• Re: Effektmätare

Av:
    konscious
    Har nu använt Favero Assioma ca 50 mil på racern och kört några 5 min intervallpass mot en kalibrerad LT2.

LT2 - FA
    206- 202W
    301- 297W

Helt klart ger FA högre peakvärden.

Det går lätt att justera i Favero appen hur mycket effekt den ska visa.
    Detta för att få ett referensvärde mot tex en trainer där man kör strukturerat.
    Detta tycker jag en klar fördel med Favero.

Nästa steg att anpassa alla 3 effektmätare mot varandra.

Av:
    Antoon1
    Funderar på att köpa ny hoj,sitter Sram red etap på den.
    Har en rotor 3d24 med en ngeco.
    Är det fortfarande möjligt att använda den till nya cykeln om jag byter till BB86 vevlager?

Av:
    Jensen
    Antoon1 skrev:
    Funderar på att köpa ny hoj,sitter Sram red etap på den.
    Har en rotor 3d24 med en ngeco.
    Är det fortfarande möjligt att använda den till nya cykeln om jag byter till BB86 vevlager?

Om du byter till lager för 24 mm axel ja. Varför skulle det inte gå?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    NLC
    Om man antar att det är SRAM-vevar för GXP-lager som sitter på behöver du byta till lager för 24 mm axel vilkey det finns många alternativ av för ramar med BB86.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Antoon1
    Ok tack för svaret. Det är alltså bara att byta vevlager och sen funkar allt fint?
    Ville bara kolla innan jag handlar

Av:
    NLC
    Ja, Rotor 3D24 funkar fint med ram för BB86 kör själv med den kombinationen (och Hope PF41-lager https://www.bike24.com)

Av:
    konscious
    Kalibrering Quarq Slope 10,52 18kg skruvstycke

Skärmavbild 2018-07-13 kl. 20.51.49.png

Av:
    fredrikw
    konscious skrev:
    Med vilken noggrannhet har du vägt skruvstycket?

Av:
    Henrik_E
    fredrikw skrev:
    konscious skrev:
    Med vilken noggrannhet har du vägt skruvstycket?
    Vem kalibrerar kalibrerarna?

Av:
    konscious
    Slopekalibrering är statisk och inte garanti, det viktigaste är att kalibrera sina effektmatare mot varandra.

Av:
    fredrikw
    konscious skrev:
    Slopekalibrering är statisk och inte garanti, det viktigaste är att kalibrera sina effektmatare mot varandra.

Garanti?

Jo om man har flera som kalibreras på samma sätt så kanske det stämmer. Att kalibrera som du gör är väl annars en ganska känslig aktivitet, och Quarq skriver ju själva att det redan från början är mindre noggrant än fabrikskalibreringen, slänger man då in en kalibreringsvikt med okänd noggrannhet skulle jag gissa att det bara blir sämre av att kalibrera snarare än det man vill uppnå. Eller?

Av:
    konscious
    fredrikw skrev:
    konscious skrev:

Garanti?

Jo om man har flera som kalibreras på samma sätt så kanske det stämmer. Att kalibrera som du gör är väl annars en ganska känslig aktivitet, och Quarq skriver ju själva att det redan från början är mindre noggrant än fabrikskalibreringen, slänger man då in en kalibreringsvikt med okänd noggrannhet skulle jag gissa att det bara blir sämre av att kalibrera snarare än det man vill uppnå. Eller?

Ja man har ingen kalibrerinjigg så man tager vad man har.

Men oavsett naturligtvis vill man att effektmätarna visar likvärdiga siffror mot varandra så man tränar i rätt zon.
    Att den visar ett värde mot en effektmätare som du testat dig på och levererade dom värdena som du använder som referens när du skapade dina olika zoner.

Den bästa kalibrerade effektmätaren jag har är en Monark LT2 tror jag...den kalibrerar statiskt med 0-2-6 kg vikter som levererades med trainern.
    Det är mot den jag kalibrerar mina övriga effektmätare.

Quark Eagle XX1 visar glädjande siffror på ca 10% trots uppdaterad FW med zero kalibrering.
    Fick kontakt med Quarq och fick rådet att justera ner Slope 10% och då vart det bättre.

Av:
    fredrikw
    Fast det är ju en viss skillnad mellan en kalibreringsjigg och att väga ett skruvstycke på en kalibrerad våg med hyfsad noggrannhet :)

Hur mäter LT2:an? Jag har en 874E och den "mäter" ju effekten i svänghjulet så det blir en diff på ca 5-7% mot effekten i pedalerna (jämfört med mina Powertap-pedaler).

10% är en ganska stor diff, men att bara justera ner det med det man antar skiljer känns lite oprecist.

Men visst, egentligen är ju det viktiga att ens egna siffror är tillförlitliga internt, repeterbarhet och att samma effekt ger samma siffror på olika plattformar. Att jämföra med andra har ofta lite för många felkällor för att det ska bli meningsfullt.

Av:
    konscious
    Skillnaden är så stor jag tar det med en nypa salt eller kanske en säck salt....
    Men jag har kalibrerat mot en 18L vatten i en vattendunk (nollkalibrerat med tom vattendunk) och gett ungefär samma värden vid samma mättillfälle.
    Runt 31,5nm i ett garage ca 22C°.
    Qalvin app värde med skruvstädet i garaget efter nolllkalibrering med samma slope och FW.

Skärmavbild 2018-07-15 kl. 13.47.50.png

Samma skruvstäd gav ca 34,5nm utomhus ca 10 grader varmare dvs 10% mer, lika med den felvisning jag noterade mot mina effektpedaler.

LT2an mäter precis som på din effekten direkt på bromshjulet men istället för vikter finns en spak på styret som styr motståndet.
    Den är kopplad till bromsbandet till en potentioneter via en fjäderbelastad mekanism.

Kalibreringen kan man göra mekaniskt med 2 vikter på 2 och 4 kg som är kalibrerade med 1/1000.
    Detta görs vid 3 steg (0 2 & 6kg) väldigt enkelt.
    Skärmavbild 2018-07-15 kl. 13.02.48.png

Kalibreringen kan även skötas elektroniskt via en cykelkonstant som jag satt till + 5% bara för att få veveffekten.
    Favero Assioma effektpedaler (även kalibreringsbara) visar då nära på samma värden mot en kalibrerad LT2a +/-5 Watt vid tröskeln på 300W.

LT2an visar dock väldigt osäkra värden vid maxspurter över 700W då den inte räknar med accelerationen av det 20kg tunga svänghjulet.

Skruvstädsmetoden funkar och funderar på att skaffa mig något mer tympligare som en 25kg skivstångsvikt och kalibrera Quark lite oftare.

Av:
    Spacekitty
    Mina nya vevar heter SRAM XX1 Eagle, BoostTM 148, DUB. Vad jag får fram är att den har fäste med tre bultar. Innebär det att det är denna P2M jag ska ha till (och en lös klinga) https://www.power2max.com trots att det inte står att det är DUB.

Behöver jag några specialverktyg för få av vevarna och skruva fast mätarsprindeln? Det sitter ett lock med 4 hål i på högersidan.

=^.^=
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-22 19:54 av Spacekitty.

Av:
    BjornR
    Spacekitty skrev:
    Mina nya vevar heter SRAM XX1 Eagle, BoostTM 148, DUB. Vad jag får fram är att den har fäste med tre bultar. Innebär det att det är denna P2M jag ska ha till (och en lös klinga) https://www.power2max.com trots att det inte står att det är DUB.

Behöver jag några specialverktyg för få av vevarna och skruva fast mätarsprindeln? Det sitter ett lock med 4 hål i på högersidan.

Inga specialverktyg. "Locket" är för att förhindra att folk försöker skruva ut bulten som ska extrahera vevarmen. Inga specialverktyg behövs. *Folk har en tendens att skruva ut fel bult till vevarmen. Därav nytt specialverktyg för att förhindra folk att göra detta.

Bara att köpa. Dub är GXP med "överdimensionerad" aluminiumaxel.

Av:
    Spacekitty
    Då gör jag så. Tack.

=^.^=

Av:
    Henrik_E
    Finns tydligen en viss överetablering på marknaden: https://www.dcrainmaker.com

Av:
    Jensen
    Henrik_E skrev:
    Finns tydligen en viss överetablering på marknaden: https://www.dcrainmaker.com

Problemet är ju även att de haft problem längs vägen. När folk köper nå dyrt så kollar de ofta upp (o finner om problemen) eller köper det nån de känner köpt. Så tar man sig inte in på marknaden och får fotfäste är det svårt.

Av:
    landen
    konscious skrev:
    Skillnaden är så stor jag tar det med en nypa salt eller kanske en säck salt....
    Men jag har kalibrerat mot en 18L vatten i en vattendunk (nollkalibrerat med tom vattendunk) och gett ungefär samma värden vid samma mättillfälle.
    Runt 31,5nm i ett garage ca 22C°.
    Qalvin app värde med skruvstädet i garaget efter nolllkalibrering med samma slope och FW.

Samma skruvstäd gav ca 34,5nm utomhus ca 10 grader varmare dvs 10% mer, lika med den felvisning jag noterade mot mina effektpedaler.

LT2an mäter precis som på din effekten direkt på bromshjulet men istället för vikter finns en spak på styret som styr motståndet.
    Den är kopplad till bromsbandet till en potentioneter via en fjäderbelastad mekanism.

Kalibreringen kan man göra mekaniskt med 2 vikter på 2 och 4 kg som är kalibrerade med 1/1000.
    Detta görs vid 3 steg (0 2 & 6kg) väldigt enkelt.

Kalibreringen kan även skötas elektroniskt via en cykelkonstant som jag satt till + 5% bara för att få veveffekten.
    Favero Assioma effektpedaler (även kalibreringsbara) visar då nära på samma värden mot en kalibrerad LT2a +/-5 Watt vid tröskeln på 300W.

LT2an visar dock väldigt osäkra värden vid maxspurter över 700W då den inte räknar med accelerationen av det 20kg tunga svänghjulet.

Skruvstädsmetoden funkar och funderar på att skaffa mig något mer tympligare som en 25kg skivstångsvikt och kalibrera Quark lite oftare.

Jag har aldrig riktigt förstått varför man pratar om "Monark-watt" om den nu är så "korrekt"? Någon som kan förklara?

Av:
    selstam
    landen skrev:
    Jag har aldrig riktigt förstått varför man pratar om "Monark-watt" om den nu är så "korrekt"? Någon som kan förklara?
    "Monark-watt" mäter effekt efter förluster i drivlinan (kan vara allt mellan 2-8%). De mätare som mäter på pedal eller vevaxel mäter =innan= förlusterna i drivlinan.

Svårare än så är det inte.

// Andreas

http://blog.selstam.nu <-- allt om mig, cykel och träning!

Av:
    landen
    selstam skrev:
    landen skrev:
    "Monark-watt" mäter effekt efter förluster i drivlinan (kan vara allt mellan 2-8%). De mätare som mäter på pedal eller vevaxel mäter =innan= förlusterna i drivlinan.

Okay, hur mycket skiljer en Monark ifrån en annan Monark? Tänker främst på slitna bromsband, rostigt svänghjulsbana etc. En annan fråga med, alla som kittat upp sina Monarks för att prata Ant+ och kör Zwift, får de lägre effekt än mig som kör med Power2Max vevar?

Av:
    geologen
    Jag ser "Monark-watt" som ganska opåltliga. En elektromekanisk effektmätare är garanterat väldigt mycket bättre. Förstår ärligt talat inte varför folk håller på med massa dåliga fulmoddningar av Monarker när det finns så bra och exakta effektmätare för relativt små pengar i dag. En några år gammal P2m gör jobbet och fås säkert beggad för ett par lusentappar.

Men det är bara drivlinans effektförlust som saknas. Pendel/viktkorg "räknar med" förluster i bromsband och bromsyta.

Sen går det inte att säga nån omvandlingsfaktor. I mina egna mätningar har det varit både positivt och negativt i jämförelser. Det varierar med kadens och effekt. Som jag minns det varierade det mellan -2 till +20 procent beroende på kombinationen av kadens och effekt. Men det är några år sen och jag har alla data på en dator som är pensionerad och undanstoppad...

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Bengt-re
    selstam skrev:
    landen skrev:

Det gör väl alla direktdrivna trainer också. Och även effektmätare på cykeln om man kör powertap bakhjul.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    geologen
    PowerTap-bakhjul tillhör väl ändå forntiden? Har såna byggts sen det sena 00-talet???

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    NLC
    geologen skrev:
    PowerTap-bakhjul tillhör väl ändå forntiden? Har såna byggts sen det sena 00-talet???

G3an kom ju runt 2010 så något hjul förutom mitt har nog byggts. Se även https://www.powertap.com

Av:
    MarcusS
    NLC skrev:
    geologen skrev:

G3an kom ju runt 2010 så något hjul förutom mitt har nog byggts. Se även https://www.powertap.com

Jag satte dit en ny fälg på min G3a i förra veckan så visst byggs såna hjul fortfarande. Funkar alldeles utmärkt, har dock svårt att öka mätvärderna från den.

Av:
    selstam
    landen skrev:
    Okay, hur mycket skiljer en Monark ifrån en annan Monark? Tänker främst på slitna bromsband, rostigt svänghjulsbana etc. En annan fråga med, alla som kittat upp sina Monarks för att prata Ant+ och kör Zwift, får de lägre effekt än mig som kör med Power2Max vevar?
    Hur mycket som skiljer går inte att säga - det kommer alltid skilja. Och ja, jag skulle vilja påstå att de som kör Monark får lägre watt ut än de som kör en p2m.

Rent krasst är det i praktiken väldigt svårt att rättvist jämföra effektprofiler så länge man kör på olika utrustning.

// Andreas

Av:
    selstam
    Bengt-re skrev:
    selstam skrev:
    landen skrev:
    "Monark-watt" mäter effekt efter förluster i drivlinan (kan vara allt mellan 2-8%). De mätare som mäter på pedal eller vevaxel mäter =innan= förlusterna i drivlinan

Det gör väl alla direktdrivna trainer också. Och även effektmätare på cykeln om man kör powertap bakhjul.
    Nja, powertap och de som inte mäter direkt i trampor/vevparti har fortfarande förluster i drivlinan i form av kedjan men de är betydligt mindre än om de suttit "i backen".

// Andreas

Av:
    Bengt-re
    geologen skrev:

Jag har ett byggt 2018. Fungerar utmärkt. Kedja är också rätt forntida....

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

IMG_20180819_135927_444.jpg

Av:
    emilh
    Eftersom tråden är uppe:
    DV Rainmaker har precis uppdaterat sin Power Meter Buyers Guide https://www.dcrainmaker.com

Av:
    drpepper82
    Dcrainmaker har också ett analysredskap där du kan lägga in data från olika wattmätare och jämföra watten vid olika tidpunkter på passet och även medel osv.

Har roat mig med detta för att få en bild av hur mycket som skiljer mellan min wattmätare kontra min Wahoo Kickr Core, nu efter ca 10pass så tycker jag att bilden har klarnat och vet vad som skiljer dessa åt.

Ska tilläggas att jag har en Stages vev som bara mäter vänsterbenet som jag nu har märkt att jag är svagare i än mitt högra ben. Men i wattspannet 200-400 där jag bedriver större delen av min träning så verkar skillnaden vara konstant så då kan jag leva med det.

Av:
    NickPick
    drpepper82 skrev:
    Dcrainmaker har också ett analysredskap där du kan lägga in data från olika wattmätare och jämföra watten vid olika tidpunkter på passet och även medel osv.

Har roat mig med detta för att få en bild av hur mycket som skiljer mellan min wattmätare kontra min Wahoo Kickr Core, nu efter ca 10pass så tycker jag att bilden har klarnat och vet vad som skiljer dessa åt.

Ska tilläggas att jag har en Stages vev som bara mäter vänsterbenet som jag nu har märkt att jag är svagare i än mitt högra ben. Men i wattspannet 200-400 där jag bedriver större delen av min träning så verkar skillnaden vara konstant så då kan jag leva med det.

Hur effektivt mäter egentligen en effektmätare skillnad i benstyrka om man ska vara ärlig?

Av:
    Jensen
    NickPick skrev:
    drpepper82 skrev:

Hur effektivt mäter egentligen en effektmätare skillnad i benstyrka om man ska vara ärlig?

Är det en som mäter varje arm/sida individuellt så blir det ju exakt. Är det en spindel baserad blir det ju i lite en uppskattning.

Så svaret är väll att det faktiskt kan nötas effektivt. Varför skulle den inre vara det?

Av:
    McOla
    Jensen skrev:
    NickPick skrev:
    drpepper82 skrev:

Är det en som mäter varje arm/sida individuellt så blir det ju exakt. Är det en spindel baserad blir det ju i lite en uppskattning.

Så svaret är väll att det faktiskt kan nötas effektivt. Varför skulle den inre vara det?

Sen kan man fråga sig om det spelar någon roll om man har viss skillnad i benstyrka...

Av:
    Lingon
    McOla skrev:
    Jensen skrev:
    NickPick skrev:
    drpepper82 skrev:

Sen kan man fråga sig om det spelar någon roll om man har viss skillnad i benstyrka...
    Exakt. Totalt ointressant info. Skulle gissa att eventuell diff dessutom oftast beror på mätfel.

Av:
    landen
    selstam skrev:
    landen skrev:
    Hur mycket som skiljer går inte att säga - det kommer alltid skilja. Och ja, jag skulle vilja påstå att de som kör Monark får lägre watt ut än de som kör en p2m.

Rent krasst är det i praktiken väldigt svårt att rättvist jämföra effektprofiler så länge man kör på olika utrustning.

De anger ju +-2% oftast, och kikar man på DC Rainmaker så verkar det ju stämma riktigt bra mellan olika mätare, p2m, Vector 3, Favero, Powertap-pedaler, Quarq osv. SÅ verkar ju rätt lätt att jämföra så länge man är medveten om hur exakt man kan förvänta sig.

Av:
    selstam
    landen skrev:
    De anger ju +-2% oftast, och kikar man på DC Rainmaker så verkar det ju stämma riktigt bra mellan olika mätare, p2m, Vector 3, Favero, Powertap-pedaler, Quarq osv. SÅ verkar ju rätt lätt att jämföra så länge man är medveten om hur exakt man kan förvänta sig.
    +2% i ena änden och -2% i andra änden ger en diff på 12W vid 300W. När jag kör kan 12W vara skillnaden mellan att orka i 20 minuter och dö efter fem (eller nått)! :D

// Andreas

Av:
    eiskall
    Lingon skrev:
    McOla skrev:
    Jensen skrev:
    NickPick skrev:
    drpepper82 skrev:

Exakt. Totalt ointressant info. Skulle gissa att eventuell diff dessutom oftast beror på mätfel.

Ja, höger/vänster är inte av nåt större intresse, annat än till att följa upp skador, rehab etc.

Däremot bör man mäta totaleffekten, och inte bara mäta ena benet. Enbensmätning är och förblir en budgetlösning som förhoppningsvis självdör.

Av:
    Jensen
    McOla skrev:
    Jensen skrev:
    NickPick skrev:
    drpepper82 skrev:

Nej egentligen inte. Inte om man mäter med något som tar med båda benen. Mäter du bara ena benet kan ju felkällan finnas där. Sen om det spelar stor roll för en motionär låter jag vara osagt. I mitt fall har jag 58/42 mellan benen i styrka. Alltså starkare i vänster ben, så med mätare på enbart vänster vev skulle visa högre watt än en som tar båda.

Sen en som tar båda, att på sådan få höger o vänster är som nämnts kanske inte jätteviktigt annat än vid skada eller möjligen om man har väldig obalans mellan benen

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 13:45 av Jensen.

Av:
    eiskall
    Jensen skrev:
    McOla skrev:
    Jensen skrev:
    NickPick skrev:
    drpepper82 skrev:

Nej egentligen inte. Inte om man mäter med något som tar med båda benen. Mäter du bara ena benet kan ju felkällan finnas där. Sen om det spelar stor roll för en motionär låter jag vara osagt. I mitt fall har jag 58/42 mellan benen i styrka. Alltså starkare i vänster ben, så med mätare på enbart vänster srm skulle visa högre watt än en som tar båda.

Men det är inte hela sanningen. För det bygger på att din effektbalans är konstant, dels i olika delar av effektregistret, men även över tid. En förändring av effektbalansen kommer att resultera i att det ser ut som att din totaleffekt har förändrats. Något som kan vara sant eller falskt, men det vet man inte.

Av:
    Jensen
    eiskall skrev:
    Jensen skrev:
    McOla skrev:
    Jensen skrev:
    NickPick skrev:
    drpepper82 skrev:

Nej egentligen inte. Inte om man mäter med något som tar med båda benen. Mäter du bara ena benet kan ju felkällan finnas där. Sen om det spelar stor roll för en motionär låter jag vara osagt. I mitt fall har jag 58/42 mellan benen i styrka. Alltså starkare i vänster ben, så med mätare på enbart vänster srm skulle visa högre watt än en som tar båda.

Men det är inte hela sanningen. För det bygger på att din effektbalans är konstant, dels i olika delar av effektregistret, men även över tid. En förändring av effektbalansen kommer att resultera i att det ser ut som att din totaleffekt har förändrats. Något som kan vara sant eller falskt, men det vet man inte.

Just därav att jag förespråkar att ha en som mäter båda sidor om man nu ska ha. Var kanske lite otydlig 🤣

Av:
    drpepper82
    Håller helt klart med om att en mätare som mäter båda benen är det man ska ha och när dessa idag har kommit ner så pass i pris så är det inte mycket att tänka på.

När jag köpte min låg de nästan dubbelt upp mot en som mäter vänster och dubblerar detta värde.

Men det var inte vad jag ville ha sagt med mitt förra inlägg, utan ville slå ett slag för dcrainmaker analys verktyg som ialla fall för mig har möjliggjort att jag kunnat ha kvar min Stages vev och ändå kunna få ut jämförbara värden från den kontra min wahoo trainer.

Då jag tycker det är överlägset att köra FTP testen på trainer vill man ju få ut värden som man kan använda på sommaren då de räknas...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 14:33 av drpepper82.

Av:
    eiskall
    Nej, jag förstod att du menade så :) @Jensen

Det är dock så enbensmätning brukar försvaras, att man "vet sin effekt(o)balans", som om det vore en konstant. Att bara mäta ena benet är ju själva definitionen på att inte veta sin effektbalans, vare sig över tid, vid högt eller lågt effektuttag, när man är sliten, när man är fräsch etc. Och därför vet man bara sin totaleffekt med en felmarginal som kan vara liten eller stor.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 14:35 av eiskall.

Av:
    Luktapåblommorna
    Snart dags att kalibrera om sin effektmätare. https://www.svt.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in