• "Lock out" på framgaffeln - när använda?

Av:
    pluto2
    Hejsan på er!

Jag återvänder för den goda kompetensen här ;) Upptäckte med intresse att jag har något som heter "Lock out" på min nya framgaffel vilket jag inte varit i kontakt med innan, dvs jag kan låsa dämparna så att framgaffeln blir, mer eller mindre, helt fast. Min fråga om detta är bara: NÄR är det lämpligt att köra med detta inkopplat och när är det lämpligare att köra med det urkopplat?

Rent instinktivt låter det ju som inkopplat och dvs fast framgaffel är lämpligare för stadskörning, men tjänar man något på att köra med fast gaffel i stan, dvs vinner jag någon energi som annars går förlorad i dämparna vid normal stadskörning / landsvägskörning?

Ute i terrängen eller på gropiga vägar är det väl uppenbart att dämparna ska vara aktiva så det finns väl inte så mycket att orda om. MEN jag har en fråga: det står i manualen att man kan skada dämparna om man kör "down hill" med lockout påslaget (varför man nu skulle vilja göra det). Frågan är dock bara, hur mycket pallar dämparna i lockout läget utan att riskera att gå sönder? Kan jag låt säga cykla upp på kantstenar i stan relativt vårdslöst med lockout påslaget utan risk? Var går gränsen egentligen för när man inte bör köra med lockout på? (man vill ju inte vrida av och på som om det vore en volymratt)

Tack på förhand!

Kristian
  • Re: "Lock out" på framgaffeln - när använda?

Av:
    cerro
    Har den ingen funktion så den öppnas automatiskt och det inte är en Fatty/Lefty så tar bussningarna som innerbenen sitter emot skada om det skakar för mycket och så med lock-outen på. När det är mer eller mindre slätt och man ska stå upp tycker jag lock-outen är perfekt. Smaksak där, men står man upp utan lock-out på så tar gaffeln en hel del energi och det blir jobbigare att cykla.

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    42Hz
    När man står upp i en backe och bryter kan det ju vara rätt ok.

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    pluto2
    Ok, "skakar för mycket" är ju dock ganska diffust, hade hoppats på lite tydligare riktlinjer ;) är det att dundra ned för en trottoarkant att skaka för mkt t.ex ;) jag kör inte sådär jättesnällt bör jag väl erkänna.

Om man står o trampar märker man direkt att dämparna suger i sig energin, men om jag sitter och normalkör inne i stan då så man inte aktivt märker att dämparna rör sig, suger de då i sig något värt att nämna?

Av:
    pluto2
    Förresten, är det okej att slå på/av lockout på dämparna medan man cyklar? okej, inte på väg ned för en gigantisk backe då men på relativt platt mark? Vore ju skönt att slippa stanna, vrida, fortsätta ;)

jäkligt tunn manual måste jag säga vad gäller dämparna. "Det kan sitta dämpare på cykeln" står det någonstans hehe!

Av:
    Vic
    Om du skriver vad det är för gaffel blir det lättare att ge vettiga råd. Det skiljer en hel del mellan olika modeller/märken.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2007-04-03 10:44 av Vic.

Av:
    cerro
    Visst är det okej att slå på/av den i farten. Inga problem alls.

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    pluto2
    Gött att man inte behöver stanna, var lite tveksam på det.

Ska kolla märket på den, kommer inte ihåg det, ska kolla återkommer om det!

Av:
    Johnny_slagköping
    pluto2 skrev:
    -------------------------------------------------------
    >
    >
    > jäkligt tunn manual måste jag säga vad gäller
    > dämparna. "Det kan sitta dämpare på cykeln"
    > står det någonstans hehe!

vill du ha marzzochi's manual på 281 sidor;) ??

Av:
    Erik_karlsson
    Jag har den alltid upplåst av följande anledningar:

1. I en uppförsbacke förlorar jag mycket mer energi när jag står och trampar än när jag sitter och trampar. Det gungar ju inte heller när man sitter och då är lockout onödigt.

2. Jag slipper switcha när underlaget blir ojämnt.

3. De gångerna jag står och trampar i en uppförsbacke är när jag är utmattad, och då brukar jag bli ännu mer utmattad. Sitter jag kvar på sadeln går det oftast fortare och jag har mer ork.

...Och jag köpte ändå min dämpare med tillhörande remote pop-lock som man monterar på styret..... :P
    Men testa för all del att använda den och se om du gillar den. Du kanske är av den sorten att du inte blir tröttare av att stå och trampa? :)

För övrigt apropå kanter så har vissa dämpare ett slags "blow-off" funktion som gör att dämparen öppnar sig vid stötar och låser sig direkt efter.

Av:
    enduromannen
    Lock outen fyller två syfte: 1. För att låsa gaffeln när man inte behöver fjädring, ex på asfalt. 2. För att minimera kraftförluster i uppförsbackar och/eller när man står upp och trampar.

När jag låser gaffeln
    * Asfalt
    *Uppförsbacke grusväg/skogsväg
    *Brant backe på stig
    Jag kan tillägga att jag också sitter ner till 90%, förutom vid riktigt branta stigbackar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2007-04-03 11:23 av enduromannen.

Av:
    MoeJoe
    Jag har lockout på min RS Judy J3 och det har användt mindre än jag förväntat mig. Som folk skriver är det främst när man står upp som det är bra och det gör jag så sällan som möjligt. Sen är det nog bra att ha låsfunktionen uppdragen till styret. Jag glömmer bort den därnere på gaffelbenet och tappar ändå lite fart och rytm när jag sträcker mig ner för att vrida. Nån dag lär jag säkert missa och stoppa in fingrarna i ekrarna också hehe..

-pluto2 , mitt råd är nog att du kör dämpat hela tiden om du inte upplever att det blir mycket segare. njut av komforten det ger. finns trots allt många hål, gropar och trotoarkanter i stadsmiljö.

Av:
    kokodrill
    pluto2. Skit i att använda lockouten i skogen men lås den när du är i stan. Skönt med en rapp och snabb cykel i trafiken.

Lockouten använder jag väldigt flitigt på Långloppen. Så fort det kommer en grusväg så låser jag den. Kör med en Reba WC vilken kan ställas in på olika sätt när du låser den. Från fjädrande -> hård även om den är låst beroende på din körstil. Den enda nackdelen med låsning på styret jag kan komma på är att jag lyckats dra knät i lockboxen på styret två gånger och pajat den på så sätt.

Av:
    Fjärdebrunn
    Kör på känsla, du kommer att märka om du vill ha den låst eller fjädrande.

Av:
    pluto2
    Tack för alla svar, mycket trevligt forum det här måste jag säga!

Någon undrade vad det handalde om för dämpare, det är en Sontour, tyvärr hittar jag inte något mer detaljerat än så förutom något modellnr men det säger väl inte så mkt, skumt nog så står de inget på dämparen i text utan man måste läsa på "baksidan" vad det står, i o för sig är det snyggt att det inte står massa text över allt men ändå.

Jag har inte provat att slå på den ALLS än men jag tänkte att jag skulle göra det nästa tur o nu har jag ju lite kött på benen med hur det funkar, bör användas osv. Ska prova på asfalten o se om det känns något "rappare" kanske gör det om man stoppar o stannar mkt kan jag tänka mig som i stadstrafiken te.x

Tackar gott folk!

Av:
    kokodrill
    Vad för cykel har du pluto2 ?

Av:
    pluto2
    En Crescent, dock specialare så jag kan inte ge något modellnummer el så ;)

Av:
    Azog
    Nåt sånt här, månne?

http://www.crescent.se

Av:
    pluto2
    Nej den finns inte med i årets upplaga av cyklar, det är en specialare crescent bara gjorde ett fåtal av tydligen för de hade för många av någon dyr ram el likn. Det är en MTB med street däck på så den går snabbt på gatorna men ändå tål lite terräng, kanon för mig!

Av:
    Alex Supertramp
    Gäller ovanstående fortfarande? Jag har typ aldrig använt mellanläget på min lock out, kanske borde testas på typ halvlös grusgång.

"It's all about the bike..."

Av:
    calmbay
    Finns två typer av mountainbikers, de som tror på lockout och de som inte ser behovet. Jag tillhör de senare, kanske även du? Du förstår ju hur den är tänkt fungera men ser inte vitsen. Fortsätt så.

Av:
    Alex Supertramp
    Använder den i stan, eftersom jag även pendlar på min instegshardtail, och ibland även på väg ut mot skogen där jag skall cykla.

"It's all about the bike..."

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Använde den inte förr men nu när jag har Brain så står den i hårdaste läget hela tiden, för den helstela känslan men ändå med en backup för dom värsta smällarna.
    Jag märker klart skillnad i klättringar med låst gaffel, det syns på hastigheten också.

Av:
    kais01
    ju brantare det är och ju hårdare man trampar desto mer lättar nästan framhjulet, desto onödigare är lockout fram.

Av:
    yonsson
    Lockout= pumptrack-läge.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ