• OT: Mekhjälp moppe

Av:
    dabac
    Hittade en moped i ett av uthusen till svärföräldrarnas sommarstuga. Såg ju ut som den skulle kunna bjuda på lite stillsam underhållning uppe bland myggen.
    PICT0023.JPG
    En Monark MCB 1200, och/eller TSV 1200, enligt märkplåt och loggor.
    Ryktet säger att den fick ledas hem efter att ha stannat för ett okänt antal år sen, och jag är nästan en fullständig rookie på moppemek.

Den har en liten dosa med diverse hemliga knappar på styret:
    PICT0024.JPG
    Fyrkantig tryckknapp = tuta, verkar det som. Vad gör de andra?
    Vippa vänster = ?
    Vippa höger = ?
    Tryckknapp rund = ?

Bränslekranen:
    PICT0031.JPG
    Nedåt är öppen antar jag, men är det ngn skillnad höger/vänster? Har ett svagt minne av att någon har pratat om "reservtank" en gång...

Motorns märkplåt, om den är till ngn hjälp...
    PICT0032.JPG
    Italienare tydligen, Dellortoförgasare 12 14-nånting.

Kickade runt den lite, inget hände. Fipplande med knapparna, kickade lite till - hände fortfarande ingenting. Drog ur stiftet, fipplade med knapparna och kickade runt - såg en jäkligt svag gnista. Skruvade tillbaka stiftet och kickade lite med knapparna i den position som visat spöket av en gnista - inte så mycket som en hostning från motorn. Sen insåg jag att jag inte skulle hinna mer sista dagen och rullade tillbaks den in i skjulet.

Är det nån här som kan bidra med lite info inför nästa gång jag behöver lite terapiarbete uppe vid sommarstugan? Vad gör de olika knapparna, felsökning, symptom och åtgärd?
  • Re: OT: Mekhjälp moppe

Av:
    Graj
    Gå till biblioteket och låna en nybörjarbok i moppemek, så gjorde jag när jag skulle ha igång en flakmoppe för en massa år sedan. De är i vart fall väldigt lättmekade så det tar nog inte lång tid att få igång den.

Knapparna är nog. Tuta, döda motorn och ljusreglage (på/av hel/halvljus)?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2008-08-12 13:04 av Graj.

Av:
    Atlas
    Får se nu...
    fyrkantig knapp, tuta
    rund knapp, döda (avstängning)
    vippa h-v alt/hel halvljus mer lite osäker här

tankvred uppåt av - neråt öppen - mitten reserv

robust maskin, gissningar är tändstift, skit i förgasaren (luftfilter), bränslefilter, brytarspetsar..

Borde bara vara att ställa in brytarspetsarna, (finns det kol som kan bytas (kommer inte riktigt ihåg, det här var 20+ år sedan sist)) göra rent allt ordentligt och hålla tummarna. Borde inte vara något problem. Grattis till moppe-moppen!

-------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    Håkan
    Hehe... Det finns en hel värld därute (d.v.s. på nätet) som rör gamla moppar. En snabb googling hittade jag detta: http://www.raketsport.com. Kanske kan vara något?

Av:
    putchi
    5-56 lite här och var kan nog göra underverk för gnistan. Skulle tro att det har oxiderat på många ställen som tar bort det mesta av gnistan.

Av:
    rouster
    Bensinkran bakåt = av nedåt = på framåt = reserv
    Kolla tändningen och förgasaren som atlas skrev
    Töm även tanken på innehåll om det finns något, sätt en litet filter mellan tank och förgasare och fyll med ny bensin.

Av:
    Intermezzo
    dabac skrev:
    > Hittade en moped i ett av uthusen till
    > svärföräldrarnas sommarstuga. Såg ju ut som
    > den skulle kunna bjuda på lite stillsam
    > underhållning uppe bland myggen.
    >
    > En Monark MCB 1200, och/eller TSV 1200, enligt
    > märkplåt och loggor.
    > Ryktet säger att den fick ledas hem efter att ha
    > stannat för ett okänt antal år sen, och jag är
    > nästan en fullständig rookie på moppemek.
    >
    > Den har en liten dosa med diverse hemliga knappar
    > på styret:
    >
    > Fyrkantig tryckknapp = tuta, verkar det som. Vad
    > gör de andra?
    > Vippa vänster = ?
    > Vippa höger = ?
    > Tryckknapp rund = ?
    >
    > Bränslekranen:
    >
    > Nedåt är öppen antar jag, men är det ngn
    > skillnad höger/vänster? Har ett svagt minne av
    > att någon har pratat om "reservtank" en gång...
    >
    > Motorns märkplåt, om den är till ngn hjälp...
    >
    > Italienare tydligen, Dellortoförgasare 12
    > 14-nånting.
    >
    > Kickade runt den lite, inget hände. Fipplande med
    > knapparna, kickade lite till - hände fortfarande
    > ingenting. Drog ur stiftet, fipplade med knapparna
    > och kickade runt - såg en jäkligt svag gnista.
    > Skruvade tillbaka stiftet och kickade lite med
    > knapparna i den position som visat spöket av en
    > gnista - inte så mycket som en hostning från
    > motorn. Sen insåg jag att jag inte skulle hinna
    > mer sista dagen och rullade tillbaks den in i
    > skjulet.
    >
    > Är det nån här som kan bidra med lite info
    > inför nästa gång jag behöver lite terapiarbete
    > uppe vid sommarstugan? Vad gör de olika
    > knapparna, felsökning, symptom och åtgärd?

Jag skulle testa att regga mig på www.skoterklubben.com. Visserligen inte en skoter, men det är folk som har mycket intresse runt allt moppeaktigt. Finns garanterat någon som kan svara på varenda fråga.

/putte

-------------------
    Små händer - Fattar ingenting
    Stora Fötter - Går på allting

Av:
    Atlas
    Ge den till Bruse. Han kan säkert hitta avsättning ;)

Av:
    *Mikael*
    Ett tips istället för att kicka kan vara att springa igång den istället, lämpligtvis i nerförsbacke.

Av:
    thompa
    Kör tändstiftet utanför motorn, dvs plocka ut tändstiftet, sätt in det i tändkabeln igen, jorda gängorna på tändstiftet mot motorblocket (dvs håll tändstiftet så gängorna ligger mot motorblockert) och kicka. Blir det rejält med gnistor vid tändstiftet nu? Det avgör om det är tändsystemet eller bränsle/luftdelen du ska jobba vidare med.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2008-08-12 16:39 av thompa.

Av:
    LC4
    taisär förgasare o blås rent och kolla bensinkran, liten gnista räker

Av:
    dabac
    thompa skrev:
    > Kör tändstiftet utanför motorn,

Det har jag gjort, resulterade i en ynklig liten gnista. Klart mindre än från de små utombordare jag meckat en del med genom åren.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2008-08-12 17:59 av dabac.

Av:
    Fundamentals
    Hur känns kompet i motorn då? är det jätte lätt att kicka, eller är det nåt motstånd? Samt så kan du ta av förgasaren ock pilla isär den och blåsa rent och rengöra alla delar inuti. Ett tändstift kostar max 50kr så ett sådant kan ju vara värt att köpa.

Av:
    sdx
    ta loss omkopplaren från styret det är det enklaste felsöket för oftast så har dödarknappen givitupp och då släpper den ut strömen från t spolen till styret
    sen om du har en burk syster jane så prova med den först och se om det startar

Av:
    PerJ
    Och framför allt: i med ny fräsch bensin. Fick en gammal moppe i min ungdom som stått lääänge i ett garage. Var ett helsike att få igång den. När jag sen fick i ny bensin startade den hur lätt sonm helst.

Av:
    dabac
    Fundamentals skrev:
    > Hur känns kompet i motorn då? är det jätte
    > lätt att kicka, eller är det nåt motstånd?

Alltså, jag har ju inte så mycket att jämföra med. En del motstånd är det ju, men som normalviktig vuxen är det inga problem att kicka runt den nån minut eller så.

Fundamentals skrev:
    > Samt så kan du ta av förgasaren ock pilla isär
    > den och blåsa rent och rengöra alla delar inuti.

Är det några slitdelar(membram, packningar, flottörer..) som kan behövas, eller är det en rak demontering-tvätt-återmontering det handlar om?

Fundamentals skrev:
    > Ett tändstift kostar max 50kr så ett sådant kan
    > ju vara värt att köpa.

Stiftet såg inte så pjåkigt ut, har sett värre ur många fungerande motorer. Men visst, jag har beteckningen nedskriven, så det kan jag fixa till nästa gång.

Av:
    dabac
    sdx skrev:
    > ta loss omkopplaren från styret det är det
    > enklaste felsöket för oftast så har
    > dödarknappen givitupp och då släpper den ut
    > strömen från t spolen till styret

Hur är det tänkt att dödarknappen skall funka? Bryter den strömmen till tändningen, eller jordar den spolen?

sdx skrev:
    > > sen om du har en burk syster jane så prova med
    > den först och se om det startar

Syster Jane? Knepig slang för startgas?

Av:
    dabac
    PerJ skrev:
    > Och framför allt: i med ny fräsch bensin.

Jodå, det hade jag nog tänkt, tillsammans med ny soppaslang. Den gamla känns som världens längsta okokta makaron...

Vad sägs om alkylatbensin? Och hur mycket oljeinblandning skall en sån här ha för att trivas?

Av:
    dabac
    Graj skrev:
    > Knapparna är nog. Tuta, döda motorn och
    > ljusreglage (på/av hel/halvljus)?

Det är ju vippa vänster och vippa höger, som bägge kan vara antingen i läge framåt eller läge bakåt. Vete sjutton om inte en av dem verkade ha ett läge i mitten också. Rätt många positioner för hel/halvljus om alla ska användas.(sade moppemeckarrookien och höll tummarna...)

Av:
    Atlas
    h/v plus mitten låter ju som blinkers? eller sitter det på andra sidan?

Av:
    dabac
    Det kommer dröja ett tag innan jag skall upp till stugan och moppen igen, men tack för alla råd och tips!

Av:
    Fundamentals
    Ang förgasaren så är det mest bara rengöring utav delarna. Frågade om motståndet därför ifall det inte är nått så är kolvringarna slut och släpper igenom avgaser ner i vevhuset. men är det hyffsat komp i så ska det ej va nå problem

Av:
    Frorre
    Ta loss tändplattan (sitter mog innanför motorkåpan på kedjesidan, ta med dig den till din lokala"gunnars cykel och mopedverkstad", och be att få den renoverad, återmontera och testa igen. Om inte annat är det bra att veta att allt är fräscht.

Av:
    Johan T
    dabac skrev:
    > Vad sägs om alkylatbensin? Och hur mycket
    > oljeinblandning skall en sån här ha för att
    > trivas?

Två procent brukar vara standard. Men en procent funkar säkert bra. Motorsågar och andra ännu mer primitiva doningar brukar väl vara fem, men då kommer du inte hitta hem för all dimma.

E85, det borde funka. Får du choka för mycket så är det bara gå tillbaks till bensin. Ha koll på tändstiftet bara, de kan brinna upp om man kör för snål blandning.

På 90-talet var det olja märkt TCW-3 man skulle ha. Borde kanske finnas något biologisk nedbrytbart idag. Eller så kör du med vad du hittar i köksskåpet. I växellådan bör man kanske ha riktig olja.

Ah, de svunna tidernas doft av Castrol TTS och hajtandsdrev...

Av:
    Johnny_slagköping
    skruva ur och rengör tändstiftet och ge en liten "sup", en liten skvätt bensin i tändstiftshålet, skruva tillbaka, och testa om den startar, det brukar kunna göra underverk på gamla häckar.hade en zündapp som blev "alkoholiserad" i det avseendet.

Av:
    ratatosk
    åh. så där såg min första moppe ut. den funkade inte heller, jag köpte 2 vrak för 1000:-, året var -91 och jag var 14. Sen fick jag skruva o skruva o lära mig.

Rengör allt noga, smörj, byt ut kolvringar och ev wirers om det behövs. Sen brukar man kunna titta o tänka o räkna ut hur det ska funka, och sen försöka lista ut varför det inte gör det. Lycka till!

Av:
    Lars-Göran
    Hej!
    Många svar men inga riktigt uttömmande, själv mekade jag moppe för 35 år sedan så jag har kanske också glömt en del, men här kommer det jag kommer ihåg.
    Den lilla dosan på styret har dessa funktioner, som du riktigt sa den lilla fyrkantiga är tutan, den lilla runda är som någon skrev "dödaren" som stänger av motorn genom att kortsluta tändningen, den högra vippan är ljuset av och på, den vänsta vippan är växling mellan hel och halvljuset.
    Bränslekranen är på bilden stängd, det är märkt med ett "C" closed, nedåt är öppen och innåt är reserv, om du kollar baksidan så står det ett R där.
    Om motorn stannade under körning så är det vanligaste felet på tvåtaktare att det blivit en "loppa" på tändstiftet, den syns som en liten svart flaga på elektroden, lätt att ta bort med ett smalt föremål, fannas det en sådan"loppa", kolla sen om gnistan bilvit kraftigare. Blev den inte det byt tändstift. Nästa steg blir att kolla bytarspetsarna innanför svänghjulet, det kan bildas en spets på den ena så att avståndet blir för litet, ska vara 0,40mm men det är inte så noga bara dom öppnar, ser du en topp på den ena brytarspetsen, fila bort den med en liten fil, helst magnetisk, detta kan göras utan att svänhjulet tas av. Hjälper inte detta kolla tändhatten på tändstiftet, det sitter i regel ett avstörningsmotstånd där som kan gå sönder, koppla kabeln direkt på tändstiftet och prova, är gnistan fortfarande dålig är det bara kondensatorn och tändspolen kvar och då är kondensatorn billigast att byta, den sitter på tändplattan bredvid brytarspetsarna och är kopplad till den med en liten kabel som brukar vara lödad på kondensatorn, för att komma åt detta så måste du ta av svänghjulet och då behöver du en speciell svänghjulsavdragare. Ja funkar det inte nu får du byta tändspolen också, den dyrasrte delen men sen ska du garanterat ha gnista, har du gnista går motorn om den bara får bensin.
    Oljeblandningen skall vara 4% men kan nog minskas något med modern tvåtaktsolja, byt bensinen för den blir för gammal i tanken efter några år och tänder inte så bra. Är du tveksam om motorn får bensin prova att spreja startgas i luftrenaren och provstarta, är det fel på bränsletillförseln tänder motorn till några sekunder och dör sen, håll inte på med för mycket statrgas bara för den smörjer inte motorn. Undvik också alkylatbensin, den är också svårare att tända och äldre småmotorer är inte avpassade för den.

Lars-Göran

Av:
    Intermezzo
    Snygg näst in till komplett genomgång Göran. Själv är det runt 35 år sedan man själv meckade moped så det gav lite nostalgikänsla att läsa :-)

En liten reflektion bara och notera att jag kan minnas fel, men är det inte så att det är ett betydligt mindre brytarspets gap på mopeder eftersom de är självalstrande gällande tändströmmen. Jag undrar om det inte skall vara ca 0,25. För stort avstånd ger dålig eller ingen gnista. Minns en gyllene regel att man vek hörnet på en femma (översatt till idag blir det väl en tjuga) och motsvarade det ett lagom brytarspetsgap.
    Men som sagt var, jag är inte säker på måttet.

Din genomgång av just gnistan är bra just för att den trots allt är den absolut svagaste länken på mopeder utan batterimatning. Håller inte hela kedjan av gnistkomponenter - konding, spetsar, spole, kabel, 'tändhatten' och stift, då får man nog mecka för evigt.

/putte

-------------------

Av:
    Halvorsen
    Sen kan ju svänghjulet ha tappat magnetismen, händer sällan

Av:
    Intermezzo
    Halvorsen skrev:
    > Sen kan ju svänghjulet ha tappat magnetismen,
    > händer sällan

Stämmer. Men kan man ha lyset på och det tänder upp under kickningen så brukar det vara OK.

-------------------

Av:
    dabac
    Ok, nu är jag uppe igen och leker moppemek.
    Rev isär förgasaren, hittade lite elak gegga i filter och kanske ett munstycke. Petade ur och blåste rent så gott det gick. Sköljde tanken och hällde i lite alkylatbensin från motorsågsdunken. Kickade mig trött medan jag fipplade med choke och gas. Rev av luftfiltret och gav den en hutt startgas rakt ned i svalget. Kickade med andra benet. Fick igång den på choke och halvgas. Puttrar på hjälpligt där, men så snart man gasar så att choken går ur så dör den.

Hittade en ställskruv som var fullt inskruvad. Mera startgas, mera kickande och ännu en motvillig start. Drog ställskruven mellan ändlägena - utan märkbar förändring. Mer gas = motorn dör.

Tittade på avgasröret, det släpper ingenting bakåt utan blåser allt åt sidan genom vad som ser ut som hål slagna med spik. Sitter en del pappspik kvar i ljuddämparen. Konstigt.

Provad köra utan dämpare, lät trevligt, men motorn dör fortfarande av mer gas.

Några tips?

Är ju fånigt att ha den stående här i ett hörn om den inte går att köra, så himla snygg är den ju inte. Är det återvinningsstationen nästa, eller skall man försöka leta reda på nån verkstad åt den?

Av:
    ratatosk
    1. Rengör även cylinder o avgasrör, i värsta fall kan gegga i röret kväva motorn.
    2. Är tändstiftet fräscht?
    3. Den där ställskruven har jag för mig det var ett jäkla fipplande med innan den blev bra.
    4. Om den får gå varm en stund innan den får mer gas?

Om den dör av mer gas så kanske:
    -den dränks när den får mer soppa än den kan hantera? Ställskruven som ska bearbetas, eller för liten gnista på tändstiftet? Får den nog med luft in i förgasaren?
    -Den storknar av avgaserna som inte kommer ut genom avgasröret?

Har den stått varmt o torrt på sistånde?

Fortsatt rapport tack, jag blir 15 på nytt!

(Verkstad eller inte verkstad beror väl på hur relationen mellan tid och pengar ser ut för frågeställaren. Jag har inte obegränsat med tid men extremt begränsat med pengar, och skulle följdaktligen hellre sälja den som reservdelshög än att lämna den till verkstad.)

Av:
    dabac
    ratatosk skrev:
    > 1. Rengör även cylinder

Hur mycket demontering hade du tänkt då? Dra av toppen? Dra av cylindern från blocket?

> o avgasrör,

Ljuddämparen också, eller bara första böjen?

> i värsta
    > fall kan gegga i röret kväva motorn.

Det osade rätt friskt därifrån sen den fått gå några minuter...

> 2. Är tändstiftet fräscht?

Det blev inget nytt stift, men jag har sett mycket fulare stift ur båtmotorer som brummat på utan några protester.

> 3. Den där ställskruven har jag för mig det var
    > ett jäkla fipplande med innan den blev bra.

Jag kan dra den i botten och tills den nästan faller ut utan att det hörs ngn skillnad varvtalet när den går på choken.

> 4. Om den får gå varm en stund innan den får
    > mer gas?

Hur lång är en stund? 2 minuter verkar IAF inte hjälpa.
    >
    > Om den dör av mer gas så kanske:
    > -den dränks när den får mer soppa än den kan
    > hantera? Ställskruven som ska bearbetas,

OK, jag kan prova dra den i botten igen och se om det hjälper.

> eller
    > för liten gnista på tändstiftet?

Kanske, har inte rivit mig in till brytaren. Jag tycker gnistan ser klen ut.

> Får den nog med luft in i förgasaren?

Provat att köra utan luftfiltret, gjorde ingen skillnad.

> -Den storknar av avgaserna som inte kommer ut
    > genom avgasröret?

Kan vara, ljuddämparen är konstig får väl riva böjen och titta in i den också.
    >
    > Har den stått varmt o torrt på sistånde?

Nja, den står i ett ouppvärmt "garage" i ett timrat 2-våningshus i skogskanten. Ganska svalt för det mesta. Lätt ton av källarfukt över det hela.

> (Verkstad eller inte verkstad beror väl på hur
    > relationen mellan tid och pengar ser ut för
    > frågeställaren.

Det handlar mest om att det är fånigt att fylla uthusen med grejer som inte fungerar. Eftersom den trots allt går "lite" kanske det inte handlar om så stora pengar att få den körduglig igen. Då kunde den ju vara lite kul. Annars är ju 2 kvadratmeter tom golvyta mer användbart än en tjurig moppe.

> Fortsatt rapport tack, jag blir 15 på nytt!

Visst, jag hinner en repa till innan lunch.

Av:
    dabac
    Ååkej, nu har jag varit på den igen. Första kröken på avgasröret ser OK ut, Rostigt invärtes, men inga tjocka avlagringar vad jag kan se.
    Ljuddämparen är knepig, släpper INGENTING bakåt utan all evakuering sker genom spikhålen i sidan.
    Tog bort låsfjädern från ställskruven och drog den i botten, gav den startgas och kickade igång den. Går hyggligt på låg och hög tomgång men tvärdör när choken går ur. Startade igen och satte för halva luftintaget när choken gick ur, då puttrade den vidare tills jag tog bort handen. Inte så konstigt, den strypningen blir ju ungefär som att choka. Nu vet jag inte vad jag skall pilla vidare med:
    -svag gnista?
    -för mycket bränsle vid gas?
    -för lite bränsle vid gas?

Av:
    stenmark
    Den tjuvdrar inte luft någonstans mellan luftintaget och förgasaren?
    Eftersom den funkar med choken ute, tänkte jag. Så lutar det åt att motorn får för mycket luft.

Av:
    dabac
    stenmark skrev:
    > Den tjuvdrar inte luft någonstans mellan
    > luftintaget och förgasaren?

Nja, igår körde jag den utan luftfiltret och den betedde sig precis likadant då.
    Skulle vara om den drar luft mellan förgasaren och insugsporten då.
    stenmark skrev:
    > Eftersom den funkar med choken ute, tänkte jag.
    > Så lutar det åt att motorn får för mycket
    > luft.

Eller för lite bensin...
    Vet inte var jag skall leta felet dock, har ju gett förgasaren en hygglig genomgång utan att hitta nåt.

Nu blir det nog inte mera moppemek den här semestern. Moppen är tillbaka i garaget i väntan på nästa rond.

Av:
    DeeDeeEki
    Oh
    Nu blev jag nostalgisk hade en precis likadan moped som din och hade till och med samma färg

Av:
    Stumpy
    Om du har den kvar kan du prova att köra den utan ljuddämpare. Lite coolare ljud och inget motstånd på avgassidan som kan döda den. Annars är det bara de två andra parametrarna att jobba med, gnista och soppablandning. Tändhatt och -kabel kan behöva bytas efter några år. Moppen ser ju kanonfin ut, så det är synd att slakta den.

Hade själv en Monark Compact med kåpa fram och fotplattor för sisådär 25 år sedan. Den hade dock Sachsmotor (sedermera 60 kubikare), men principen för gamla tvåtaktare är ju densamma.

Av:
    örgelgörgel
    Stumpy skrev:
    > Om du har den kvar kan du prova att köra den utan
    > ljuddämpare. Lite coolare ljud och inget
    > motstånd på avgassidan som kan döda den.

Nu borde jag inte svara i den här gamla tråden men detta stör mig.
    Du kan visst inte något om 2-taktare, se då till att inte ge puckade tips. Kör du utan ljuddämpare får du inget mottryck och då kommer den gå väldigt magert och sedermera skära ganska kvickt. Om du svarar emot nu så kan jag rekommendera dig att låna en bok om 2-taktare på biblioteket så att du kan lära dig dess grundläggande principer.

"Cyclists jump red lights and ride across the pavement, but so what? Cyclists are pedestrians really, since they are leg-powered. They've just added a few levers and cogs to improve their own efficiency." James May

Av:
    Stumpy
    Du har säkert helt rätt i att den kan skära av att gå utan ljuddämpare. Känner du till om det verkligen har hänt? Jag har utan problem startat upp moppemotorer utan ljuddämpare ett flertal gånger för att fastställa om problemet är där. Jag vet dessutom att en del har kört omkring utan ljuddämpare, även om det säkert inte är att rekommendera. När man kör en utombordare med bälg för vattenkylning så borde det ge ungefär samma effekt som att köra utan ljuddämpare på moppe eftersom det inte finns något vatten som ger motstånd åt avgaserna. Har aldrig hört att det skulle vara skadligt.

Nåja. Om alternativet är att köra moppen till tippen, så skulle jag inte oroa mig så mycket. Jag har för övrigt inga planer på att skaffa en moppe, så jag tänker inte fördjupa mig í ämnet.

Av:
    xyz-saft
    Det är ju skillnad på att köra en kort stund, som i de exemplen du presenterar, och att köra kontinuerligt, vilket du föreslog.
    Vissa moppemotorer startar inte ens utan avgassystem på.

Av:
    Stumpy
    xyz-saft skrev:
    > Det är ju skillnad på att köra en kort stund,
    > som i de exemplen du presenterar, och att köra
    > kontinuerligt, vilket du föreslog.

Gjorde jag?
    Håller med om att jag inte explicit skrev att det var för att testköra motorn vid felsökning, men det är ju det som hela tråden handlar om.

Av:
    xyz-saft
    Jag missförstod dig nog lite då. Tolkade det som att du tyckte att han skulle testa att åka runt utan ljuddämpare.
    Faktum kvarstår dock att det kan förvärra situationen.

Av:
    ApansBror
    Om den går med choke eller täckt insug så pekar ju felet med hela handen på att den drar tjuvluft mellan förgasare och cylinder.

Av:
    dabac
    Kul att se tråden uppe igen!

Ska väl upp i sommar igen, då kan det nog bli en till rond. Planen är att skruva lite på måfå för att försöka hitta några lömska ställen där den kan dra tjuvluft. Funkar inte det får jag väl börja skruva loss delar som kan tas hem för identifiering och utbyte.

Kan jag lämna in bara motorn till en moppemek för åtgärd? Eller behöver de resten av åbäket för att kunna göra ngt vettigt?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in