• Polar 725x billigt?

Av:
    Mr Cannondale
    Någon som vet var man kan hitta polars pulsklockor billigt/mindre dyrt:-)
  • Re: Polar 725x billigt?

Av:
    EnPeter
    http://www.bike-discount.de

Av:
    42Hz
    Har dålig koll på priser, dessa sålde Leatherman-'knivar' billigt i alla fall, de verkar ha rea just nu, om man nu kan tänka sig att köpa från usa. http://heartratemonitor.bizhosting.com

Polar S625X t. ex. över 1000:- billigare än t.ex. Letro, men du får betala frakt+ ev. moms.

http://www.letro.se

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Mr Cannondale
    Vad e d för skillnad på Polar S 725 X Tour Edition och den vanliga 725an?

Hur mycket kan frakt och moms kosta om man beställer från USA?

Av:
    Kupa
    Moms "kan" kosta 25% på totala värdet, dvs inkl frakt och tull (som beräknas på värdet inkl frakt). Vet inte vad det är för tull på klockor.

Frakten för en sån liten och lätt kartong kan väl inte bli så mycket, nån hundring eller två?

--------------------------------------------------------
    Je suis un dumfan

Av:
    tuta
    Med tanke på att att cs400 och cs600 borde släppas snart (de uppgifter jag sett varierar mellan januari och våren) kan man ju tänka sig att 700-serien kan droppa en del i pris.

Har för mig att jag såg något om superbilliga polarer på www.cyclingplus.co.uk:s forum i går eller så.

Om jag minns rätt så är 720:n bäst så länge man inte skall koppla in en såndäringa springrej. Tror att den enda andra featuren sedan 720 är att man tog bort möjligheten till automatiskt start och stopp eftersom en del triatleter blev förvirrade av det. Tror vidare att tour edition bara har kosmetiska skillnader. Men detta är bara taget ur mitt dåliga minne och inget jag kollat upp nu, så jag kan ju ha helt fel.
    /J

Av:
    Mr Cannondale
    Jag vill gärna kunna koppla på en sådan spring sak(löpsensor) därför måste det vara 625 som jag köper hastighet och kadensmätare till eller en 725 som man köper löpsensor till...

Vad har dom nya för funktioner, finns det info om dom? och kan det tänkas att det kommer nya 725/625 modeller också?

Av:
    FG
    helgon skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Vad e d för skillnad på Polar S 725 X Tour
    > Edition och den vanliga 725an?
    >
    > Hur mycket kan frakt och moms kosta om man
    > beställer från USA?

Jag tror att det är så här:
    S725 Tour Edition som såldes förra året: Lika som S725X men det går inte att använda "löparsensorn". Plus att den inte har autostart/stop när man står stilla (?).

S725X Tour Edition som såldes/säljs i år är identisk med den vamliga S725X förutom designen.

Som jag har fattat det betyder X att den går att använda för både cykling och löpning.

Av:
    Jensen
    löpsensorn kostar 1500 kr. hastighetssensorn kostar typ 400 kr. vill man ha båda så är det klart mycket billigare att köpa en klocka som har löpsensorn med i paketet. själv har jag 625x och är skitnöjd.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    steff_
    Kolla in sport-tiedje.se där köpte jag min Polar F11, några hundra billigare än i sverige och gratis snabb frakt, fick min levererad till dörren efter tre dagar. Det är visst ett tyskt företag men med hemsida på svenska. Kanske inte absolut lägsta pris men de är bra att ha att göra med.

Steff

Av:
    tuta
    helgon skrev:

> Vad har dom nya för funktioner, finns det info om
    > dom?
    Menar du cs400 och cs600? Det är rena cykeldatorer (som cs100 och cs200 eller vad de nu heter). Så ingen löpsensor där inte. Annars så är det bara att googla lite för att hitta info om dem.

>och kan det tänkas att det kommer nya
    > 725/625 modeller också?
    Har inte hört något om detta, men är iofs mest intresserad av cykelfunktioner så jag har inte hållit mig uppdaterad.

Av:
    regin
    http://www.watchoutklockor.se brukar ha OK priser på Polar.

Av:
    Mr Cannondale
    Tack för infon, blir nog en 625x och så får jag köpa till kadens o hastighetssensor.

Av:
    gram
    <trådkap>
    hur gör ni på bästa sätt för at ansluta med irDA till datorn?
    min 725 är väldigt svår att få kontakt med, jag får försöka upp till 20 ggr innan den får kontakt.
    Hur gör man?

Av:
    tuta
    gram skrev:
    > > hur gör ni på bästa sätt för at ansluta med
    > irDA till datorn?
    > min 725 är väldigt svår att få kontakt med,
    > jag får försöka upp till 20 ggr innan den får
    > kontakt.
    > Hur gör man?

Är batterierna ok? Det var det första som märktes på min 720. Allting annat verkade funka men Irda buggade rejält. Dessutom var Polars IR-dongle mycket känsligare än datorinbyggd. Annars är väl tipset att läggga klockan så nära och rakt som möjligt.
    /J

Av:
    Mr Cannondale
    använder alla polars IR eller kör ni med billigare varianter?

Av:
    thompa
    Jag kör med en billig IR som jag köpte på Claes Olsson, funkar bra bortsett från att den ibland inte får kontakt alls, men då är det bara att dra i & ur USB-kontakten till IR-porten så funkar det på en gång. Men det problemet har jag haft med andra USB-enheter också nån gång ibland, tror det beror på mitt moderkort snarare är USB-prylarna.

Av:
    Kupa (bortkollrad)
    Jag kör min 625X mot det inbyggda IR-ögat i min HP 8220 laptop. Funkar alltid 100%.

Av:
    FG
    S725 Tour Edition, kör med inbyggda IR-porten på en HP Omnibook. Funkar 100% efter att jag kom på att klockan måste ligga max någon millimeter ifån ögat.

Av:
    Dag Bränfeldt
    Jag har samma erfarenhet som Thompa. Köpte en IR på Claes Olsson för 198:- (Polars 600) som funkar kanon tillsammans med min Polar 725X köpt ny på Blocket för 2300 inkl 2 cykelgivare. Har en på bakhjulet på racern som just nu står i trainern och den andra på vintercykeln. Killen som jag köpte av hade köpt klockan i USA.

Av:
    Mr Cannondale
    Är alla nöjda och glada eller finns det några fel?

Av:
    FG
    -Den lyser alldeles för kort tid efter man tryckt på lysknappen. Men jag har ju nästan alltid pannlampa när det är mörkt så det är inget stort problem.

-Den funkar inte ihop med Garmin etrex på samma styre, gpsen stör ut pulssignalen. Däremot går Garmin 60CSx bra.

Kommer inte på nåt mer. Mycket nöjd som sagt.

Av:
    JT
    Jag har nån billigt IR-moj till min dator och det funkar alldeles utmärkt. Det viktigaste verkar vara att klockan är helt still och att vinkeln mot dator-IR-mojen är rätt. Jag har märkt att den funkar bäst när klockens "urtavla" är lite mer vinklad mot dator-IR-mojen. Ögat på klockan verkar nämligen vara lite mer riktad uppåt än man tror. Jag har aldrig behövt lägga klockan särskilt nära. 10-15 cm funkar alldeles utmärkt.

Av:
    blgs
    En Garmin Edge 305 GPS cykelklocka med pulsmätning måste ja inför skaffa verkar vara en rolig liten sak........hittade den på letro sport.. lika dyr som en bra polar...

Av:
    Fredrik L
    gram skrev:
    > > hur gör ni på bästa sätt för at ansluta med
    > irDA till datorn?
    > min 725 är väldigt svår att få kontakt med,
    > jag får försöka upp till 20 ggr innan den får
    > kontakt.
    > Hur gör man?

Jag har haft liknande problem med min Dell D810 (och Acer) laptop. Får ofta prova fler gånger innan det funkar. Däremot funkar det mycket bättre med min Nokia 5140 telefon.

/Fredrik

Av:
    cerberos
    Fredrik L skrev:

>
    > Jag har haft liknande problem med min Dell D810
    > (och Acer) laptop. Får ofta prova fler gånger
    > innan det funkar. Däremot funkar det mycket
    > bättre med min Nokia 5140 telefon.
    >
    > /Fredrik

Vad, funkar det med din 5140???? hur fanken gör du??? jag får det inte att funka trots at tjag uppgrderat mjukvaran till den senaste och bytte IR-sensorn (USB) till den nya varianten. Jag har seriösa funderingar på att sänka hela skiten i närmaste skogstjärn och sluta larva mig med att mäta min aträningar eftersom det är riktigt struligt att få det att fungera med min s725 även om det oftast slutligen funkar. Säga vad man vill om Polars prylar men att föra över data till PC verkar lika lätt som att vinna på lotto...... Jag är så dj*vla in i h*lvetes trött på sk*ten..... Jag hoppas ju såklart att det är användarfel så att det går att korrigera......

___________________________________________________________________________________________
    - Med glimten i ögat, alltid med glimten i ögat......

Av:
    Dag Bränfeldt
    Undrar hur cerberosbär sig åt? Det fungerar alldeles utmärkt att föra över data från min 725x både till dator (via USB-IR från Claes Olsson) och till telefonen Nokia 5140i. Det sista tog dock lite tid innan jag kom på att "IR-Ögat" sitter på höger sida (om du ser telefonen från ovan). Har du läst bruksanvisningen? Det underlättade för mig.

Dag (på väg ut för att få en fil till att föra över...)

Av:
    Fredrik L
    cerberos skrev:
    > Fredrik L skrev:
    >
    > >
    > > Jag har haft liknande problem med min Dell D810
    > > (och Acer) laptop. Får ofta prova fler gånger
    > > innan det funkar. Däremot funkar det mycket
    > > bättre med min Nokia 5140 telefon.
    > >
    > > /Fredrik
    >
    >
    > Vad, funkar det med din 5140???? hur fanken gör
    > du???

Du måste ladda ner ett (java) program till 5140:ian. Sedan kan du suga ner data från klockan till telefonen.

> jag får det inte att funka trots at tjag
    > uppgrderat mjukvaran till den senaste och bytte
    > IR-sensorn (USB) till den nya varianten.

Prova att först aktivera IR på telefonen och lägg den vid IR sensorn på datorn. Då skall XP automagiskt skicka upp ett meddelande. Då vet du åtminståne att IR porten på datorn funkar.

>Jag har
    > seriösa funderingar på att sänka hela skiten i
    > närmaste skogstjärn och sluta larva mig med att
    > mäta min aträningar eftersom det är riktigt
    > struligt att få det att fungera med min s725
    > även om det oftast slutligen funkar. Säga vad
    > man vill om Polars prylar men att föra över data
    > till PC verkar lika lätt som att vinna på
    > lotto...... Jag är så dj*vla in i h*lvetes
    > trött på sk*ten..... Jag hoppas ju såklart att
    > det är användarfel så att det går att
    > korrigera......

Ja jag tycker oxå att det funkar lite skakigt men det kan som sakt bero på batteriet oxå.

/F

Av:
    cerberos
    Tack för bra info Fredrik L men jag har inga problem att få data från klockan till telefonen utan från telefonen till datorn..... Det skall väl "bara" vara att ha Polar sports programmet i telefonen och ladda ned info från klockan till telefonen det finns ju "anslut till mobiltelefon" knapp i Polar precison performance men inte fan funkar det...... man undrar ju hur de har tänkt när de utvecklade detta..... för mig har det hittils varit en sådan flopp så att det enbart är min ekonomi som hindrar mig från att byta till ett annat system som Suunto eller dylikt......

Fast det är ju tyvärr såklart så att risken för att det är "skit bakom spakarna" i detta fall inte kan uteslutas - fast jag brukar ha god hand med det mesta men det är knappast någon garanti.....

EDIT: Nu har jag ikväll laddat ned den absolut senaste programvaran (bara i fall att) från Polar och kunde ladda ned EN fil från telefonen till PC direkt efter kraschade Polar Precision performance och efter det så går det inte längre att för över på det viset........... känns ju väldigt stabilt.... jag vill nog efter detta varna andra för detta...... köp inte i tron att det kommer att fungera problemfritt.... telefonen fulladdat allt tip-top men nej ändå fungerar det inte känns som att programerarna på Polar kanske skulle ta en kvällskurs.....

Slutsatsen är alltså att jag gör rätt men ändock fungerar det enbart sporadiskt - kontenta - undermålig kvalité? detta tänker jag kommunicera till Polar så får vi se vad de säger..... kan ju vara av intresse om det är någon annan där ute som har problem........

Förresten ursäkta trådkapningen - kan ju på sätt och vis också vara bra att få reda på lite om eventuella driftsproblem den produkt man tänker köpa har.....

___________________________________________________________________________________________
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-12-17 22:46 av cerberos.

Av:
    gram
    tack för tips!
    jag har fått det att funka nu.
    jag ställde in den fel, på connect file xx, inte på connect..
    när jag har den på connect.. funkar det direkt nu.

Av:
    Fredrik L
    cerberos skrev:
    > Tack för bra info Fredrik L men jag har inga
    > problem att få data från klockan till telefonen
    > utan från telefonen till datorn.....

Har du testat om Nokia PC Suite programmet kan snacka med telefonen via IR?

http://europe.nokia.com

/Fredrik

Av:
    ething
    Köpte en 625SX på ebay. 1800 ink. kadens och hastihetssensor. Funkar klockrent... Enda nackdelen är att den är stor jämfört med gamla Xtrainer+ som jag körde med innan.

Av:
    cerberos
    Fredrik L skrev:
    >
    > Har du testat om Nokia PC Suite programmet kan
    > snacka med telefonen via IR?

Nope, men det fungerade i alla fall en gång så något måste jag ha gjort rätt :)

Jag testade förut om det gick att använda kabeln jag har till att överföra saker mellan telefonen och PC:n för att använda filerna och det går fint att ta sig mellan telefonenn och PC fär att filöverfölra. Problemet är bara att det inte är så lätt att identifiera filerna när man väl är inne i telefonen..... annars hade det ju varigt riktigt fiffigt att bara flytta dem mellan mapparna i telefonen och datorn och inte gå via Polars programvara.....och IR-port....

Skall kolla länken ordentligt när jag har tid hemmavid ikväll måste jobba nu :)

Av:
    orienteraren
    En MKT viktig aspekt at tänka på är Polars garantiprocedur, köper du en klocka i Sverige är de väldigt serviceminded och fixar grejerna snabbt och utan frågor (försäljaren till klockan jag köpte tyckte att själva displaydelen satt en halv mm för långt upp så klockan skickades in och var åter 2 dagar senare fixad). Köpte en Tour Edition 725X (under 2006) som skall vara precis samma vanliga 725X förutom designen. MEN om man köper samma klocka från tyskalnd så blir det billigare, bra, men polar i sverige vägrar att ta i klockan om den är köpt i tyskland, då får man sköta garantiärenden via tyskland. Anväder deras nya IRda-grej som finns på löplabbet för 500:- (?) och den funkar mkt bra, med deras gamla variant (den vida stora grunkan) är det mycket knöligt och många försök krävs men med nya sensorn är det mkt bättre.

Av:
    cerberos
    Nya sensorn och svensksåld klocka, fick den gamla sensorn kostnadsfritt utbytt av Polar - elogé för bra service men nu när det ändå inte vill fungera så blir man lite trött...... Förresten så har jag läst manualerna annars skulle jag inte gnälla som em barnunge ;)

Av:
    Jensen
    orienteraren skrev:
    > En MKT viktig aspekt at tänka på är Polars
    > garantiprocedur, köper du en klocka i Sverige är
    > de väldigt serviceminded och fixar grejerna
    > snabbt och utan frågor (försäljaren till
    > klockan jag köpte tyckte att själva displaydelen
    > satt en halv mm för långt upp så klockan
    > skickades in och var åter 2 dagar senare fixad).
    > Köpte en Tour Edition 725X (under 2006) som skall
    > vara precis samma vanliga 725X förutom designen.
    > MEN om man köper samma klocka från tyskalnd så
    > blir det billigare, bra, men polar i sverige
    > vägrar att ta i klockan om den är köpt i
    > tyskland, då får man sköta garantiärenden via
    > tyskland. Anväder deras nya IRda-grej som finns
    > på löplabbet för 500:- (?) och den funkar mkt
    > bra, med deras gamla variant (den vida stora
    > grunkan) är det mycket knöligt och många
    > försök krävs men med nya sensorn är det mkt
    > bättre.

????? vafan snackar du om? polar har ju världsgaranti och har då inte haft nå problem me service av min utlandsköpta polar klocka, de frågar ju inte ens vart man köpt den när man lämnar in den. Polar är ett av de få företag som verkar veta va service är och skiter i vart man köpt den. hade det varit shimano eller liknande, så hade man som du sagt blivit hänvisad till inköpslandet.

så har du testat att lämna in en utlandsköpt polar klocka så att du verkligen vet att det är som du skriver, eller bara skriver så för att det brukar vara praxis i sånna här fall? hehe

Av:
    Mr Cannondale
    Service är väl en sak och garanti något annat, är det någon som lämnat in sin klocka trasig och velat ha den åtgärdad med hänvisning till garantin och haft en klocka som inte är köpt i sverige???

Av:
    Jensen
    vad är det igentligen som skiljer, de byter delar på en klocka, de byter hela klockan. de byter elektroniken i en klocka = service, de byter hela klockan = garanti. så länge man inte betalar för servicen så äre ju ett garanti ärende. hehe, jag ahr ju till o med fått saker lagade på garantin på en 5 år gammal klocka :D me hänvisning på att den varit inne på en service tidigare.

Av:
    Mr Cannondale
    Ok, trodde man betalade för service, typ som en bil..........

Av:
    ething
    Har aldrig råkat ut för dessa problem med Polar. -"Skicka in det" är allt jag hört när jag ringt. Polar skall dessutom ha all eloge för att deras produkter tål i princip vad som helst utan att slitas ut...

Av:
    Jensen
    helgon skrev:
    > Ok, trodde man betalade för service, typ som en
    > bil..........

självklart gör man det, om det inte är nått som går på garantin.

Av:
    Mr Cannondale
    Ok, men om man betalar för en service s siter väl butiken i var du köpt klockan för dom tjänar pengar på dig... men då är frågan har nåpon fått en tex tysk eller USA polar åtgärdad i sverige på garanti? eller gäller endast svensksåld klocka med garanti i sverige??

Av:
    Jensen
    jag känner folk som fått utlandsköpt klocka servad i sverige. sanningen är att jag aldrig varit med om att de ens frågat om när o vart man köpt klockan. men visst, de kan ju ha ändrat sig, men det trpr ja inte. de ä jäkligt kända för sin utmärkta service

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-12-18 21:30 av Jensen.

Av:
    Mr Cannondale
    Jo men om dom betalar för servicen så är det väl inget konstigt att dom gör arbetet...men frågan är ju om det ska åtgärdas på garantin vad som händer

Av:
    cerberos
    Ok, nu har jag uppgraderat och ominstallerat allt en gång extra bara utifall...... ja fan e lös osv...

Lyckades till min lycka föra över två filer från telefonen till datorn... tada!! Sedan total strejk och lottokänsla igen...????? Fattar inte ett dugg!!

Jag håller IR sensorn centrerad över telefonens IR sensor vinkelrätt mot densamma, fungerade en stund men helt plötsligt inte längre.....??? Testade i efterhand ett antal olika avstånd och vinklar bara utifall men NEJ!! har startat om programvaran mm....

Testade till och med att bara flytta filerna från telefonen till datorn men det fungerar inte de måste tydligen processas av Polar precision performance programmet för att filerna har olika format i telefonen och datorn..... filerna från telefonen ger bara maskinkod i en editor medan de från Polar pr... innehåller läsbara tecken med pulsdata mm Så man måste tydligen köra dem via Polarprogrammet.......

Tyvärr samma konstaterande som tidigare jag verkar göra rätt eftresom det fungerar men sedan slutar det av någon anledning fungera......

Tanke: finns det anledning att tro att Norton antivirus får spel efter några försök och blockerar åtkomsten via IR-porten???

edit: skriver illa!

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-12-18 22:42 av cerberos.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ