• Pendel-iställetför-cykel

Av:
    Intermezzo
    Jag har ett par km till Pendeltåget hemifrån och runt 3 km från Pendeln till jobbet.
    Eftersom man inte får ha normala cyklar mellan 07-09 och 15-18 till och från Centralen, har jag använt en Biltemas hopfällbara hoj vilket har gått rätt bra, men ändå skapar ständiga diskussioner med spärrväkter, resande och 'trafikvärdar'.

SL accepterar, om man hårddrar det, bara hopfällbara (hopfällda) cyklar av typen utan kedja.

Nu har jag sneglat länge på Strida som Sportex säljer, en hoj som är ännu längre från en 'riktig' cykel jämfört med Biltema-hojen, men den är hopfällbar, har kuggrem istället för kedja och mao minskar risken för att olja ner passagerare och som inte kan bli ifrågasatt av SL:s egen personal om de är pålästa.

Var på en Sportex idag och skulle provcykla deras enklaste Strida som numera är prissänkt från 4995:- till 2990:-.
    Hittade en i butiken, men eftersom det var lite dåligt pumpad bad jag en säljare att fylla lite luft så jag kunde prova i butiken. - Nej det kan jag inte. - Varför inte det? - Den håller inte för dig....

Det visade sig att de rekommenderar en maxvikt på runt 70 kg för den cykeln annars går kompositfäljar m.m. sönder. Skulle jag ha en Strida, fick jag vackert slanta upp 4495:- för den lite mer robusta versionen....

4,5k känns dock lite över smärtgränsen för något som är allt annat än en 'riktig' cykel, så jag var väl påväg att lägga ner när säljaren erbjöd mig att köpa ett demoex som inte lämnat butiken, men som stått där ett tag och som hade lite småskråmor i lacken. Den fick jag handla för 3.000 om jag ville.
    Dum nog så provade jag den i butiken och tröttade ut både personal och kunder med att sicksacka mellan cyklar, varor och folk.
    Även om hojen ser helt bäng ut så gick det rätt bra att cykla på den och den var förvånansvärt enkel och smart att fälla ihop.

Så nu sitter jag här på kontoret och glor på en hopfälld hoj som jag skall försöka att inte cykla omkull med på vägen hem för hjälmen är förstås kvar hemma..., får väl ta det lungt.
    Strida.jpg

Gissningsvis lär det väl droppa kommentarer som, varför inte ha en rostig pendlarhoj på jobbet och en hemma istället så får du cykla riktig cykel..., men faktum är att jag vill kunna släpa en transporthoj med mig på tåget och att veta att man slipper riskera att man inte får cykeln med sig utan tjafs känns rätt prioriterat och man tar sig fram rätt bra på den även om det känns lite som att sätta trampor på en kickboard....

Skall bli intressant och se om jag gjort bort mig och bara kommer att ha ytterligare en pryl till i förådet att flytta runt eller om den kommer att fylla sin funktion...

En sak är dock säker, att få byta till MTB:n och ge sig ut på lite riktig cykling kommer att kännas som att ta av sig ett par för trånga skor efter en jobbpendling...

-------------------
    Små händer - Fattar ingenting
    Stora Fötter - Går på allting

• Re: Pendel-iställetför-cykel

Av:
    dabac
    Intermezzo skrev:
    -------------------------------------------------------
    > SL accepterar, om man hårddrar det, bara
    > hopfällbara (hopfällda) cyklar av typen utan
    > kedja.

Det finns en väg runt det där så länge cykeln inte har utanpåliggande växlar.

VP-slang/flexslang http://www.clasohlson.se kan sågas upp på längden och krängas över kedjan. Drev och kedjehjul löper i det uppsågade spåret utan några problem. Du får en helt inkapslad kedja som bruka blidka alla utom de mest rabiata SL-tjänstemännen.

Av:
    frisk
    kickbike.gif Ehh.. ??? :-)

Av:
    Erik Sandblom
    Du kan också köpa en cykel med kedja om du har ett fodral till cykeln. Då räknas den som baggage och inte som cykel, plus att ingen ser vad som är i. En del cyklar har fodralet som tillbehör. Annars kan man kanske sy upp ett fodral själv.

--
    Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet, skriver i Expressen:
    Hjälmtvång skadar mer än det hjälper

Av:
    Timothy
    Den ser verkligen helt knäpp ut, jag hade kört med fullface och tonat visir :)

Av:
    Campobella
    Coool hoj ! liten o smidig ju ! :) har själv transporterat cyklar på tåg ( oslo - örebro ) och det är inte så roligt i alla lägen !

Av:
    Mikva
    Ser fram en riktigt detaljerad RR!

Kul att det är någon som vågar prova nya helgalna idéer.
    (jag har några galna cykelplaner, men har inte vågat testa dem ännu)

Av:
    pettter
    070402.300w.jpg

Av:
    Globalistic
    Hockeytrunk!

Jag körde målvaktsväska. Cyklade till tuben. Tog av hjulen å stoppade allt i väskan. Sedan åkte jag tåg utan problem :)

/B

Av:
    Mr Handley
    Var riktigt nära att köpa en sådan förut. Du får rapportera hur det går att hoja på den.

Annars är väl Brompton klassikern som alla som letar efter hopfällbart skall ha.

------------
    Läs vad jag skriver istället för att tro vad jag skriver

Av:
    Kristin
    Jag måste bara fråga vilken Sportexbutik du köpte demoexet i?

//Kristin, extraarbetare i nämnda butikskedja

Av:
    Intermezzo
    Kristin skrev:
    > Jag måste bara fråga vilken Sportexbutik du
    > köpte demoexet i?
    >
    > //Kristin, extraarbetare i nämnda butikskedja

Det var i Barkarby eftersom det var det närmaste från Kista där jag jobbar.
    Vet inte vad han hette som jag handlade av, men jag uppskattar att han tog sig rätt mycket tid och faktiskt stoppade mig från att köpa något som jag med stor säkerhet skulle köra sönder.

Jag tog mig hem utan större problem och faktum är att jag nog underskattat den lite som cykel.
    Trumbromsarna ger inte rå-mycket kraft, även om det räcker, men efter någon km så kändes den inte all så avig som jag faktiskt räknat med.

Får återkomma med lite mer åsikter när jag testat lite mer, men än så länge känns det nog som att jag fått något som jag kommer att trivas med....

-------------------

Av:
    Erik Sandblom
    Intermezzo skrev:
    >
    > Jag tog mig hem utan större problem och faktum
    > är att jag nog underskattat den lite som cykel.
    > Trumbromsarna ger inte rå-mycket kraft, även om
    > det räcker, men efter någon km så kändes den
    > inte all så avig som jag faktiskt räknat med.

Så roligt att du blev positivt överraskad! Jag blev också positivt överraskad av min Bromptons cykelegenskaper efter ett tag. Jag bytte sadel, bromshandtag och stramade upp fjädringen och nu är det jättefin att cykla på!

På cykelmässan i Göteborg vann jag en ny valfri Nishiki. Jag valde och provade ut en Hybrid 601 med hydrauliska skivbromsar, så nu har jag en "riktig" cykel också. Den är naturligtvis mycket snabbare, och lite skönare också. Så det beror förstås på vad man jämför med, men de vikbara cyklarna är bättre än sitt rykte. De ger fina möjligheter till en rationellare jobbpendling samtidigt som de ger en fin spontanitet. Ska man resa till orten X är det kul att kunna se lite av orten från cykelsadeln om det skulle vara så. Bara att vika ihop och ta med! Skulle man tröttna är det bara att vika ihop och ta bussen eller taxi!

--

Av:
    StaffanS
    Kan man justera höjden på sadeln? Vad är triangeln som sticker ut bakom cykeln till för?

---
    the general smugness that comes with belonging to a semi-secret society

Av:
    perzzon
    StaffanS skrev:
    > Kan man justera höjden på sadeln? Vad är
    > triangeln som sticker ut bakom cykeln till för?

Pakethållare i plast.

Av:
    dabac
    Intermezzo skrev:
    > Trumbromsarna ger inte rå-mycket kraft,

Du kan förvänta dig att de kommer ta bättre när backarna slitits in mot trummorna.

Av:
    Pata2
    Jag såg en ihopfällbar tingest i en annons...

ihopfällbar mountainbike.jpg

http://kopochsalj.eniro.seör/dir_code/1/parent_district/1/ordernr/4/stq/25/stq_val/25/hpp/3

Av:
    Brakastruten
    Ni kanske kan hjälpa varandra? http://happymtb.org

Av:
    Intermezzo
    perzzon skrev:
    > StaffanS skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Kan man justera höjden på sadeln? Vad är
    > > triangeln som sticker ut bakom cykeln till
    > för?
    >
    > Pakethållare i plast.

Halva svaret har du redan fått, Ja det är en pakethållare i plast, rätt så kraftig så det räcker gott till att spänna fast en tyngre väska eller så...

Det finns 3 höjdlägen för sadeln som skall serva allt från 145 till 197 cm, men översta läget är perfekt för mig och mina 186 cm.

Har varit ute och lattjat en stund nu på kvällen och testat lite mera.
    Om jag skall leta negativ kritik så här i början så är det utväxlingen. Gissar att det inte handlar så mycket om att den är fel, men för mig som har happys sämsta kondis, så i för branta uppförslut orkar jag inte utan får vackert kliva av och leda. Gissar att jag iofs skulle få kliva av vilken som helst av det här forumets SS i motsvarande lutning....

Men jag tycker inte det gör så mycket, jag kliver gärna av, jag får i alla fall mer motion än när jag tar bilen till stationen och buss från pendeln till jobbet...

Upptäckte att jag saknar framskärm på cykeln. Skruvarna för skärmen sitter idragna där de skall så jag misstänker att man helt enkelt skruvat av den och gett den till någon kund som kört sönder....
    Skall kolla med Sportex.

En del uppmärksamhet väcker den helt klart. Du kan inte stanna där det är mycket folk. Det är alltid någon som vill kolla och fråga. Gissar att det kan bli jobbigt till slut.

-------------------

Av:
    Intermezzo
    Dags för en liten uppdatering efter ett par dagars rullande med 'Stridan' till och från jobbet.

Jag är positivt förvånad över hur pass bra det går att cykla på den. Jag har hela tiden haft inställningen att det här är istället för en cykel, eller läs en större kickbike med trampor och sadel, typ.
    Men den levererar faktiskt rätt bra cykelkänsla, i alla fall om man sätter förväntansnivån lågt från början.
    Det som jag upplever som negativt:
    - Bromsarna lämnar en del att önska men det är självklart så som dabac skrev, att de gissningsvis blir bättre när de slitit in sig (trummor fram och bak). Idag bromsar jag hellre lite tidigare för att vara på den säkra sidan...
    - Sadeln skulle kunna sitta aningen högre. Nu sitter den i översta av 3 lägen och det är OK, men jag gissar att en 3-4 cm till skulle göra det hela en lite aning bättre.
    Men sittkomforten är faktiskt ändå rätt OK och definitivt bättre än jag trodde efter att sett bilder på cykeln.
    - Vridpunkten på gaffeln sitter lite förskjuten bakåt. Det känns lite som om det skulle kunna ställa till lite problem i en knivig situation t.ex. om man kör för nära en gatsten och halkar ner. Dock är det nog mer än vanesak för när du vant dig vid hur den bär sig åt bör det inte kännas lika onaturligt.
    - Vevpartiet är i plast och sitter skruvat i ramen. Det känns rätt stabilt, men det inbjuder inte till att stå och trampa, inte i alla fall när man som jag är rätt stor och tung. Vevar & pedaler är helt ok, det är bara själva vevhuset som jag skulle tänka mig både en och 2 ggr att belasta för mycket. Känns inte klent, men att det är av plast är inte förtroendeingivande.
    - Tung. Det här är ingen lätt minihoj, det är säkert också anledningen till att det känns så mycket cykel när man cyklar på den. men även om den är smidig att lyfta så väger den en del. Har inte kollat hur mycket, skall göra det, men klart mer än den ser ut för.

Det som jag upplever som positivt:
    - Utväxlingen. Nu när jag vant mig tycker jag att den nog är rätt optimal. Det kan vara lite för tungt uppför och lite för mycket kadens när man trampar på när det är plant. Så skall det nog vara när det inte är växlar. Jag har en serpentinbro på vägen hem som jag inte klarar, men när man svalt stoltheten och klivit av slås man av hur lätt det är att leda den. Att jag inte klarar någon backe är inte kritik på hojen utan på mig. De flesta av er skulle säkert kunna jonna vidare utan problem och kritik.
    - Otroligt genomtänkt när det gäller att snabbt fälla ihop och fälla upp. Enkla okrångliga handgrepp och allt känna oömt.

Jag måste göra en jämförelse med min gamla Biltema hopfällbara hoj. Det var betydligt fler moment att fälla ihop den. När den väl var ihopfäll fanns inget logiskt läge att ställa/lägga den ifrån sig. Jag hade aldrig sönder något på den, men antingen lutade den sig på plastbashen eller någon av de löjligt tunna aluminiumskärmarna.

Stridan ihopfälld lägger man plant på golv eller marken och då ligger den stadig på båda däcken + därför avsedda stift på pakethållaren. Eller så ställer man den lodrätt på hjulen och lutar den mot en vägg. Då finns ett par öglor på styrändarna som man lägger runt handbromshantagen så rullar den inte iväg. Det spelar ingen roll vilken sida du lägger neråt när du lägger den i ett bagageutrymme för allt som är ömtåligt är skyddat när den är ihopfälld.

- Lätt att hålla ren. Man kommer åt med det mesta lätt med en våt trasa.
    Eftersom anledningen till att jag gav mig på den här hojen, var ju för att den skulle matcha SL:s krav på vad som är en godkänd cykel i rusningstrafik - "Du får också ta med en hopfälld minicykel av den typen som inte har kedja". Det gör att det känns rätt bra när man kan hålla den relativt ren relativt lätt eftersom jag gärna ställer den hopfälld men fastspänd vid ett dörrpar på pendeln och själv sätter mig ner. Då kan folk gå emot den utan att bli nedskitade.

- Jag behöver aldrig ta en strid om att få ha den på pendeln. Jovisst man kan täcka en vanlig cykels kedja, stoppa den i en påse eller vad man nu vill göra för att ta sig runt regeln. Men man riskerar alltid att behöva tjafsa med en spärrvakt, någon passagerare som inte gillar vad du gör. Den här tar inte onödig plats, ingen ifrågasätter den och skulle någon ändå göra det, vet jag att jag har de vinnande argumenten.

- Stadig att cykla på. Den ser ut som ett smärtsamt expriment på en vidare utveckling av en kickbike för vuxna, men den känns betydligt mer vuxen när man sitter på den. OK små hjul och ofjädrad gör självklart att den trivs bäst på släta ytor..

Kommer den att hålla då?
    - Ja banne mig om jag vet. Nej det får framtiden utvisa. Ramen är väl tilltagen så den är jag inte speciellt orolig för. Plastdelarna är inte så många, men de som är gör mig aningen tveksam. Vevhus i plast, främre drev i plast och 'sadelstolpen' i plast känns lite galet. Men det är skillnad på plast och plast och det känns nog ändå inte underdimensionerat. Skulle vevhus, drev eller sadelinfästning ändå gå sönder så är det inga svåra delar att byta.
    Sportex nämde att det inte är problem att beställa reservdelar men det är inte snabba leveranser.
    Eftersom jag inte vet vad leveranstid kan innebära och vad eventuella reservdelar kan kosta så är nog min största oro att jag kanske är utan cykel i månader om det vill sig illa.

Men jag skall inte måla f..n på väggen, Jag må vara lättlurad, men det känns som om det ligger en del utveckling i den här hojen och det kan mycket väl vara så att det håller hur bra som helst.
    Dock tvivlar jag på att jag någonsin blir så säker på den att jag vågar stå och trampa när jag känner att benen inte orkar i uppförsbackarna.

Sen nämde jag tidigare att jag upptäckte att cykeln saknade framskärm. Eftersom jag köpt den som demoex visste jag inte riktigt hur jag skulle tackla det så jag mailade Sportex och helt enkelt talade om att jag missat att det saknades en skärm. Eftersom jag köpt den som demoex (står även på kvittot) så överlät jag till Sportex att bestämma vem som skulle stå för fiolerna, bara dom tog hem en skärm åt mig. Det tog mindre än 30 minuter så hade jag ett svar tillbaka där man glatt svarade. Självklart fixar vi det, bara kom förbi.

Idag smed jag förbi på lunchen och mycket riktigt skärmen låg i kassan och det var bara att tacka och bocka. Där fick Sportex ett klart pluspoäng för ett mycket positivt bemötande.

Ja det blev som vanligt nästa en novell när jag postar :-( men jag skall ändå återkomma när jag använt den lite mer och kan säga något om hållbarhet.

-------------------

Av:
    Tobbe Arnesson
    Kul!

Du får bygga fixie av den om inte bromsarna gör jobbet. ;)

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    JLarsson
    Jag har beställt en brompton 2M. Den ska få åka roslagsbana.

_______
    aliekatapult

Av:
    Intermezzo
    JLarsson skrev:
    > Jag har beställt en brompton 2M. Den ska få åka
    > roslagsbana.

Är det samma regler som gäller där gällande cykel. Att den skall vara hopfälld, utan kedja etc?

-------------------

Av:
    lleberg
    Är det nu jag ska tipsa om enhjuling?

Fast dom bad oss snällt att sluta cykla på perrongen när vi var 8 enhjulingscyklister som skulle med tuben, men i övrigt inga problem..

Cyklar och pluggar sista året civilingenjör arkitektur inriktning stadsbyggnad på LTU.

Av:
    Intermezzo
    lleberg skrev:
    > Är det nu jag ska tipsa om enhjuling?
    >
    > Fast dom bad oss snällt att sluta cykla på
    > perrongen när vi var 8 enhjulingscyklister som
    > skulle med tuben, men i övrigt inga problem..

Tack för tipset, men jag är ännu inte tillräckligt suicide ännu för att köra med mindre än 2 hjul...
    1.jpg

2.jpg

-------------------

Av:
    Erik Sandblom
    Intermezzo skrev:
    > JLarsson skrev:
    > -----
    > > Jag har beställt en brompton 2M. Den ska få
    > åka
    > > roslagsbana.
    >
    > Är det samma regler som gäller där gällande
    > cykel. Att den skall vara hopfälld, utan kedja
    > etc?

Det är bara pendeltåg och saltsjöbanan som tillåter vanliga ofällbara cyklar med kedja. I övrigt får man bara ha fällbara cyklar utan kedja och små barncyklar utan kedja.
    http://www.sl.se

Jag tolkar det såhär: har man cykeln i ett skyddande fodral som gör att det inte syns att det är en cykel... så är det ingen cykel.

--

bromptoncoverandsaddlebag_xl.jpg

Av:
    Erik Sandblom
    Jag vill tillägga att på Brompton, Birdy, GoBike, vissa Dahon och andra så sitter kedjan mitt i paketet vilket gör att risken för nedsmutsning är liten, även utan fodral. Bilden visar en Brompton. På vissa fall sticker kedjekransen ut en del.

--

birdseye.jpg

Av:
    Intermezzo
    Intermezzo skrev:
    > lleberg skrev:
    > -----
    > > Är det nu jag ska tipsa om enhjuling?
    > >
    > > Fast dom bad oss snällt att sluta cykla på
    > > perrongen när vi var 8 enhjulingscyklister som
    > > skulle med tuben, men i övrigt inga problem..
    >
    > Tack för tipset, men jag är ännu inte
    > tillräckligt suicide ännu för att köra med
    > mindre än 2 hjul...
    >
    >
    >

Jag har också svårt att tro att någon kan invända mot en duktigt hopfälld cykel i en väska.
    Jag vill dock undvika allt tjafs över huvud taget. Är jag på väg till jobbet och missar ett möte för att någon nitisk spärrvakt eller trafikvärd bråkar, då kommer mitt adrenalin förstöra den dagen.

En kaxig spärrvakt släppte igenom mig 'på nåder' på väg hem förra året när jag kom med min hopfällda biltemacykel med kommentaren 'en cykel med kedja är en cykel med kedja även om du fäller ihop den'

Visst, en dag är inspirationen faller på tar jag kanske en diskussion, men normalt sett blir jag bara låg. Det kan säkert bli tjafs även med den här cykeln, men då vet jag i alla fall att jag har rätt och kommer att kunna påvisa det.

Du får INTE ha hopfälld cykel MED kedja på Pendeln, men jag gissar att det var ett typo från din sida.

Nu är jag iofs rätt impad av Brompton, även om jag bara sett dem på bild. Kanske ett alternativ om Strida:n inte håller måtten, vem vet.

-------------------

Av:
    Erik Sandblom
    Intermezzo skrev:
    >
    > Du får INTE ha hopfälld cykel MED kedja på
    > Pendeln, men jag gissar att det var ett typo från
    > din sida.

Jodå, ingen felskrivning. Man får ha med sig helt vanliga cyklar på pendeltågen vissa tider:

"På pendeltågen och Saltsjöbanan går det bra - med vissa begränsningar. ... I rusningstrafik, klockan 6-9 och 15-18, får cykeln inte följa med på Saltsjöbanan, eller på pendeltågen som trafikerar Jakobsberg - Västerhaninge och Upplands Väsby - Tumba. Under helger gäller inga tidsbegränsningar."
    http://www.sl.se

> Nu är jag iofs rätt impad av Brompton, även om
    > jag bara sett dem på bild. Kanske ett alternativ
    > om Strida:n inte håller måtten, vem vet.

Säg inte så, då kommer stridan bli avundsjuk och gå sönder! Säg nu att du älskar din nya cykel!

--

Av:
    Tobbe Arnesson
    Om man tar av kedjan och rullar den runt handen och sedan knyter näven då?

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    Intermezzo
    Erik Sandblom skrev:

> Jodå, ingen felskrivning. Man får ha med sig
    > helt vanliga cyklar på pendeltågen vissa tider:
    >
    > "På pendeltågen och Saltsjöbanan går det bra -
    > med vissa begränsningar. ... I rusningstrafik,
    > klockan 6-9 och 15-18, får cykeln inte följa med
    > på Saltsjöbanan, eller på pendeltågen som
    > trafikerar Jakobsberg - Västerhaninge och
    > Upplands Väsby - Tumba. Under helger gäller inga
    > tidsbegränsningar."

Helt rätt. Jag kör med skygglapparna på mig och refererade till rusningstrafiken, det är då jag själv reser.

> Säg inte så, då kommer stridan bli avundsjuk
    > och gå sönder! Säg nu att du älskar din nya
    > cykel!

Den skall härdas. Sköter den sig är det OK, annars kommer den i onåder....

-------------------

Av:
    Intermezzo
    the_TnT skrev:
    > Om man tar av kedjan och rullar den runt handen
    > och sedan knyter näven då?

Hmmm. Säkert en lösning för en del, men du vet när man passerat 50 som jag tar de kvinnliga hormonerna över :-), så risken finns väl att jag bara blir skitig om näven..

-------------------

Av:
    Erik Sandblom
    Intermezzo, jag har länkat till din recension och snott bilden på cykeln i pendeltåget. Hoppas det är okej!

http://www.ecoprofile.se

--

Av:
    Intermezzo
    Erik Sandblom skrev:
    > Intermezzo, jag har länkat till din recension och
    > snott bilden på cykeln i pendeltåget. Hoppas det
    > är okej!
    >
    >
    > http://www.ecoprofile.se.
    > htm

Känns som jag kan överleva det :-)

-------------------

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in