• Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    ForesterGuy
    Helkama raisu skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Helkama raisu skrev:
    Valhalla_ skrev:
    Ja inte kan man lasta hojar i en porsche...

    Det är iockförsig ett rimligt antagen men dessvärre helt fel. Jag har kör cyklar, sängar, gräsklippare med 911:a och det går alldeles utmärkt. Mer allsidig bil är svårt att hitta.

    Sen är det väl så med bilar som med cyklar att det knappast är lämpligt att ha bara en...

    Min farfar drog släp med sin Porsche, och plöjde åkrar...men när han skulle köra cyklar var det Duetten som gällde.

    Många har plöjt åkrar med Porsche men då var det inga 911or (även om någon kanske plöjt ut i åkern med en sån också)

    Det var nog en Porsche A111 eller snarlikt. Porscheröd.
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Örjan Lax
    ForesterGuy skrev:
    Helkama raisu skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Helkama raisu skrev:
    Valhalla_ skrev:
    Ja inte kan man lasta hojar i en porsche...

    Det är iockförsig ett rimligt antagen men dessvärre helt fel. Jag har kör cyklar, sängar, gräsklippare med 911:a och det går alldeles utmärkt. Mer allsidig bil är svårt att hitta.

    Sen är det väl så med bilar som med cyklar att det knappast är lämpligt att ha bara en...

    Min farfar drog släp med sin Porsche, och plöjde åkrar...men när han skulle köra cyklar var det Duetten som gällde.

    Många har plöjt åkrar med Porsche men då var det inga 911or (även om någon kanske plöjt ut i åkern med en sån också)

    Det var nog en Porsche A111 eller snarlikt. Porscheröd.

    Tacka vet jag Lamborghini... :)

    3377.jpg
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Klas A
    Efter skitstormen mot franska bilar i denna tråden. Random jämförelse av två franska skitbilar, ett svenskt litet uddamärke och en tysk överspänd på Dekra som verkar vara facit tydligen.
    Screenshot_20181223-003353.png
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Lejon
    Klas A skrev:
    Efter skitstormen mot franska bilar i denna tråden. Random jämförelse av två franska skitbilar, ett svenskt litet uddamärke och en tysk överspänd på Dekra som verkar vara facit tydligen.
    Men det är såna konstiga uppgifter som gör att jag ändå vacklar kring hur relevant Dekras statistik är.
    Renault Laguna är en av världens sämsta bilar hållbarhetsmässigt, det är jag in i själen helt säker på!
    All statistik/undersökningar jag sett på annat håll och personlig erfarenhet dessutom (en nära anhöriga har ägt TVÅ Lagunor - hen är helt knäpp) säger mig att Laguna är extremt dåligt ihopskruvad. Den kan bara inte vara en lika bra bil som en BMW 3 eller bättre än en S60. Det är helt orimligt. Det de rapporterar är uppenbarligen mycket inte som är relevant för ägaren.
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Kneecap
    Lejon skrev:
    Men det är såna konstiga uppgifter som gör att jag ändå vacklar kring hur relevant Dekras statistik är.
    Renault Laguna är en av världens sämsta bilar hållbarhetsmässigt, det är jag in i själen helt säker på!
    All statistik/undersökningar jag sett på annat håll och personlig erfarenhet dessutom (en nära anhöriga har ägt TVÅ Lagunor - hen är helt knäpp) säger mig att Laguna är extremt dåligt ihopskruvad. Den kan bara inte vara en lika bra bil som en BMW 3 eller bättre än en S60. Det är helt orimligt. Det de rapporterar är uppenbarligen mycket inte som är relevant för ägaren.

    Tjena!

    Dekra verkar väga olika fel. S60 har en hel del problem med bromsskivor, bromsslangar, leder i framvagnen samt avrostade avgasfästen. Alla dessa tre verkar Dekra väga högt.
    Sen betygsätter dom ju inte knappar i kupén som trillar bort t.ex. m.m.

    Dessutom är ju statisiken något trubbig. Det går ju bara att dela upp efter miltal och inte ålder. S60 är ju en modell som är fem år äldre än 3-serien, sju år äldre än Lagunan och tolv år äldre än 508. 508 mot S60n så får 508 smisk.

    Screenshot_20181223-092323.png

    Screenshot_20181223-092327.png

    _______________________________________
    Så det så!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-23 09:24 av Kneecap.

  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Rattnalle
    Jag slog upp V70 istället häromdagen och den fick väldigt bra betyg jämfört med S60n ovan trots att det i allt väsentligt är samma bil.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Klas A
    Lejon skrev:
    Klas A skrev:
    Efter skitstormen mot franska bilar i denna tråden. Random jämförelse av två franska skitbilar, ett svenskt litet uddamärke och en tysk överspänd på Dekra som verkar vara facit tydligen.
    Men det är såna konstiga uppgifter som gör att jag ändå vacklar kring hur relevant Dekras statistik är.
    Renault Laguna är en av världens sämsta bilar hållbarhetsmässigt, det är jag in i själen helt säker på!
    All statistik/undersökningar jag sett på annat håll och personlig erfarenhet dessutom (en nära anhöriga har ägt TVÅ Lagunor - hen är helt knäpp) säger mig att Laguna är extremt dåligt ihopskruvad. Den kan bara inte vara en lika bra bil som en BMW 3 eller bättre än en S60. Det är helt orimligt. Det de rapporterar är uppenbarligen mycket inte som är relevant för ägaren.

    Hahaha, jaaa nej den KAN inte bara inte vara bra. Den är ju FRANSK. Finns det fakta som säger motsatsen så gå på gamla myter och anekdoter. Men jag vet inte ens om du menar allvar eller är ironisk nu.
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Lejon
    Kneecap skrev:
    Lejon skrev:
    Men det är såna konstiga uppgifter som gör att jag ändå vacklar kring hur relevant Dekras statistik är.
    Renault Laguna är en av världens sämsta bilar hållbarhetsmässigt, det är jag in i själen helt säker på!
    All statistik/undersökningar jag sett på annat håll och personlig erfarenhet dessutom (en nära anhöriga har ägt TVÅ Lagunor - hen är helt knäpp) säger mig att Laguna är extremt dåligt ihopskruvad. Den kan bara inte vara en lika bra bil som en BMW 3 eller bättre än en S60. Det är helt orimligt. Det de rapporterar är uppenbarligen mycket inte som är relevant för ägaren.

    Tjena!

    Dekra verkar väga olika fel. S60 har en hel del problem med bromsskivor, bromsslangar, leder i framvagnen samt avrostade avgasfästen. Alla dessa tre verkar Dekra väga högt.
    Sen betygsätter dom ju inte knappar i kupén som trillar bort t.ex. m.m.

    Dessutom är ju statisiken något trubbig. Det går ju bara att dela upp efter miltal och inte ålder. S60 är ju en modell som är fem år äldre än 3-serien, sju år äldre än Lagunan och tolv år äldre än 508. 508 mot S60n så får 508 smisk.


    Kring körsträckan resonerar de att det är viktigare än ålder, det har ju en viss logik ändå. Hade kanske varit bra med en sorteringsmöjlighet efter ålder också iofs. Kan ju spela rätt stor roll på årsmodell ibland även om det är samma generation av modellen.
    För övrigt: är det en pungsmekarbild man ser? Vilka bilar får den ärofyllda symbolen?
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Klas A
    Kneecap skrev:
    Lejon skrev:
    Men det är såna konstiga uppgifter som gör att jag ändå vacklar kring hur relevant Dekras statistik är.
    Renault Laguna är en av världens sämsta bilar hållbarhetsmässigt, det är jag in i själen helt säker på!
    All statistik/undersökningar jag sett på annat håll och personlig erfarenhet dessutom (en nära anhöriga har ägt TVÅ Lagunor - hen är helt knäpp) säger mig att Laguna är extremt dåligt ihopskruvad. Den kan bara inte vara en lika bra bil som en BMW 3 eller bättre än en S60. Det är helt orimligt. Det de rapporterar är uppenbarligen mycket inte som är relevant för ägaren.

    Tjena!

    Dekra verkar väga olika fel. S60 har en hel del problem med bromsskivor, bromsslangar, leder i framvagnen samt avrostade avgasfästen. Alla dessa tre verkar Dekra väga högt.
    Sen betygsätter dom ju inte knappar i kupén som trillar bort t.ex. m.m.

    Dessutom är ju statisiken något trubbig. Det går ju bara att dela upp efter miltal och inte ålder. S60 är ju en modell som är fem år äldre än 3-serien, sju år äldre än Lagunan och tolv år äldre än 508. 508 mot S60n så får 508 smisk.



    Ja om du tycker att någon bortramlad knapp är värre än bromsar och framvagn så blir det svårt att argumentera.

    Jag och min familj har kört ca 45000 mil med 4 olika Peugeot de senaste åren. Det har varit problemfritt. Inga driftstopp, inget mer än normala slitdelar, inga bortramlade knappar. Det hade inte varit bättre med en svensk eller tysk bil. Bara jävligt mycket dyrare.
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Lejon
    Klas A skrev:
    Lejon skrev:
    Klas A skrev:
    Efter skitstormen mot franska bilar i denna tråden. Random jämförelse av två franska skitbilar, ett svenskt litet uddamärke och en tysk överspänd på Dekra som verkar vara facit tydligen.
    Men det är såna konstiga uppgifter som gör att jag ändå vacklar kring hur relevant Dekras statistik är.
    Renault Laguna är en av världens sämsta bilar hållbarhetsmässigt, det är jag in i själen helt säker på!
    All statistik/undersökningar jag sett på annat håll och personlig erfarenhet dessutom (en nära anhöriga har ägt TVÅ Lagunor - hen är helt knäpp) säger mig att Laguna är extremt dåligt ihopskruvad. Den kan bara inte vara en lika bra bil som en BMW 3 eller bättre än en S60. Det är helt orimligt. Det de rapporterar är uppenbarligen mycket inte som är relevant för ägaren.

    Hahaha, jaaa nej den KAN inte bara inte vara bra. Den är ju FRANSK. Finns det fakta som säger motsatsen så gå på gamla myter och anekdoter. Men jag vet inte ens om du menar allvar eller är ironisk nu.
    Jag tror det finns vissa bra franska bilar, det trodde jag att jag gjort tydligt? Har du läst något i tråden alls?

    Men om du hittar någon annan källa än Dekra som säger att Laguna håller en hög kvalitet så skulle jag bli överraskad. (Gen 1 och 2 har jag i alla fall sett många undersökningar/statistik, tex Bilprovningens gamla statistik, där de konstant hamnar i botten kring tillförlitlighet. Gen 3 är möjligen bättre? Jag orkar dock idag inte googla så mycket att jag kan styrka det jag påstår.)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-23 10:24 av Lejon.

  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Kneecap
    Lejon skrev:
    Kring körsträckan resonerar de att det är viktigare än ålder, det har ju en viss logik ändå. Hade kanske varit bra med en sorteringsmöjlighet efter ålder också iofs. Kan ju spela rätt stor roll på årsmodell ibland även om det är samma generation av modellen.
    För övrigt: är det en pungsmekarbild man ser? Vilka bilar får den ärofyllda symbolen?

    Tjena!

    Enligt min erfarenhet så påverkar ålder mer än körsträcka i många fall. Torkade slangar och gummipackningar, rostiga rör (broms- och avgasrör) och balkar m.m. uppstår pga ålder och inte miltal. Leder får stryk av miltal. Min V70 var felfri besiktningmässigy sett innan jag sålde den. 28000 mil på mätaren, sju år gammal.

    Haha, nej det är en chatgrupp på Messenger för ickekorrekt humor, startad av några kvinnor i min bekantskapskrets. Missade att ta bort den innan skärmdumpen. :DET

    Klas A skrev:
    Ja om du tycker att någon bortramlad knapp är värre än bromsar och framvagn så blir det svårt att argumentera.

    Jag och min familj har kört ca 45000 mil med 4 olika Peugeot de senaste åren. Det har varit problemfritt. Inga driftstopp, inget mer än normala slitdelar, inga bortramlade knappar. Det hade inte varit bättre med en svensk eller tysk bil. Bara jävligt mycket dyrare.

    Nej, det tycker jag inte, men allt kostar pengar. Dekra pekar väldigt hårt på glappa länkarmsbussningar och krägningshämmare. Något som inte påverkar säkerheten i första taget och som inte heller genererar anmärkningar i Sverige, men det görs i Tyskland. Där är S60 dålig.
    Bromsslangarna byts en gång på S60, sen verkar som hålla riktigt länge. Originalet är av undermålig kvalité bevisligen.
    Bromsskivor är dom oerhört hårda på i Tyskland har jag fått reda på av svensktyskar.

    Behöver det verkligen vara så mycket dyrare med svensk eller tysk? Min V70 kostade mig under 20:- milen i totalt ägande under dom åren jag hade den. Min BMW har jag räknat med drygt 20:- per mil. Inte speciellt dyrt i mina ögon. Men klart mer bekvämt än en Peugeot. Det är viktigt för mig som sitter mycket i bilen.

    Lejon skrev:
    Jag tror det finns vissa bra franska bilar, det trodde jag att jag gjort tydligt? Har du läst något i tråden alls?

    Men om du hittar någon annan källa än Dekra som säger att Laguna håller en hög kvalitet så skulle jag bli överraskad. (Gen 1 och 2 har jag i alla fall sett många undersökningar/statistik, tex Bilprovningens gamla statistik, där de konstant hamnar i botten kring tillförlitlighet. Gen 3 är möjligen bättre? Jag orkar dock idag inte googla så mycket att jag kan styrka det jag påstår.)

    Jag har inte heller sagt att det inte finns bra franska bilar, men dom är tyvärr lätträknade.

    Sista generationen av Mégane verkar faktiskt hålla klart bättre än föregående, men det säger ju tyvärr inte allt för mycket.
    Jämför med resultatet på senare S60 och Ford Focus t.ex. dom har klart färre anmärkningar.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Mycketvillhamer
    Kneecap skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    4 försvann nog ur jämförelsen, ser bara golf två ggr.

    Tjena!

    Bilderna jämför modellerna. Siffrorna till vänster är C4, till höger Golf. Titta under det gröna fältet på första bilden så förstår du.

    Ahh, sorry!
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Jensen
    Med dagens bilar och all jäkla elektronik och el, så är min erfarenhet att åldern spelar mer roll än hur långt den gått. Det är sällan det mekaniska som börjat krångla med åren utan elfel som avlöser varandra.

    ===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-23 16:17 av Jensen.

  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    SGS
    Kneecap skrev:
    Sista generationen av Mégane verkar faktiskt hålla klart bättre än föregående, men det säger ju tyvärr inte allt för mycket.
    Jämför med resultatet på senare S60 och Ford Focus t.ex. dom har klart färre anmärkningar.

    Vi hade en första generationens Mégane i familjen. Nyköp. DEN var dålig på riktigt. Usel kvalitet. Minns inte all skit som hände med den, men det var en rad grova fel som gjorde den tillfälligt obrukbar ett antal gånger. Har för mig något fäste till växellådan gav upp, tändspolar havererade på löpande band, och dessutom hade den det klassiska franska felet med en handbroms som ligger på (fastfrusen) vintertid. Lagom trafiksäkert.

    Hursomhelst, lite följdfrågor till ditt inlägg som hade varit kul med lite kommentarer kring :-)

    1. Har själv en Focus från 2012. Inga problem med besiktning hittills, 12500 mil på mätaren. (Däremot den usla 1.6 EcoFuel). Vad tror du om den? Fixar de 20k mil utan havererade växellådor och sönderrostade balkar?

    2. Far min har en Megane från 2010. Enligt hans besiktningsman finns det överhuvudtaget inga typfel på modellen och det har heller aldrig varit några besiktningsrelaterade problem med den. (Däremot en del småproblem av typen vatteninsläpp kring bagageluckan e.t.c). Kommentarer?
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Kneecap
    Tjena!

    Jensen, precis!

    SGS skrev:
    Vi hade en första generationens Mégane i familjen. Nyköp. DEN var dålig på riktigt. Usel kvalitet. Minns inte all skit som hände med den, men det var en rad grova fel som gjorde den tillfälligt obrukbar ett antal gånger. Har för mig något fäste till växellådan gav upp, tändspolar havererade på löpande band, och dessutom hade den det klassiska franska felet med en handbroms som ligger på (fastfrusen) vintertid. Lagom trafiksäkert.

    Hursomhelst, lite följdfrågor till ditt inlägg som hade varit kul med lite kommentarer kring :-)

    1. Har själv en Focus från 2012. Inga problem med besiktning hittills, 12500 mil på mätaren. (Däremot den usla 1.6 EcoFuel). Vad tror du om den? Fixar de 20k mil utan havererade växellådor och sönderrostade balkar?

    2. Far min har en Megane från 2010. Enligt hans besiktningsman finns det överhuvudtaget inga typfel på modellen och det har heller aldrig varit några besiktningsrelaterade problem med den. (Däremot en del småproblem av typen vatteninsläpp kring bagageluckan e.t.c). Kommentarer?

    Tjena!

    1. Som det vi precis har diskuterat, en Focus håller lätt 30k, om man kör det på kort tid. Chassit håller bra, osäker på den motorn bara.
    Men med åren är jag lite mer tveksam.
    2012 verkar än så länge vara klart vettigare rostmässigt än generationerna tidigare. Men ska man ha den länge är det nog inte dumt att rostskydda speciellt fram- och bakvagn. Sidobalkarna rostskydda verkar Ford ha blivit markant bättre på.

    2. Den är som jag skrev innan, bättre än generationerna innan. Vatten i bagaget verkar vanligt på flera Renaultmodeller av någon anledning. Har sett tre relativt nya Clio med vatten i reservhjulsbaljan, mycket vatten. Den ena var full.
    På Mégane så är det en hel del drivaxeldamasker som lossnar, anliggning på bromsar, glappa styrelser, samt lampor på löpande band. Där har fransmännen problem rakt över verkar det som.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    SGS
    Kneecap skrev:
    Tjena!

    Jensen, precis!

    SGS skrev:
    Vi hade en första generationens Mégane i familjen. Nyköp. DEN var dålig på riktigt. Usel kvalitet. Minns inte all skit som hände med den, men det var en rad grova fel som gjorde den tillfälligt obrukbar ett antal gånger. Har för mig något fäste till växellådan gav upp, tändspolar havererade på löpande band, och dessutom hade den det klassiska franska felet med en handbroms som ligger på (fastfrusen) vintertid. Lagom trafiksäkert.

    Hursomhelst, lite följdfrågor till ditt inlägg som hade varit kul med lite kommentarer kring :-)

    1. Har själv en Focus från 2012. Inga problem med besiktning hittills, 12500 mil på mätaren. (Däremot den usla 1.6 EcoFuel). Vad tror du om den? Fixar de 20k mil utan havererade växellådor och sönderrostade balkar?

    2. Far min har en Megane från 2010. Enligt hans besiktningsman finns det överhuvudtaget inga typfel på modellen och det har heller aldrig varit några besiktningsrelaterade problem med den. (Däremot en del småproblem av typen vatteninsläpp kring bagageluckan e.t.c). Kommentarer?

    Tjena!

    1. Som det vi precis har diskuterat, en Focus håller lätt 30k, om man kör det på kort tid. Chassit håller bra, osäker på den motorn bara.
    Men med åren är jag lite mer tveksam.
    2012 verkar än så länge vara klart vettigare rostmässigt än generationerna tidigare. Men ska man ha den länge är det nog inte dumt att rostskydda speciellt fram- och bakvagn. Sidobalkarna rostskydda verkar Ford ha blivit markant bättre på.

    Kul med input!

    Motorn är enligt egen erfarenhet mest sk't. Vår blev ett försäkringsärende då vevlagret gav upp. Slutade med motorbyte i den. Före det krånglade spridaren p.g.a. all etanol vi kört med. (Lagt av med det helt nu). Ironiskt nog har vi inte haft några som helst problem eller fel på bilen i övrigt under de 3,5 år vi ägt den. Men motorn är liksom illa nog.

    Fortfarande bättre än min första Ford kan tilläggas. En Escort från 1990. Totalt slut vid cirka 14k mil. Generationen efter är förövrigt den mest upplevt bullriga personbil jag någonsin åkt i. Kvalitet!
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Bprct
    Denna är helt ok, renault kangoo 2010 med korta skåpet.
    20190208_175242.jpg
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Spacekitty
    Bprct skrev:
    Denna är helt ok, renault kangoo 2010 med korta skåpet.

    Det ser inte alls ut som några MTB med breda styren.



    =^.^=

  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Bprct
    Spacekitty skrev:
    Bprct skrev:
    Denna är helt ok, renault kangoo 2010 med korta skåpet.

    Det ser inte alls ut som några MTB med breda styren.


    Det har du rätt i, har ingen mtb ihopsatt för tillfället 😂.
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Tomas m
    Bprct skrev:
    Denna är helt ok, renault kangoo 2010 med korta skåpet.

    Hur är kangoo att åka i .bullrig stötig ?

    Sugen på en sån eldriven att ha som cykel/pendelbil, 60km 50/70/80/90väg.

    __________________________________
    Tomas///
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-12 16:02 av Tomas m.

  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Raggamuffin
    Tomas m skrev:
    Bprct skrev:
    Denna är helt ok, renault kangoo 2010 med korta skåpet.

    Hur är kangoo att åka i .bullrig stötig ?

    Sugen på en sån eldriven att ha som cykel/pendelbil, 60km 50/70/80/90väg.

    Hemsk.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Paranoia - propaganda.

  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    NickPick
    Raggamuffin skrev:
    Tomas m skrev:
    Bprct skrev:
    Denna är helt ok, renault kangoo 2010 med korta skåpet.

    Hur är kangoo att åka i .bullrig stötig ?

    Sugen på en sån eldriven att ha som cykel/pendelbil, 60km 50/70/80/90väg.

    Hemsk.

    👍
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Bprct
    Nja alltså den är helt okej, 68 hästars diesel, men över 110 är ingen hit 😀.

    Till salu för övrigt 😀.
    20190209_140838.jpg
  • Re: Vilken bil är bäst för MTB?

    Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det är inte så många vägar som har högre hastighetsgräns.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ