• [Mektips] Montering av SPD-klossar på ett par cykelskor

Av:
    Leo
    Ibland kanske det verkar för enkelt, men jag tror att det läggs upp alldeles för få enklare mektips som går igenom grunderna. Som ikväll, jag monterade ett par SPD klossar för femtielfte gången, men passade på att dokumentera det hela så att kanske någon nybörjare får nytta av tipsen. Kanske har du inte använt SPD alls innan och alltid undrat, hur gör man? Dåså, bara att hänga med, steg för steg:

Saker som behövs, * nödvändigt, ** extra:

* Ett par skor förberedda för SPD
    * SPD klossar, t.ex. SM-SH51('single release', lossnar bara åt sidorna - 'multi release' heter SM-SH56 och lossnar lättare)
    * Insexnyckel 4mm
    ** Loctite 243, blå medelstark gänglåsning, rekommenderas starkt
    ** Limpistol, inget måste men bra att ha

IMG_0020.jpg
    Steg 1: Hitta en sko av rätt modell och storlek som passar just din fot och din typ av cykling.

IMG_0022.jpg
    Steg 2: På undersidan av skon sitter det en täcklucka som täcker skruvhålen för SPD klossen. På en del skor får man skära bort en bit gummi för att komma åt infästningen för klossen.

IMG_0023.jpg
    Steg 3: På den här Shimano skon skruvar man bort luckan enkelt.

IMG_0024.jpg
    Steg 4: Sådär, luckan är borta och nu kan man se skruvhålen för SPD klossen. På en del skor, som den här, sitter det redan en fästplatta på insidan av skon, men ibland levereras skon utan fästplattan.

IMG_0025.jpg
    Steg 5: Då är det dags att plocka fram SPD klossarna, som levereras alltid med en ny fästplatta och skruvar. Fästplattan har fyra hål, för att man ska kunna välja om man vill ha klossen längre fram eller bak.

IMG_0026.jpg
    Steg 6: Plocka ur innersulan ur skon för att kunna montera och komma åt fästplattan inne i skon. I detta fallet sitter redan plattan i skon, så den extra plattan hamnar i bra-att-ha-lådan.

IMG_0027.jpg
    Steg 7: SPD klossens placering är viktig, det gäller att hitta ett bra läge som fungerar för just dig beroende på hur du vill ha foten vinklad när du trampar. Placeringen i längsled är också individuell, men som riktmärke brukar man montera klossen precis under stortåleden. Jag cyklar med hälarna lite innåt, så klossen är placerad i innerkant i sidled för bästa frigång för hälen. För att kunna prova dig fram vad som fungerar bäst för dig, skruva dit klossen med lite lagom åtdragningsmoment så den inte rör sig om du klickar i den i pedalen.

IMG_0028.jpg
    Steg 8: Sätt dig på cykeln och känn efter om det funkar. Tar hälen i baksvingen? Inte? Bra. Provkör en kort bit om du kan, det gäller att hitta rätt läge på klossen.

IMG_0029.jpg
    Steg 9: Dags att montera dit plastdekalen som täcker för fästplattan. Den är till för att göra skon lite tätare så inte allt vatten går rakt igenom, eltejp funkar också. Gör ingen större skillnad men men... :-)

IMG_0031.jpg
    Steg 10: Sådär, skon tätad.

IMG_0032.jpg
    Steg 11: Sätt tillbaka innersulan i skon.

IMG_0034.jpg
    Steg 12: Nu när du hittat rätt läge för klossarna så är det dags för det viktigaste. För att skruvarna inte ska lossna av sig själv när du är ute i skogen så ska man använda gänglåsning. Blå Loctite 243 ger en medelhård gänglåsning, som går att lossa när du ska byta klossar. Förhindrar även fastrostning. Skruva loss en av skruvarna, kleta på gänglåsning och dra åt. Upprepa därefter samma procedur med den andra skruven. OBS, lossa inte båda skruvarna samtidigt för då kan klossens position ändras.

IMG_0035.jpg
    Steg 13: Dra åt båda skruvarna så där lagom hårt, så att de verkligen sitter ordentligt.

IMG_0038.jpg
    Steg 14: Nu skulle det kunna vara klart, men inte helt...

IMG_0045.jpg
    Steg 15: Nu tar du fram limpistolen. Tryck i lite lim i skruvskallarna, för att inte småstenar och annat skräp ska sätta sig där. Det blir betydligt enklare att demontera skruvarna när du ska byta klossar nästa gång.

IMG_0049.jpg
    Steg 16: Om man vill kan man trycka i lite mer lim i de tomma 'hålen' runt fästplattan/skon, för att slippa mer småstenar som fastnar där. OBS, Limma inte för mycket så att kontaktytan på klossens sidor/nederdel mot pedalen blir kladdig. Peta/skär bort lim om det kommit för mycket. Testa klicka i pedalerna och lossa, funkar det bra?

Klart! Nu har du monterat ett par klossar så att du slipper tappa de i skogen och får dessutom loss skruvarna lätt när de ska bytas om något år. Ut och lera ner skorna nu, kör hårt! :-)

/Leo

Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2007-03-17 20:22 av Leo.

• Re: [Mektips] Montering av SPD-klossar på ett par cykelskor

Av:
    nypan
    Helt plötsligt blev jag nästan sugen på att byta klossar på alla skor! Har nog bommat det där med Loctite och limpistol genom åren, men sent ska syndarna vakna :-o
    Tack för goda tips!

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Av:
    Miche
    Värdefulla tips det där med locktite och lim, helt klart! Är du nöjd med skorna annars? Funderar själv på att köpa sådanan. Annars en bra beskrivning som vanligt!

// Miche

Fettceller kan INTE omvandlas till muskelceller ;-)

Av:
    bruse
    Ibland kan även de mest elementära saker vara svåra. Klart det ska finnas mekgajd på allt!

Loctite? Förhindrar det även att gängorna rostar och därmed omöjliggör demontering? Jag brukar annars ha kopparpasta odylikt.

Den där lilla lappen som Shimano skickar med, som ska förhindra väteinträngning är för liten. Jag brukar sätta på flera bitar silvertejp, det är effektivare. helt tätt blir det aldrig, men bättre.

Av:
    Tobbe Arnesson
    bruse skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Loctite? Förhindrar det även att gängorna rostar och därmed omöjliggör demontering?

Ja, det är största fördelen.

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    Leo
    Miche: Köpte skorna för ett par veckor sedan, har inte hunnit testa de än då jag fortfarande kör med vinterskorna. Hade sedan tidigare ett par 058:or, som är rätt lika, kört med de sen 2002 och varit helnöjd. 51:orna ser lite bättre ut, snyggare, men med samma slags snörning och komfort. Tror att de kommer att funka utmärkt de med.

Bruse: Korrekt, lätt att lossa vid behov och sitter på plats tills dess.

/Leo

Av:
    Erik G
    Har precis stigtestat mina nya skor och spd-pedaler, så det kan vara läge att komplettera med loclite och lim när jag hittat rätt position på klossarna. Som ny med spd känner man oron att inte komma loss när man behöver det. Då kan det vara bra att veta att det finns speciella klossar (guldfärgade) som löser ut lättare. De följer bl a med Shimanos kombinationspedal PD-M324. Sen ställer man in pedalerna på lägsta spänning och ger sig ut. Det är bra att ha med sig en passande nyckel för att öka spänningen om man tycker att klossen glappar. Kombinationspedaler är också en bra ingång, eftersom man kan välja vilken sida man vill ha upp.

För mig fungerade det bra, jag kom loss varje gång behövde. Så småningom räknar jag med att ha nött in kick-heel-out tillräckligt för att byta pedaler till något häftigare, men till dess är det skönt att kunna rycka loss skorna även åt andra håll.

Erik

Av:
    bruse
    Leo skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Bruse: Korrekt, lätt att lossa vid behov och
    > sitter på plats tills dess.

Aha, jag trodde loctite bara höll ihop skiten, inte var demonterbart. Fast just klotsskruvar har jag aldrig haft problem med att de lossnat. Tvärtom.

Av:
    Leo
    Vanliga single release klossar lossnar relativt lätt de med. Vid de vurpor jag gjort har fötterna alltid lossnat, t.ex. att cykeln skulle sitta som limmad på fötterna när man flyger över styret är en liten myt. :-)

/Leo

ps. kanske är mektipset värt att läggas in under läsvärt?

Av:
    Bibben
    Håller med, in med detta på läsvärt. Tack för tipset, har just köpt mina första "SPD-skor" !!!

Av:
    Leo
    MT51 skorna funkar förresten riktigt bra, har nu hunnit med att köra tre rundor med dom. Sulan är styv och de funkar ändå bra att gå med. Den gråa delen är av plast, så de är inte riktigt lika "greppiga" som mina gamla 058:or som hade bara gummi i sulan, men än så länge har jag inte halkat vid klippklättringar och annat.

/Leo

Av:
    Leo
    Kanske är det dags att klämma in det här mektipset under Läsvärt också, eller? :-)

/Leo

Av:
    oxr
    Fixat.

PM:a mig gärna om sånt som ni tycker ska in på läsvärt. Det händer att jag inte läser allt som skrivs Happy.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    underscore
    Ursäkta för att jag väcker en gammal tråd. Får skylla på att jag är nyreggad. Men iaf; Varför inte vanligt fett i gängorna och limpistol? så länge limlagret sitter kan väl inte skiten rulla ut? Jag ogillar locktite. Mest för att man aldrig har det tillgängligt.

Av:
    leatherface
    Efter att ha obducerat mina gamla skor, kan jag konstatera:

Använd inte Loctite. Infästningen av gänginsatsen i skon är väldigt vek och chansen är fifty-fifty att du lossar skruven eller gänginsatsen. Dra med rätt moment och håll dig på asfalt som en riktig cyklist så släpper inte klossarna :-)

Av:
    Mallan_86
    Bara för tydlighetens skull: det är inte alls så att fästplattor medföljer alla nya klossar, har jag märkt. Så kolla en extra gång innan om ni beställer via nätet!

Av:
    42Hz
    Fick trixa lite, men tillslut satt dom där!

//HaRR! - Fat tires save lives!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-02-12 13:07 av 42Hz.

Av:
    PerFormance
    what the fuck? har Harri börjat med cyclo-crossdressing?

---------
    tjugonio är större än tjugosex
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-02-12 12:58 av PerFormance.

Av:
    xyz-saft
    Är Harri landrovermannen? Eller har han bara fått inspiration från honom?

Av:
    Glondim
    Gammal tråd, men som en som köpt sina första MTB-skor var tråden ovärdelig :-)
    Tackar för mycket bra tips.

/ Johan

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in