• Re: Effektmätare

Av:
    konscious
    landen skrev:
    konscious skrev:
    Skillnaden är så stor jag tar det med en nypa salt eller kanske en säck salt....
    Men jag har kalibrerat mot en 18L vatten i en vattendunk (nollkalibrerat med tom vattendunk) och gett ungefär samma värden vid samma mättillfälle.
    Runt 31,5nm i ett garage ca 22C°.
    Qalvin app värde med skruvstädet i garaget efter nolllkalibrering med samma slope och FW.

Samma skruvstäd gav ca 34,5nm utomhus ca 10 grader varmare dvs 10% mer, lika med den felvisning jag noterade mot mina effektpedaler.

LT2an mäter precis som på din effekten direkt på bromshjulet men istället för vikter finns en spak på styret som styr motståndet.
    Den är kopplad till bromsbandet till en potentioneter via en fjäderbelastad mekanism.

Kalibreringen kan man göra mekaniskt med 2 vikter på 2 och 4 kg som är kalibrerade med 1/1000.
    Detta görs vid 3 steg (0 2 & 6kg) väldigt enkelt.

Kalibreringen kan även skötas elektroniskt via en cykelkonstant som jag satt till + 5% bara för att få veveffekten.
    Favero Assioma effektpedaler (även kalibreringsbara) visar då nära på samma värden mot en kalibrerad LT2a +/-5 Watt vid tröskeln på 300W.

LT2an visar dock väldigt osäkra värden vid maxspurter över 700W då den inte räknar med accelerationen av det 20kg tunga svänghjulet.

Skruvstädsmetoden funkar och funderar på att skaffa mig något mer tympligare som en 25kg skivstångsvikt och kalibrera Quark lite oftare.

Jag har aldrig riktigt förstått varför man pratar om "Monark-watt" om den nu är så "korrekt"? Någon som kan förklara?

Inte jag heller fast alla hobbyexperter försöker ge effekt en ny enhet som "MonarkWatt"
    Den mäter den bromsande kraften av ett band mot ett svänghjul i kpm/minut eller hellre nm/s.

Tekniken är beprövad från 50 talet och har inte utvecklats i grunden och fungerar bra som träningsredskap men är snarare gjort för medicinskt bruk på företagshälsor och fysiologiska kliniker som mäter.

Men i sin enkelhet är den sofistikerad och i det närmaste outslitlig.

Skärmavbild 2018-11-16 kl. 17.10.23.png

Monarken svänghjul rör sig 6 meter per pedalvarv och trampar du 50 rpm har du rört svänghjulet i 300 meter.
    Man kan även uttrycka det i arbetet har du flyttat 1kg mot gravitationen med konstanten 9,86

Tyngdkraften (F)= Massan (KG) X Gravitation 9,86
    F= 1 Kg X 9,86 är då ca 10 N som rört sig 300 Meter ger 3000NM har förflyttats på 60s
    Effekt i Watt= Arbete/tid 3000/60 blir då 50 Watt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-16 17:24 av konscious.

Av:
    landen
    selstam skrev:
    landen skrev:
    De anger ju +-2% oftast, och kikar man på DC Rainmaker så verkar det ju stämma riktigt bra mellan olika mätare, p2m, Vector 3, Favero, Powertap-pedaler, Quarq osv. SÅ verkar ju rätt lätt att jämföra så länge man är medveten om hur exakt man kan förvänta sig.
    +2% i ena änden och -2% i andra änden ger en diff på 12W vid 300W. När jag kör kan 12W vara skillnaden mellan att orka i 20 minuter och dö efter fem (eller nått)! :D

När blir det ett riktigt problem? :) möjligen om man hoppar mellan olika mätare. Min poäng är att Monark känns helt utdaterat, speciellt om man ska jämföra eller tävla på Zwift.

Av:
    NLC
    konscious skrev:
    landen skrev:
    konscious skrev:
    Skillnaden är så stor jag tar det med en nypa salt eller kanske en säck salt....
    Men jag har kalibrerat mot en 18L vatten i en vattendunk (nollkalibrerat med tom vattendunk) och gett ungefär samma värden vid samma mättillfälle.
    Runt 31,5nm i ett garage ca 22C°.
    Qalvin app värde med skruvstädet i garaget efter nolllkalibrering med samma slope och FW.

Samma skruvstäd gav ca 34,5nm utomhus ca 10 grader varmare dvs 10% mer, lika med den felvisning jag noterade mot mina effektpedaler.

LT2an mäter precis som på din effekten direkt på bromshjulet men istället för vikter finns en spak på styret som styr motståndet.
    Den är kopplad till bromsbandet till en potentioneter via en fjäderbelastad mekanism.

Kalibreringen kan man göra mekaniskt med 2 vikter på 2 och 4 kg som är kalibrerade med 1/1000.
    Detta görs vid 3 steg (0 2 & 6kg) väldigt enkelt.

Kalibreringen kan även skötas elektroniskt via en cykelkonstant som jag satt till + 5% bara för att få veveffekten.
    Favero Assioma effektpedaler (även kalibreringsbara) visar då nära på samma värden mot en kalibrerad LT2a +/-5 Watt vid tröskeln på 300W.

LT2an visar dock väldigt osäkra värden vid maxspurter över 700W då den inte räknar med accelerationen av det 20kg tunga svänghjulet.

Skruvstädsmetoden funkar och funderar på att skaffa mig något mer tympligare som en 25kg skivstångsvikt och kalibrera Quark lite oftare.

Jag har aldrig riktigt förstått varför man pratar om "Monark-watt" om den nu är så "korrekt"? Någon som kan förklara?

Inte jag heller fast alla hobbyexperter försöker ge effekt en ny enhet som "MonarkWatt"
    Den mäter den bromsande kraften av ett band mot ett svänghjul i kpm/minut eller hellre nm/s.

Tekniken är beprövad från 50 talet och har inte utvecklats i grunden och fungerar bra som träningsredskap men är snarare gjort för medicinskt bruk på företagshälsor och fysiologiska kliniker som mäter.

Men i sin enkelhet är den sofistikerad och i det närmaste outslitlig.

Monarken svänghjul rör sig 6 meter per pedalvarv och trampar du 50 rpm har du rört svänghjulet i 300 meter.
    Man kan även uttrycka det i arbetet har du flyttat 1kg mot gravitationen med konstanten 9,86

Tyngdkraften (F)= Massan (KG) X Gravitation 9,86
    F= 1 Kg X 9,86 är då ca 10 N som rört sig 300 Meter ger 3000NM har förflyttats på 60s
    Effekt i Watt= Arbete/tid 3000/60 blir då 50 Watt.

Under antagandet att det är statiskt arbete. Dessutom är väl 9.82 kg/ms^2 mer vedertagen siffra för tyngdacceleration på våra breddgrader. Men visst ger uppställningen tillräckligt noggranna mätvärden för tillämpningarna.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    marten_larsson
    Har precis blivit med MTB och den måste ju också gå att mäta på. Har GXP-vevlager på både CX och MTB och på CXn sitter det en Quarq Dzero-vev. Dock är MTBn Boost men borde väl funka ändå? Att byta vev tar ju inte många minuter när man väl fått in snitsen, stora problemet där är väl snarast att jag kanske inte vill ha samma klinga och då blir det mer meckigt.

Av:
    BjornR
    Dzero mtb eller lvg? Lvg passar inte på mtb pga för kort axel.

Av:
    HåkanC
    geologen skrev:
    PowerTap-bakhjul tillhör väl ändå forntiden? Har såna byggts sen det sena 00-talet???

Bengt-re skrev:
    Jag har ett byggt 2018. Fungerar utmärkt. Kedja är också rätt forntida....
    Det kanske finns fler här på Happy som har PT-hjul, så för Bengt och dem vill jag tipsa om ett relativt enkelt och billigt sätt att slippa "bitmärken" i frihjulskroppen

Eftersom åtminstone frihjulsdelen av PT-naven använder novatecdelar är det enkelt att byta frihjulskroppen till en med ABG (en stålspline),

http://nguide.eu

Den Novatec frihjulskropp som passar på nuvarande PT-nav, G3, kallas för B2

https://www.eshop.novatecwheels.eu

Den går att hitta lite billigare tex här
    https://www.ebay.de
    (går säkert att hitta ännu billigare ngn annanstans)

Själva bytet av navkropp är enkelt, det är bara att dra loss den gamla och sätta dit den nya!

(Det kan vara bra att flytta över tätningsringen till den nya navkroppen, eftersom de verkar skilja en del)

/Håkan

Redigerat: La till videon

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-26 17:08 av HåkanC.

Av:
    moody
    Hejsan allvetande wattmonster.

Trevande fråga kanske...

Bör skaffa effektmätning till våren. Kikar på vevpartilösning.

Har gammal sram red 10delad (2012 tror jag), 130bcd, bb30.

Fattat så långt att jag behöver en quarq dzero med synlig bult för att kunna flytta över de klingor jag har.

Ponera att jag ändå vill byta hela vevpartifidelitten till 110bcd nyare sram quarq red bolt (dold bult). Är detta görbart eller är jag bunden till den vevpartilösning jag har idag?

Länk quarq dzero:
    https://www.quarq.com

Länk quarq red hb: https://www.quarq.com

/E

Av:
    lundatok
    Bara att byta och justera framväxeln.

Av:
    moody
    Tack f snabbt svar Magnus. Bara att trycka på köp då....

(Såg nu att du hade ett till salu. Tyvärr fel bbstandard i mitt fall)
    /E

Av:
    lundatok
    Inga problem!

(1000)

Av:
    Manurhin2
    Kolla Bikester
    Med 15%skod betalar du 6500 för ett nytt kolfibervevparti , skiljer 2 hg mot alu .
    Inga jätteproblem att modda mellan hidden Bolt och vanlig .
    Lätt att stuka klingan när man flyttar piggen om man inte har bra mothåll bara .

Av:
    tinkerbell
    moody skrev:
    Hejsan allvetande wattmonster.

Trevande fråga kanske...

Bör skaffa effektmätning till våren. Kikar på vevpartilösning.

Har gammal sram red 10delad (2012 tror jag), 130bcd, bb30.

Fattat så långt att jag behöver en quarq dzero med synlig bult för att kunna flytta över de klingor jag har.

Ponera att jag ändå vill byta hela vevpartifidelitten till 110bcd nyare sram quarq red bolt (dold bult). Är detta görbart eller är jag bunden till den vevpartilösning jag har idag?

Länk quarq dzero:
    https://www.quarq.com

Länk quarq red hb: https://www.quarq.com

/E

Själv bytte jag vevlager och monterade rotor-vevar med p2m-mätare på min cykel. Klingorna flyttades över från mitt gamla sram red-vevparti (synlig bult).

Av:
    moody
    Tack f hjälp o tips.
    Nu monterat. Fungerar toppen.

/E

Av:
    lundatok
    Grymt! Grattis till världens ärligaste träningskompis.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in