• Vinterhandskar

Av:
    RacePace
    Jag är på jakt efter ett par nya vinterhandskar. De Lillsport Coach jag använder när det är +5 till -5 grader tycker jag inte är särskilt bra till cykling - de blir dyngsura och därför väldigt kalla. Jag har ett par Pearl Izumi Lobster, men de är tycker jag är alldeles för varma för att användas när det är plusgrader.

Således, ett par handskar för ca +5 till - 5 grader, helst Windstopper och hyfsat 'ventilerande'.
    Jag kikade lite på ett par Hestra, http://www.hestragloves.se
    Problemet där är att jag inte hittat något ställe som säljer dessa.

Vet någon om några andra schyssta handskar för bruk enligt ovan ? Skriv gärna ett par rader om dessa i så fall !
  • Re: Vinterhandskar

Av:
    anki
    Har just de du kikat på - de är suveräna!
    Sportson säljer dem här i stan så kolla med dem.

/anki

Av:
    Henry
    Jag kommer köpa precis den handsken såfort jag har råd. Den är toppen!

/Henry

Av:
    Leo@happymtb.org
    Femmanssport i nordstan Göteborg har de där handskarna. Provade dom i förrgår när jag inhandlade ett par Ullfrotte Sport sockar där, de har förresten kanonpris på två par sockar för 169:-! Jo, handskarna var det ju, de kändes bra, men i tunnaste laget för min smak. De är först och främst för längdåkning/turåkning, men fungerar nog för cykling också. Skinnet i handflatan var inte direkt designat för "cykelstyrenötning". Jag har själv ett par Hestra Windstopper Active 3721, http://www.hestragloves.se

De håller för riktig hårdkörning i skogen, mycket tjockare skinn i handflatan. Enda nackdelen är färgen, på skinnet då, ljusbeige, det blir lite skitigt. Annars är de perfekta för -5 till +5C tempar.

/Leo

Av:
    Tobbe Arnesson
    Jag köpte ett par danska på InterSport

Sniket, men fullt fungerande.

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    Johan
    Jag äger ett par Hestra XT som är ungefär 3-4 år gammla, jag tycker att de är grymt sköna, jag använder dem året runt för mtb åkning. På vintern får de extraknäcka som löparhandskar. Ända problemet är att blir de våta så är de kass. Senast i söndags var jag tvungen att ställa in andra halvan av träningen eftersom jag var för frusen om händerna, och sånt känns ju inte kul.

Jag tror att man skulle behöva två par handskar, ett om det är torrt och ett om det är fuktigt.

Johan

Av:
    BFS
    För riktigt kallt bruk har jag mina Hestra MC-handskar. Goretex och utbytbar innerhandske i fleece. Funkar bara bra. Men glappet till Hestra XT är stort! Tror Johan har en poäng, ett par är ett par för lite...

Av:
    RacePace
    En fråga då till de som har den Hestrahandsken jag kikat på: Vid vilka temperaturer använder ni denna ?

Av:
    anki
    Ner till runt -5 lite drygt, sen åker turtelsvarienaten på - inte innan dess.

Av:
    Johan
    Jag använder mina till riktigt kallt om det är tort, i skogen so tycker jag att man håller igång med hela kroppen så händerna håller sig varma hela tiden. Men om man cyklar grusväg och asfalt så skulle jag nog inte använda dem vid särskilt kallt väder, kanske 0 ungefär.

Jag har funderat på Lobstervarianten men de är kanske för varma. Jag letar efter något som är inte känns som två våta raggsockar på händerna så fort det regnar men helst inget foder, jag är varm ändå.

Johan

Av:
    anki
    Har inte alls ont av de skulle bli speciellt blöta i regn...
    Lobstervarianten är rejält varma.

Av:
    Leo@happymtb.org
    Regnar det kör jag med Endura Kryptoglove, http://www.easytrade.net

De håller värmen även när de är fuktiga, lite som neopren.

/Leo

Av:
    Henry
    Leo: Pratar vi om samma handske? Hestra XT har ju clarino i handflatan som i princip är outslitligt! Har en kort variant med samma skinn, tål hur mycket som helst!

/Henry

Av:
    Frederik
    Jag är jätte nöjd medmina Hestra XT's. Jag gillar tunna handskar, jag kan inte tänka mig bättre. De håller varmt så lange man själv är på temperatur (första 5 minuter är kalt), självklart är en tjokare hanskar varmare, men de här andra nackdelar. Regnar det riktigt, då blir man blöt...

Köpte dom för 400 SEK hos CykelHuset i Upplands Väsby

/Frederik

Av:
    anton
    jag kör med crosshanskar till ungefär -5. sen blir det för kallt fö de

Av:
    MTB_Johan
    Jag använder Prorace WindTex hansdkar från Cyclecomponents, billiga, 155 kr. Har använt dom i - 10 men då var de lite kalla men -5 är no probs, funkar även bra när det är blött, körde ca 2,5 h i lördags i kraftigt fallande blötsnö, visst blir dom lite blöta men dom värmer bra. Bra snikval.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in