• Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Kan någon klargöra alla dessa olika modeller, kanske genom en liten lista över vilka som är dyrast till vilka som är billigast samt även skilja på MTB och Racer? Vilken är bäst, vilken är mest prisvärd och vilka modeller är skit? Vilka duger att användas till motion och transport på hobby- och fritidsnivå?
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Eric W
    MTB:

    XTR - Bäst
    Saint - Grym FR grupp
    XT - Prisvärd
    LX - bra!

    Deore - Billig , MEN prisvärd och bra
    Alivio - Bättre än många tror.

    Acera - Duger till vardagen i stan
    Altus - Sitter på alla billigare MTB


    Shimano har väl ännu en lättare fr grupp .. kommeer bara inte på vad den heter .. nått på Ho..



    /Eric
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2004-07-28 23:04 av [Freeride] EriC.

  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    lundatok
    Hone, finns under läsvärt. =)


  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    swerider
    Ho... Hone mitt emellan saint och XT? Eller sub grupp till saint??
    Jaja whatever...

    Rääcer:
    Dura-Ace Värst/dyrast/bäst
    Ultegra Lite billigare men väldigt bra
    105 Budget racing, prisvärd
    Tiagra Mer budget, mindre racing
    Sora Snik ,inte racing alls

    Hoppas att jag har rangordnat grupperna rätt

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Rickard.
    Cannondale Gemini - Giant NRS - Kona Jake

    Våga vägra 29/650b

  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Crossmax
    Ian, det bästa är att titta på shimanos hemsida, www.shimano.com. Visst, inte lika bekvämt som happy men där finns bra specs, såsom viktuppgifter, material med mera. Om du vill veta priser kan du kolla in evaldsmtb.se som har ganska bra priser överlag. Om du vill veta hur bra grejorna är så finns mtbr.com.
    Jag vill absolut inte säga att Happy inte är tillräckligt, det som är genialiskt med happy är att man kan få veta nästan vad som helst på en enda websida, men du finner snabbare bra info på de sidor jag nämnde. Det finns massor av andra bra sidor, kolla länkbiblioteket.
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Tjena, tack för alla svar!

    Jo, alltså, jag är ju lite novis på området och visste liksom inte hur jag skulle sammanställa all information som fanns på deras hemsida, jag letade faktiskt i ett par timmar efter ett bra "compare and contrast" -diagram för Shimanos olika system men hittade inte det jag sökte. Sedan fann jag Happy...

    :)

    Hur funkar det med hybridcyklar? Är det vanligt att dessa har en blandad kompott av olika komponenter och modeller, t ex racer bak och MTB fram eller? Är Tiagra ett bra altenativ för mina ändamål, motion och transport på hobby- och fritidsnivå? Är det värt att satsa på 105:an?
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Den Gamle
    Tiagra duger gott till ditt ändamål. Att man bladar MTB- och racer komponeter på en hybridcykel beror på att man ofta har en bakkassett från MTB-världen och ett vevparti frå racer-värden. För att klara av klingor bak t.ex 34t behöver man en MTB-bakväxel och för att klara stora klingor fram >46t så behöver man en framväxel till en racer.
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Tim
    en hybrid brukar oftast inte blanda racer och mtb delar.. dock så kan det vara så att man har en mtb med något högre utväxlingar (som ger högre farter) samt slicks och stel gaffel som är lämpad för att köra asfalt på samtidigt som man utan större problem sätter på ett par mönstrade däck och har en superb mtb om än lite stötigt i skogen när den är helt stel.

    Det händer att de sätter racer grejjer på en mtb, Ja, men väldigt sällan de gör det motsatta, sätter mtb grejjer på en racer eller blandar grupperna.

    Downhill cyklister kör ofta med dura ace växel'n för den har en kortare "arm" som gör att den inte lika lätt fastnar i bakhjulet och är hållbarare för den typen av körning.

    Om du bara fritids cyklar och motionerar så skulle jag köpa deore greuppen på mtb sidan och/eller shimanos 105 grupp om du är sugen på en racer.

    något som inte framkommit som du fråga är vad skillnaden är, och ja.. det är en hel del skillnad

    för det första, en racer är en landsvägscykel som cyklas på asfalt med och en mtb cyklar man i skogen med.

    i stort sätt kan man säga att en racer är en komponentsgrupp som är gjord för att cyklas på asfalt med.. därför har denna grupp avsevärt mycket högre utväxlingar som gör att man kan ha en betydigt mycket högre hastighet samtidigt som en mtb grupp har lägre utväxlingar för att det ska gå att cykla genom knnögliga och trixiga partier utan att hoppa av. Sedan så är det olika hjulstorlekar då racer hjulet är större, ett racer hjul är 28" (näms nästan alltid i mm, dvs 700 och ett mtb hjul är 26"´(och näms även som 26").

    broms och växelsystem skiljer sig även åt, främst reglagen som sitter placerade på ett annat sätt jänteemot varandra, fast nu har både xtr och xt grupperna fått reglage som är snarlika racer reglagen om man ser till hur de fungerar, utseende messigt är det stora skillnader.

    Fast du har då inte talat om vad du skall ha cykeln till, vilket gör det svårt för mig och alla aldra att tala om vad du "ska" ha (läs titta på).

    Skall du enbart köra asfalt och håller dig lite utanför city så är en racer att rekommendera, men om du bara ska kryssa inne i city så är det kanske mer rekommenderat med en mtb som har en lägre utväxling som gör dig mer startsnabb och det går hyggligt fort.

    Visst du kan blanda komponenter från olika grupper, ja det kan du om du tillexempel vill ha finare växlar.. men inte känner för att lägga massa pengar på ett vevparti, så kan du givetvis köpa ett annat vevparti och sätta på, att tänka på är dock att du behöver ett vevlager som passar ditt vevparti då det finns ett flertal olika typer av vevlager.
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Tack för info!

    Jo, jag ska ha den på asfalt och jag har funderat mycket kring Hybrider vilka jag tror har allt jag letar efter i en cykel. Funderar även på att använda den ihop med "trainer" under vintermånadernas kallaste perioder och då är ju en Hybrid med tunna och släta däck att föredra jämfört med en MTB t ex. De Hybrider jag kollat in har haft 52-klinga och man behöver ju kanske inte använda denna klinga om man inte tänker cykla riktigt fort och på så vis ändå vara tillräckligt flexibel och startsnabb i trafiken. Vad jag har varit lite konfunderad över har varit varför de flesta Hybridcyklar har blandade växel-, vev- och bromsgrupper (Tiagra, Ultegra och/eller 105 på samma cykel). Varför är man inte konsekvent när det gäller Hybrider?
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Örjan
    Du kanske skall titta på en Cyklocross?

    Lite som en räcer, men med kraftgare (mtb) bromsar, och lite annan utväxling (tror jag..) definitivt kraftigare däck än räcern, men fortfarande 700-storlek för bättre fart.

    Sammanfattningsvis en räcer som är desajnad för grusväg och mycket väl preparerade stigar.
    Kan tänka mig att den funkar bra även i lite slaskig storstad med trafik på gatorna, och rullgrus på cykelvägarna. Blir dessutom en ovärderlig kamrat på de långa träningspassen på småvägar/grusvägar/stora stigar precis utanför stan.

    //Örjan
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    greendevil
    Eller en 29" MTB, t e x har Nishiki justa sådana i lite olika prisklass.
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Micke S
    Ian. hybrider ÄR de typer av cyklar som blandar myb/racerkomponenter, oavsett vad andra här säger. det hörs ju lite på namnet till och med.

    anledningen att det blandas från olika grupper är för att hålla nere priset. tex framväxlar skiljer väldigt lite i pris och funktion så där kan det sitta en dyr, eller billig beroende på vem bygger cykeln. växelreglage däremot är dte stor skillnad i pris på. billigare cyklar brukar ha billigare reglage tex.

    jag rekomnenderar en större klinga fram än 42 om du vill ha lite fartupplevelse.

    en hybrid eller en cros borde vara perfekt för dina behov.
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Hejsan, har jag fattat rätt så är "Cyklocross" precis motsatsen till det jag letar efter; de har grövre däck, MTB-växlar och Racerstyre. Det jag letar efter är tunna däck, Racer-växlar (tunga och snabba) och rakt MTB-styre.

    Hur är det med växelreglagen i styret då? De modeller jag kollat på, Nishiki "Ultra Hybrid Pro" och Scott "Raodster S2" har haft plastiga varianter, typ sådana man brukar se på mycket billigare cyklar som också har en liten display som visar vilken klinga man har på och som ofta fylls med vatten och som sedan immar igen i solen. :( Är växelreglagen i dessa cyklar ok?

    Vet inte om ni följt min andra Topic om "Nishiki vs Scott" hybrider som jag postade "inkognito" under psuedonymet "F". Om ni läser den också, vilken cykel tycker ni att jag ska välja. Vill egentligen inte lägga ut mer än 8000 kr på den och jag räknar väl med att kunna göra ett fyndköp när det blir CykelREA mot slutet av sommaren, typ om några veckor.
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Anders G
    Ian: titta först och främst efter en cykel som passar dig, titta sedan på komponenterna. Är det så att det sitter en blandning av billiga och lite dyrare saker på cykeln (vilket det oftast gör om man inte går upp lite i pris)så fungerar dessa säkert utmärkt ändå till det du ska ha den till. Skulle det vara så att det är något som inte fungerar som du förväntat dig i drivlinan så är det ju lättare att byta en eller två delar istället för hela cykeln om du köper en för att det är fina komponenter på den. Det är inte en fin bakväxel eller växelreglage som gör cykeln bra att åka på utan det är ramen som är det som ska passa dig, hittar du en cykel i rätt storlek med hyfsade komponenter som känns bra att åka på så köp den och uppgradera småsaker som inte känns rätt senare (om det nu behövs, oftast vänjer man sig vid hur sakerna fungerar).
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Klok point Anders G, ska tänka på det. Men det jag menade var, även om nu ramens och cykelns känsla kan variera, att man först ser vilken cykel som har bäst komponenter för pengarna man betalar och sedan provcyklar och jämför om det är värt det eller ej, det finns ju många märken där man betalar en del extra bara för att namnet är si och så, Scott t ex tror jag har ett bättre/dyrare rykte än Nishiki t ex.
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Anders G
    Ofta kostar märket endel, det är ju trots allt så att en stor tillverkare med ett kännt namn vill "rida" på sitt namn och få sälja så mycket som möjligt. Men det är inte säkert att det är en bättre produkt för att det står något fint på ramen. Försök att inte stirra dig blind på vad det är för tillverkare eft4ersom stora delar av cyklarna ändå görs i Taiwan på samma fabriker. Titta på om det ser ut att vara ok svetsfogar och att den känns bra att åka på sedan är det bara fåfängan som avgör om det är värt mera pengar för ett finare märke. För att ta Scott vs Nishiki så tor jag inte att det är några problem med Nishiki ramens kvalité jämfört med Scotten och resten av komponenterna är ju oftast inget som ramtillverkaren har så mycket att göra med även om det står deras namn på. Slutligen hänger det väll på om handlaren har skruvat ihop sakerna rätt och justerat allt så att det fungerar. Det är ju trots allt så att även dom billigaste sakerna fungerar om dom är rätt justerade även om det kanske inte är samma känsla i dom.
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Micke S
    Ian. en cross är en cros-ram. lvg-växlar, mtb-bromsar- lvg-styre. vilka däck du sedan sätter på är helt upp till dig. de som sitter vid köp är ca 32 mm breda (lvg 22-25 mm, mtb 45 -> mm)
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Micke S Skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Ian. en cross är en cros-ram. lvg-växlar,
    > mtb-bromsar- lvg-styre. vilka däck du sedan sätter
    > på är helt upp till dig. de som sitter vid köp är
    > ca 32 mm breda (lvg 22-25 mm, mtb 45 -> mm)


    Oops, my bad! :) Är inte så insatt.

    Vad tycker ni om Cannondale Road Warrior? Var kan man testköra dessa hojar i GBG-trakten?
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Anders G Skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Ofta kostar märket endel, det är ju trots allt så
    > att en stor tillverkare med ett kännt namn vill
    > "rida" på sitt namn och få sälja så mycket som
    > möjligt. Men det är inte säkert att det är en
    > bättre produkt för att det står något fint på
    > ramen. Försök att inte stirra dig blind på vad det
    > är för tillverkare eft4ersom stora delar av
    > cyklarna ändå görs i Taiwan på samma fabriker.
    > Titta på om det ser ut att vara ok svetsfogar och
    > att den känns bra att åka på sedan är det bara
    > fåfängan som avgör om det är värt mera pengar för
    > ett finare märke. För att ta Scott vs Nishiki så
    > tor jag inte att det är några problem med Nishiki
    > ramens kvalité jämfört med Scotten och resten av
    > komponenterna är ju oftast inget som
    > ramtillverkaren har så mycket att göra med även om
    > det står deras namn på. Slutligen hänger det väll
    > på om handlaren har skruvat ihop sakerna rätt och
    > justerat allt så att det fungerar. Det är ju trots
    > allt så att även dom billigaste sakerna fungerar
    > om dom är rätt justerade även om det kanske inte
    > är samma känsla i dom.

    Handsvetsas inte Nishiki-ramarna i Göteborg? Har för mig att jag läste det på deras hemsida? Jag tycker Scott-ramen var riktigt skön. Har inte fått prova någon Nishiki än, men den är snygg på bild!
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Anders G
    Jo det står ju på deras (nishiki´s) hemsida att ramarna handsvetsas men det står inte vart. Jag finner det mycket osannolikt att dom skulle svetsas i Göteborg. Det mest troliga för dom och för alla andra märken också nästan är att ramarna tillverkas i Taiwan, Kina eller annat asiatiskt land med billig arbetskraft. Ska du ha en ram som har tillverkats någon annan stans får du betala lika mycket för en sådan ram som för hela cykeln i den prisklass du tittat på (inte riktigt kanske men snudd på). Hand svetsade ramar från Europa eller USA brukar hamna på mellan 5-10000 kr bara för ramen. Tittar man närmare på många märkescyklar så står det made in Taiwan på dom och så kan det vara ända uppåt 35-40000 kr klassen, det är iofs inget problem i sig att det är så eftersom det oftast är skickliga hantverkare som har tillvewrkat ramen men man ska inte tro att bara för att ett företag har sitt huvudkontor i ett visst land att sakerna tillverkas där.
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Så här stod det på Nishiki-hemsidan om Nishiki Competition Tiagra:

    "Maximal prestanda och ögonblicklig respons. Tiagraversionen i vår racertrio är otroligt kompetent. Competitionramen är matchad med en mycket lätt, svetsad aluminiumgaffel. Tillsammans bildar de ett mycket effektivt och välavstämt chassi. Linus Comp hjulset med DT ekrar och 18-växlad drivlina med Shimano Tiagra Dual Control broms/växelreglage. Byggd med omsorg, i Göteborg."

    ...sedan har jag läst någon annanstans att de handsvetsas. Men det nog som du säger att allt nog tillverkas i Taiwan och sedan mer eller mindre, kanske, monteras och justeras i Göteborg.

    Vad tycker ni om Cannondale som cykelmärke? Gör de bra cyklar i den prisklassen jag letar i eller betalar man bara för namnet i den prisklassen?
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    jomper
    Cannondale är ett praktexempel på när du får betala en hel del för namnet.

    Inte så illa som det låter iofs eftersom de iallafall har egna ramar och delar. Det är värre när det är ramar som är hyllvara hos någon ramsvetsare i Taiwan och kostar dubbelt så mycket med en dekal som med en annan..

    ---
    Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Jomper, så du menar att Cannondale är bättre kvalité än andra märken i samma prisklass, eller?

    Så här står det om Cannondale på Cykelspecialisten;

    "Cannondale är ett amerikanskt företag som sätter utveckling och kvalitet som nummer ett. Alla Cannondale´s cyklar byggs för hand i Bedford, Pennsylvania. Det gör att oavsett vilken Cannondale cykel eller ram man än väljer får man alltid absolut toppkvalitet.Efter flera år i världstoppen med MTB-teamet Volvo/Cannondale har man på allvar visat att man kan bygga cyklar som klarar de tuffaste utmaningarna. Man får också möjlighet att under de tuffaste förhållandena testa sina inovationer och på det viset driva utvecklingen framåt."

    Jag har jämfört priserna lite, Cannondale börjar sin instegsmodell där Scott, Nishiki och Marin (bl a) slutar och har satt ett pris utefter detta. Den billigaste Hybriden, Road Warrior 600 med Tiagra, kostar 10K. Scott har sin toppmodell, ROADSTER S1 med 105 komponenter, som kostar 12K och Nishikis Ultra Hybrid Pro med Tiagra kostar c:a 9K kr. Sedan har jag hittat ett billigt butikexemplar av en Scott Roadster S2 2003, med Shimano Sora, för 6700 kr.

    Hur mycket mer cykel tycker ni man får för pengarna om man köper den dyraste, Scott Roadster S1 med Shimano 105? Är det värt att tatsa på en Nishiki Hybrid med Tiagra när det finns en billigare Scott Roadster S2 med Shimano Sora? Eller är en Cannondaleram, billig som dyr, att föredra framför allt annat?
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    peking
    Själv har jag en Merida Speeder T5 -04, som jag är kanonnöjd med. Sålde racern till förmån för denna.
    Observera att -03:an är i magnesiun och -04:an i 7075-alu.
    Se lite bilder, m.m: http://peking.pointclark.net
    /Thomas
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2004-07-31 14:50 av peking.

  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Thomas, fasen vilken snygg cykel, men är inte magnesium flambart? ;)

    Är Merida norskt? Finns det någon återförsäljare i GBG-trakten?
  • Re: Shimanos växlar?

    Av:
    Ian
    Thomas, jag ser att du utökat din Speeder med diverse tillbehör. Får man fråga vad du har lagt till och bytt ut och varför?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ