• Re: Effektmätare

Av:
    xyklisten
    prülnörd skrev:
    Fråga om P2M NGECO, är det plastflärpar som håller batterilocket?

Kan man misstänka att locket kommer att lyckas hålla undan vattnet under en regnig sommar?
    Locket består av av en "gummiflärp". Sitter inte jättehårt. Är det riktigt blött så kan det nog komma in vatten.
    Men är inget jag kommer att vara orolig över.
    Ska tilläggas att min oftast kommer att sitta på mtb.

Av:
    marten_larsson
    Ska köpa till CX:n och funderar på att köpa Dzero till nuvarande vev (prime-ready) eller om jag lika gärna ska byta vev när jag ändå är igång, prisskillnaden är 2-300kr. Värt att veta är att jag har lite glapp i vevlagret så hade nog tänkt byta det i samband med att jag ändå har av veven.

Av:
    Supersonic
    Jag har ett problem med min nya Quarq Dzero för XX1 som jag har på min Scalpel Si Team. Körde första rundan med wattmätaren i går och andra idag. Igår gav den wattmätning hela varvet runt (men för höga värden). Igårkväll uppdaterade jag programvaran från version 4 till senaste version 6, och även gjort ett antal kalibreringar via appen och även via Garmin 520:an. Ger normala kalibreringsvärden 150-190 typ.

På dagens pass gav den felaktiga mätningar. Kadensen fungerade utmärkt men watten mättes oerhört sporadiskt och fel. Ja ni ser på bilen. Jag körde 4x8 min och höll alltså hyffsat jämn watt. Men den visar oftast 0 watt men imellanåt blinkar det till något typ 15, 23, 40, 50 eller så. Nog för att jag är klen men sådär svag är jag inte :)

Vet inte vad jag ska göra för att få wattmätningen att funka. Någon som har förslag?

Screenshot wattproblem Quarq.png

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-08 19:57 av Supersonic.

Av:
    Manurhin2
    Kontakta supporten .

M

Av:
    konscious
    Supersonic skrev:
    Jag har ett problem med min nya Quarq Dzero för XX1 som jag har på min Scalpel Si Team. Körde första rundan med wattmätaren i går och andra idag. Igår gav den wattmätning hela varvet runt (men för höga värden). Igårkväll uppdaterade jag programvaran från version 4 till senaste version 6, och även gjort ett antal kalibreringar via appen och även via Garmin 520:an. Ger normala kalibreringsvärden 150-190 typ.

På dagens pass gav den felaktiga mätningar. Kadensen fungerade utmärkt men watten mättes oerhört sporadiskt och fel. Ja ni ser på bilen. Jag körde 4x8 min och höll alltså hyffsat jämn watt. Men den visar oftast 0 watt men imellanåt blinkar det till något typ 15, 23, 40, 50 eller så. Nog för att jag är klen men sådär svag är jag inte :)

Vet inte vad jag ska göra för att få wattmätningen att funka. Någon som har förslag?

https://www.quarq.com

Av:
    BjornR
    Titta så att du inte råkat ändra något i appen, typ råkat sätta på mätning i motsatt riktning.

Av:
    konscious
    Garmin Vector™ 3 eller Quarq DFour till Ultegra® 8000 är frågan.

Av:
    izar
    konscious skrev:

Två olika saker, behöver du flytta mellan cyklar så är pedaler det självklara valet. Annars så är nog vevbaserat lite mer robust och tillåter att du använder dina favoritpedaler.

Har själv Vector 3 och är riktigt nöjd med dom, det är ett bra köp

Av:
    konscious
    izar skrev:
    konscious skrev:

Två olika saker, behöver du flytta mellan cyklar så är pedaler det självklara valet. Annars så är nog vevbaserat lite mer robust och tillåter att du använder dina favoritpedaler.

Har själv Vector 3 och är riktigt nöjd med dom, det är ett bra köp

Ok tack för info!

Har Q på min CX och 2st MTB ( alla har GXP-lager) och det går mycket snabbt att flytta veven, så argumentet att behöva flytta mellan cyklarna håller inte.
    Dessutom kört effektveven hela Hösten/Vintern utan issues.

Men det viktigaste är att den levererar exakt och inte minst reproducerbara värden.
    Vilket var allt annat som mina Vector 2 gjorde...

Därför lutar det lite åt Dfour91 och nackdelen med det är att jag måste byte vevlager.

Hur ser elitcyklisterna på effekt/vev vs pedal som tränar seriöst och strukturerat?

Av:
    Lingon
    Det är bara motionärer som tränar strukturerat med effektmätare. Elitcyklister kör på känsla. ;)

Av:
    andrewmtb
    Lingon skrev:
    Det är bara motionärer som tränar strukturerat med effektmätare. Elitcyklister kör på känsla. ;)

precis, de sitter bara på cyklarna under touren för att få cykeln att komma över viktgränsen :)

Jag har en 4iiii 6800 vevarm som jag tänkt flytta mellan cyklar, men det känns som att gängor kommer att slitas när man tar bort och sätter dit vevarmen en massa gånger.

Av:
    eketjall
    andrewmtb skrev:
    Lingon skrev:

precis, de sitter bara på cyklarna under touren för att få cykeln att komma över viktgränsen :)

Jag har en 4iiii 6800 vevarm som jag tänkt flytta mellan cyklar, men det känns som att gängor kommer att slitas när man tar bort och sätter dit vevarmen en massa gånger.
    Vilka gängor är det du ska slita ut menar du? Dom två som klämmer ihop veven runt spindeln?
    Växel drar du dom med rätt moment (12-14Nm står det på mina 5800 vevar) så drar du inte sönder några gängor i första taget.
    Har precis skaffat en Stages som ska få husera på två olika cyklar. Mycket smidigt att flytta och tar ju typ 30s

Av:
    andrewmtb
    Jag försöker nog bara att köpa en till vevarm :)

+ att slippa skruva varje gång man byter cykel så kan det vara värt. 4iiii -vevarna kostar inte så mycket.

Av:
    konscious
    Lingon skrev:

Perfekt 👌 jag är en kvalificerad motionär.
    Mäter även min känsla i watt.

Tdf 17 https://www.dcrainmaker.com

Ingen använde Vector då..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-20 11:19 av konscious.

Av:
    NickPick
    Är nya vector värd att betala för? De gamla var ju högst tvivelaktiga.

Av:
    izar
    Jag tycker att det är ett stort lyft från V1 och V2 (har haft bägge). Det är som en helt vanlig pedal utan en massa saker runt den. Än så länge tycker jag att de verkar vara konsistenta.

Av:
    julgus
    Fick min Favero Assioma uno häromdagen - verkar fungera mycket bra. Har jämfört effekt mot min Kickr och de verkar visa samma. Ska bli kul att testa ordentligt inom kort.

Av:
    Eddy
    Hej!
    Är det nån som har ett P2M verktyg för att montera effektmätaren på vevpartiet att låna ut. Behöver en för Fsa k Force. Tror att det är samma till Specialized.

Skickade in ett typ S i crash replacement, monterat men fick det nya omonterat...(Ngeco)

Tyskarna verkar vilja ha betalt för verktyget plus frakt.

Bor i Umeå men har postlåda.

//F

Av:
    ulfalf
    På tal om Favero Assioma. Favero har hintat i något nyhetsbrev om något nytt fancy för Assiomapedalerna som tydligen ska heter IAV Power. "The future gold standard of power meters is already at your feet. New game-changing features in the upcoming firmware release. Soon the complete info for all the newsletter subscribers."

Hur game-changing kan det egentligen vara med effektmätning? Luktar lite marknadsföringsploj, för ordentliga "game-changing"-grejer så känns det som det bheövs mer än bara en mjukvaruuppdatering. Något liknande Garmins kraftdistributionsmätning kanske är rimligt att gissa på... Tydligen så kommer det mer info 2e maj.

Av:
    julgus
    Spännande!
    Har testat några rundor nu och är försiktigt positiv. Måste hitta en struktur för träning med denna nya gadget. Motvind innebär nu äntligen något annat än bara tråk & trist .. ;-)
    Prylen i sig är verkligen toppklass, dock avsaknad av kalibreringsfunktion i Strava gör det lite meckigt... begriper inte heller att Favero inte har det i sin app?

ulfalf skrev:
    På tal om Favero Assioma. Favero har hintat i något nyhetsbrev om något nytt fancy för Assiomapedalerna som tydligen ska heter IAV Power. "The future gold standard of power meters is already at your feet. New game-changing features in the upcoming firmware release. Soon the complete info for all the newsletter subscribers."

Hur game-changing kan det egentligen vara med effektmätning? Luktar lite marknadsföringsploj, för ordentliga "game-changing"-grejer så känns det som det bheövs mer än bara en mjukvaruuppdatering. Något liknande Garmins kraftdistributionsmätning kanske är rimligt att gissa på... Tydligen så kommer det mer info 2e maj.

Av:
    konscious
    Funderar starkt på Favero Assioma L/R, verkar fungera bra https://www.dcrainmaker.com

Sen kan det vara kul att jämföra med XX1 Quarq utan issues, och Monark-watten , stämmer dom mot varandra?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-29 23:11 av konscious.

Av:
    geologen
    Kalibrera i Strava?

Strava är ju bara för att logga och se datan senare. Kalibrera gör du i effektmätaren med din cykeldator.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    lundatok
    konscious skrev:
    Funderar starkt på Favero Assioma L/R, verkar fungera bra https://www.dcrainmaker.com

Sen kan det vara kul att jämföra med XX1 Quarq utan issues, och Monark-watten , stämmer dom mot varandra?
    Min Quarq och monarken med viktkorg skiljer ett par procent efter kalibrering.

Av:
    konscious
    lundatok skrev:
    konscious skrev:

Min Quarq och monarken med viktkorg skiljer ett par procent efter kalibrering.

Låter rimligt men av någon anledning ser jag högre peakwatt med Quarq på utecyklarna.

Tror inte monarken mäter effekten av att accelerera 20 kg hjulet några sekunder.
    Världsliga frågor men...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-30 00:24 av konscious.

Av:
    Botis
    konscious skrev:
    Tror inte monarken mäter effekten av att accelerera 20 kg hjulet några sekunder.
    Världsliga frågor men...

Nej så är det ju, Monarks mätning är ju bara baserad på kadens och bromsverkan på svänghjulet och tar inte någon hänsyn till acceleration/retardation av svänghjulet. Dvs en vanlig effektmätare är mycket bättre på att fånga korta toppar.

Av:
    konscious
    Monarkergometer är omodern och är mer ett suveränt träningsredskap än effektmätare.

Fördelen blir då ytterligare en faktor med att kunna flytta samma effektmätare mellan olika cyklar oavsett.

Av:
    julgus
    Det är väl egentligen inget som hindrar att det skulle gå att göra från Strava... Ser att det ligger ett gäng önskemål om detta hos Strava också..
    geologen skrev:
    Kalibrera i Strava?

Strava är ju bara för att logga och se datan senare. Kalibrera gör du i effektmätaren med din cykeldator.

Av:
    NLC
    geologen skrev:
    Kalibrera i Strava?

julgus skrev:
    Det är väl egentligen inget som hindrar att det skulle gå att göra från Strava... Ser att det ligger ett gäng önskemål om detta hos Strava också..

Hur tänker du där? Kalibreringen är på de flesta effektmätare en tarering där man sätter att 0 pålagt kraft/moment ska ge 0 W i effekt. Har svårt att se hur en algoritm i efterhand ska kunna veta om enheten varit obelastad (dvs ingen fot på pedalerna), vilket borde vara en grundförutsättning för att kunna göra samma inställning "offline".

Eller menar du som mobilappen för att kalibrera anslutna sensorer ?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-30 13:02 av NLC.

Av:
    Botis
    Har inte Stravas app stöd för ANT+/BT också? Så att du kan använda det istället för en cykeldator för att logga data, och då vore det ju bra om man kunde initiera en kalibrering därifrån också.

Dock håller jag med dig att det vore märkligt att försöka göra det i efterhand, men jag antar att det inte var det som menades :-)

Av:
    julgus
    Så klart menar jag att Strava appen skulle kunna initiera en kalibrering innan en tur precis som en cykeldator. - kanske var lite otydlig. Det är ju en brist kan jag tycka även om den är av mindre karaktär.

Av:
    andrewmtb
    Det är vål bara att installera Faveros app på telefonen och kalibrera i den innan man startar Strava?

Av:
    lundatok
    Jag använde en 20 kg säck när jag kalibrerade min Quarq. Man nollställer väl bara I Garmin typ?

Av:
    Henrik_E
    lundatok skrev:
    Jag använde en 20 kg säck när jag kalibrerade min Quarq. Man nollställer väl bara I Garmin typ?
    Jäpp, och det för att töjningsgivare är temperaturkänsliga. Kör du långt med skiftande temp kandu behöva tarera om efter ett tag, givetvis beroende på hur anal du är. Just Quarq har som en av sina selling points hur temperaturtålig Dzero är.

Av:
    konscious
    Räcker det inte med 0-kalibrering med Qalvin-appen eller i Garmin.

Av:
    lundatok
    Nja, det finns ett program för desktop man kan installera som leder dig genom kalibrering. Man nollar bara eller tarar som Henrik skriver inapp eller garmin.

Hörde någonstans att Quarq nolla om man vevar 5 gånger bakåt.

Av:
    konscious
    https://qalvin.quarq.com
    Men å andra sidan https://quarq.zendesk.com

Av:
    DRQ96
    Måste skaffa en ny effektmätare till extrahojen.

Den har SRAM Red Etap HRD, 110 BCD och GXP vevlager så jag funderar på Quarq.

Var hittar jag den till vettigt pris? Någon som kan spara mig lite tid?

Av:
    NLC
    "Den"? Det finns fler än en Quarq-modell att välja på med de parametrarna.

Men kanske http://lmgtfy.com

Av:
    Henrik_E
    DRQ96 skrev:

Jag köpte min Dzero från R2-bike som hade det bästa priset jag hittade just då.

Av:
    DRQ96
    Henrik_E skrev:
    DRQ96 skrev:

Jag köpte min Dzero från R2-bike som hade det bästa priset jag hittade just då.

Tackar. Hittade även på hollandbike. Verkar vara ungefär samma pris.

NLC: "Den" syftar till cykeln (extrahojen som nämns i meningen innan...)....

Av:
    NLC
    DRQ96 skrev:
    NLC: "Den" syftar till cykeln (extrahojen som nämns i meningen innan...)....

Som i "Var hittar jag den till vettigt pris?" så är det alltså din extrahoj?

Av:
    Henrik83
    Jag är inte tillräckligt intresserad för att plöja igenom 941 inlägg eller halva Internet. Brukar dessutom bara sluta med att det blir mycket dyrare än man tänkt sig :-)

Men duger en Stages-vev om man bara vill hålla koll mot sin egen prestation/förmåga?
    Att hitta något som visar exakt samma värde som min Tacx Flux lär ju aldrig inträffa. Men ger man det några svängar så lär man sig väl ungefär vilket FTP-värde man bör sikta på med en sån vev? Några watt hit eller dit i ”verklig felmarginal” kvittar alltså, vill bara ha något som är konsekvent & isf. visar lika mycket fel hela tiden. Eller finns det nå andra lite billigare (jämfört med typ Garmin-pedaler) alt. man bör titta på?

Av:
    wobblie
    Henrik83 skrev:
    Jag är inte tillräckligt intresserad för att plöja igenom 941 inlägg eller halva Internet. Brukar dessutom bara sluta med att det blir mycket dyrare än man tänkt sig :-)

Men duger en Stages-vev om man bara vill hålla koll mot sin egen prestation/förmåga?
    Att hitta något som visar exakt samma värde som min Tacx Flux lär ju aldrig inträffa. Men ger man det några svängar så lär man sig väl ungefär vilket FTP-värde man bör sikta på med en sån vev? Några watt hit eller dit i ”verklig felmarginal” kvittar alltså, vill bara ha något som är konsekvent & isf. visar lika mycket fel hela tiden. Eller finns det nå andra lite billigare (jämfört med typ Garmin-pedaler) alt. man bör titta på?

Jag tror att det bottnar i vad man vill analysera, vill man t ex följa utvecklingen på samma strukturerade intervaller funkar den bra då man normalt sett inte ändrar balansen radikalt. Vill man t ex få ett tillförlitligt värde på vad man petat ur sig för effekt på ett 3h landsvägslopp så fungerar den sämre. Jag upplever den som mycket konsekvent.

Av:
    Bengt-re
    Henrik83 skrev:

Jag kör powertap g3 och är nöjd med det. Tekniskt bra mätare till lågt pris. Men visst, stages är lättare.

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    Eddy
    Eddy skrev:
    Hej!
    Är det nån som har ett P2M verktyg för att montera effektmätaren på vevpartiet att låna ut. Behöver en för Fsa k Force. Tror att det är samma till Specialized.

Skickade in ett typ S i crash replacement, monterat men fick det nya omonterat...(Ngeco)

Tyskarna verkar vilja ha betalt för verktyget plus frakt.

Bor i Umeå men har postlåda.

//F

Nu har jag skaffat ett om nån vill låna...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in