utan sång och dansnummer"

Av:
    bengt
    I slutet av 70 eller början av 80. Övergick infanteriet från cykleskyttebataljon 66 till Infanteribrigad 77. Runt 80 bör allt stridande infanteri ha varit motoriserat.

Däremot behölls cyklarna inom sega-gubb-försvaret som till skillnad från infanteriet är stationärt. Alltså som det närskyddskompanit du beskrev.

Av:
    terrängcyklist
    Jag har försökt men inte helt lyckats glömma att jag låg på ett cykel-skyttekompani på I1 1986. Om vi var särskilt stridande vvet jag inte men vi hade lite granatgevär och grejor. Av någon anledning lyckades jag övertala befälen att jag nog var bättre på att köra traktor än att cykla och det kanske är orsaken till att jag fortfarande tycker det är kul med cykel.
    Vad jag vet så var vi sista årsgruppen med cyklar.
    Det var helt fantastiskt roligt när vi hade cykelmuck (lämnade tillbaka alla cyklar) och smugglade undan en cykel som vi sedan offrade på lägerelden...

Av:
    bengt
    Där ser man vilken otur för dig att jag hade fel.

Att offra en cykel på lägerelden, det värmde.
    En gång på manöver i Karlsbyheden var jag så trött att jag la mig i ett dike drog över mig cykeln som täcke och somnade. Det var 20 minus, Larsen från Fulufjället i det civila, väckte mig och räddade nog då nästan mitt liv. Somnar man i sträng kyla är man rökt.

Av:
    bengt
    Den här gillar jag. När jag låg inne hade denna variant gått ur tiden.

Tuff, nej, riktigt tuff. Svenska cykelsoldater var hårda grabbar. Om man av en händelse skulle råka stöta på en fiende, hur skulle man göra då tro? Cykel av snygg äldre modell som jag aldrig sett.
    Kg.JPG

Av:
    swerider
    bengt skrev:
    > Den här gillar jag. När jag låg inne hade denna
    > variant gått ur tiden.
    >
    > Tuff, nej, riktigt tuff. Svenska cykelsoldater var
    > hårda grabbar. Om man av en händelse skulle
    > råka stöta på en fiende, hur skulle man göra
    > då tro? Cykel av snygg äldre modell som jag
    > aldrig sett.
    >

Schysst... Saknas bara en wire och avtryckare på styret... =)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Rickard.
    Cannondale Gemini - Giant NRS - Kona Jake

Våga vägra 29/650b

• Re: [MT] Om militärcyklar. Del 3 Beväpning

Av:
    Marcus
    Dang! That's some nice friggin' thing there dude!

----------------
    Observera att det inte är pojken i filmen som regisserade brevet.

Av:
    Pär L
    Varför inte dubbelmontage? Kan nästan se det framför mig, plutons storming av motsåndsnäste medelst cykel. Ryssen lägger benen på ryggen och springer hela vägen till Murmansk.

/Pär

"Livet är som en musikal utan sång och dansnummer"

Av:
    Oskar
    Haha, man skrattar lika mycket åt cyklar inom försvaret idag som man kommer att skratta åt Stridsbåt 90H om några år. Eller vad menar jag; jag skrattade ju åt stridsbåten för 10 år sedan...?

Skulle vara kul å va ngt slags kurir/ordonans på mtb! Som mc-ordonans fast fältmässig, liksom.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-12-03 22:59 av Oskar.

Av:
    bengt
    Svenska armen anfaller. Ryssen hukar.
    tolk_.jpg

Av:
    Lillskeden
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-20 21:18 av Lillskeden.

Av:
    bengt
    Här kommer svenska armens stolthet ett cykelbårlag. Det var tur att det inte blev krig. Skjuten i magen och sen bli transporterad från fronten meddelst cykelbårlag.
    Något för FMT: ett cykelbårlag uppställt i stensbobacken.
    Bår.jpg

jonzén
    >>om man riktar ett bakåt borde väl rekylen göra att man åker framåt?

Det hade dom tänkt på redan med den här cykelkulsprutan, nu är jag ingen expert på gamla kulsprutor men nog är den riktad bakåt.
    ksp.jpg
  • Re: [MT] Om militärcyklar. Del 4 Cykelbårlaget!

Av:
    ArmeCykel
    Mycket trevlig läsning! Samlar på militärcyklar och har 4 stycken hittils. Alla är dock av modellen m/42.

Av:
    Rudan
    Den nedre nätta sprutan är av modell 36 och jag vill minnas att den vägde knappa 30 kilo utan lavett. Väl monterad på trebent lavett är det troligen det underbaraste jag manövrerat någonsin. Självfallet finns och fanns det fetare/bättre vapen men inget slog känslan i att sitta med en vattenkyld kulspruta på trebent lavett vilken syntes direkt hämtad från WW2.

Av:
    DIRAVI
    LTGAC regerar :)

(Lätt teränGående AttackCyckel, M42)

Föresten tycker jag det är förvånande hur pass lättcyklade de däringa är, trotts vikten.

Av:
    MagnusA
    Ja jävlar, så bra kondition som när man låg i lumpen och cyklade de där med full packning på pakethållaren har man väl aldrig haft ;-)

Av:
    RN
    Men inget spöar ändå Fransosernas luftlandsättningsvespa http://3.bp.blogspot.com

Kränkt redan innan Jordbro

Av:
    Fikasvettot
    Kulsprutegevär på cykeln. Den ultimata pendlarhojen? Fattas bara en låda magnetminor att fästa på fulparkerade taxibilar när man passerar.

Av:
    heklamama
    Skidskytte?
    Cykelskytte!

Av:
    Stevie DeVille
    Jag har haft en 104A. Fick lära mig att den kallades för officers-modellen, men det kanske är lögn. Den hade jag till att pendla till plugget i fyra år, innan den blev stulen vid karlbergs station.

En kul detalj med den var att den hade komplett verktygssats med lagningskit och allt. Jag tänker på den ibland...

Av:
    John Blaze
    Har under åren haft ett antal 105A. Två har blivit stulna, två är fortfarande i drift. Trumbromsen är riktigt awesome!

Av:
    Stevie DeVille
    Jag har haft 105A och M42 också. På 105:an funkade dessvärre inte något vidare. M42:an gick som en klocka. T.o.m trumbromsen fram funkade, även om den inte direkt gick att göra manuals med...

Militärcyklar är de ultimata cyklarna. Rullar som fasen och ruggigt bekväm sittställning.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-06-08 15:36 av Stevie DeVille.

Av:
    John Blaze
    Bengt, innehåller instruktionsboken anvisningar för justering av baknav och trumbroms? Mina 105A har båda ett ganska rejält glapp i baknavet. Spänner jag navet blir det problem med att bromsbackarna går emot.

Av:
    ArmeCykel
    John Blaze skrev:
    > Bengt, innehåller instruktionsboken anvisningar
    > för justering av baknav och trumbroms? Mina 105A
    > har båda ett ganska rejält glapp i baknavet.
    > Spänner jag navet blir det problem med att
    > bromsbackarna går emot.

Jag vet hur man justerar trumbromsen. Mitt på cykelstyret sitter det en stor skruv. Lyft upp den och vrid den åt höger tills du tycker att bromsen känns bra. Blir den för hård så att framhjulet går trögt är det bara att skruva åt vänster.

Du har kanske upptäckt att när du bromsar med handbromsen så går skruven på styret upp? Den är till för att justera handbromsen, och du behöver inga verktyg.

Av:
    bergljung
    Är det möjligt att få tag i den här skriften på något sätt? Skulle gladeligen betala en del för att få läsa den.

Av:
    andematt
    Ooooh! Att se en TTTTC som i Tung Trögtrampad Terränggående TrampCykel är lite nostalgi..

Av:
    geologen
    m/42 verkar ju vara the shit, med frambroms och allt! :D
    Extra... ...ska vi säga gedigen, också...

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    matte w
    terrängcyklist skrev:
    > Jag har försökt men inte helt lyckats glömma
    > att jag låg på ett cykel-skyttekompani på I1
    > 1986. Om vi var särskilt stridande vvet jag inte
    > men vi hade lite granatgevär och grejor. Av
    > någon anledning lyckades jag övertala befälen
    > att jag nog var bättre på att köra traktor än
    > att cykla och det kanske är orsaken till att jag
    > fortfarande tycker det är kul med cykel.
    > Vad jag vet så var vi sista årsgruppen med
    > cyklar.
    > Det var helt fantastiskt roligt när vi hade
    > cykelmuck (lämnade tillbaka alla cyklar) och
    > smugglade undan en cykel som vi sedan offrade på
    > lägerelden...

låg också på I1 85-86 mycket cykling å tolkande vart det. bla upp till marma i gävle precis efter
    tjernobyl haverit...
    hu vikka minnen.
    mw

Av:
    Pebben
    Markus F skrev:

> 26 kilo.. Åtminstone framgaffeln måste ju ha varit tillverkad i gjutjärn.

Fantastiskt trevlig läsning om ett ämne som jag jobbar inom, dvs FM och med dess mtrl.

Och visst är det så att det har hänt lite med både det en och det andra, sedan man gjorde sin VPL.

Då, Cykeln 26 kg. Nu, cykeln ca 7kg ( = en framgaffel)

Då, Stridspackning mm ca 30kg. Nu en liten liten sadelväska på ca 0.5 kg.

Då, Jag ca 60kg. Nu, Jag ca 95kg (Har varit uppe på manliga 108 kg för tre år sedan).

Då, Sprang 21 km på ca 90 minuter. Nu. Skulle inte tro det;)

Summan blir att vikten totalt sett i princip är oförändrad (tur att tekniken går framåt)
    Men faktum kvarstår. Det var bättre för och ju för desto bättre.

Jag har som snabbast cyklat ett Soldatprov, 10 mil, på en 104 A, med full stridsutrustning, - vapen. Pga att jag cyklade ensam. Ingen annan ville cykla med mig, konstigt;) Det tog 3.40. och det tycker jag är en hyfsad tid. Målet var Sub4. Vilket ger ett snitt å 25km/h.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2010-06-22 09:03 av Pebben.

• Re: Militärcykeltråden

Av:
    bengt
    Tack, Pebben

Det här var på Dalregementet I 13 på Falun, långt tillbaks på 1900-talet.
    Ett bra sätt att ett bra sätt att hålla sig undan uppmärksamhet och obehagliga arbetsuppgifter var att gömma undan sig på Bok och Blankett-förrådet. Där satt en äldre fanjunkare och väntade på sin pension som komma efter ett långt hår yrkesliv vid 55 års ålder.

I det militära var böcker och blanketter inte så macho och hade inte så högt anseende. Därför månade han om den unge grönklädde mannen som så intresserat botaniserade i hyllorna och jag fick ta det jag ville.

Just denna instruktionsbok gavs ut av försvarets materielverk så sent som 1977.
    Jag har sett flera äldre modeller av militärcyklar som då inte är med i denna troligtvis sista utgåvan.

1977 infördes som införde försvaret Infanteribrigad 77 och som ni alla vet var den mekaniserad. Vi skulle överfalla fienden med horder av bilar och bandvagnar från Volvo och Hägglunds.

Men Infbri77 ersatte Cykelskyttebataljon 66 i vilken cykeln som hörs av namnet spelade en viktig roll. Inte så mycket cyklandet som sådant eftersom transporten av trupp skedde meddelst cykeltolkning och vintertid skidtolkning. Två aktiviteter som närmast kan jämföras med skydiving eller bungyjump. Samtidigt använde resten av I-världen helikoptrar och stridvagnar!!!

Hålla sig undan skrev jag. Jag var ingen mästare på det. Det värtsa vi råkade ut för med cyklarna var vintermarchen från Älvdalens skjutfält hem till regementet i Falun. Som en VR med övernattning, hmm ja vi fuskade lite och cykeltolkade en del men mycket trampade blev det.
    Jag minns att jag somnade under tolkning vid ett tilfälle och vaknade upp i skogen med revor i ansiktet.

Jag har aldrig sett Instruktionsbok Cykel användas ute bland trupp.
    Jag googlade på den och hittade detta
    http://filehill.se

Men på happy är den gratis i JPEG. Den här tråden skapad 2006-11-29 har en förunderlig förmåga att flytta upp och jag har fåt många frågor genom åren.

Men tänk på som jag skrev ovan att det finns fler äldre versioner av militärcyklar.
    Och vill ni ha med mej på en Happyride med cykeltolkning efter fyrhjuling, GLÖM DET!

Med början i dag kommer jag efterhand som jag scannar in boken lägga upp den här komplett.

För övrigt kallades cykeln för Attackcykel på Dalregementet, ett annat namn var pansarcykel.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2013-04-24 09:57 av bengt.

• Re: Militärcykeltråden sida 0 - 9

Av:
    bengt
    Omslag.jpg

sida 2, 3.jpg

sida 4, 5.jpg

sida 6, 7.jpg

sida 8, 9.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2013-04-25 10:20 av bengt.

• Re: Militärcykeltråden sida 10 -17

Av:
    bengt
    sida 10, 11.jpg

sida 12, 13.jpg

sida 14, 15.jpg

sida 16, 17.jpg
  • Re: Militärcykeltråden sida 18 - 27

Av:
    bengt
    sida 18,19.jpg

sida 20, 21.jpg

sida 22, 23.jpg

sida 24, 25.jpg

sida 26 ,27.jpg
  • Re: Militärcykeltråden, visa din cykel över 20 kg

Av:
    Cyklot B
    Tack för intressant läsning!

Körde länge en m/42 med trumbroms fram, men den står nu i källaren och skäms. Tror det var att gummit på pedalerna lossnade, som gjorde att jag ställde den. Men nu lider den också av +ANNAT.
    Den klart bästa cykel jag ägt.

Numera kör jag en 105A med gummihandtag, istället för de gamla i trä och metall. Lustigt nog slirar baknavet, men jag vågar inte skruva isär eftersom mycket rimligen rostat fast där nere.

Livremmen till pakethållaren är guld värd och mycket bättre än fjädrad hållare för att hålla fast. Men jag undrar vad den egentligen är till för. Spänna fast ryggsäcken?
    En annan kul detalj är spärren till styret, som gör att det tar emot lite att avvika från "rakt fram". Vilken funktion hade den, om inte att hålla avsomnade tolkare från dikena? ;-)

Av:
    bengt
    Spärren till styret är till för att styret och därmed hjulet ska stå rakt fram när man ställer upp cykeln med centralstöd på detta.
    En annan variant var att där satt en spriralfjäder mellan ramen och gaffeln, (tror jag).
  • Re: Militärcykeltråden 28 - slut

Av:
    bengt
    sida 28, 29.jpg

sida 30,31.jpg

sida 32,33.jpg

sida 34, 35.jpg

sida 36, 37.jpg

Av:
    Orwar
    Efter att ha ägt en m/42 från -51 i en dryg månad är jag helt såld. Fy fan vilken maskin. Förvånansvärt snabb också, fast på ett helt annat sätt.

Av:
    Cyklot B
    bengt skrev:
    > Spärren till styret är till för att styret och därmed hjulet ska stå rakt fram när man
    > ställer upp cykeln med centralstöd på detta.
    > En annan variant var att där satt en spriralfjäder mellan ramen och gaffeln, (tror jag).

Ja, det låter ju rimligt. Har aldrig haft centralstöd på någon militärhoj, så jag tänkte inte på det, men kommer ihåg det från mammas gamla damhonda.
    Det var vackert att lyfta upp cykeln lätt bakåt, för att få den att stå på bakhjulet med framhjulet i luften. Centralstöd ser man inte ofta numera... tyvärr.

Av:
    Snuten
    En ksp 58 monterad på en militärcykel? Det var väl endast för transport hoppas jag? Inte att man skulle skjuta under färd?!

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in