• Re: Visa ditt rambrott

Av:
    PeTeR sNaBb
    Kul att man kan glädja folk med så enkla medel😊, Jesper A är bergis supertränad och flawless i det mesta han gör, keep it up å lycka till. Japp Sixten det är en 2018, vad jag vet så är 2019 helt annorlunda. Köpte mig en CS Hightower nu så länge.

Av:
    Sixten Fors
    PeTeR sNaBb skrev:
    Japp Sixten det är en 2018, vad jag vet så är 2019 helt annorlunda. Köpte mig en CS Hightower nu så länge.
    Jag såg det i andra tråden. Grattis, den ramen lär nog hålla ihop lite bättre :)

Av:
    Tomcaten
    xxx
    20190512_170112[1].jpg

Av:
    Crossmax
    Vad är det för ram?

---------------------------------------------------

Av:
    Tomcaten
    Jag såg ut likadan som han i röd tröja på föregående sida när det hände. Jag undrade vad fan var det där och började känna på alla komponenter utan att se svingen först.

Av:
    glitch
    Crossmax skrev:
    Vad är det för ram?

Process tror jag.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    JesperA
    PeTeR sNaBb skrev:
    Jesper A är bergis supertränad och flawless i det mesta han gör, keep it up å lycka till.
    Japp, jag är bäst på allt såklart. Men visst, med din attityd av dina inlägg att döma så är det inte konstigt att du knäcker ramar i samma tempo som man själv knäcker kallingar.

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    Tomcaten
    glitch skrev:
    Crossmax skrev:
    Vad är det för ram?

Process tror jag.

Ja. Så ligger det till.

Av:
    Mini_me
    Tomcaten skrev:
    glitch skrev:
    Crossmax skrev:
    Vad är det för ram?

Process tror jag.

Ja. Så ligger det till.

Bara sälja Mercan och köpa Spez ;)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    xdr
    Jag trodde de var oförstörbara.

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    Mini_me
    xdr skrev:
    Jag trodde de var oförstörbara.

Du har inte cyklat med Tomcaten hör jag....

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    h.g.j
    sketch-1557727074564.png

Passande att få den här direkt efter man läst de senaste inläggen i den här tråden...

Av:
    larsaw
    Mini_me skrev:
    Tomcaten skrev:
    glitch skrev:
    Crossmax skrev:
    Vad är det för ram?

Process tror jag.

Ja. Så ligger det till.

Bara sälja Mercan och köpa Spez ;)

Tomcat har redan fått mina bästa tips i misärtråden... ;)

// Larsa

Av:
    Nypåmtb
    ACC5BFB1-0DA8-40DC-A9E1-69D374B30126.jpeg0B7D6846-28DB-4BB1-81B2-50CD5BF919E0.jpegEn Nerve am med redan svetsat kedjestag efter 2 bottningar igår. Har hållit fint i ett halvår. Svetsa igen?

Känns tråkigt om jag behöver kassera ramen eftersom jag precis låtit bygga nya 26 hjul, bytt drivlina, fixat angle set, bytt bromsar, servat fjädring mm.

Av:
    ostrand
    Nypåmtb skrev:
    En Nerve am med redan svetsat kedjestag efter 2 bottningar igår. Har hållit fint i ett halvår. Svetsa igen?

Känns tråkigt om jag behöver kassera ramen eftersom jag precis låtit bygga nya 26 hjul, bytt drivlina, fixat angle set, bytt bromsar, servat fjädring mm.

Om den spricker på samma ställe igen och du ändå ska igång och svetsa så kanske det är läge att svetsa på en förstärkningsplatta?

Av:
    Rattnalle
    ostrand skrev:
    Nypåmtb skrev:
    En Nerve am med redan svetsat kedjestag efter 2 bottningar igår. Har hållit fint i ett halvår. Svetsa igen?

Om den spricker på samma ställe igen och du ändå ska igång och svetsa så kanske det är läge att svetsa på en förstärkningsplatta?
    Ja annars är det nog lönlöst.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Nypåmtb
    ostrand skrev:
    Nypåmtb skrev:

Låter klokt. Svetsar inte själv utan lämnar in. Någon ingenjör som kan tipsa om bästa stället att komplettera med en platta 😁?

Av:
    plumse
    Nypåmtb skrev:
    ostrand skrev:
    Nypåmtb skrev:

Låter klokt. Svetsar inte själv utan lämnar in. Någon ingenjör som kan tipsa om bästa stället att komplettera med en platta 😁?

54e8a0075c7dbcdb19257933bc175ad6.jpg

I form av förstärkt pannben tänker jag då

Av:
    tmalm
    Nypåmtb skrev:
    ostrand skrev:
    Nypåmtb skrev:

Som ingenjör vill ja tipsa om EST,han har ju förstärkt canyons förr:-)

/T

Av:
    feeblesmith
    Det bör funderas på om vad som kostat mest, en bättre begagnad 26" fs ram eller ett svetsjobb med osäker utgång? Jag tänker att även riktigt fina 26" fs borde gå att få rätt billigt.

Av:
    EST
    Hehe jag brukar tänka att man kan laga en gång sen har den gjort sitt speciellt en Canyon som knappt håller överhuvudtaget för att de är gjorda för att vara lätta å sälja inte för att ha kul på😂

Av:
    Nypåmtb
    EST skrev:
    Hehe jag brukar tänka att man kan laga en gång sen har den gjort sitt speciellt en Canyon som knappt håller överhuvudtaget för att de är gjorda för att vara lätta å sälja inte för att ha kul på😂

Hårda ord 😁.
    Du dömmer alltså ut min sminkade gris?

Av:
    EST
    Jag skulle inte orka av 2 gånger på samma ställe...köp nåt som håller att hucka med bättre😁
    Eller svetsa igen men med förstärkning då.

Av:
    Nypåmtb
    Redo för nya huck 😁🤘.
    Håller tummarna för att detta håller hela sommaren.
    Vad säger kunniga om svetsningen?
    1BE9342B-218E-4471-B944-31F0B5F6589F.jpeg

Av:
    42Hz
    Inget fel på svetsen, det folk brukar påpeka är att aluramar behöver värmebehandlas efter svetsning, håller det så håller det. ;)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    LoKingAl
    Nypåmtb skrev:
    Redo för nya huck 😁🤘.
    Ser bra ut men jag hade tittat mig runt efter ett värmeskåp så du kan normalisera metallen för bästa hållfastighet.

Av:
    Nypåmtb
    LoKingAl skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Redo för nya huck 😁🤘.
    Ser bra ut men jag hade tittat mig runt efter ett värmeskåp så du kan normalisera metallen för bästa hållfastighet.

Berätta mer! Vet att det är 7005 alu och inte 6000-någonting som ska behöva avancerad värmebehandling.

Av:
    perzzon
    Googlade lite och fick lite antydningar om att det borde vara 7005 i gamla nerve am-hojar.

Av:
    NLC
    Hur många varv gaffa rekommenderas på denna?

IMG_1069.jpg

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Crocko
    NLC skrev:

Ser ut som det behöver en märgskruv no pun intended, ligger en ram här med samma symptom och där gissar jag en bit 2x2 väv och sen täcka lite större område med uni väv ordentligt med press och 24h härdning.

Annars funkar nog ett varv flextape: https://www.youtube.com

Av:
    ceel
    NLC skrev:

Ett varv borde räcka enligt devisen "syns-inte-finns-inte". =)

Annars kanske det är dags att nämna klassikern FiberFix(TM)

Av:
    jofahjalm
    Jag råkade spräcka en Orange Five. Den 21 maj fick jag för mig att tvätta cykeln, vilket man aldrig ska göra. Då hittade jag ett par sprickor:

Swingen på drivsidan
    driveside_swing.jpg

Förstärkningen på nedåtröret vid styrhuvudet
    downtube_headtube_brace2 (1).jpg

Fiven hade då gått 3508 km rådjurstig enligt strava. Den har fått genomlida mycket och är fortfarande den stigcykel (eller DH) jag har haft som har klarat sig längst.

Jag kontaktade BikeScene (http://www.bikescene.co.uk/) där jag hade köpt cykel och dom ville ha lite bilder och sa att dom skulle börja fixa med det. Det var aldrig några konstigheter, men det krävdes att Orange själva utvärderade skadan.

Cykeln strippades och påbörjade postgången Jofa > Bike Scene > Halifax > Bike Scene > Jofa. Under tiden fick jag lite frågor om vad jag ville ha som lösning. Om Orange skulle bedömma ramen som skadad kunde jag antingen så samma lika tillbaka, eller välja vilken modell jag ville. Om mitt val medförde annan dämparlängde eller boosthjul skulle Orange ge ett fördelaktigt pris på de grejerna.

Eftersom Orange redan tillverkade den bästa rådjursstigcykeln 2015 och jag inte är så imponerad av utvecklingen av cyklarna sedan dess ville jag ha en ny ram av samma modell. Jag hoppades på att kunna få en Five i Joe Barnes-rosa, men var tydligt med att jag tog det som gick att få snabbast.

26 juni som det en ny ram i wasabigrönt med oranga dekaler. Att det tog en dryg månad var postgångens fel som av byråkratiska skäl måste se ut som beskriven. Postnord var självklart sämst i hanteringen i båda riktiningarna.

Här är en vidrigt ful bild på min nya. Färgen ser bra ut i verkligheten.

nya.jpg

På Bike Scene och Orange var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående. Det var inga frågor kring om jag hade hoppat hopp högre än 60 cm, eller förslag om att jag skulle använda freeridecykel till stigcykling. Jag fick betala postgången mellan mig själv och Bike Scene åt båda hållen.

Av:
    Rattnalle
    Du loggar din cykling? Fy fan vad untrue. Det trodde jag inte om dig.

Av:
    jofahjalm
    Tss, jag jobbar med kvalitet. Ett arbete som inte är dokumenterat är inte utfört. Du skulle se mig i labbrock gnällande på något som har använt en penna som inte är kvalitetsmärkt med Svenskt Arkiv ISO 11798.

Av:
    Rattnalle
    jofahjalm skrev:
    Tss, jag jobbar med kvalitet. Ett arbete som inte är dokumenterat är inte utfört. Du skulle se mig i labbrock gnällande på något som har använt en penna som inte är kvalitetsmärkt med Svenskt Arkiv ISO 11798.
    Arbete som behöver dokumenteras är sånt arbete som ingen hade märkt av om det inte skrevs ner och dokumentationen gnuggades i ansiktet på en. Det vet jag eftersom jag ägnar mig åt sånt själv.

Av:
    jofahjalm
    Äsch, du borde se en industri där allt arbete är sådant arbete.

Av:
    Rattnalle
    Här är den av. Återkommer med riktiga foton när jag laddat över från kameran till nån dator.

20190713_195656.jpg

Av:
    Valhalla_
    Upptäckte detta på min kära gambler när jag preppade inför torsdagens åkning. Får nog bli en annan hoj den dagen....fuckfuckfuckingfuck!

20190730_222632.jpg

20190730_222635.jpg

Av:
    Valhalla_
    Och två dagar senare går länkaget åt helvete på min lapierre spicy. Vaffan! Trodde denna hoj var för enduro. Pallade inte ens en dag i flottsbro när dh hojen väntar på att få svingen svetsad.. Kanske case:ade onödigt mycket idag men ändå.

20190801_142911.jpg

Av:
    JesperA
    Surt som fan. Kanske inte en tröst men 2 länkage (eller ser jag fel) är kanske billigare än en helt ny ram.

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    Valhalla_
    Jo surt som helvete. Två av tre hojar trasiga....

Men det går nog att bara byta länkage. Med lite tur kan man rikta alu delen men den i kolfiber är definitivt skrot..

Av:
    Tomcaten
    20190801_145903[1].jpg

Är den här färdig? Man hör den ganska bra också när man komprimerar.

Av:
    Rattnalle
    Tomcaten skrev:

Är den här färdig? Man hör den ganska bra också när man komprimerar.
    Ja.

Hur länge har du kört den torr?

Av:
    SkogsMTB
    Valhalla_ skrev:
    Jo surt som helvete. Två av tre hojar trasiga....

Men det går nog att bara byta länkage. Med lite tur kan man rikta alu delen men den i kolfiber är definitivt skrot..

När något sådant händer känner man paniken, hände typ samma för mig 2 av 3 gick sönder samtidigt, bara att panikköpa ny cykel :)

Av:
    Tomcaten
    Ingen aning att de ens kan torka ur. Ptja då kramade jag ur den ordenligt då.

Bra för då skickar jag inte skiten till Tf tune för att få ännu ett mejl som börjar "Dear Tomcaten we have some very bad news...." haha

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ