• [Krasch] Färdigcyklat på ett tag

Av:
    MoeJoe
    Precis tillbaka från sjukhuset på Malta efter några rejält eländiga dagar.

Stack på en cykeltur på lördag eftermiddag, tänkte vara borta några timmar, korsa halva ön typ. Började regna efter en stund och jag märkte att mina hårtpumpade terrängdäck fäste dåligt på den blanka asfalten. I Naxxar bromsade jag försiktigt trodde jag, men framhjulet låste sig och pang-krash-AJ! så låg jag där. Några skrubbsår och en lättare smäll på huvudet (hade hjälm som tur var) men framförallt var det vänster höft som tog hela fallet ner i asfalten.

En ambulanstur senare fick jag domen, fraktur på femur (lårbenshalsen typ) helt av och bäckenet hade separerat sig nån centimeter. Första natten i väntan på operation var rejält jävlig, morfinet och andra smärtstillande verkade 2 timmar sen fick jag tjata 3 timmar innan jag fick nästa dos. Höll på så natten igenom. Dygnet efter operationen skulle jag heller inte önska folk jag tycker om, fortfarande ont som fan, plus att jag nu låg i en "kompressionsvagga" som skulle trycka ihop höften och jag hade en slang för vatten in och en slang för vatten ut.. Å en rätt osnygg bakå-fram-skjorta..

Måndag slapp jag vaggan, lite mindre ont men rätt många sprutor och piller ändå, tisdag provgick jag kryckor, och idag efter lite övningar och kryck-gång i trappor idag fick jag åka hem! :-)

wreckedMoe.jpg

Notera skon som används för första promenaden på kryckor. :-) Kommer man pipa i flygtullen med 3 skruvar i benet förresten? Och är det möjligen titan-skruvar jag fick? Vore ju lite fett..

Även om jag kommer till Sverige 15:e Juni får Hellas m.fl. vänta ett bra tag. Rehab håller på ett bra tag tippar jag, först lite på Malta sne mycket mer hemma. Lär inte cykla på minst 2 månader.

Dock tänker jag nyttja tiden och överskottsenergi för att bygga en ny cykel. Ska skaffa en ram från England, en röd Inbred "Slot Dropout" Frame och utgå från den. Den ska få Rohlhoff 14-växlat och lite annat myspys. Blir nog trevligt.

//Slut på stackars-mig-inlägget ..

• Re: [Krasch] Färdigcyklat på ett tag

Av:
    Leo
    Ajajaj, det var ju inte kul. Det är inget man räknar med vid en såpass enkel(?) vurpa, men då har du dammat i asfalten rätt hårt. Krya på dig, det kommer säkert att regna hela sommaren ändå. ;-)

/Leo

Av:
    Dillen
    Japp det var nog titan, annars blir de jobbigt vid ev magnetröntgen ;) (tror alltid det är titan man stoppar i kroppen)

Hoppas det läker fort!

/David

En pizza om dagen håller doktorn borta!

Av:
    bigmollo
    Hoppas du kryar på dig snabbt. Lårbensbrott låter inte alls skönt.
    /J

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Fässberg
    Japp alltid titan i kroppen, och nej dom ger så klart inte utslag i flygtullen.. i alla fall inte mina 4 skruvar i knät.... Dock så kan dom värka när det är riktigt kallt ute?

Av:
    Jerry
    Vilken otur!

Krya på dig och hoppas du får en bra sjukgymnast. Dem är guld värda.

Inte fel att bygga cykel däremot. Låter spännande. Ser fram emot kombinerade rehab/build reports.

Av:
    mtbistheshit
    :(((((((((((((((((((((((((( tjock synd :(

-----------------------------------------------------------------
    Life's too short not to go big, gotta go big <(^^,)>

Av:
    korvexe
    Ajfan, gjorde själv en identisk vurpa på halt underlag i vintras, landade då också på höften, men mest på armbågen som fick sig en spricka. Klarade mig dessutom helt från rehab och annat jobbigt, så hade verkligen tur i oturen.

Synd att du inte hade den turen :(

Av:
    und3ad
    Jävlar, det där lät riktigt otäckt. Krya på dig!

/ Daniel

Av:
    MoeJoe
    Bonusmaterial, var alltså 2 skruvar då, inte 3, som sitter upp mot höftkulan. Såg bilden första gången nyss. Känns lite bizarrt att veta att dessa ganska stabbiga prylar sitter i benet, kanske för resten av livet.. Well det blir nog bra.. Man e ju värsta cyborgen nu då hehe..

skrew.JPG

Edit: Och tack för alla lyckönskningar! Det värmer. Lär bli kul som fanken första retur-turen framåt hösten..

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2007-06-06 20:39 av MoeJoe.

Av:
    Patrik2
    Krya på dig!

// Patrik

Av:
    jansson99
    Jag lovar, jag ska sluta att gnälla över mina sprickor i revbenen. Inte ens vurpan i lördags då hjälmen ändrade form ska jag nämna mer....

Krya på dig!

-- Moderator --

Av:
    Fjärdebrunn
    Vilken sgolik otur!

Trist så det förslår oxå.

Plåt i kroppen är musigt:) Jag har två skruvar i hörgerknät

Av:
    Mathias
    Fy fan! Så många gånger som jag kraschat på höften... Usch. Frågan alla vill veta nu är om du gick upp eller ner i vikt på grund av spikarna? .-) Skämt åsido. Krya på dig ordentligt! Läkarvården är i alla fall rätt bra på Malta har jag fått för mig?

Av:
    Atlas
    Hellre titan i benen än en snowboardtrasig axel som min. Du kommer att bli 100 procent, 50 procent är något jag kan drömma om. Sluta grina.

-------------------------------------------------------

jättesnäll

Av:
    nenja
    Aj ja, det såg lite tråkigt ut. Hoppas verkligen det läker fint!

Skall bli kul att se vilken fin cykel det kan bli av all överskottsenergi, lycka till. :)

Av:
    khizzle
    Skit också. Hoppas du återhämtar dig snarast!

Av:
    Atlas
    I mitt bittra inlägg glömde jag det viktigaste, KRYA PÅ DIG!! du är snart i spåret skall du se!

-------------------------------------------------------

jättesnäll

Av:
    KrisL
    Uj, vilken skruvsamling du påbörjat :-) Skämt och sido, hoppas du repar dig fort! Det känns jobbigt när man är mitt i det men tiden går fort, snart cyklar du igen.

Det med metall och flygplatser, det händer att skruvar triggar metalldetektorerna. Dels beror det på hur känsligt inställd detektorn är, men också på mängden metall och var i kroppen det sitter. Ju längre in i kroppen desto mer kroppsvävnad som skärmar av och risken blir mindre.
    Men höft- & knäledsproteser, som sitter ytligt och är stora, kan trigga igång i sällsynta fall om man har otur.
    Dina skruvar är säkert inga problem. Många implantat består också av legeringar och inte bara titan.

Jag har själv en stor mängd metall i ryggen men har hittills sluppit visitering på flyget, peppar, peppar :-)

Av:
    Daner
    Vilken oturs tur! Hoppas verkligan att du blit helt återställd inom kort. Var särskild rädd om höften tills läkaren kan bekräfta att blodtillförseln har återetablerat sig, annars kan det bli lite kämpigt: http://en.wikipedia.org

Av:
    Alfsomfan
    Aj som fan. Jag vet hur jävla ont det gör. Lårben/lårbenshalsbrott ger en ny dimension av smärta. Jag har en hel hög metall kvar i mitt lårben och det ger inte utslag i metalldetektor. Krya på dig så du snart kan vara tillbaka i sadeln.

Ligga med gubbar - det nya svarta!

Av:
    Lågflyga
    Aj! Du har två saker gemensamt med personer i min omgivning.
    Primo: Svärmors höftfraktur. Hon har också skruvar i höftkulan. Ser ut som ganska långa spax.
    Secundo: Min sambo kommer inte att cykla på ett tag, det blir sjukgymnastik och annat skoj under hela sommaren. Hon cykelkraschade vänster axel för en månad sedan, och fick ett liknande brott. Fast där var det själva ledkulan som slets i två bitar.

Lycka till med bygget! Rohloff är för riktiga cyklister.

Av:
    MoeJoe
    Jaha sådärja, då har man börjat cykla igen, typ. Satt på sadeln idag för första gången på 2 månader. Inte med en ny Rohlhoff-hojj tyvärr, inte haft tid och lust att bygga nytt. Men fick reparera min gamla hojj som tröst, DHL lyckades misshandla paketet såpass att framdrevet var knäckt och skivbromsen skev.. Bytte lite annat småplock i samma veva också. Efter att jag kom tillbaka till Sverige upptäckte de en fraktur till förresten, en spricka i korsbenet bak i bäckenet.. Men det var för sent göra nåt åt så jag fick klara mig ändå utan men förhoppningsvis. I alla fall, nu går/haltar jag med bara 1 krycka så jag tänkte jag kunde prova att rulla en sväng. Mycket försiktigt, som en 75-åring som cyklar för första gången på några decennier, smög jag runt på grusvägar kring Hammarbyhöjden 1 timma. Eftersom ett fall vore väldigt dumt i detta läge så kör jag därefter.. Men förhoppningsvis kan jag dra av "10 år" i min körstil varje eller varannan vecka framöver så att jag kör som en pigg 33-åring igen när löven börjar gulna..

Av:
    stef
    Krockade med mc för en evighet sen, men efter att jag läkt ihop bad jag dem ta bort skena och skruvar.
    Har inga problem alls när de är kallt (och har en liten låda med 2 titan skenor och 12 skruvar i byron hemma), så om de inte behövs efteråt kanske ta bort dem, fanns de inga där innan ska de nog inte vara några efteråt tänkte jag iaf.

Av:
    swerider
    Vad skönt att du är på gång upp i sadeln igen.
    Finns ingen anledning till att stressa, fart och styrka kommer, håll dig bara på hjulen nu...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Rickard.
    Cannondale Gemini - Giant NRS - Kona Jake

Våga vägra 29/650b

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ