• Re: [100%OT] Äntligen!!! (rökförbud)

Av:
    Tobbe Arnesson
    Super Ingo skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Har du talat om för grannen att du störs av lukten/röken?

VA!? Prata med grannen? Vilket sydeuropeiskt land är du ifrån?

;)

Jag har inget problem med balkongrökande grannar, han som stinker ned trapphuset kommer nog snart dö av alkoholförgiftning så han kan gott få röka inne i lägenheten. Jag är inte så ofta i trapphuset ändå och efter jag satt tätningslister runt hela ytterdörren stinker det inte längre i min hall.

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    TBone
    fredrikw skrev:
    > Problemet är väl snarare hur man i ett
    > samhälle, stort eller litet, ska kunna komma
    > överens om vad som just är rätt eller fel. Ett
    > sätt är att rösta, men då riskerar man ju att
    > hamna i demokratins diktatur som du uttrycker det.
    > Ett annat sätt är att någon bestämmer över
    > alla andra, och vi vet ju alla vad det liknar.

Nu var det just så att JTs inlägg gav intrycket av att han tyckte att "alla knäppa förslag är ok så länge 51% är för".

Det är det jag opponerar mig emot.

Styrelseskick för samhällen är ju inte direkt några lättviktiga frågor, men att undfallande säga att det är OK om 51% staffknullar resterande 49% av befolkningen tycker jag är orimligt. En majoritet har alltså IMNSHO moraliska skydigheter att tillvarata, eller åtminstoen inte fördärva, en mionritets rättigheter så länge det inte finns "tillräckligt starka skäl för det".

Vad som är ""tillräckligt starka skäl" är en fråga som alltid är öppen för diskussion. Det är just därför som man måste vara på sin vakt mot ursäkter av typen "majoritetn vill det" och hävda att det är "rätt" endast pga det.

----------
    Science. It works, bitches!

Av:
    Tobbe Arnesson
    I mitt lag på hemkunskapen ville två av tre äta stark mat medan den tredje var ursvensk i kryddningen. Att han led av vår kryddning var ett tillräckligt starkt skäl för oss i vart fall. Skäl att krydda starkt, givetvis.

Men det är skillnad, för om någon annan röker är det jag som lider.

--

Av:
    skaparn
    JT verkar föra min talan i denna tråd. Bra jobb och väl skrivet.

Men jag har aldrig haft förmågan att vara tyst så jag tillägger att det alltid är fråga om en gränsdragning när det kommer till vad som ska avgöras av majoritetsbeslut och vad som inte. Personligen tycker jag så lite som möjligt ska bestämmas av en majoritet eftersom det alldeles för ofta handlar om annat än sakliga värderingar som ligger till grund för besluten, och när merparten av alla som röstar låter sina personliga preferenser gå ut över de som är färre med andra sådana blir jag förbannad - mest av allt på de som tror sig ha rätten att bestämma över andra.
    Vissa frågor, som nämnda EMU-frågan, kan inte (eller är extremt svårt) att lösa på andra sätt än kollektivt, men vad jag ser på TV, vilken idrott jag vill utöva och huruvida jag ska få röka eller inte bestäms nog bäst av mig själv i form av en fri marknad.

Kanske är det så att rökning är en fråga som borde underkastas majoritetsbeslut med tanke på att vi som samhälle gemensamt bär upp merparten av kostnaderna därför, men då ska vi vara medvetna om vad vi gör, varför vi gör det och vad konsekvenserna kan bli ifall man tar fler steg på den vägen.

Av:
    JT
    TBone skrev:
    > Nu var det just så att JTs inlägg gav intrycket
    > av att han tyckte att "alla knäppa förslag är
    > ok så länge 51% är för".

Tror du att alla dessa 51% har slagit av sina "inneboende moraliska kompasser"? Jag tycker du underskattar människor ganska rejält när du tror att knäppa förslag klubbas igenom till höger och vänster. Visst tusan slinker det igenom knäppa förslag, men det är inte så lätt att man kan generalisera på det sättet som du gör. Samtidigt går det inte att gå in på allra minsta detaljnivå heller och plötsligt lyssna på nån sk "expert".

Det handlar alltid om kompromisser och det är omöjligt att tillfredsställa alla. Det största misstag man kan göra är att tro att något är fulländat, perfekt och enkelt. Då bör man fundera på vad fan man håller på med.

Av:
    Daddy D.Lux
    smurfrox skrev:
    > Jag tycker att det finns för hög tolerans mot
    > intolerans.

Kunde inte sagt det bättre själv. Det hela låter ju som ett aprilskämt.

Av:
    TBone
    JT skrev:
    > TBone skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Nu var det just så att JTs inlägg gav
    > intrycket
    > > av att han tyckte att "alla knäppa förslag
    > är
    > > ok så länge 51% är för".
    >
    > Tror du att alla dessa 51% har slagit av sina
    > "inneboende moraliska kompasser"? Jag tycker du
    > underskattar människor ganska rejält när du
    > tror att knäppa förslag klubbas igenom till
    > höger och vänster.

Nej, det tror jag inte. Men man måste vara på sin vakt och inte tyckat att det är "rätt och OK" med galenskaper bara för att 51% är galna.

Du skrev själv tidigare i tråden:

>
    > Om majoriteten av befolkningen tycker att MTB bör
    > förbjudas så får naturligtvis majoriteten
    > förbjuda detta. Så funkar demokrati.

Och då oppnerade jag mig mot att det skulle vara "rätt". Det är ett exempel på när demokrati INTE funkar.

----------
    Science. It works, bitches!

Av:
    hakanf
    Ska man tro rökarnas argument ingår det ju i de mänskliga rättigheterna att få röka var man vill. Och det innefattar då även ickerökarna.

Av:
    Tomtefar
    Ett alternativ hade ju varit om alla rökare fick ha en sån där astronautrymdhjälm på sig http://content.answers.com . Då hade ju inte bara vi icke rökare lidit av deras idioti, rökningen hade dessutom blivit mycket effektivare då mer av skiten hade kommit in i rökaren.

--- "Du är min fiende tills motsatsen är bevisad; och det är upp till dig att lägga fram bevisen" ---

Av:
    ianthewelshman
    Snart blir det så att man får passar sig för allt. Förbud hit och förbud dit. Om jag vill röka i min egen trädgård så ska jag får göra det. Det är löjligt och kränkande att staten har kommit i någons trädgård och bommad av icke-röka delar. Vad spelar 5 meter för roll om vinden blåsa åt fel håll?

Det finns så jävla mycket skit i luften (har någon cyklat bakom en etanol buss sistone?) att en kvinna som röker kan inte påverka.

Att röka i trapphuset och andra offentlig täckta område håller jag med om att det är obehaglig, men ens egen hem?

Till ni som är glad att detta kränkning har sket - ska staten kommer hem till er och se vad ni gör för privata obehagliga saker och lägger sig i detta? Runk förbud med dagliga kontroll, ingen kränkande kvinnliga material tillåtet (läs herrtidningar som FHM eller något), ingen olämpliga kommentarar mot staten etc.

Passar er, big brother är på väg....

Av:
    Tobbe Arnesson
    ianthewelshman skrev:
    > men ens egen hem?

Så länge man inte skapar stort obehag för sina medmänniskor bör man få göra som man vill, tycker jag.

Vart gränsen går är så klart luddig.

Man får inte runka hur högt man vill i en lägenhet, speciellt inte på fel tider och för ofta. Lika lite som man får spela hög musik eller ha fest för sent och/eller för ofta. Det finns regler kring hänsyn eftersom en del människor inte visar tillräckligt av den varan.

Finns någonstans en bild på en lapp från ett trapphus, en granne hade synpunkter på att grannen ovanför bajsade för högt så det plumsade om nätterna. Hittar inte bilden just nu tyvärr. :)

--

Av:
    Sebbe S-vall
    idioter

Av:
    Thomas
    Svårt ämne. Hatar rök från alla slags rökverk men ogillar för många förbud (vad det än må gälla). Dock anser jag att likväl som rökarn har rätt till sin rökning så har alla rätt till sin "rena" luft. Detta måste gå före rökarens rättigheter. Hur man i praktiken får detta att funka vete tusan.

Jag har balkongrökare som granne, får stänga alla fönster på ena sidan huset när det dras igång med rökandet, annars luktar det cigarettrök länge. Att som någon skrev längre upp, att röken försvinner när cigaretten är släckt är helt fel, det kan lukta länge efter fimpen är skapad, inte från fimpen utan den rök som faktiskt är utpytsad i luften och som ska tunnas ut. I stillastående luft (läs:lägenhetsluft) tar detta en viss tid och är man dessutom käsnlig ickerökare så känner man röklukten väl.

Undrar hur stor del tobaken har i brottsligheten i världen. Alla skyller på att alkoholeneller knarket är roten till mycket ont men oftast är cigaretten före (eller samtidig) spriten i livet och efter ett "förbjudet beroende" ligger det andra nära till hands. Vete tusan om jag nånsin sett en ickerökare som alkoholist? Klart det måste finnas, men ändå. Äh, nu flummade jag iväg, måste gå nu, ska köpa fultjack och röka på en feting på balkongen. Hejhej.

Av:
    odbro
    Håller med alla som vill förbjuda balkongrökning. Hade en bolmare till granne i 3 år. Fick med stängd dörr mitt i varma sommaren bara för att han var ute och rökte sin skit hela tiden. Fyllde hela mitt rum inte bara under tiden som han stod där ute utan lukten sitter ju kvar.

Av:
    Markus F
    oDBro skrev:
    > Hade en bolmare till granne i 3
    > år. Fick med stängd dörr mitt i varma sommaren
    > bara för att han var ute och rökte sin skit hela
    > tiden.

Alternativet att prata med grannen fanns förstås inte?

Av:
    Ingrid L
    Att våra grannar i söder gett oss smeknamnet Förbuds-Sverige känns inte särskilt konstigt när man läser denna tråd (och den om hundangreppet). För så fort det är nåt vi störs på så ropar vi efter förbud.

Ett rökförbud på balkonger torde rimligtvis leda till grillförbud på balkonger. Och vad sen? Är fler och fler förbud verkligen lösningen på allt vi störs av? Vart leder ett sådant synsätt? Till slut får vi väl isåfall så mycket förbud att vi knappt kan röra oss - för det är ju alltid nån grupp som störs av vad en annan grupp gör. Jag tror det finns bättre vägar att gå. Kommunikation tex, som flera föreslagit. Och förebyggande åtgärder, som "hundägarkörkort", och liknande. För Staten/förbud kan faktiskt inte ta hand om allt åt oss, och göra alla nöjda. För, som nån sa, att leva innebär vissa risker (jag kan ju bli överkörd imorron). Och att leva nära andra människor, innebär att möta oliktänkande/olikagerande. Och det finns ju många förbud som vi INTE vill ha införda, som förbud mot MTB-cykling i Hellas tex, som ju varit på tal.

Jag tänker tex att, skäller man ut en hundägare så får han kanske lust att ringa polisen och skälla om massa galna mtb-åkare (då menar jag inte om hunden bitit en, då är det naturligtvis befogat!). Och skäller man på grannen som röker, så kanske han anmäler nästa gång du har fest. Och så är ställningskriget igång.

Att bemöta andra som man vill bli bemött själv kan vara en bra devis - vill man bli bemött med tolerans kan det vara lämpligt att visa tolerans. Inom rimliga gränser, förstås.

Av:
    skaparn
    Markus F skrev:
    > oDBro skrev:
    > -----
    > > Hade en bolmare till granne i 3
    > > år. Fick med stängd dörr mitt i varma
    > sommaren
    > > bara för att han var ute och rökte sin skit
    > hela
    > > tiden.
    >
    > Alternativet att prata med grannen fanns förstås
    > inte?

När möjligheten att istället knyta näven i byxfickan och gnälla på ett internetforum? Aldrig.

Alternativt knyta näven i byxfickan i flera år sedan med en ordentlig vapenarsenal låta helvetets vrede drabba alla på kontoret a.k.a. "go postal".

Av:
    Johnny_slagköping
    jag har oxå en grann-tant som bolmar minst 2ggr/timme, och typ all rök kommer in i vårt sovrum. det är inte så mysigt, men jag håller god min sålänge hon inte klagar på min sons livliga lekande/sjungande från kl.6 på morgnarna,diverse gitarrgnuggande osv.

Av:
    hakanf
    Det är redan förbjudet att grilla på balkongen... Nu är väl inte det bara pga röken utan också brandrisken. Fast ska man vara konsekvent bör man förbjuda sängrökning då också då det är en rätt vanlig brandorsak (folk som somnar med tänd cigg i handen, eller där aska faller ner på deras brandfarliga syntettäcke).

Av:
    Johnny_slagköping
    på jävelskap skulle man fråga sina grannar och sin hyresvärd "är det ok om jag röker på balkongen?" och får man då svaret att det är ok ,så går man till nästa steg och bygger en sån här, och röker allt från snorgärs till ål:D

0000008978.jpg

Av:
    SuperApe
    på sjuttiotalet var det ingen som gnällde på lite röklukt.

Av:
    Super Ingo
    SuperApe skrev:
    > på sjuttiotalet var det ingen som gnällde på
    > lite röklukt.

Exakt, och för de lite yngre kan vi också passa på att tala om att det inte för allt för längesedan var tillåtet att röka inomhus på många arbetsplatser, skolor och resturanger mm.

Det är ju kanon att det inte längre är tillåtet men ibland behöver man få lite distans till saker och ting.
    Vad blir nästa steg, att man inte får lägga av en riktigt illaluktande fis i hissen eller vad? ;-)

Av:
    PeaceDog
    Undra om man kan förbjuda min granne att ha gräs eftersom många är allergisk mot gräs.
    Jag är allergisk mot björk och har en björk precis utanför fönstret. Pollen blåser rätt in och även min fru känner besvär trots att hon aldrig varit överkänslig mot något innan. Undra om jag kan tvinga kommunen att såga ner träden.

Tanten kan vara en idiot och röker för att reta sin granne. Vet inte så mycket om vare sig advokat eller röktant. Men att hon förbjuds att röka på i stort sätt hela sin tomt är orimligt. Känns som att steget inte är långt från att förbjuda bensindrivna gräsklippare.

Av:
    evo
    Fortsättning/upplösning http://www.aftonbladet.se

Av:
    s
    Det hade nog varit billigare för advokaten att bygga ett tio meter högt plank mot grannens tomt, än att gå till domstol.

Av:
    Transwave
    Ett sammhälle som har många förbud hit å dit är tecken på att folket som tillhör samhället inte klarar av att tänka själva, utan behöver ha någon makthavare som tänker åt dem.

Av:
    Apppfffel
    Jag fattar inte att folk som röker inte skäms, tycker det är pinsamt att röka! På samma sätt som det är pinsamt att fjärta ljudligt offentligt eller snyta sig i handen och torka av sig på stolen eller rapa ljudligt i tunnelbanan eller spotta på golvet eller... ja ja ja ni hajjar. Det är ju äckligt och pinsamt att röka. Att ni inte fattar det!

Av:
    Niko/Frost
    Orkade nu inte läsa hela tråden, men mina två cents i det hela är detta.

Ska vi förbjuda rökning på sin egen tomt för att grannen är känslig mot tobaksrök, så ska vi kanske förbjuda husdjur för att grannen är allergisk med? Nånstans får det fan gå en seriös djävla gräns VAD man kan lagstifta om... Vad man gör på offentliga platser kan folk få lagstifta bort bäst dom vill, men vad man gör på sin egen mark!

Jag säger bara - FY I HELVETE, VART FAN ÄR VI PÅ VÄG, VA`!?

Av:
    fredrikw
    Niko/Frost skrev:
    > Jag säger bara - FY I HELVETE, VART FAN ÄR VI
    > PÅ VÄG, VA`!?

Ja, vi har det riktigt riktigt jävligt här i Sverige.

Av:
    s
    Transwave skrev:
    > Ett sammhälle som har många förbud hit å dit
    > är tecken på att folket som tillhör samhället
    > inte klarar av att tänka själva, utan behöver
    > ha någon makthavare som tänker åt dem.

Jag skulle behöva någon som hjälper mig att tänka ut vad jag skall skriva i mina inlägg. Gärna en makthavare. Socialstyrelsen borde ge ut ett häfte med bra inlägg som man kan posta i olika forum.

Av:
    BFS
    Med en liberalare syn på vapen skulle inte rökning vara nåt problem. Krutrök luktar dessutom godare än cigarettrök.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Have a Happy period. Always. "Varför måste man sluta med sånt som är roligt bara för man blir äldre?"

Av:
    Per
    evosmos skrev:
    > Fortsättning/upplösning
    > http://www.aftonbladet.se.
    > ab

Kan inte säga att jag älskar cigarettrök men det gläder mig ändå att hovrätten gav henne rätten att röka på sin tomt. Någon måtta får det vara på förbudsivern ...

Av:
    ianthewelshman
    fredrikw skrev:
    > Niko/Frost skrev:
    > -----
    > > Jag säger bara - FY I HELVETE, VART FAN ÄR VI
    > > PÅ VÄG, VA`!?
    >
    > Ja, vi har det riktigt riktigt jävligt här i
    > Sverige.

guldburen?

Av:
    Sambal Oelek
    Det här var ju fantastiskt, visste inte att det var på gång.

Och nästa mål då, rökfritt Sverige 2025!! Det låter ju underbart. Rökförbud på balkonger också då får man anta (yes!!!)
    Aftonbladet skrev:
    Under torsdagen ställde sig Riksdagens socialutskott bakom förslaget som nu kommer att träda i kraft.

Förslaget rör förbud på flera nya platser utomhus. Det handlar om tågperronger, busshållplatser, lekplatser och idrottsplatser samt uteserveringar.

Målet är att minska svenskarnas bruk av tobak för att nå det mål man har om ett rökfritt Sverige 2025.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1r24l/rokforbud-pa-uteserveringar-i-sommar

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Allroad
    Sambal Oelek skrev:

Och nästa mål då, rökfritt Sverige 2025!! Det låter ju underbart. Rökförbud på balkonger också då får man anta (yes!!!)
    Aftonbladet skrev:
    Under torsdagen ställde sig Riksdagens socialutskott bakom förslaget som nu kommer att träda i kraft.

Förslaget rör förbud på flera nya platser utomhus. Det handlar om tågperronger, busshållplatser, lekplatser och idrottsplatser samt uteserveringar.

Målet är att minska svenskarnas bruk av tobak för att nå det mål man har om ett rökfritt Sverige 2025.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1r24l/rokforbud-pa-uteserveringar-i-sommar

Skönt att höra att världen är på väg åt rätt håll, iaf ett gott tecken bland all misär!

Nu ska vi bara ha typ 1500kr i böter för att de slänger fimpar på marken.

Av:
    GoranS
    För att regler ska ha effekt krävs att de som bryter mot dem har en skaplig sannolikhet att åka dit.

Redan idag verkar det i princip vara s.a. man kan bötfällas med 800 kr om man slänger en fimp. Undrar om ngn har åkt på dessa böter.
    https://www.hsr.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-07 09:04 av GoranS.

Av:
    kontrapunkt
    Enskilda fimpar räknas konstigt nog inte som nedskräpning nog för böter. Många (av partier vet jag MP är för, men förmodligen är det fler) vill att det ska inkluderas (även Håll Sverige rent som "anser att även småskräp som fimpen borde omfattas av nedskräpningsboten"). Borde verkligen åtgärdas - det är ett egoistiskt oskick.

Men bra framsteg med tobakslagen. Kommer bli trevligare att åka kollektivt utan bolmandet vid bussar och tåg.

Av:
    GoranS
    Helt obegripligt att det inte anses som nedskräpning att slänga en fimp. Får verkligen hoppas att detta fixas till. Sen är jag rädd att en regeländring inte i sig löser problemet. Nedskräpningsboten som infördes kan jag tyvärr inte säga att jag märkt någon positiv effekt av på nedskärpningen.

Av:
    Sambal Oelek
    Hur funkar det i Singapore? Kameraövervakning som ser en och kastar man ett tuggummi på gatan kommer en drönare med ett nackskott så är det klart sedan?

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    xdr
    Allroad skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Aftonbladet skrev:

Skönt att höra att världen är på väg åt rätt håll, iaf ett gott tecken bland all misär!

Nu ska vi bara ha typ 1500kr i böter för att de slänger fimpar på marken.

Fler förbud, fantastiskt!

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    Azog
    Sambal Oelek skrev:
    Hur funkar det i Singapore? Kameraövervakning som ser en och kastar man ett tuggummi på gatan kommer en drönare med ett nackskott så är det klart sedan?

På ställen där det städas ordentligt regelbundet så blir det också färre som skräpar ner. Fler skräpar ner om det redan finns skräp. Tyvärr har vi i Sverige i princip slutat med sådana jobb. I kontrast så var jag i Vegas i förra veckan där trottoarerna längs strippen tvättades(!) varje morgon. Även Japan har gått om folk som städar i kombination med plikttrogen befolkning som tar hem sitt skräp (eftersom alla papperskorgar i större städer togs bort efter ett bombdåd för några år sedan).

Av:
    Rattnalle
    Azog skrev:
    Sambal Oelek skrev:

På ställen där det städas ordentligt regelbundet så blir det också färre som skräpar ner. Fler skräpar ner om det redan finns skräp. Tyvärr har vi i Sverige i princip slutat med sådana jobb. I kontrast så var jag i Vegas i förra veckan där trottoarerna längs strippen tvättades(!) varje morgon. Även Japan har gått om folk som städar i kombination med plikttrogen befolkning som tar hem sitt skräp (eftersom alla papperskorgar i större städer togs bort efter ett bombdåd för några år sedan).
    Saringas I tunnelbanan var droppen som fick korgarna att försvinna där om jag inte minns fel.

Men ja folk stoppar skräpet i fickan och det smittar av sig när man är där som turist. Å andra sidan så stoppar jag skräpet i fickan hemma också, alltid gjort. Har väl fått en gammalmodig uppfostran eller nåt..

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Azog
    Rattnalle skrev:
    Azog skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Saringas I tunnelbanan var droppen som fick korgarna att försvinna där om jag inte minns fel.

Men ja folk stoppar skräpet i fickan och det smittar av sig när man är där som turist. Å andra sidan så stoppar jag skräpet i fickan hemma också, alltid gjort. Har väl fått en gammalmodig uppfostran eller nåt..

Ja just det, saringas var det nog.

Ja, det är väl självklart för många, men tyvärr inte för alla.

Av:
    GoranS
    Azog skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Inne i Stockholms innerstad stöter man på sopmaskiner tidigt på morgonen och nästa morgon innan sopmaskinen kommer är det ganska skitigt igen, så det fungerar inte lokaliserat i alla fall, d.v.s. om man städar en plats frekvent så verkar människor inte att sluta slänga skräp där. Möjligen att det skulle funka om det städades generellt så att det ingenstans ligger skräp någon gång.

Av:
    me.I.am
    https://www.hsr.se
    "1 miljard fimpar hamnar på våra gator och torg i Sverige varje år. Det världsomfattande nätverket Clean up the World uppskattar att cirka 4 500 miljarder fimpar varje år slängs på marken. "
    Googla på "fimpar förstör miljön", eller inte...

Vad är det för fel på rökare? Värsta egoisterna! Helt superkränkta om man ber dom att inte blåsa röken på en, noll hänsyn verkar många rökare vara drabbade av. "Förbudsiver" och all annan skit som dom klämmer ur sig när dom känner sig hotade.

Har själv rökt ganska många år, slutade för sisådär 8 år sedan, ja - jag är ganska gammal. Slängde aldrig en fimp, vare sig på stranden eller någon annanstans, hade jag inget lämpligt att lägga dom i så stoppade jag dom i fickan.
    Om jag rökte utomhus så släckte jag ciggen direkt om jag märkte att röken kom mot någon annan, och tände den inte alls som det inte var fritt runt.

Ovanstående borde vara självklart för alla som röker. Varför ska andra behöva stå ut med cigarettrök? Inför förbud snarast möjligt, och förbjud balkongrökning ännu snabbare! Eller banka vett i rökhuvvena.

EDIT: lite lätt syftningsfel

just a stranger on the bike trying to make my way home
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-07 13:04 av me.I.am.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in