• Re: Dagens fulmek-tråden

Av:
    Hjulning
    Dum fråga, vad är det och vad är syftet?

Av:
    Mini_me
    Hjulning skrev:
    Dum fråga, vad är det och vad är syftet?

Så man kan "poppa" ett däck vid tubeless. Dvs man bygger upp trycket i behållaren och sen dumpar ut det i däcket.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Hjulning
    Aha tack, då har jag lärt mig nåt nytt idag.

Av:
    NickPick
    Snyggt!
    Byggde liknande av en pulversläckare tömd av nå pundare i jonsered för några år sedan.
    Allt jag behövde köpa var en nippel med backventil för 40 spänn hos hydroscand. :D

Av:
    Robban
    Den budgeten är jag inte uppe i än ;) Men jag skulle nog vilja ha en större tank.
    Trimmade även handtaget till luftpåfyllaren. Borrade upp alla kanaler...
    Kanske måla den svart och sätta en Schwalbeklibba på den.
    tireboosterschwalbe20217.JPG

Av:
    dnleriksson
    Robban skrev:
    Den budgeten är jag inte uppe i än ;) Men jag skulle nog vilja ha en större tank.
    Trimmade även handtaget till luftpåfyllaren. Borrade upp alla kanaler...
    Kanske måla den svart och sätta en Schwalbeklibba på den.

Nu medans du har en liten tank kan du ta en från något snacksföretag med micropop...

Nä, buuu! Sätter mig själv i utvisningsbåset 😄

/Daniel

Av:
    Jimel
    Robban skrev:
    Sodasteramerpatron och två ventiler från kassa slangar.

Snyggt! Har själv funderat på något liknande då jag har ett gäng tomma liggandes men fick ett bra erbjudande på en Lezyne med tank. Någon som vill ha gratis patroner så finns det ;)

Av:
    Bergsmannen
    Monterade en gammal Eagle-kedja på Fultemapiskan och vips så hade jag det jag behövde.
    IMG_20190107_201534.jpg

Av:
    Lejon
    Inför eventuell riktig vinterkyla nästa vecka fixerades Biltemas jättestyrvantar medelst ett snöre genom styret med en reflex som stopp i vardera ände.
    7C2F15DC-E299-4340-937D-87B0BE516BC6.jpeg

Av:
    mv70
    Lejon skrev:
    Inför eventuell riktig vinterkyla nästa vecka fixerades Biltemas jättestyrvantar medelst ett snöre genom styret med en reflex som stopp i vardera ände.
    en Tumvante upp på den och bra med reflex ;)

Av:
    weldion
    Bergsmannen skrev:
    Monterade en gammal Eagle-kedja på Fultemapiskan och vips så hade jag det jag behövde.

Med väldigt mycket inspiration från din bild, så bytte jag ut kedjan på min gamla piska.

78926A2D-3483-453A-8914-952586C694F0.jpeg

Av:
    simson
    Nu måste jag säga app app app det börjar bli för mycket fiiinmek i fulmektråden😄😜
    Mange

Av:
    mv70
    Då biltemas styrväska inte är tänkt för 35mm mtb styre. Så blev det till att fila upp lite för att funka 🙈
    Tur det bara blir tillfälligt på långtur F8CFE6C3-5EBB-4B48-BBAC-B0011C18D905.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 16:10 av mv70.

Av:
    Lejon
    Har länge funderat på en förbättrad möjlighet att transportera lunchlåda. Hittade en gammal sadelväska med smidigt fäste men som var för liten för lunchlåda. Klippte, skar och knåpade ihop en funktionell (tror jag - får se om lasagnen kommer fram imorgon) transportanordning av övre halvan av väskan och två uppsättningar gamla pannlampsfästen.
    FE569335-522C-4EC4-801D-984D683EC3CF.jpeg
    48EB9341-0A45-4931-A40F-255426212BBE.jpeg
    A701AA71-9EA5-415C-A3B3-39199EA54AD5.jpeg
    0BBA476E-E649-4166-AAE3-81374DD7BAC9.jpeg

Av:
    Mini_me
    Lejon skrev:
    ...Fullösning Delux....

Briljant! Väntar spänt på uppföljningen.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Lejon
    Mini_me skrev:
    Lejon skrev:
    ...Fullösning Delux....

Efter fotosessionen förstärkte jag konstruktionen med ett resårband även i framkant, så jag bedömer oddsen för att jag får lunch imorgon som ganska goda!

Av:
    Lejon
    Lejon skrev:
    Mini_me skrev:
    Lejon skrev:
    ...Fullösning Delux....

Efter fotosessionen förstärkte jag konstruktionen med ett resårband även i framkant, så jag bedömer oddsen för att jag får lunch imorgon som ganska goda!
    Det blir lunch!
    Inget värmer fulmekarens hjärta som när den fula, men praktiska, lösningen fungerar över förväntan.
    F4A182EA-D1B9-4A51-A18A-AFC86FBB865F.jpeg

Av:
    Mini_me
    Lejon skrev:
    Lejon skrev:
    Mini_me skrev:
    Lejon skrev:
    ...Fullösning Delux....

Det blir lunch!
    Inget värmer fulmekarens hjärta som när den fula, men praktiska, lösningen fungerar över förväntan.

Man blir tårögd:)

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Mycketvillhamer
    Härligt att du också kan använda lunchen som reservstänka om den ordinarie råkar illa ut :)

Av:
    tinkerbell
    Mycketvillhamer skrev:
    Härligt att du också kan använda lunchen som reservstänka om den ordinarie råkar illa ut :)
    Gäller bara att locket håller tätt, annars kommer det att knastra gott mellan tänderna...

Av:
    emmer
    Inget fulmek utan efterlysning av fulmekare :-)
    Någon som provat att efter att ha haft kedjan i kristallolja (*) koka den en liten stund i en blandning av "stearin" (**) och babyolja (***) för att återställa kedjan i rent torrvaxat skick?

(*) - Heter det väl inte ens längre på Shell nu på tvåtusentalet :-) men lacknafta är det ju ändå.
    (**) - Sätter fnuttar för det ska inte vara stearin utan billiga värmeljus som är paraffinvax.
    (***) - Ren, evt. förtjockad, paraffinolja typ barnängen eller så... Ingen "miljö, led och hudvänlig" vegetabilisk skit.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Crocko
    emmer skrev:
    Någon som provat att efter att ha haft kedjan i kristallolja (*) koka den en liten stund i en blandning av "stearin" (**) och babyolja (***) för att återställa kedjan i rent torrvaxat skick?

(*) - Heter det väl inte ens längre på Shell nu på tvåtusentalet :-) men lacknafta är det ju ändå.
    (**) - Sätter fnuttar för det ska inte vara stearin utan billiga värmeljus som är paraffinvax.
    (***) - Ren, evt. förtjockad, paraffinolja typ barnängen eller så... Ingen "miljö, led och hudvänlig" vegetabilisk skit.

Har en större plastbytta med en häxkokt av ett par begravninngsljus bla. den värms i mikron tills innehållet är flytande innan tvättade kedjor får ett jungfrudopp efter rengöring.

Av:
    emmer
    Crocko skrev:
    emmer skrev:

Har en större plastbytta med en häxkokt av ett par begravninngsljus bla. den värms i mikron tills innehållet är flytande innan tvättade kedjor får ett jungfrudopp efter rengöring.

Resultatet blir mao bra. Då ska jag samla lite grejor på loppisar då :-)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    SGS
    Ganska lindrigt fall av fulmekande men alltid något.

Ordnade landsvägsvänligt ljus av mina två MJ900B. Klippte till moderiktiga kepsar av en gammal kvargförpackning bestående av lagom flexibel plast. En omgång med den enda sprayburken jag hade i garaget (halvblank svart vilket ju var passande), och sedan på med dubbelhäftande tejp. Sitter än så länge förvånansvärt bra, men om någon har något än mer beständigt förslag så säg till.

Original ska de ge teoretiska 1000 lumen/styck på full effekt. Lysande åt alla håll då. Tänkte här köra både på 50% och sedan vinkla de en aning mer nedåt än vanligt. Borde resultera i noll helljusblink från medtrafikanter.
    _20190115_172317.JPG
    _20190115_172830.JPG

Av:
    darkforce
    SGS skrev:
    Ganska lindrigt fall av fulmekande men alltid något.

Ordnade landsvägsvänligt ljus av mina två MJ900B. Klippte till moderiktiga kepsar av en gammal kvargförpackning bestående av lagom flexibel plast. En omgång med den enda sprayburken jag hade i garaget (halvblank svart vilket ju var passande), och sedan på med dubbelhäftande tejp. Sitter än så länge förvånansvärt bra, men om någon har något än mer beständigt förslag så säg till.

Original ska de ge teoretiska 1000 lumen/styck på full effekt. Lysande åt alla håll då. Tänkte här köra både på 50% och sedan vinkla de en aning mer nedåt än vanligt. Borde resultera i noll helljusblink från medtrafikanter.

de där va ju ett bra fulmek men för o ta de ett steg till så teoretist så om man limmar blankt folie på flärpens undersida borde man öka närområdets ljusflöde

-----------------------------------------------------------------

Felstavningar är jag mästare på.. de kallas visst dyslexi....

Av:
    Atakua
    darkforce skrev:
    de där va ju ett bra fulmek men för o ta de ett steg till så teoretist så om man limmar blankt folie på flärpens undersida borde man öka närområdets ljusflöde

Just det; och dessutom minskar folien risken att plastbiten smälter av hettan som ljuset producerar.

Av:
    Alfakrull
    Det går att ersätta en sönderskruvad crushwasher med cykelslang + bricka utan läckage, testade det i någon månad nu innan jag tog mig för att byta tillbaka till nya originaldelar
    IMG_20190112_152522.jpg

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Bergsmannen
    weldion skrev:
    Bergsmannen skrev:

Med väldigt mycket inspiration från din bild, så bytte jag ut kedjan på min gamla piska.
    Härligt!

Av:
    SGS
    Ang. folie-idén så är naturligtvis er önskan min lag.

Än så länge fungerar det över förväntan. Finns inte en sportmössa att jag bländar något överhuvudtaget, samtidigt som jag har en bred och fin ljusbild för landsvägsåkning. Blir ändå till att komplettera med valfri 50:- framlykta för nu ser jag nog mest ut som ett väl upplyst framdäck för andra trafikanter. Skillnad på att se och synas som bekant.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-25 20:44 av SGS.

_20190125_203713.JPG

Av:
    Klavikel
    Mitt anspråkslösa bidrag... https://happyride.se
    Screenshot_20190126-140948.jpg

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Klavikel
    1111

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    darkforce
    SGS skrev:
    Ang. folie-idén så är naturligtvis er önskan min lag.

Än så länge fungerar det över förväntan. Finns inte en sportmössa att jag bländar något överhuvudtaget, samtidigt som jag har en bred och fin ljusbild för landsvägsåkning. Blir ändå till att komplettera med valfri 50:- framlykta för nu ser jag nog mest ut som ett väl upplyst framdäck för andra trafikanter. Skillnad på att se och synas som bekant.

de där vart ju riktigt smutt blir nog en sån modd på min snart

-----------------------------------------------------------------

Felstavningar är jag mästare på.. de kallas visst dyslexi....

Av:
    Mycketvillhamer
    Hade pyspunka på bakhjulet där jag efter mycket svärande hade krängt på ett Ice spiker pro. Misstänkte venitlkroppen och skulle se om den satt lite löst och skulle skruva till den lite. Skruvar lite och helt plötsligt släpper allt motstånd, dvs ventilen måste ha lossnat från slangen...

Inte orkade jag kränga av däcket inte. Istället drog jag på en gammal ventilmutter och öste ner lite tubelessgucka genom ventilen. Verkar hålla tätare än tidigare i alla fall.

Av:
    DarthVidar
    Mycketvillhamer skrev:
    Hade pyspunka på bakhjulet där jag efter mycket svärande hade krängt på ett Ice spiker pro. Misstänkte venitlkroppen och skulle se om den satt lite löst och skulle skruva till den lite. Skruvar lite och helt plötsligt släpper allt motstånd, dvs ventilen måste ha lossnat från slangen...

Inte orkade jag kränga av däcket inte. Istället drog jag på en gammal ventilmutter och öste ner lite tubelessgucka genom ventilen. Verkar hålla tätare än tidigare i alla fall.

Meh, pics or it didn't happen!

Av:
    plumse
    DarthVidar skrev:
    Mycketvillhamer skrev:

Meh, pics or it didn't happen!

Exakt!

"Jag gjorde en taco av klingan fram men fixade en ny klinga med hjälp av en nagelfil och ett grytlock"
    Liksom!

Av:
    Eld
    Mycketvillhamer skrev:

Om man misstänker ventilkroppen så är det ju busenkelt att kolla. Vrid hjulet så att ventilen kommer högst upp och håll sedan ett glas med vatten så att ventilöppningen är under vatten. Bubblar det eller inte?

Av:
    Mycketvillhamer
    Eld skrev:
    Mycketvillhamer skrev:

Om man misstänker ventilkroppen så är det ju busenkelt att kolla. Vrid hjulet så att ventilen kommer högst upp och håll sedan ett glas med vatten så att ventilöppningen är under vatten. Bubblar det eller inte?

Jo, men just det är ju också så lätt att fixa så då kan man ju lika gärna försöka skruva fast ventilkroppen. Men antagligen läckte det friskt runt basen på ventilen.

Kul med bildförslag, men att plocka av däcket för att ta bilder hade lite motverkat syftet med operationen...

Av:
    Bertilsson
    För kort bakskärm på 29" MTB, då blir det blött och otrevligt på ryggen. Som snabb- och fulmeck blir en Biltema 28" plastskärm och lite hemmagjorda fäste lösningen. Fungerar över förväntan, så länge det är tillräckligt mörkt för det ser inte klokt ut... Ja, det är en el-MTB dessutom...

IMG_0532.jpg

IMG_0530.jpg

Av:
    Örjan Lax
    Waow! Ser nästan ut som en crossmotorcykel från 50-talet! :-O

Av:
    weldion
    Bertilsson skrev:
    För kort bakskärm på 29" MTB, då blir det blött och otrevligt på ryggen. Som snabb- och fulmeck blir en Biltema 28" plastskärm och lite hemmagjorda fäste lösningen. Fungerar över förväntan, så länge det är tillräckligt mörkt för det ser inte klokt ut... Ja, det är en el-MTB dessutom...

Där har vi nog definitionen på fulmek.

Av:
    zodah
    Bertilsson skrev:

:- ) Klang och jubelspel. Själva def av fulmeck. 10 av 10 ståltråd m tuggummi.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    plumse
    Bertilsson skrev:

Det tog 25 sidor men nu kan tråden låsas

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-29 12:36 av plumse.

Av:
    DarthVidar
    plumse skrev:
    Bertilsson skrev:

+1 Hahaha! Elcykeln, dubbdäck, reflex, stöd (ser det ut som) och... denna fulmeckade stänkskärm! Jag tror att vi har en het kandidat till den minst happykorrekta cykeln! Måtte den ha riserstyre med barends och tempopinnar dessutom!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-29 13:40 av DarthVidar.

Av:
    LarsM
    DarthVidar skrev:
    plumse skrev:
    Bertilsson skrev:

+1 Hahaha! Elcykeln, dubbdäck, reflex, stöd (ser det ut som) och... denna fulmeckade stänkskärm! Jag tror att vi har en het kandidat till den minst happykorrekta cykeln! Måtte den ha riserstyre med barends och tempopinnar dessutom!

Fulmek-tråden är den bästa på Happy. Problemlösningar, nödlösningar, kreativa idéer.
    Fulmek är fint. Happykorrekt är trist.

Av:
    Nypåmtb
    Bertilsson skrev:

Hahahaha tack för ett gott skratt! Underbart fulmeck!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ