• Biltemas dubbdäck 07

Av:
    Globalistic
    Läste under "läsvärt" att Biltemas dubbdäck inte var så mycket att ha. Men det mesta var från 2004. Det måste väl ha hänt lite med däcken fram tills idag, eller...

//B
  • Re: Biltemas dubbdäck 07

Av:
    evo
    Blir det skitväder under Oetzi-turen så tänker jag använda mina BT-dubbisar på 32 mm på fulräsern. Jag har kört för lite med dem för att uttala mig. Hitills har de funkat.

Av:
    Fjärdebrunn
    Däcken på lagret har blivit 3 år äldre?

En månads cykelförbud gör mig inte mindre grinig.

Av:
    plumse
    Fjärdebrunn, i så fall måste vi alla springa och köpa för det var ju ett tävlingsteam som lagrade sina däck för att de skulle bli så mycket bättre har man kunnat läsa ett par gånger här på Happy och då måste ju 3 år gamla Biltema-däck vara helt ok! ;-)

Av:
    Globalistic
    Haha! Säkert. Fast något säger mig att 07:orna är förbättrade :) Fast jag vet inte. Väntar på svar :D

Av:
    oxr
    Ja, är det något som Biltema är känt för så är det förstås deras utvecklingsarbete...

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    Kupa
    Det finns inget som är så dåligt att det inte kan bli sämre. Jag kan skänka ett vällagrat BT-dubbdäck anno 2006 eller kanske t.o.m 2005 till den som står för frakten.

--------------------------------------------------------
    Je suis un dumfan

Av:
    Ludenben
    Skänk pengarna till välgörenhet i stället...................

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre besvärligt.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Av:
    kakad
    Kupa skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Det finns inget som är så dåligt att det inte
    > kan bli sämre. Jag kan skänka ett vällagrat
    > BT-dubbdäck anno 2006 eller kanske t.o.m 2005
    > till den som står för frakten.

Det var ett intressant betyg :)

.(....\............../....)
    . \....\........... /..../
    ...\....\........../..../
    ....\..../´¯.I.¯`\./
    ..../... I....I..(¯¯¯`\
    ...I.....I....I...¯¯.\...\
    ...I.....I´¯.I´¯.I..\...)
    ...\.....` ¯..¯ ´.......'
    ....\_________.·´
    .....l-_-_-_-_-_-l
    .....l-_-_-_-_-_-

Av:
    multirunner
    har kört biltemas dubbdäck i tre år på pendlarhojjen vilket innebär att de rullar ca 6-8 mil veckan under nov-mars, har funkat bra för mig...
    är kanske inte så kräsen, visst de rullar tungt, men ser det mer som en "bonus" (bra träning)..

Av:
    Kupa
    På mitt däck lossnade åtminstone en dubb första gången jag provade det.

Je suis un dumfan

Av:
    multirunner
    har inte tappat en dubb, därimot har de nöts ner (vilket är naturligt då de blir en del asfalt oxå..
    se så olika det kan vara!!

Av:
    Anders H
    Årets däck ser i alla fall ut precis som förut.

Landsvägsräser med bockhornsstyre och fingertoppsbromsar - Lycklig ändå!

Av:
    Globalistic
    Jag ska nog testa ett par :D Hade ett par Freddy's innan å Freddy tappade några dubbar han också. Fast det stora problemet var att få stop på cykeln :D

Av:
    Kupa
    Uppenbarligen kan det vara väldigt olika.

Seriöst Bang, mitt tips är att du köper ett (1) däck först och ser vad du tycker. Mitt BT-däck ser ut att vara av plast redan i rumstemperatur, och som sagt, åtminstone en dubb försvann på fem minuters testrullande.

Sen slantade jag upp på ett par Nokian W240 och de gick hela förra vintern 6 km per dag och varenda dubb är kvar.

Je suis un dumfan

Av:
    jomper
    multirunner skrev:
    > har inte tappat en dubb, därimot har de nöts ner
    > (vilket är naturligt då de blir en del asfalt
    > oxå..
    > se så olika det kan vara!!

Testa ett par Nokian-dubbdäck så kommer du snart notera att det INTE är helt naturligt att dubbarna slits ner trots en hel del asfaltsmil.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    jomper
    > Sen slantade jag upp på ett par Nokian W240 och
    > de gick hela förra vintern 6 km per dag och
    > varenda dubb är kvar.

För pendling finns det ju klart billigare och nokiandäck med lite förre dubb också.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Kupa
    jomper skrev:
    > > Sen slantade jag upp på ett par Nokian W240
    > och
    > > de gick hela förra vintern 6 km per dag och
    > > varenda dubb är kvar.
    >
    > För pendling finns det ju klart billigare och
    > nokiandäck med lite förre dubb också.

Absolut. Ångrar ändå inte köpet - suveränt grepp i alla lägen. Jag har ett par W106 (eller vad de heter) liggande också. De är också bra, lättare och rullar väl lite bättre, men jag tyckte greppet var lite osäkert när man svänger.

Je suis un dumfan

Av:
    Fässberg
    SÅg att classe hade nokian däck som borde passa för pendling. 106 dubbar ber däck tror jag det var..

Av:
    Globalistic
    Om jag ändå hade snabbkopplingar på vintercykeln. Tänk vad enklare lite skulle vara då ;)
    Skiftnyckel suger :(

Av:
    putchi
    På mina Nokian WXC300 (typ) så slits inte dubben så mycket men dom försvinner in i däck-plupparna, så effekten är den samma.

Av:
    multirunner
    har ett par nokia på min mtb, visst de är bättre, men tycker fortfarande att bt funkar på min pendlar hoj och jo dubben nöts ner även på mina nokia..

Av:
    Fredrik S
    Och för oss snåljåpar kan jag tipsa om att jula säljer nokian W106 i både 26" och 28" för 279kr styck, att jämföras med cyclecomponents 325kr resp 315kr. Dessutom slipper man ju fraktkostnaden på 90kr om man har ett julavaruhus på sin ort. Det mina vänner, är 182kr rätt ner i fickan på er, vid köp av två däck. Varsågoda.

Av:
    Fässberg
    Jaha där ser man.. Några kr billigare än classe då som tog 298

Av:
    PeaceDog
    jomper skrev:
    > multirunner skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > har inte tappat en dubb, därimot har de nöts
    > ner
    > > (vilket är naturligt då de blir en del asfalt
    > > oxå..
    > > se så olika det kan vara!!
    >
    > Testa ett par Nokian-dubbdäck så kommer du snart
    > notera att det INTE är helt naturligt att
    > dubbarna slits ner trots en hel del asfaltsmil.

Haft mina Nokia (tror att det är 96 dubbars) i 4-5 år och inte tappat en enda dubb och inte är dom speciellt nerslitna. Gäller pendlare och mycket asfalt.

Av:
    multirunner
    Se så olika det kan vara..

Av:
    GurraG
    Kan väl inte tänka mig att varken BT eller asiaterna som tillverkar däcken lägger ned nån större tid på produktutveckling.
    Jag har kört en hel del av BT's däck, dock inte dubbdäcken, och har konstaterat att det skiljer en hel del mellan däck av samma modell/dimension, troligen skiljer det sig mellan olika partier/leveranser. Ibland saknar däcken greppförmåga men håller väldigt länge, ibland är det motsatta dvs bra grepp men slits fort. Säkert är det likadant när det gäller dubbdäcken så det förvånar mig inte att omdömmena varierar.

/G

Av:
    Sebbe S-vall
    Har kört två år på mina biltema däck, pendlat till jobbet osv. Funkar kanon.

Av:
    Dolk
    50 mil sen är dubben nernötta, då kan man iof gå till bema och klaga och få ytterliggare ett par. 100 mil, kanske räcker en vinter om man inte cyklar så mycket. Bra grepp som fan är det dock när de är nya samt, sjukt jättetungrullade. Både rullmoståndet och greppet är iof övergående.

Men det är som alla säger, billiga per st dyra per mil.

Ska man pendla så ligger min röst på nokia 106.

Ska man aggroköra så tycker jag icespiker är prisvärda.

Av:
    Mandus
    Köpte ett BT dubbdäck till mountainbiken och testkörde det. Jag tänkte att det skulle vara spännande att se om det fungerade. Men tyvärr så måste jag säga att nästan alla dubb på mitten av däcket var borta efter en tur på några timmar. Att det sedan var fruktansvärt trögrullat var inte någon bonus precis. Men det kanske är som någon sa att de har en väldigt ojämn leveranskvalitet på BT;) Synd i så fall. Funderar på att skaffa ett par Nokian till crossen i vinter för vinterdistansträning vilka verkar ha fått betydligt bättre betyg. Det ska bli spännande å se om de fungerar och dubben sitter kvar ett tag iallfall.

Av:
    tobbeb
    Har ni en seriös inkörningsperiod när ni handlat dessa billiga däck?

Av:
    Miss Lycka
    Biltemas däck är plastdäck med lite gummi.
    Nokians däck är gummidäck med lite plast.
    Plast blir styvt och tappar greppet i kyla.
    Vad väljer ni?

Här på västkusten utan så mycket snö fungerar A 10 och W 106 bra. De greppar på isen och är lättrullande.

Via est vita!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2007-11-13 06:39 av Miss Lycka.

Av:
    peje
    Cyklat EN tur till och från jobbet (6 km) på Biltemas nya MTB-dubbdäck med ca 270 dubb. Nu fattas det 30 dubb i bakkdäcket...

Av:
    Graj
    Jag cyklade två vintrar på en uppsättning biltema dubbdäck. Jag tappade inte en enda dubb däremot var de mjuka och blev snabbt nerslitna till gumminivån. Ett par nokiandäck är värda sitt pris.
    Däremot gillar jag biltemas däckuppsättning med någon typ av punkaförstärkning. De där biltema kallar kevlar, tror jag. Fast då bara på statscykeln.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in