• (OT) Sluta snusa, erfarenheter

Av:
    Grappa
    Har snusat närmare trettio år men bestämt mig för att sluta, mår inget vidare just nu efter 3 dagars uppehåll med huvudvärk, yrsel mm. Säg mig, ni som gått igenom detta, är det värt det? Mår ni bättre nu, bättre kondis, testvärden... ge mig nåt positivt med att må så här just nu, snälla.
  • Re: (OT) Sluta snusa, erfarenheter

Av:
    Mr Cannondale
    ja det äinte helt lätt i börjam ,em efter 2-3 veckor så kommer det vara mycket lättare/inga problem så se bara till att ha saker att göra så du inte tänker för mycket så efter någon vecka är det största suget bort.

Ja man mår mycket bättre, ler snyggare och kan köpa mycket mer cykelprylar för pengarna man sparar så håll och visa att du är stark.

Av:
    42Hz
    "Abstinens är en myt." Allt enligt en kompis som slutade snusa tvärt efter ca. 20 års snusande. ;)

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    stef
    De som gör de mest värt att sluta är väl att inte ha en "last" som tvingar en till nåt.

Av:
    Stefan W
    Jag slutade snusa för snart 4 månader sen, till skillnad mot dig så vet det relativt enkelt. Tugga vanligt tuggummi var min melodi...

Förutom att jag sparar en jäkla massa pengar (som jag iof nu lägger på hojjen, men ändå:D) så vet jag inte riktigt. Man känner sig "fräschare", kondisen har nog blivit något bättre (lite svårt att svara på)

En sak som jag märkt av kraftigt och på nåt sätt hoppas det hänger ihop är att jag är otroligt sömntrött nästan hela tiden. Nån som vet om det finns samband mellan sluta med nikotin och trötthet? och isåfall hur länge?

Sorry för att allt kanske inte var positivt! Men hur som helst så ångrar jag inte en sekund att jag slutade. Finns ju egentligen ingen anledning att göra de.

Så stå emot, det blir bättre! Snabbare än du tror....

Och återigen, tuggummi is the shit! :=)

Lycka till

Av:
    Kupa
    X*30 spänn om dan är X*10950 kronor på ett år, om nu skiten kostar runt 30 spänn efter årsskiftet. X=antal dosor per dag. Positivt nog?

--------------------------------------------------------
    Je suis un dumfan

Av:
    42Hz
    Från Wiki:

Hälsorisker

När det gäller rökning finns ett klart och vetenskapligt bevisat samband med cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Detta samband finns inte när det gäller snus och det finns inte något som pekar på att det påverkar hälsan i någon större omfattning. Många idrottsmän och -kvinnor använder snus istället för att röka, eftersom snus inte påverkar lungkapaciteten negativt. Nikotinet har i och för sig en kärlkrympande effekt och framkallar åderförkalkning. Dock visar en studie från 2004 på 10 000 norrmän att snusare löper 67% högre risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln, en cancerform där endast 2% av de drabbade överlever fem år efter diagnos. En liknande studie genomfördes i Sverige i slutet av 2005 av Folkhälsoinstitutet.

Detta påstående avfärdas dock av ledande cancerforskare, då förekomsten av cancer i bukspottkörteln är mycket ovanlig i Sverige, som har 1,5 miljoner snusare, jämfört med länder där snus inte förekommer. Muncancer har också påvisats i nyligen gjorda studier, dock med liten förhöjd risk. Det har även påvisats samband mellan idrottskador och snus. Risken att drabbas av idrottsskador ökar enligt vissa studier med upp till 50% hos svenska snusare.

Det är viktigt att förstå att snus inte är ofarligt; tobak innehåller många giftiga ämnen och det finns ingen anledning att tro att dessa inte påverkar kroppen bara för att man inte röker tobaken. Rökning är betydligt farligare än snus - tror man. Det är många studier som pågått om rökning under väldigt lång tid, vilka har gjort att man kunnat påvisa samband mellan rökning och död i förtid. På snus har inte dessa studier genomförts, så därför finns det ingen anledning att tro att man går säker bara för att man snusar istället för att röka.

Storsnusare löper 60 procent större risk att drabbas av fetma och förhöjda blodfetter enligt en studie av 16 500 personer i Västerbotten. Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Scandinavian Journal of Public Health 2006 (Svenska Dagbladet den 24 augusti 2006). Trots att forskarna tog hänsyn till skillnader som kön, ålder, fysisk aktivitet och utbildningsnivå visade studien en kraftigt förhöjd risk för så kallat metabolt syndrom för dem som snusat minst fyra dosor snus per vecka.

Nikotin
    Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök
    Bild:nikotin2.png

Nikotin (L-3-(1-Methyl-pyrrolidin-2-yl)-pyridin) är den verksamma alkaloiden i tobaksplantan Nicotiana rustica eller Nicotiana tabacum. Vid rökning liksom vid snusning absorberas nikotinet snabbt i lungorna eller genom munslemhinnan. Nikotinet är en psykoaktiv drog som binds till specifika receptorer i hjärnan. Noradrenalin, som verkar stimulerande, frisätts, vilket gör att välbefinnandet ökar och man känner sig bättre till mods. Nikotinet påverkar också perifera neuron (nervceller) i hjärta, blodkärl, andningsvägar och skelettmuskulatur. Med andra ord stimuleras det sympatiska nervsystemet; puls och blodtryck stiger.

Ämnet är kraftigt beroendeframkallande och giftigt i större mängder. Nikotinet i ett par paket cigaretter kan vara tillräckligt för att döda en person om det intas på en gång. I lägre doser under lång tid orsakar det istället hypertoni (förhöjt blodtryck) och åderförkalkning. En person beroende av nikotin kallas nikotinist.

http://sv.wikipedia.org

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    JojjeM
    Jag körde nikotinplåster i fallande styrka ett par veckor. Funkade kalas. Underbart att inte vara slav och man känner sig fräschare.
    Lycka till.

/Johan

Kika gärna in till nystartade föreningen Uppsala Stigcyklister på https://uppsalastigcyklister.wordpress.com

Av:
    Tobbe Arnesson
    "Den som är herre över sina laster är slav under sitt förnuft."

Från kylskåpsmagnet jag fick av far...

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    slors
    Stefan W skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag slutade snusa för snart 4 månader sen, till
    > skillnad mot dig så vet det relativt enkelt.
    > Tugga vanligt tuggummi var min melodi...
    >
    > Förutom att jag sparar en jäkla massa pengar
    > (som jag iof nu lägger på hojjen, men ändå:D)
    > så vet jag inte riktigt. Man känner sig
    > "fräschare", kondisen har nog blivit något
    > bättre (lite svårt att svara på)
    >
    > En sak som jag märkt av kraftigt och på nåt
    > sätt hoppas det hänger ihop är att jag är
    > otroligt sömntrött nästan hela tiden. Nån som
    > vet om det finns samband mellan sluta med nikotin
    > och trötthet? och isåfall hur länge?
    >
    > Sorry för att allt kanske inte var positivt! Men
    > hur som helst så ångrar jag inte en sekund att
    > jag slutade. Finns ju egentligen ingen anledning
    > att göra de.
    >
    > Så stå emot, det blir bättre! Snabbare än du
    > tror....
    >
    > Och återigen, tuggummi is the shit! :=)
    >
    > Lycka till

Jag var också permatrött i flera år, vet inte hur många ggr jag somnade på kontoret, spec efter lunchen. Men i mitt fall var det sköldkörteln som inte gjorde vad den skulle. Kanske kan vara värt ett besök hos farbror doktorn för ett snabbt blodprov.

Av:
    Johnny_slagköping
    Har snusat i 23 år. gjort några(2) försök, som ofelbart gått över i rökning.nervositet,svettningar,mardrömmar och ett svart humör blev resultatet. Men när nu snuset ska höjas igen vete väl fan om man inte tar och stålsätter sig en gång för alla.

"En sak som jag märkt av kraftigt och på nåt sätt hoppas det hänger ihop är att jag är otroligt sömntrött nästan hela tiden. Nån som vet om det finns samband mellan sluta med nikotin och trötthet? och isåfall hur länge? "

nikotin är ju, i likhet med koffein, en CNS(Central NervSystemet)-stimulant http://www.google.se den piggar upp dig och ger dig ett välmående, bristen på de borde alltså innebära de du känner. Hur länge det sitter i varierar säkert från fall till fall. Urinen kan komma att lukta "ladugård" oxå, de e väl alla gifter som ska ut.

ja har en polare som slutade snusa tvärt. var snusfri i 5 år och sen började han om den idioten.

Av:
    nypan
    Jag började snusa som 14 årig slyngel, och slutade för 2 år sedan. Då var jag 40.
    I mitt fall underlättades kanske beslutet, efter en rekommendation från läkare, då mitt blodtryck var väldigt högt.
    Jag tog steget via Choice, nikotinfria portionsprillor, som jag tror underlättade en del, och inte minst tillät mig att bibehålla vanan av att lägga in nåt under läppen. Men visst var dom 2 första veckorna en pina. Det ska jag inte förneka.
    Dessvärre var jag nästan lika beroende av dom under ett par månader, jag hade ju bara bytt ut beroendet, och bestämde mig för att sluta tvärt med dessa.
    Sen 18 månader tillbaka, är jag kvitt från tankar om snus, och känner inte ens suget efter maten eller vid intag av alhoholhaltiga drycker.
    ( Däremot är jag oftare sugen på godis nuförtiden )
    Den största kicken för mig är inte att jag sparar några tior om dan, eller att jag faktiskt mår bättre. Det som gör mig mest stolt över mig själv, är helt enkelt att jag lyckades.

Lycka till och håll ut.

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Av:
    Everwake
    Håller själv på att sluta snusa just nu, för andra gången. snusade i 10 år och slutade sedan för 3 år sen, dum i huvudet som jag var så skulle jag "prova" snus igen efter ett år...veckan tips, gör inte det...

sitter själv och småskakar lite, med synrubbningar huvudvärk och sömnsvårigheter...men jag vet oas att det är värt det, har sällan mått så prima som under det året jag inte snusade.

nu snusade jag iofs 1,5-2 dosor per dag (alltid en prilla inne varje vaken stund) så förhoppningsvis får du inte lika svåra besvär.

tog ca 8-10 veckor sist, innan jag började må bättre av att inte snusa, men helt plötsligt upptäcker man hur det är att vakna utvilad, utan en lätt huvudvärk varje morgon p.g.a abstinens, man upptäcker att maten smakar mycket bättre, och luktsinnet förbättras.

för konditionen gör det ingen skillnad, men generellt sett så blir man piggare, det är de första veckan som är värst, sen fick jag några abstinensattacker upp till en månad efteråt, men i efterhand så var det värt varenda en.

kämpa på, kom bara ihåg att det är precis som med alokholister, du kan vara en nykter nikotinist, men du är fortfarande nikotinist, glöm det där med att prova en gång för att minnas hur det var, glöm festsnusning och var stenhård, annars får du börja om, precis som jag...och det är första vecka som är värst...

Av:
    bugge
    Positivt, varsågod:

Det bästa med att sluta snusa är att man mår bättre. Åtminsonde gör jag det. Jag slutade för drygt ett år sedan efter ca 20 års konstant snusande. Första dagarna var ju värst förstås när nikotinet försvann ur kroppen, men sedan gick det oförskämt lätt. Det gällde "bara" att bryta de vanor man hade, morgonprillan etc. Nästan obedelbart sjönk också vilopulsen ca 5-10 slag, vilket känns bra. Hjärtat har alltså jobbat onödigt hårt i 20år. Jag tror också att jag kan träna bättre nu när jag slutat snusa. Det känns som kroppen svarar "bättre" på träningen. Hade ca 60 i vilopuls tidigare och nu ca 45, och jag är i bättre fysisk form än på många år.

Så håll ut, det lönar sig!

Av:
    JojjeM
    Jag är fortfarande på dåligt humör efter drygt två år utan snus :)
    Känner mig som jag har kortare stubin än när jag snusade även om det blivit bättre än den akuta fasen. Helt allvarligt. Mest pengarna som håller mig från att börja igen.

/Johan

Kika gärna in till nystartade föreningen Uppsala Stigcyklister på https://uppsalastigcyklister.wordpress.com

Av:
    Johnny_slagköping
    Everwake skrev:

> nu snusade jag iofs 1,5-2 dosor per dag (alltid en
    > prilla inne varje vaken stund)

Men då kan du inte ha haft dom inne alltför länge eller tog du jättesnusar om du menar lös?
    ja har inte käften snus-tom många sekunder på en dag, men ja klarar mig på avsevärt mindre mängd snus. Kan de va så att du pratar om portion?
    Då kan jag förstå, dom rinner ju nästan innan man lägger in;)

Av:
    Fjärdebrunn
    Hua! sitter jag, efter 21 års snusande med sista prillan inne...?

Skattehöjningen gör ju att snåltarmen hugger till =O

Av:
    JLarsson
    Drygt 20 år med snus. La av pang bom för drygt två år sen. Tyckte att hjärtat gick tungt under hög ansträngning. Det blev mycket bättre sen jag slutat. Klart man hade abstinens, men det gick över.

Körde inga plåster eller nåt sånt, bara vanliga V6-tuggummin tills jag insåg att de var minst sagt "milt laxerande vid överdriven konsumtion" :)

_______
    aliekatapult

Av:
    PerB
    Slutade snusa för 3-4 månader sedan, efter att ha snusat i närmare 30 år.
    Det gick lättare än vad jag trodde - det handlade mest om motivation för mig.

Hade svårt att sova de första veckorna, det var väl det mest konkreta som skedde.
    Reflexen finns dock kvar fortfarande, när jag ätit så börjar jag leta efter dosan ibland.

För mig passade det bäst att lägga av totalt, utan plåster eller nikotintuggummi, det skulle mest kännas som att förlänga pinan. Jag kör med vanligt tuggummi, sen har jag gått upp några kilo i vikt fast det kan lika gärna ha med julen att göra.

Känner just ingen förändring konditionsmässigt med det känns riktigt bra att vara fri från behovet att snusa. Det stärker självkänslan och är ett lyft mentalt att inte vara slav under ett konstlat behov. Det är värt lite obehag till en början.

//Per

Av:
    jansson99
    La av för 10 år sedan på midsommardagen när jag var riktigt bakis. Då var det inte svårt. Jag hade dock ruskig abstinens i ca. 3 veckor. Men det funkar om man sysselsätter sig med någonting annat.
    När suget blev för stort knaprade jag "morotspengar" som jag hade med mig i en påse hela tiden.
    Jag kommer inte ihåg hur länge suget satt kvar men det kan inte ha varit så jäkla länge eftersom jag bara minns de 3 veckora efter midsommar.

Lycka till alla ni som håller på att sluta!

Edit: stavfel

- Moderator -
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2007-01-04 16:40 av jansson99.

Av:
    Fjärdebrunn
    Jag slängde precis dosan...

bilresan hem blir en övning...

=O

Av:
    bruce
    Snusat i ca 25 år, sov med snus ibland, slutade 061213, inga bekymmer. Måste vara kraftigt varierande från person till person hur man upplever det. Kittlar bara lite ibland när jag dricker kaffe.

Lycka till och lyssna inte till alla som gnäller om hur svårt det är, visa vem som bestämmer!

--------------------------------------------------------------

//bruce, ser helst världen ur ett Roy Andersson-filter

Av:
    Fjärdebrunn
    Jag slutade faktiskt sommaren 92. Tufft några dagar och sedan helt OK. Trillade dit på en festprilla på höstkanten efter 3 mån

men nu...

Av:
    Deore XT
    Slängde precis för ett tag sen ciggpaketen, hade iof bara hållit på ett halvår, men ack, vilken försämring i konditionen det blev. cykling och rökning hör inte ihop. Det konstiga var att det bara var att sluta. Inga bieffekter eller abstinensbesvär.

Av:
    Everwake
    Körde påse senaste åren, klarade inte av lössnus längre, men trycker man i sig 2 dosor lös, då heter man nog mick jagger =)

sen är jag snudd på manisk i att suga ur det götta, och sen ladda om, 2 påsar i taget som löpande band, mer ett psykiskt beroende den delen...

TigerMale skrev:
    > Everwake skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    >
    > > nu snusade jag iofs 1,5-2 dosor per dag (alltid
    > en
    > > prilla inne varje vaken stund)
    >
    > Men då kan du inte ha haft dom inne alltför
    > länge eller tog du jättesnusar om du menar
    > lös?
    > ja har inte käften snus-tom många sekunder på
    > en dag, men ja klarar mig på avsevärt mindre
    > mängd snus. Kan de va så att du pratar om
    > portion?
    > Då kan jag förstå, dom rinner ju nästan innan
    > man lägger in;)

Av:
    Johnny_slagköping
    Everwake skrev:
    > Körde påse senaste åren, klarade inte av
    > lössnus längre, men trycker man i sig 2 dosor
    > lös, då heter man nog mick jagger =)
    >
    > sen är jag snudd på manisk i att suga ur det
    > götta, och sen ladda om, 2 påsar i taget som
    > löpande band, mer ett psykiskt beroende den
    > delen...
    >
    > TigerMale skrev:
    > -----
    > > Everwake skrev:
    > >
    >
    > > -----
    > >

De va väl de ja tänkte. Mick jagger, höhöhöhö. ja där, och i steven tyler's(aerosmith) går de nog in 2 dosor:D
    jag har aldrig märkt att de påverkar pulsen nåt, ovsett ¨vilken form ja varit i, allt från 5-7% kroppsfett till dagens, avsevärt högre %-tal, hjärtat slår inge fortare(va ja kan känna)om ja har snus inne. Somnar ibland med snus inne, men då har ja alltid svårt att snusa på den sidan på ett par timmar nästa dag, osså ser örngottet ut som diarré-byxor av allt snusdreglande. Nån annan som blir mer sugen på att röka än snusa när de dricks öl då? antingen de eller så drar ja en dosa på en kväll.

Av:
    vito
    La av i måndags,kört med plåster och mår faktiskt ok angående abstinens iaf..Är perverst förkyld och är inte spec sugen på snus pga av det också..
    Så planera in en rejäl förkylning- virus( ex hanta el ebola)och köp några plåster..
    Förra försöket gjordes med nikofri snus,men tror för egen del det funkar bäst om man chuckar bort den där under läppen prylen och trappar ner asbestensen som dom gör med heroin och benzo beroende .

Av:
    Buddha
    Slutade tvärt -97 efter 10 års snusande.
    Enda hjälpen jag hade var en ny dosa General som jag luktade på och åt ett par korn av när det blev jobbigt. Det behövdes bara ett par dagar.

"Abstinensen" jag upplevde var att jag blev speedad, glad och pigg. Skitjobbigt...

Tog till dosan igen -99, och funderar nu på att göra ett nytt försök.

Varför inte låta den här tråden bli en sluta-snusa-tråd med daglig bikt, pepping och bannor över återfallssnusare? Happys AS-Tråd lixom.

Av:
    Jubelero
    En Happy tävling om att hålla sig borta från Snus låter som den sporre jag behöver efter 20 års
    intensivt snusande. Om Vito kan sluta så kan fan jag med.

Får se imorgon.. Kanske..

//Jubel

Av:
    vito
    Tja..Jubel, jag e ju inte helt ur återfalls tidsgränsen än:/

Blev just råååsugen!

Man lär ju gå upp i vikt iaf.. sötsugen som få.

Av:
    Johnny_slagköping
    Buddha skrev:
    > Slutade tvärt -97 efter 10 års snusande.
    > Enda hjälpen jag hade var en ny dosa General som
    > jag luktade på och åt ett par korn av när det
    > blev jobbigt. Det behövdes bara ett par dagar.
    >
    > "Abstinensen" jag upplevde var att jag blev
    > speedad, glad och pigg. Skitjobbigt...
    >
    > Tog till dosan igen -99, och funderar nu på att
    > göra ett nytt försök.
    >
    > Varför inte låta den här tråden bli en
    > sluta-snusa-tråd med daglig bikt, pepping och
    > bannor över återfallssnusare? Happys AS-Tråd
    > lixom.

ja sluter mig till pakten efter att jag snusat upp de 25 dosor jag har kvar sen min senaste sväng till Lidl, där dosorna bara kostar en Tjuga(om man kan snusa grov o general,that is) inte för att ja VILL överge Min trogna kompanjon general, men ja e långt ifrån rik, så ja gör va ja kan för o spara, och när dom e slut ska ja vidta den bästa besparingsåtgärden, att sluta helt.

Av:
    Jensen
    Deore XT skrev:
    > Slängde precis för ett tag sen ciggpaketen, hade
    > iof bara hållit på ett halvår, men ack, vilken
    > försämring i konditionen det blev. cykling och
    > rökning hör inte ihop. Det konstiga var att det
    > bara var att sluta. Inga bieffekter eller
    > abstinensbesvär.

inte fan röker väll du? visserligen är syftet me ditt inlägg väl, men behöver du ljuga för det? :D eller har du hållt på me rökning

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Fjärdebrunn
    Jag hänger i, men nu är det jävligt förbannat jobbigt

Har hållt upp sedan 16:53 (se ovan). Den längsta sammahållna utan-snusperioden sedan 92. Fy fan.

Säg nått snällt nu jag mår piss å både skakar o svettas - kräk

o

Mia är snäll och matar mig med vinegum

Av:
    JojjeM
    Fjärdebrunn skrev:
    > Säg nått snällt nu jag mår piss å både
    > skakar o svettas - kräk

Då har du banne mig förtjänat en prilla :)

/Johan

Av:
    Fjärdebrunn
    Edit: humörsvängningar...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2007-01-04 21:38 av Fjärdebrunn.

Av:
    JojjeM
    Nu missade jag vad du skrev.

Helt allvarligt så rekommenderar jag nikotinplåster. Försökte sluta lite halvhjärtat flera gånger men det var först med plåster som jag lyckades.

/Johan

Av:
    Fjärdebrunn
    JojjeM skrev:
    > Nu missade jag vad du skrev.
    >
    > Helt allvarligt så rekommenderar jag
    > nikotinplåster. Försökte sluta lite
    > halvhjärtat flera gånger men det var först med
    > plåster som jag lyckades.
    >
    > /Johan

Var glad för det

Ska försöka fixa det här på ren tjurskallighet. Tror på att få ut skiten så fort det går...

Av:
    Fredric E_Ridley Noah
    Sänkte min vilopuls med 10-15 slag när jag slutade snusa för 4 månader sedan. Ett helvete att sluta i början, men nu funkar det bra. Det sägs att det tar ca 2 år innan man är helt fri (om man någonsin blir det...).

Kolla in www.slutasnusa.com

Av:
    JLarsson
    Oscar - ge dig ut och cykla. Tydligen påverkar kroppsegna endorfiner samma receptorer som nikotinet. Därför behövde jag inget snus på långcyklingar. Först när man kommit ner i varv efter en tur så kom begäret tillbaka.

_______
    aliekatapult

Av:
    Fjärdebrunn
    Har tänkt det så ja

Dubbelseendet är jobbigt men nu ska jag sova bort det här...mörka

Av:
    andematt
    Jag har aldrig ens smakat på snus! =) Jag dricker inte kaffe för det smakar och luktar skitecklitt, jag klarar inte av skotskt destillat eftersom lukten påminner om magsjuka. Jag har inga lån. Jag har en underbar fru, två barn, en volvo V70 och bor i radhus. Cykelpendlar till jobbet och dricker öl med måtta, sopsorterar och var fram tills årskiftet fackligt engagerad.

Fasen, om mig kommer det inte skrivas några böcker =)

Av:
    Everwake
    ska vi lista topp 10 värsta abstinensbesvären nu? har några favoriter

1. synrubbningar, tillfällig frånvaro av djupseende som kan göra bilåkning onödigt spännande
    2. skakningarna som ibland spontant bryter ut, s.k. mandolinvåfflor.
    3. kallsvettningarn som gör en t-shirt genomblöt på 30s
    4. den underbara förmågan att lacka ur och kasta saker genom rummet med kort varsel
    5. spontant megatrötthet (ofta ihop med yrsel) som gör att man somnar där man råkar vara
    6. mardrömmar (eller snarare riktigt tradiga monotona drömmar)
    7. koncentrationsvårigtheter (loopar i hjärnan)
    8. tryckande huvudvärk
    9. nervöst letande efter snusdosor som inte finns, leder ofta till punkt 4.
    10. den allmänna känslan av att det här går aldrig.

har hitills sen nyår prickat av 1,2,4,5,7 och 10

vet ju dock att det går att klara sig igenom det.

appropå nikotin och puls så är min vilopuls med nikotin är 56, utan nikotin är den 50-51, inte så schabbit för en fettsäck men typ 5 slag i skillnad per minut, är ju 10% ganska mycket

Av:
    Deore XT
    Jensen skrev:
    > Deore XT skrev:
    > -----
    > > Slängde precis för ett tag sen ciggpaketen,
    > hade
    > > iof bara hållit på ett halvår, men ack,
    > vilken
    > > försämring i konditionen det blev. cykling
    > och
    > > rökning hör inte ihop. Det konstiga var att
    > det
    > > bara var att sluta. Inga bieffekter eller
    > > abstinensbesvär.
    >
    >
    > inte fan röker väll du? visserligen är syftet
    > me ditt inlägg väl, men behöver du ljuga för
    > det? :D eller har du hållt på me rökning

Det är mkt jag har gjort som inte du vet om.
    Lyckligtvis kom Giske o polarna in och drog åt snaran.
    Annars hade det varit kört för mej.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2007-01-04 23:29 av Deore XT.

Av:
    Martin O
    Hu ja det verkar svårt att sluta. Bättre att fortsätta snusa och begära löneförhöjning så chefen slipper mitt kinkiga humör för jag inte har råd att köpa snus.
    Jag har snusat i 35 år. Konsumtionen ligger på drygt en dosa general lös om dan. För 17 år sedan försökte jag sluta snusa (när min son föddes). Jag käkade nikotintuggummi som en turbomatad kossa. Det kostade mig över två tusen spänn i utdragna plomber!
    Tja jag vet inte om det är lönt att sluta. Nu är man ju uppe i den åldern när man kontrollerar hälsan genom att kika i kalsongerna.

//Martin

http://www.cykelforum.se
    http://www.fria-ubuntu-se.org

Av:
    JLarsson
    Sen finns det (förutom hälsa o ekonomi) minst en annan väldigt positiv biverkning med att sluta snusa också. For me to know, for you to find out.

_______
    aliekatapult

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ