• Kart över Järva.

Av:
    KentH
    För den som ej känner till Järva ordentligt.

Den blå sträckningen är min runda som är bred grusväg de röda sträckningen är skogstigar med stenar å rötter, stundtals tuff körning och hårt om man vill inte vurpa men det går att köra utan att sätt ner
    fötterna å fuska på hela rundan heee!

Hoppas att kartan kan vara till hjälp och så får jag den uppkörd för MTB och inte bara massa hästar som skiter ner sig i spåret nä mera bike olja i spåret istället å kedje rassel.

Jag cyklar ca 3- 4 gånger i veckan oftast på kvällar 20.00 - 24.00 med dubbla lammper bör tilläggas att jag är strax över 50

Om någon har mera baner som är medelsvåra så lägg in ett inlägg om stigar.

Hojj Hojj Kent.
    Järva del 01.jpg
    Järva del 02.jpg
  • Re: Kart över Järva.

Av:
    dans
    Lysande!

Jag bor (dock endast på somrarna) i Sollentuna och kör då en del på denna del av Järva. Har prövat mig fram, och känner därför igen flera av dessa sträckor. Men härligt att ha en så sammanhållen runda.

Finns säkert fler som kan ge ännu mer tips för "fine-tuning" av rundan, spännande utvikningar, ställen att undvika (har själv råkat ut för en hel del staket p g a boskap på vissa delar), dricksvatten (finns t ex vid Väsby Gård).

Det här skulle ju kunna bli den officiella happy(norra)Järva-tråden !?

Per Dans

Av:
    rikard
    lägg gärna in kartan under turtips.

Av:
    Super Ingo
    Mycket fint! Hur lång är den sträckan? Kör mycket på Järvafältet men har inte testat stigsnutten vid Södra änden på Säbysjön och heller inte slingan norr om Översjön, Fornborg....än ;-)

Får testa den rundan nån kväll.

Av:
    gsb
    Ser ut som en fin runda. Om vädret tillåter provar jag nog den på lördag.

/G

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.
    - Mark Twain

Av:
    saltgurkan
    Happytur där snart?

Av:
    Micke S
    stigen direkt öster om översjön (efter sjökanten) är fin. lite småklurig bitvis, men absolut inga problem att cykla hela vad jag minns. den roligaste stigen är nog annars den som kommer från kartans vänstra nedre hörn, och dne stigsnutten som mynnar ut i väsby. tror de kommer från samma ställe. järvaleden går där vill jag minnas. ovanför crossbanan går den också, över astrid lindgrens berg, fint och stenigt.

...........................................................
    http://mikaelflockhart.wordpress.com

Av:
    putchi
    Bra, jag bor i Norrviken så det här är mina hemmastigar oxå.

Vid "Lätt" längst norrut så mötte jag en häst en gång, den blev så rädd att ryttaren trillade av!

Brukar du cykla på milspåret som går mellan Fäboda och Bögs gård?

Av:
    dans
    Micke S skrev:
    -------------------------------------------------------
    > den roligaste stigen är nog annars den som kommer
    > från kartans vänstra nedre hörn, och dne
    > stigsnutten som mynnar ut i väsby. tror de kommer
    > från samma ställe. järvaleden går där vill
    > jag minnas. ovanför crossbanan går den också,
    > över astrid lindgrens berg, fint och stenigt.

har jag också provat, kul bitar,
    mötte dock ett helt gäng 4-hjulingar där en gång,
    så det är väl därför folk lägger träd o dyl över vissa stigar ibland

fast när du skriver "vänstra nedre hörnet" säger jag som jag brukar till min fru som är v/h hopeless,
    "du menar väl det andra vänstra hörnet" (det högra alltså;-)

Per D

Av:
    Micke S
    det vänstra hörnet är det högra, helt korrekt uppfattat :)

...........................................................
    http://mikaelflockhart.wordpress.com

Av:
    KentH
    Vet ej hur lång sträckan är men kanske ca 2 mil var av 6-7 km stigar brukar ta ca 1.30 - 1.50 tim

Av:
    Warre
    Om man inte tar in i skogen vid Björnmyren utan fortsätter ned till hundklubben vid Tånglöt så är stigen längs med vägen förbi Kolboda riktigt kul, iofs roligare i andra riktningen.

Efter Väsby gård kan man åka genom skogen ungefär där det står "Lätt Snabb" ända fram till crossbanan.
    Kan vara en del hästar där men stigen brukar inte ta någon skada då det inte är så svår terräng med några blötare partier.

Sedan är ju som redan sagts biten längs Översjöns strand också kul då man åker i sluttningen mest hela tiden.

/C

Av:
    jesperC
    Kul, nya stigar att testa på väg hem från jobbet.

//j

Av:
    jansson99
    Här kommer några turer till......

050512_happyr_jarva.jpg

050705_happyr_jarva.jpg

050721_happyr_jarva.jpg

060107_happyr_jarva.jpg

Ja, jag cyklar en del på Järvafälte jag också......

- Moderator -

Av:
    dans
    putchi skrev:
    > Bra, jag bor i Norrviken så det här är mina
    > hemmastigar oxå.

Yep, i Norrviken bor jag med, fast bara under semestern.
    >
    > Brukar du cykla på milspåret som går mellan
    > Fäboda och Bögs gård?

Provade det i somras. Startar man vid Bögs gård är det en massa trassel med stängsel o så men bättre att haka på det en bit längre fram, t ex när det passerar vägen som går mot Viby.
    ¨Rätt mycket rötter o lite knöligt men så ska det väl vara i skogen. Fast det kanske skulle kännas mycket bättre om jag skaffade ny cykel....(har man inte argumenten skapar man dom:-))
    Jag tror det är milspåret som är blåmarkerat på jansson99 karta nr 3, alldeles till höger om texten "Östra Järvafältets naturreservat".

Per D

Av:
    skavsår
    cyklar också en hel del på järva, bor i kallhäll, finns många roliga stigar, tex om man cyklar upp vid hundklubben i tånglöt och cyklar i skogen längs med motorvägen hela vägen till kallhäll, många roliga hällar och sånnt. vore kul med en happy ride nån gång på den här sidan stan

Av:
    KentH
    Vägen längst stranden öster om Översjön var fin men det vart mycket stopp på jag gick mer än jag cyklade på den den var exterm tuff mycke rötter stora stenar jag vill ha flyt på cyklingen.

Av:
    dans
    Kom på att jag i somras cyklade upp på den gamla tippen ("Hanstatippen" ?) som ligger öster om Säbysjön.
    Fortsatte sedan norrut längs den markerade stigen, var en del bök, men fint med riktig skog.
    Kom till slut ut på vägen längs (östra sidan) av Säbysjön, strax söder om Båtsmanstorp (tror jag det heter). Alltså stället där man lätt kan ta sig ned till sjön o t ex bada (på Kent Hs karta i första inlägget är det den lilla gröna snutten som nårned till vattnet).
    ALT 2
    Är man väl uppe på toppen (av tippen) kan man ju även testa stigen söderut, väldigt brant tror jag (har dock aldrig kört den), eller varför inte istället ta den uppför en gång eller kanske två ;-)
    - nån som provat ??

Per Dans

Av:
    fredrikw
    körde milspåret idag, det var ordentligt halt på rötterna, men det är en fin sträcka, om än lite för kort.

Av:
    mzi
    Finns det bra spår/stigar utan rötter och sten som passar bra för CX-cykling på Järva? Det kanske till och med någon som har en GPX-fil över ett sådant spår?

Av:
    DrGT
    jansson99: var ute på en långtur tillsammans med fredrikw och en till i söndags och körde en tur som liknar din andra karta (turen upp till Ängsjö friluftsgård) men vi körde via Boda äng-Kalhäll-Stäket för att undvika att korsa Stäket-Rotebro-leden, vilket ger betydligt mer asfaltskörning än ditt alternativ. Min fråga är helt enkelt hur smidigt det går att passera över Stäket-Rotebro-leden vid gokartbanan nu när de satt upp betongsuggor mellan körfälten?

Är uppvuxen i Viksjö (på Såningsvägen) och har kört mycket i Sandvik och Kalhäll under BCS Yeti-tiden och försöker nu (åter)finna den optimala långrundan ToR Ulriksdals stn med minimalt av asfalt...

Av:
    Agelii
    Dog "den officiella happy(norra)Järva-tråden" 2007? Hojjar själv några gånger per vecka på Järva-stigarna, skulle vara kul med lagom utmanande sällskap. Kanske nån återkommande Happy-kväll motsvarande den som kör tisdagar i Nacka? Jag kör från Rotebro/Sollentuna.

Eriq

Av:
    pme
    Den här tråden har jag missat totalt. En Happy-Järva vore suveränt!

Tyvärr medger inte oregelbundna arbetstider, fru och två barn att jag bokar en fast dag i veckan men skulle definitivt hänga på de gånger som tilläts så länge tempot är lagom Happy.

/P-M

Av:
    Agelii
    Grymt kul om vi kunde bli några som kör tillsammans! Grundidén med Happy är väl att alla som vill och kan hakar på. Så får vi se vad som blir lagom tempo och svårighetsgrad. För att få igång något alls tar jag på mig startskottsrollen. Nu på söndag kör jag från caféet vid Bögs gård klockan 10.00. Alla som vill haka på är välkomna. Siktar på en runda på ca 2 timmar inkl nån paus, blandat grus och stig. Ska se om jag kan ta lite inbjudande bilder på min tur idag :)
    Eriq

Av:
    Agelii
    Tog en stigfinnartur på Järva igår. Mycket vattengegga i ridspåren...
    Men några guldkorn hittade jag innan jag körde fast i ett träd, kolla bilderna!
    Om nån vill haka på och dela med sig av stigtips kör jag från Bögs gård klockan 10 i morgon, söndag 11 oktober.
    Roll on!
    Eriq
    Högspänning (kopia).jpg
    Norrtorp (kopia).jpg
    Mossig_cykling (kopia).jpg
    Teknikutveckling (kopia).jpg
    Trädsmak (kopia).jpg

Av:
    scottscale
    Är det någorlunda bra skyltat?

Av:
    bruce
    Agelii skrev:
    > Tog en stigfinnartur på Järva igår. Mycket
    > vattengegga i ridspåren...
    > Men några guldkorn hittade jag innan jag körde
    > fast i ett träd, kolla bilderna!
    > Om nån vill haka på och dela med sig av stigtips
    > kör jag från Bögs gård klockan 10 i morgon,
    > söndag 11 oktober.
    > Roll on!
    > Eriq
    >
    >
    >
    >

Ha ha, kul bild, vid brända berget förmodar jag?

Jäklar nu blev jag sugen på Järva igen, får se hur kroppen känns ikväll, i morgon bitti..

--------------------------------------------------------------

//bruce, ser helst världen ur ett Roy Andersson-filter

Av:
    Jörgen_A
    På tal om karta över Järvafältet så finns det en i denna informationsfoldern. Den finns vi vissa av informationstavlorna på området.

PA100017.JPG

PA100018.JPG

/* Jörgen */

Av:
    ostkaka
    Agelii skrev:
    > Tog en stigfinnartur på Järva igår.

Nu blev man lite avis. Var har du tagit andra bilden, känner inte riktigt igen stigen?

Av:
    jesperC
    Möte ett gäng av de där korna på vägen hem för några dagar sedan. De hade tröttnat på det inhägnade livet och var ut på äventyr.

//j

Av:
    Agelii
    Det går leder precis överallt på Järva. Problemet är snarast att det är för mycket skyltat, se bilden nedan... Men, jo, det finns bra leder. Och riktigt bra orienteringskartor. Köpte en på Kartcentrum på Kungsgatan för 50:-. Brukar ha med den för att hitta hem när jag kör vilse i skogen...

Bild 1 är från under högspänningsledningen öster om Viby. Nästan lite Bohuslänska klippor att studsa upp och ner för, en av mina favoriter.
    Bild 2 var en kort guldsträcka på en annars helvetisk häststig (rödmärkt) vid Lindal, norr om Översjön.
    Bild 3 är från väster om Solhyddan i Hanstareservatet. Grymt fina stigar på Hansta-leden, en del genom små salar av hassel och gamla ekar. Men en hel del fallna träd att klättra på...
    Bild 4 Är en smal, oskyltad teknikstig norr om Väsby gård (den med teflonkorna).
    Bild 5 är från cykelparkeringen i Hansta ;)

En annan fin sträcka är leden på högåsen som löper öster om Översjön. Mycket småsten och teknik upp o ner, men riktigt fina sträckor. Kolla bilden längst ner.
    Nysved (kopia).jpg
    Åsleden Översjön (kopia).jpg

Av:
    Aalex
    Vilket tempo/stil blir de imorgon? sjukt sugen på o följa med men är inget XC svetto...

Av:
    jokkoapa
    Mycket bra initiativ Eriq, tyvärr kan jag inte i morgon men hänger gärna med en annan gång.

//Jocke (Coop)

Av:
    Agelii
    Svårt att locka ut nån i skogen idag, men det var ändå en rätt skön tur, mest tack vare vinterdojorna och tjockbrallor. Is på åkrarna!!!
    Svettig blev jag, men inte för att det gick i nåt tävlingstempo direkt... Haka gärna på, vilket tempo du än kör Aalex! Och Jocke :) Jag försöker träna mig på tekniken för tillfället, så jag letar mycket stig, men tycker egentligen mest om lite rappare grus än rötter o stenar.
    Kör igen lördag 17/10 kl 14 från Bögs gård. Om ingen lyckas lura ut mig i veckan förstås.
    Eriq

Av:
    jansson99
    Här finns Järfälla kommuns webbkarta: http://212.181.1.235

- Moderator -

Av:
    Jörgen_A
    Fortsätter så smått att lägga upp stigar som jag har bra GPS-spår över. Senaste bidraget är elledningsgatan.

http://www.opentrailmap.net

open.PNG

/* Jörgen */

Av:
    Pappasmurf
    underbart!
    Kommer att ha mycket nytta av detta när jag byter jobb med start nästa vecka.
    Kan ju då utgå från outlet barkarby när det passar (utan liggcykel).

Tjoa gärna till om det blir aktuellt med Happy-rides i området.

Av:
    fredrikw
    Jörgen_A skrev:
    > Fortsätter så smått att lägga upp stigar som
    > jag har bra GPS-spår över. Senaste bidraget är
    > elledningsgatan.

hmm, inte en så dum idé, ska kolla upp och lägga till de stigar som jag kör på Järvafältet.

Av:
    blunder
    yes, säg till om det blir några happy-rides.

Av:
    pme
    Det är lite väl kort framförhållning men jag drar strax ut på en lugn och inte alltför lång runda i närheten av den södra slingan på Jörgens karta.
    Passerar Ikea ca 10.30.

/P-M

Av:
    SabbathSib
    Hej,
    Gammal tråd, men... Letar MTB sällskap på Järva. Jag utgår oftast från Bögs gård, brukar köra en variant av milspåret, men är sugen på lite längre runda. Någon som planerat något i veckan?

Söker efter en lätt helstel SS

Av:
    KjellF
    Jag jobbar i Jakobsberg och hoppas kunna få lite hjälp att hitta runt på Järvafältet innan jag drar hemåt (Farsta). Tyvärr hinner jag varken denna eller nästa vecka men sen ...

KjellF

Av:
    frippa
    Jag brukar köra några ggr per vecka på järvafälet
    oftast helger ifs.
    pm:a eller lägg upp en ny tråd om du vill ha guidning/sällskap

Av:
    dobi
    Tjena, lånar denna tråden bara en gnutta. Om det finns någon kring järfälla(bor själv i viksjö) som skulle kunna tänka sig att visa hur man justerar växlarna, har läst igenom http://happymtb.org men jag får det verkligen inte att funka. Det är inte helt kaputt så jag kan cykla vart än hjälpen befinner sig :) Bjuder på fika om så önskas också!

Av:
    tr1cky
    Tack dobi för att du bumpade tråden så att jag hittade den ;-)

Kommer att flytta till Sollentuna i december och kommer väl börja cykla på Järvafältet.

Någon som har lite gpx filer? Sugen på att guida mig i vår? Kanske en regelbunden dag?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in