• Re: Effektmätare

Av:
    eiskall
    Enbensmätning ska väl mest ses som en indikator, snarare än ett seriöst mätverktyg.

Dessutom har Stages ofta problem med effektspikar, som ju också kan dra upp mätvärdena.

Av:
    henka35
    Jensen skrev:
    Olika stark i benen?
    Det stämmer men tvärt om 55/45 till fördel för höger. Så då skulle ju den visa ännu mer om den satt på högerbenet.

Av:
    henka35
    eiskall skrev:
    Enbensmätning ska väl mest ses som en indikator, snarare än ett seriöst mätverktyg.

Dessutom har Stages ofta problem med effektspikar, som ju också kan dra upp mätvärdena.

Tycker dock att den låg väldigt jämt och stabilt. Inte någon skillnad i spikar mot P2M skulle jag säga.
    Dock att det är en förskjutning uppåt på effekten jmf med de övriga.
    Men blir väl en kul Zwift vinter om inte annat. Lär öka mitt FTP från 300 till 340 bara genom detta byte =)

Av:
    eiskall
    henka35 skrev:
    eiskall skrev:

Tycker dock att den låg väldigt jämt och stabilt. Inte någon skillnad i spikar mot P2M skulle jag säga.
    Men blir väl en kul Zwift vinter om inte annat. Lär öka mitt FTP från 300 till 340 bara genom detta byte =)

Perfekt ju! :)

Kör Trainerroad och kör testerna med Stages, och sen övningarna med nån av dom andra mätarna :)

Av:
    henka35
    eiskall skrev:
    henka35 skrev:
    eiskall skrev:

Perfekt ju! :)

Kör Trainerroad och kör testerna med Stages, och sen övningarna med nån av dom andra mätarna :)

Haha kommer vara stark på linjeloppen och svag på tempo som är min gren =)

Av:
    Aeromiten
    henka35 skrev:
    Jensen skrev:
    Olika stark i benen?
    Det stämmer men tvärt om 55/45 till fördel för höger. Så då skulle ju den visa ännu mer om den satt på högerbenet.
    Så mycket fel har ingen tidigare mätt fram vad jag vet.
    Kommer själv gå från stages till p2m så det blir spännande att se hur det känns.

Av:
    KJS
    Stages är väl lit Garmin egentligen rätt likt Stravas uppskattning 😂

Av:
    Jensen
    henka35 skrev:
    Jensen skrev:
    Olika stark i benen?

Mätt med p2m som uppskattar höger o vänster?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    stef
    Någon som provat Assioma power meter pedals?
    Hittar inget på sök?

Av:
    earnstrom
    matte skrev:
    Hej bullen!

Frugan har till slut blivit sugen på effektmätare efter allt mitt tjat om hur fantastiskt det är.

Nya Power2max ng eco verkar ju grymt bra. Hon har en Canyon Endurace cf slx 8.0 med Ultegra di2 och shimano press-fit vevlager. Min fråga: passar ett FSA Gossamer vevparti i det vevlagret eller måste det bytas?

/Mattias

FSA KAN passa, men det är tajt. Säkrare är rotor 3d24.

Av:
    henka35
    earnstrom skrev:
    matte skrev:
    Hej bullen!

Frugan har till slut blivit sugen på effektmätare efter allt mitt tjat om hur fantastiskt det är.

Nya Power2max ng eco verkar ju grymt bra. Hon har en Canyon Endurace cf slx 8.0 med Ultegra di2 och shimano press-fit vevlager. Min fråga: passar ett FSA Gossamer vevparti i det vevlagret eller måste det bytas?

/Mattias

FSA KAN passa, men det är tajt. Säkrare är rotor 3d24.

Eller en Stages vev =)

Av:
    Zhientex
    Har googlat en massa men hittar inget, kollar här som sista alternativ :-)

Sitter på Praxis Alba 2D 48/36 + vevar på min Specialized Crux sport e5. Just nu verkar enda alternativet vara att byta vevarmar och framklingor för att få effektmätning. Kör SPD och har P1 på racern. Något jag missat på marknaden som kan funka?

Enkelsidig som dubbel är intressant.

Av:
    castrello
    Hej!

Sålde mina Vector 2 och köpte för exakt samma summa Power2Max NGeco Rotor 3d24 110 - 4s...långt namn.

Ett par frågor: någon annan som nyligwn köpt NG eller NGeco som har ngt att förtälja?

Allt fanns i lager...hur snabba är Power2Max generellt vad gäller leverans?

Av:
    Spacekitty
    Beräknad leveranstid står i ordererkännandet du fick i mail.

Typ "your order has been reviewed successfully. If payment is completed in time, it will be sent in the week of 16.02.2015."

=^.^=

Av:
    castrello
    Spacekitty skrev:
    Beräknad leveranstid står i ordererkännandet du fick i mail.

Typ "your order has been reviewed successfully. If payment is completed in time, it will be sent in the week of 16.02.2015."

Aha, läste nu hela mailet... "Delivery time for NG, NGeco and Type S is 14 days from receipt of payment."

Allt finns i lager och sen tar det väl 2-3 dagar före de har betalningen (cash in advance). Hmm...surt att vänta nu när trainersäsongen är här men får köra på känsla ett par veckor då.

Hoppas bara att 14 dagar är ngt slags worst case scenario som de meddelar för lagervaror för att de sen ska få nöjda kunder när grejerna anländer tidigare än så :)

Av:
    NLC
    För att citera Kajan, bor man långt ifrån brandstationen måste man ringa tidigare

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    castrello
    NLC skrev:
    För att citera Kajan, bor man långt ifrån brandstationen måste man ringa tidigare

Haha! Så är det.

Av:
    castrello
    Fick mitt NGeco idag.

Plus: priset, bra rykte etc.
    Minus: blev lite tyngre än jag hoppats på. Dvs 850 g m klingor.

P2m ngeco rotor 3d24 110-s.
    20171107_171909.jpg

Av:
    NLC
    Men snyggt!

Av:
    Pfaff
    Inte för att jag fattar varför sånt behövs men detta verkar prisvärt om man ska tro på’t http://road.cc

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Eddy
    Hej!

Har nyligen blivit med effektmätare, Sram red quarq, den mäter ju dubbelsidigt men det verkar ha varit overkill för mig.
    Har aldrig diffat mer än 0,3 mellan höger och vänster än så länge. Då har jag iof bara kört på rullar och med tempojonnen.

Mvh Fredrik

Av:
    castrello
    Eddy skrev:
    Hej!

Har nyligen blivit med effektmätare, Sram red quarq, den mäter ju dubbelsidigt men det verkar ha varit overkill för mig.
    Har aldrig diffat mer än 0,3 mellan höger och vänster än så länge. Då har jag iof bara kört på rullar och med tempojonnen.

Mvh Fredrik

Ja, allts NGeco mäter så att säga dubbelsidigt (totalt kanske bättre ord), men den rapporterar/analyserar inte balans om man inte uppdterar den för 50 euro.

Av:
    eiskall
    Eddy skrev:
    Hej!

Mvh Fredrik

Nej, den mäter totaleffekten, och gör därefter en uppskattning av kraftfördelningen mellan höger och vänster. Vilket är gott nog för de flesta.

Att bara mäta vänsterbenet innebär däremot ett större osäkerhetsfaktor eftersom mätaren då dubblar vänsterbenets effekt, vilket gör att totaleffekten är en uppskattning.

Av:
    tinkerbell
    IMG_20171101_212809.jpg

Monterade min begagnade P2M Classic på ett Rotor 3D24-parti förra veckan med god hjälp av NLC. Har iofs bara kört ett inomhuspass med den eftersom jag åkte på en rätt jobbig förkylning samma dag. Nu står cykeln hos Mussette för att kapa gaffelröret, men när den kommer hem igen så ska det förhoppningsvis bli lite ordning på träningen igen.

Av:
    NLC
    tinkerbell skrev:

Monterade min begagnade P2M Classic på ett Rotor 3D24-parti förra veckan med god hjälp av NLC. Har iofs bara kört ett inomhuspass med den eftersom jag åkte på en rätt jobbig förkylning samma dag. Nu står cykeln hos Mussette för att kapa gaffelröret, men när den kommer hem igen så ska det förhoppningsvis bli lite ordning på träningen igen.

Snyggt! Glöm inte att regga dig på Kompiskampen nu

Av:
    drpepper82
    Hej

Jag kör Stages och tycker den är super smidig för det den ska göra, mäta watt konsekvent. Jag är starkare i mitt högerben så jag får låga värden med min Stages men jag får konsekvent låga värden så den fungerar kanon att planera och genomföra min träning med. Sen tror ju polarna att jag i princip är nybörjare för min FTP är relativt låg. Tycker de pedalbaserade alternativen är kass då jag blir låst till ett system mina knän inte tycker om. Visst hade jag haft pengarna så hade jag haft P2M på alla mina hojar men nu kan jag byta en vev på alla och ha konsekvent mätning vad jag än gör. Jag kör gen 2 och den har fungerat klockrent både i skogen och på vägen, skrev till Stages och fick ett gäng o-ringar med min beställning så när jag byter batteri pillar jag in en ny o-ring också för att vara på den säkra sidan.

Av:
    eiskall
    drpepper82 skrev:
    Hej

Jag kör Stages och tycker den är super smidig för det den ska göra, mäta watt konsekvent. Jag är starkare i mitt högerben så jag får låga värden med min Stages men jag får konsekvent låga värden så den fungerar kanon att planera och genomföra min träning med. Sen tror ju polarna att jag i princip är nybörjare för min FTP är relativt låg. Tycker de pedalbaserade alternativen är kass då jag blir låst till ett system mina knän inte tycker om. Visst hade jag haft pengarna så hade jag haft P2M på alla mina hojar men nu kan jag byta en vev på alla och ha konsekvent mätning vad jag än gör. Jag kör gen 2 och den har fungerat klockrent både i skogen och på vägen, skrev till Stages och fick ett gäng o-ringar med min beställning så när jag byter batteri pillar jag in en ny o-ring också för att vara på den säkra sidan.

Att den är konsekvent bygger ju helt på att din effektobalans inte förändras över tid. Gör den det så kommer det att se ut som en sänkning/höjningen av effekten, även om den kan vara oförändrad.

Så på sikt försvinner nog enbensmätarna i takt med att priserna går ner. Sen är självklart enbensmätning bättre än ingen mätning alls, men jag skulle inte använda det för att mäta procentuella ökningar.

Av:
    Henrik_E
    Mannen med youtubes gällaste röst har just släppt sin guide för 2017: https://www.dcrainmaker.com

Av:
    NLC
    Gnällig och gnällig, mer nasal och amerikanskt snabbordad |: start, stop, eeeh :|

Men guiden ska jag läsa, kanske hittar något som passar i julklappssäcken... =)

Av:
    geologen
    Inte så ljus röst, men väldigt slarvigt tal (många ljud som utelämnas) och extremt mycket andning. Som om han måste blåsa ut orden.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    ooms
    Stages har slutförsäljning av Shimano Ultegra 6800 nu, går att hitta på diverse tyska webbshoppar för +/- 400 eur. Vad jag sett är r2-bike billigast (375 eur inkl tysk moms, 393 med svensk).

Av:
    NickPick
    ooms skrev:
    Stages har slutförsäljning av Shimano Ultegra 6800 nu, går att hitta på diverse tyska webbshoppar för +/- 400 eur. Vad jag sett är r2-bike billigast (375 eur inkl tysk moms, 393 med svensk).

Nu förstör jag väl mitt andrahandsvärde men den bör ju tillika passa xt m8000 också?
    Jag har en sån och byter mellan två cyklar. Är man fattig får det duga, tror jag.

Jämnast effektvärde, är det 10 sekunders snitt?

Av:
    Scottår
    ooms skrev:

Eller 399,99 USD i USA eller 3352 kr plus kostnaden att få hem den till Sverige.

Av:
    bellasoda
    Scottår skrev:
    ooms skrev:

Eller 399,99 USD i USA eller 3352 kr plus kostnaden att få hem den till Sverige.
    Att skicka från Tyskland genererar väl ingen tullkostnad, men det gör det väl i princip alltid från USA? Rätta mig om jag har fel. En vara för ~4000kr genererar väl säkert minst 500kr tull från USA, om inte mer?

Av:
    ooms
    bellasoda skrev:
    Scottår skrev:
    ooms skrev:

Att skicka från Tyskland genererar väl ingen tullkostnad, men det gör det väl i princip alltid från USA? Rätta mig om jag har fel. En vara för ~4000kr genererar väl säkert minst 500kr tull från USA, om inte mer?
    Det är väl t.o.m. tull + moms som tillkommer när man handlar utanför EU.
    Inom EU tillkommer inget, förutom att handlaren är skyldig att ta ut moms enl köparens hemland givet att handlaren har tillräckligt stor omsättning. Så fr de flesta stora tyska webshoppar hoppar priset upp en aning när man kommer till kassan och de räknar upp momsen fr 19% (tysk) till 25% (svensk).

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    NickPick skrev:
    ooms skrev:

Nu förstör jag väl mitt andrahandsvärde men den bör ju tillika passa xt m8000 också?
    Jag har en sån och byter mellan två cyklar. Är man fattig får det duga, tror jag.

Du behöver inte vara orolig för andrahandsvärdet. Begagnad elektonik är alltid värd minst 90% av inköpspriset på happy.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    NickPick skrev:
    ooms skrev:

Du behöver inte vara orolig för andrahandsvärdet. Begagnad elektonik är alltid värd minst 90% av inköpspriset på happy.

https://happyride.se

Av:
    NickPick
    Just ja det var du som ansåg att en cykel sjönk typ 70% av nypriset på en månad. Hade glömt!

Det framkommer ju inte vad personen som annonserar ut den för har betalat. Han kanske läste denna tråd och försöker kränga innan fler än 4 personer i Sverige har hittat reapriset :)

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    NickPick skrev:
    Just ja det var du som ansåg att en cykel sjönk typ 70% av nypriset på en månad. Hade glömt!

Det framkommer ju inte vad personen som annonserar ut den för har betalat. Han kanske läste denna tråd och försöker kränga innan fler än 4 personer i Sverige har hittat reapriset :)
    Det är inte jag som sitter och bestämmer priserna om det är det du tror. Analysera själv marknaden på happy så ser du snart att begagnad elektronik är galet dyrt.

Av:
    Kudos
    Någon som har en lagt sitt Type S på vågen?

Står i valet och kvalet mellan en NG-ECO eller en Type S.

Bilden visar Classic, Rotor 3D24, Ultetegra 39T, 105 53T och aluminiumbultar
    20140915_185854.jpg

Av:
    NLC
    Lite äpplen och päron kanske men

Type S 110 mm BCD med Rotor 3D24-vevar (172.5 mm) och Time Atac XC 8 = 949 g

Type S 110 mm BCD med Rotor 3D24-vevar (172.5 mm) och Praxis Works 52%36 = 828 g

Av:
    Kudos
    Tack NLC!

Alu eller stål i klingbultarna?

Då jag precis uteslutit FSA kolfibervevar så blir det högst troligt en NGECO med Rotor3D24. Tyvärr är den slutsåld i Type S versionen med 110BCD annars finns det i 130BCD till bra pris där klingor, klingbultar och verktyg medföljer.

Av:
    NLC
    Alu for sure! KCNC om jag minns rätt.

Av:
    castrello
    Köpte ett NGeco rotor 3d24 110-4s som jag kör med 52-36 105 5800 klingor o original bultar. Vägde väl ca 860 gram tror jag?

Myclet nöjd. Funderar på att uppgrader till balansmätning för 50 euro men tveksam om det är värt det.

Av:
    NLC
    Den årliga genomgången av DC Rainmaker
    ligger uppe på hans blogg sedan drygt två veckor tillbaka https://www.dcrainmaker.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in