• Kan man lita på en postväxel?

Av:
    PerM
    Skall sälja en cykel och köparen "verkar" helt ok. Nu ringde han och sa att han är på väg att hämta cykeln och han har en postväxel med sig.

Kan man lita på det?
    Är det något jag bör tänka på?

//Per

• Re: Kan man lita på en postväxel?

Av:
    perzzon
    Postväxlar "ska" gå att lita på. Jag kan vara felunderrättad. Men poängen med dem är att man måste ha pengar för att göra en. När man skapar den så blir man alltså av med pengar och får en postväxel i retur. Pengarna finns alltså alldeles säkert.
    Sen kan bara den som postväxeln är utställd på få ut pengarna från den. (Lämpligen du då.)
    Alltså ung. som om du fick betalt med sedlar som bara du kunde använda.

Av:
    slhap
    se för f*n till att ditt namn är rättstavat bara, annars kan du inte lösa in den..

Av:
    clint
    sålde en bil för en postväxel gick hur bra som helst

ett oanvänt samvete är alltid rent

Av:
    fedde
    Jo, postväxlar är pålitligare än Campagnolo-växlar, nästan lika pålitliga som Shimano-växlar.

Jättekul, tycker jag.....

Men för att vara helt seriös, postväxlar är pålitliga.

Självfallet ska du som vid alla affärer begära fullständiga uppgifter
    om/från säljaren om inte denna är väldigt väl känd av dig, d v s:

originalkvitto
    namn
    adress
    telefonnr
    personnr
    kräv att få se giltig legitimation och anteckna leg.nr (eller körkort eller pass)

Om inte ovanstående uppfylls = ingen affär.

/Fedde

"jag tänker, alltså cyklar jag"

Av:
    oskarlind
    Utöver ovanstående bör du (då du inte verkar ha sett så många postväxlar tidigare) nyttja möjligheten att få växelns äkthet intygad. Se till att affären görs under banktid, på växeln finns nummer och namn till den bank och person som "sålt" den. Ring och kolla. Alternativt ber du köparen förse dig med dessa uppgifter i förväg, för kontroll och att visa att det inte går att blåsa dig med en hemsnickrad växel.

// Oskar

Hmm, såg just att du skrev att det var nu det hela skulle hända....kanske nyttiga kunskaper för dig/någon ändå.

EDIT.
    Och glöm för allt i världen inte att köparen ska underteckna växeln på dess baksida, kolla att namn och namnteckning stämmer med leg!!!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2007-06-25 22:52 av oskarlind.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ