• Re: OT: Mekhjälp moppe

Av:
    xyz-saft
    Att testa om det drar tjuvluft kan du göra med startspray skulle jag tro. Spraya på förgasare, insug etc och om den varvar upp då så vet du att den drar in startsprayen fel väg och således drar tjuvluft.

Av:
    Hasse#7
    Den här länken är för Sachs men mycket är ju gemensamt för alla tvåtakts mopedmotorer.
    Spara moppen den går säkert att fixa till och ha mycket roligt med.
    http://www.raketsport.com

Av:
    Orwar
    Startgas för att hitta tjuvluft är en bra grej. Kan resultera i både varvtalshöjning och -sänkning på tvåtaktare dock, men annars är det rätt. Sprayar du med startgas på exempelvis flänsen mellan cylinder och förgasare och den ändrar varvtal så har du nog hittat ditt problem.

Av:
    desmo
    Jag hittade en tråd som passade mig och mitt sommar-projekt.
    Om några veckor är det åter dags att åka ut till svärmor i skärgården. Där står det en Piaggio Super Bravo (95% säker på modellen, ska dubbelkolla snarast) som behöver lite hjälp.

Tjuvad bild från nätet:
    20kdl3c[1].jpg

Perfekt moppe för barnen, automat. Bara gasa och bromsa.

Så till problemet:
    Moppen startar och går fint. Men när den blivit varm så "kväver" den sig vid gaspådrag.
    Min första tanke är bränsle/luft. Att provköra utan luftfilter är ju en enkel sak att prova. Att rengöra bensinfilter är också lätt. Rengörning av förgasaren är säkert nödvändigt. Men sedan?
    Alternativt att det är något med tändningen. Kondensator, bytarspetsar, tändspole?

1. Vad ska jag felsöka först?
    2. Vilka reservdelar ska jag köpa och ta med mig? Och var handlar man moppegrejer nu för tiden? Jag får bara ett försök, och kan inte handla något på plats. Så en lista på rimliga reservdelar vore bra.

Av:
    Salabaladala
    desmo skrev:
    Om några veckor är det åter dags att åka ut till svärmor i skärgården. Där står det en Piaggio Super Bravo (95% säker på modellen, ska dubbelkolla snarast) som behöver lite hjälp.

Tjuvad bild från nätet:

Så till problemet:
    Moppen startar och går fint. Men när den blivit varm så "kväver" den sig vid gaspådrag.
    Min första tanke är bränsle/luft. Att provköra utan luftfilter är ju en enkel sak att prova. Att rengöra bensinfilter är också lätt. Rengörning av förgasaren är säkert nödvändigt. Men sedan?
    Alternativt att det är något med tändningen. Kondensator, bytarspetsar, tändspole?

2. Vilka reservdelar ska jag köpa och ta med mig? Och var handlar man moppegrejer nu för tiden? Jag får bara ett försök, och kan inte handla något på plats. Så en lista på rimliga reservdelar vore bra.

1. Går den bra på tomgång så är det förmodligen inte elen. Skulle testa med ny fräsch tvåtaktsbensin först. Om det inte löser problemet så skulle jag gissa på att det inte sitter ett luftfilter på, eller så är det trasigt eller sitter fel så den drar tjuvluft. På billigare och äldre förgasare regleras ibland max-luftintaget med ett luftfilter speccat för just den motorn. Sitter det inte på så drar den för mycket luft när trotteln är öppen och så går den dåligt. Fråga personen som har moppen ifall den går bättre på högre gas med choken i. Om den gör det så drar den för mycket luft. Om det fortfarande inte är löst så skulle jag pilla upp förgasaren och göra rent, men det låter definitivt som en luftgrej tycker jag.

2. Skulle ladda ner verktstadsmanual och se till att ha med alla relevanta verktyg. Fräsch bensin kan vara bra också, gärna akrylat om den ska stå länge efteråt (den håller längre). Sen väljer du väl vilken nivå du vill lägga dig på med underhållet. Glöm inte att däcken behövs pumpas, och ifall det är punka så är det praktiskt med lagningskit för innerslang. Ska moppen stå länge efteråt så kan du pumpa däcken 10-20% högre än rek. maxtryck, alternativt ställa upp den på brädor under ramen så att slangarna och däcken inte kläms om/när luften går ur. Saker som kan bli dåliga med åren är framförallt sånt av gummi, som ev. drivrem och bränsleslangar och sånt.

Av:
    sdx
    Kontroller kompressionen om den har varit skuren ,eller kolvringen/kolvringarna sitter fast.

Av:
    desmo
    Salabaladala skrev:
    desmo skrev:

Tjuvad bild från nätet:

Så till problemet:

1. Går den bra på tomgång så är det förmodligen inte elen. Skulle testa med ny fräsch tvåtaktsbensin först. Om det inte löser problemet så skulle jag gissa på att det inte sitter ett luftfilter på, eller så är det trasigt eller sitter fel så den drar tjuvluft. På billigare och äldre förgasare regleras ibland max-luftintaget med ett luftfilter speccat för just den motorn. Sitter det inte på så drar den för mycket luft när trotteln är öppen och så går den dåligt. Fråga personen som har moppen ifall den går bättre på högre gas med choken i. Om den gör det så drar den för mycket luft. Om det fortfarande inte är löst så skulle jag pilla upp förgasaren och göra rent, men det låter definitivt som en luftgrej tycker jag.

2. Skulle ladda ner verktstadsmanual och se till att ha med alla relevanta verktyg. Fräsch bensin kan vara bra också, gärna akrylat om den ska stå länge efteråt (den håller längre). Sen väljer du väl vilken nivå du vill lägga dig på med underhållet. Glöm inte att däcken behövs pumpas, och ifall det är punka så är det praktiskt med lagningskit för innerslang. Ska moppen stå länge efteråt så kan du pumpa däcken 10-20% högre än rek. maxtryck, alternativt ställa upp den på brädor under ramen så att slangarna och däcken inte kläms om/när luften går ur. Saker som kan bli dåliga med åren är framförallt sånt av gummi, som ev. drivrem och bränsleslangar och sånt.

Det är svärfar som köpt mopeden, och tyvärr är han död nu. Men vad jag vill minnas så har aldrig mopeden gått bra i hans ägo.

Mopeden står för jämnan. Det är bara jag som är motorintresserad så det är bara en gång per år som den startas (förra sommaren startade jag två åkgräsklippare, en båtmotor och en moped åt dem).

Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
    Kanske något förgasarpackning om jag ska plocka isär den?

Av:
    sdx
    desmo skrev:
    Salabaladala skrev:
    desmo skrev:

Tjuvad bild från nätet:

Så till problemet:

Det är svärfar som köpt mopeden, och tyvärr är han död nu. Men vad jag vill minnas så har aldrig mopeden gått bra i hans ägo.

Mopeden står för jämnan. Det är bara jag som är motorintresserad så det är bara en gång per år som den startas (förra sommaren startade jag två åkgräsklippare, en båtmotor och en moped åt dem).

Om packningen mellan förgasare och cylinder hade varit trasig så hade motorn rust på tomgång.

Av:
    desmo
    sdx skrev:
    desmo skrev:

Om packningen mellan förgasare och cylinder hade varit trasig så hade motorn rust på tomgång.

Tänkte mer på packning för flottörhus, eller vad som kan tänkas sitta.

Av:
    sdx
    Du kan testa med att skruva loss avgassystemet i från cylindern och ser hur det ser ut i avgasporten om det är mycket kol dom sitter där.

Av:
    Salabaladala
    desmo skrev:
    sdx skrev:
    desmo skrev:

Tänkte mer på packning för flottörhus, eller vad som kan tänkas sitta.

Går ofta att återanvända den som sitter, men tråkigt att chansa om du inte har möjlighet att beställa. Kostar väl tio spänn också. Bränsleslang kan också vara värt att byta, gummit kan bli sprött med året. 5-6mm nånting innerdia skulle jag gissa på, och slangklämmor som passar. Som sdx säger så kan det vara avgasröret som är igenkolat också men då pratar vi tusentals kilometer åkning och jag fick inte riktigt intrycket att den var använd så mycket.

Av:
    ForesterGuy
    desmo skrev:

Det går garanterat bättre med alkylatbensin.

Av:
    sdx
    ForesterGuy skrev:
    desmo skrev:

Bulls....

Av:
    Bech
    Det sitter en vanlig ciaomotor i den men med en variator som bonus, om det nu är super bravo. Jag har mekat alldeles för mycket ciao i mina dagar. Har moppen stått mycket är det 100% problem med bränsletillförseln. Som ni tidigare nämnt så byt bensin, filter, slang, öppna förgasaren och rengör.

Förgasaren lossas med 8mm nyckel och flottörhuset sitter med två spårskruvar om jag minns rätt. Ta loss munstycket och peta med en nål i hålet. Det kommer säkert vara en massa ärg i förgasaren om den stått länge så försök få bort det. Blås i alla håligheter på förgasaren, i ”spridaren” är det små hål som kan sätta igen, se till att flottören kan röra sig. Skruva på flottörhuset med en ny packning, packningen mellan vevhus och förgasare är en plasthylsa och den brukar inte gå sönder. Sen är det bara tuta o köra hoppas jag 😀

Av:
    Svnprssn
    Ett till tips,
    Prova att köra utan tanklock, det brukar finnas en avluftning för tanken någonstans oftast vid tanklocket.
    Blir det stopp i den så blir det vacum i tanken efter ett tag och förgasaren får mindre bensin.

rengöring av förgasaren och bensinkran. Och bränslefilter är alltid bra på mopeder som inte används på ett tag.
    Och i med ny bensin

Bromsrengöring eller kanske ännu bättre startgas är bra att ta med för renblåsning av små hål.

Igensotade avgassystem kan även det ge liknande problem en lös sotflaga kan sätta stopp i det ganska lilla utblåset i slutet av ljuddämparen.
    Avgassystem kan göras rent med kaustiksoda i varmt vatten.
    MEN VAR FÖRSIKTIG DET ÄR FRÄTANDE.
    och kan förstöra lacken på avgassystemet.

Av:
    Earlslick
    Nu är jag ingen expert i detta, eller kan egentligen inte mer än jag läst på nätet, men brukar inte de kunniga på nätet avråda från att gå över till alkylatbensin om motorn redan är inkörd på vanlig? Det brukar väl anses att alkylatbensinen löser upp avlagringar i förgasare och cylinder som kan göra att maskinen skär.
    ForesterGuy skrev:
    desmo skrev:

Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

Av:
    ForesterGuy
    sdx skrev:
    ForesterGuy skrev:
    desmo skrev:

Bulls....

Man kan inte köra på akrylatbensin.

Av:
    ForesterGuy
    ForesterGuy skrev:
    desmo skrev:
    Earlslick skrev:

Nu är jag ingen expert i detta, eller kan egentligen inte mer än jag läst på nätet, men brukar inte de kunniga på nätet avråda från att gå över till alkylatbensin om motorn redan är inkörd på vanlig? Det brukar väl anses att alkylatbensinen löser upp avlagringar i förgasare och cylinder som kan göra att maskinen skär.

Precis som man inte kan använda syntetolja i en motor som gått på mineralolja? De motorer jag testat har tålt såväl alkylatbensin som syntetolja, så det verkar vara skitsnack.

Av:
    Örjan Lax
    ForesterGuy skrev:
    sdx skrev:
    ForesterGuy skrev:
    desmo skrev:

Bulls....

Man kan inte köra på akrylatbensin.

Men man kan späda ut akrylatfärg med den... :-)

Av:
    Svnprssn
    Inga problem med akrylatbensin/akrylatbensin eller vad den nu heter,
    Det som i teorin kan ställa till bekymmer är E85 där alkoholen löser upp avlagringar som sitter i gummislangar och gummipackningar.
    Men har man en bra motor och kan justera in tändning och förgasare så kan man få högre effekt med E85, men då måste man även ha rätt typ av olja som blandar sig med alkohol.

Av:
    Örjan Lax
    ALKYLAT-bensin!

Av:
    sdx
    ForesterGuy skrev:
    ForesterGuy skrev:
    desmo skrev:
    Earlslick skrev:

Precis som man inte kan använda syntetolja i en motor som gått på mineralolja? De motorer jag testat har tålt såväl alkylatbensin som syntetolja, så det verkar vara skitsnack.
    Också en skröna.

Av:
    ForesterGuy
    Jim Lundbergs nya bok släpps ju i dagarna.
    9789188207418_200x_stora-renoveringsboken-for-moped-och-motorcykel.jpeg

Av:
    desmo
    Tackar för alla ideér.

Vakuum i tanken hade jag tex helt glömt bort. Riva en förgasare kan vara pyssligt men görbart.

Är det någon som har en moppe-shop att rekommendera?
    Det ska bli kul och se om jag kan få den att gå riktigt igen.

Av:
    Svnprssn
    Det finns många ställen att hitta delar på
    Men jag skulle nog kolla med gubbarna på
    Mopedrenovering.se

Av:
    desmo
    Här är en bild på mopeden i fråga.
    Piaggio Super Bravo

IMGP6415.JPG

Av:
    sdx
    desmo skrev
    "Moppen startar och går fint. Men när den blivit varm så "kväver" den sig vid gaspådrag"
    Den här delen har dom flesta i tråden Glömt.
    1 Tändningen vilken är av tyristortyp = kolla om den ger gnista när den är varm.
    2 Dålig kompression när den blir varm = prova med syster jane när den är varm och se om den går då går den inte då så titta på hur ser cylinder kolv/ringar ut ,Gör gärna ett kompprov kall och varm så ser du skillnaden.
    3 Förgasaren hänger sig i flöttören men då borde den göra det när den är kall
    4 den klassiska felet kolla om avgaserna kommer ur avgasröret med fart eller det är som en varm fis.

Av:
    desmo
    sdx skrev:
    desmo skrev
    "Moppen startar och går fint. Men när den blivit varm så "kväver" den sig vid gaspådrag"
    Den här delen har dom flesta i tråden Glömt.
    1 Tändningen vilken är av tyristortyp = kolla om den ger gnista när den är varm.
    2 Dålig kompression när den blir varm = prova med syster jane när den är varm och se om den går då går den inte då så titta på hur ser cylinder kolv/ringar ut ,Gör gärna ett kompprov kall och varm så ser du skillnaden.
    3 Förgasaren hänger sig i flöttören men då borde den göra det när den är kall
    4 den klassiska felet kolla om avgaserna kommer ur avgasröret med fart eller det är som en varm fis.

1. Jag tror inte det är tändproblem. För släpper jag gasen så går den fint på tomgång. Det är först när jag gasar mer som den kväver sig. Så skulle det vara elproblem så får det bero till nästa sommar. Däremot kan det vara smart att köpa med ett nytt tändstift. Men hur vet man vilket man ska ha? Har helt glömt bort hårdhet/mjukhet/gap etc...

2. Hur menar du att jag ska testa kompressionen? Någon mätare har jag inte, och tänker inte köpa.

3. Att rengöra förgasaren står på listan att göra.

4. Menar du igensotat avgassystem?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ