• Miyata carbon, tips och inspiration? (Tidigare: Hjälp att identifiera...)

Av:
    Jeppe.
    Köpte en begagnad Miyata räser i dagarna. Jag har sökt information om den men jag har inte hittat något. Jag undrar hur gammal den är, vad det är för modell, hur mycket den är värd egentligen, nypris? m.m.

Kolfiberrör, märkt med CT-3000 (antagligen modellnummer?), alloy gaffel. Se bilderna...

Varför finns det så lite info om man söker på google?

MVH /Jeppe
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2008-08-17 22:28 av Jeppe..

IMG_8505.jpg
    IMG_8506.jpg
  • Re: Hjälp att identifiera Miyata

Av:
    Cakeman
    Haha....det var DU som köpte den (Blocket)? Det var mitt fixie-projekt som rök. :(
    Jag tycker det är värd runt 1500 och borde skickas till Göteborg omgående (om det är runt en 56:a). :-)

__________________________________________________________________________________________
    “Here we may reign secure, and in my choice To reign is worth ambition though in hell: Better to reign in hell than serve in heaven”

Av:
    Jeppe.
    Hehe, ja jag hittade den på blocket :D

Jo jag tänkte bygga en fixie av den först, men nu vet jag inte längre. Jag ska ha den som vardags/pendel-cykel men funderar över om den är för fin för det? :) Ska nog byta styre till ett raiser, men fixietankarna får vänta i nuläget...

Av:
    Anders G
    Årsmodell borde vara ~90 kanske något år nyare(nypris ~7-9000kr väldigt osäker på priset)

Pga årsmodellen är det svårt att hitta info, den är för gammal för att det ska finnas mycket skrivet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2008-08-16 19:51 av Anders G.

Av:
    MR hyde
    http://www.koga.com

Du kanske hittar nått här som kan hjälpa ..

//sven

Av:
    boson
    Årsmodellen kan man lista ut med hjälp av första bokstaven i serienumret. Info finns på nätet nånstans, hittar du den inte så fråga igen så kanske jag kan gräva fram den.

Jag har en likadan, fast med guldpläterade muffar. Mycket bling där! Den är för övrigt från 1989. Det fanns även en Dura-ace-utrustad variant (också med guldplätering) som kallades för Century (med anledning av Miyatas 100-årsjubileum 1989).

Koga-miyata är inte samma märke som det Miyata som såldes i sverge (om jag förstått det rätt).

Edit: modellbeteckningen är helt enkelt CT-3000
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2008-08-16 20:25 av boson.

Av:
    Pata2
    Här bland dessa kataloger kommer du hitta den, börja med 90-tal.

http://miyatabicyclecatalogs.blogspot.com

Av:
    Jeppe.
    Hjälp! Behöver tips/inspiration till vad jag ska hitta på med cykeln egentligen. Jag köpte nya gula däck som jag tycker sitter fint. Nu funderar jag på om jag ska köra på ett svart (low)raiserstyre och köra vidare på det gula i form av gula handtag

http://www.benscycle.net

eller

http://www.benscycle.net

Någon som har testat de sistnämnda? Ser ut att vara något skumgummiliknande material?

Sedan tänkte jag mig svarta odyssey bromshandtag (Kanske räcker med en fram, och skippa bak?):

http://www.singlespeedshop.com

Till att börja med har jag tänkt att behålla växlarna, men jag vill ändå få den att se så bra ut som möjligt :) Jag har funderat på att köra på bullhornstyre också, med gul styrlinda, men det lutar åt raiser... Temat blir i alla fall en kombination av kolfiber/gult, med tanke på de nya däcken.

Har ni andra tips eller idéer så är jag tacksam för det!

Edit: Kom på en sak till, kanske skulle köra på ett raiserstyre i kolfiber också! :) Finns det billiga sådana? Får väl bli begagnat...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2008-08-17 22:32 av Jeppe..

• Re: Miyata carbon, tips och inspiration? (Tidigare: Hjälp att identifiera...)

Av:
    boson
    Tja, så här har jag gjort med min. Jag har uppgraderat lite med bl.a. nya hjul, Modolo
    Morphos broms-/växelhandtag, shimano 600 bromsar, och en ny sadel. Växlar och vevparti är orginal Shimano 500EX.

Nu vill jag ju inte låta negativ, men personligen tycker jag att riserstyren är bland det fulaste som finns... Jag skulle mycket hellre välja ett bullhorn-styre. Men alla gör såklart som dom vill... :)

Edit: Kom på att jag sett åtminstone en till kolfiber-Miyata på nätet. Lite mer radikalt ombyggd...
    http://velospace.org

.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2008-08-18 01:41 av boson.

Miyata_CT3000.jpg

Av:
    Gustav S
    Som kanske nämnts här i tråden är ramen från 1990. Tittar du noga hittar du ett klisternärke på vänster kedjestag som berättar att ramen kommer från jubileumsåret då Miyata fyllde 100 år. Allt verkar vara i original förutom sadeln och pedalerna vad jag kan se. Verkar vara i mycket fint skick så var rädd om den!

En av de första kolfiberhojarna som kom till Sverige(?), Pegueot tror jag hade nån modell på åttiotalet. Fyll gärna i här. För året 1990 vad det här top of the line i Miyatas sortiment, som synes på länken till deras kataloger. Fanns där inte en CT-5000 något annat år? Hur som helst var den nog inte billig på sin tid.

Håller nog med om att ett raiser kanske inte skulle sitta perfekt, men det är ju subjektivt. Raiser och växlar känns ju sisådär.

Boson:
    Fint med jubileumets superjubileumscykel! Men visst är den från 90 och inte 89?!

Av:
    Jeppe.
    Tack för informationen! Stämmer mycket väl att den är märkt med 100 i guld på vänster kedjestag.

Det sitter Shimano 105 bromsar, växlar, vevparti på. Sadeln har jag bytt själv till min gamla mtb sadel, men den som satt där innan var knappast original den heller :) Pedaler har jag bytt från shimano-lvg-clips-pedaler till platta, eftersom jag kommer att köra den mest till vardags (pendel till/från jobb och in till stan på helgerna)... Han jag köpte den av hade även bytt styrstammen till den något kortare som sitter på nu.

Jaha, så om jag fimpar växlarna och kör ss/fixie så får jag dra dit ett raiserstyre? :D Hmm, ja, jag får se hur jag gör med det där. Men något annat ska på i alla fall, eftersom jag trivs bäst med att köra med händerna på styrets överdel. (Fast det känns helt klart som att det går snabbare nere i bocken!)

Är det ingen som tror att ett svart raiserstyre (ev. kolfiber), med gula handtag som jag länkade till ovan skulle se bra ut? :P Annars får det väl bli bullhorn med gul styrlinda!

Jo, den är i rätt fint skick. Bara några smårepor här och där. Den är väl inte för fin att ha som vardagscykel? :)

Av:
    Johan T
    Jeppe. skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Den är väl inte för
    > fin att ha som vardagscykel? :)

Tänkte på en tråd tidigare idag om låstips... Kan du inte skaka på axlarna och säga "So what?" om den blir stulen så är den för fin för att ställa på stan och därmed att använda som vardagscykel.

Är det kolfiberarmerad plast rakt igenom rören eller är det alurör inlindade i kolfiber? Fin cykel hur som helst.

/j

Av:
    Jeppe.
    Jag kommer att använda den till vardags hur som helst. På tal om lås så köpte jag idag något noname lås på jula för 199kr :D Kätting med tygskydd runt, och "inbyggt" lås. Det är nog inte så säkert, men det ser ju stort, tungt och jobbigt ut i alla fall. Kändes inte så motiverat att köpa ett ABUS lås för 6-800 kr. Då blir man ju lika ledsen för att det fina låset är sönder/stulet, för inget lås är omöjligt har det ju visat sig... Tänker på låstråden...

Jag vet faktiskt inte riktigt hur rören är byggda, men vad jag har förstått så är det kolfiber rakt igenom, utan alu under. (Rätta mig gärna någon)

Ingen som har något gammalt kolfiber raiser styre liggandes förresten? Dyrt med kolfiber.

/Jeppe

Av:
    Gustav S
    Sadel-, diagonal- och överrör är kolfiber, resten alu. För att vara exakt har kf-rören faktiskt ett tunt alurör i "botten" som kolfibret är byggt runt. Detta alurör tjänar både som form och som fästyta mot muffarna.

Vore kul att se hur det blev!

Av:
    Allegrina
    Nu är det många år sedan denna tråd skrevs, men jag skulle vilja komma i kontakt med er som har dessa guldplätterade carboncyklar från 1989/90. Jag har själv en ram som jag skall bygga upp med Dura-Ace komponenter.
    20170521_123026.jpg

Av:
    Allegrina
    Har du kvar din cykel? Om ja, så svara gärna på min efterlysning längst ner i tråden.

Av:
    Tortv6gmail.com
    Bluffinfo ang en av världens top100 eftertaktade cyklar.

Vilka fantastiska lögnare och klåpare som försöker sänka priset på en av världens ovanligaste cyklar.

Allt började när en (den enda och första) som blev till salu på öppna marknaden ngnsin för 3 år sedan.

Den enda miyata centery som är såld/donerats nyligen (3sista åren) är en till ett museeum i USA. De listar den som den 5e ovanligaste cykeln de har och en av 100 ovanligaste i bra skick världen.

"De brukar gå för 500-2000 SEK beroende på skicket" citat?.

Borde inte admin vara mer kunnig än så? Men som sagt så finns det ju väldigt lite info om den jorden runt. Alla 100 st, som köpte en har den kvar, är nedärvd eller står hos samlare eller på museeum.

Miyatas kontor i Japan bekräftar offentligt att den kostade 56.400 kr ny 1990 inkl svensk VAT och tre såldes. Ingen såldes till en privatperson 1990.

Det enda kända seriösa budet som finns bekräftat i världen på en liknande cykel är 15.000 euro minus provision. Ägaren sålde den ej eftersom den var värd mer, allt beroende på skick såkl,

Ingen cykel är såklart såld för ens så lite som 7-8000 eure ens till ett museeum.

Men jag erbjuder mig att köpa hur många som helst av de 41st som inte står på museeum eller hos samlare för 10.000 Euro kontant.

Kontakta admin omedelbart för försäljning och jag vill gärna veta ip-nr och vilken av de tre som gick till sverige 1990 som påstås ha sålts på blocket? Ram.Nr till admin tack.

Annars tycker jag/vi att admin ska överväga att polisanmäla saken för detta är garanterat inte sant eller troligen ngn, form av bedrägeriförsök?

Om inte admin tar ner all bluffinfo här om ovan nämnda cykel, så måste jag plus flera (experter) och med mina 31 år inom media starkt ifrågasätta detta forum.

En enkel fråga till den som utgett sig ha sålt/köpt en cykel för 7-8000SEK som var ny i kartong? Kolla på fotot på sadeln (ny i kartong). Sadeln är inte ens varken ny eller orginal och allt är ett dåligt fotomontage eller ett ihopplock.???

Av:
    Doughboy72
    Är ju sannerligen ingen expert men infon från Tortv6@gmail.com känns väldigt märklig. Det finns i alla fall en på Blocket just nu och jag har definitivt sett fler till salu där tidigare.

https://www.blocket.se

Av:
    Allegrina
    Nu vet jag inte vilken ”bluffinfo” du syftar på? Troligen är det inlägget bortplockat. Men eftersom jag har en CT-3000 med guldplätterade muffar och med Miyata 100 years emblem på gaffelröret (se ramen i mitt tidigare inlägg ovan), så har jag naturligtvis följt försäljningen av dessa cyklar på Blocket. Jag kan därmed intyga att det har legat ute på Blocket ca tre stycken under 2018. Priserna har varit ca 8000-15000kr. Möjligen kan någon av dessa ha varit märkt med CT-3000 istället för Century.

Min cykel är nu uppbyggd o klar. Försedd med Dura Ace 7400-serien och med guld eloxerade fälgar. Ny styrlinda, vajrar och vajerhöljen. Ramhöjd 56 cm. Dura Ace pedaler ingår men är inte påmonterade på bilderna. Om någon är intresserad så är den till salu. Kontakta mig i så fall här. Kommer kanske läggas ut på olika sidor inom kort.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-08-31 16:40 av Allegrina.

5F36FB31-AA69-4ABE-B161-B393D231D8BF.jpeg
    9B10A6B3-7F5F-4ECE-B1A7-1C5D8BEFDF55.jpeg
    BD3B3E17-FAE2-46AF-97FE-25AB20145EA9.jpeg
    C443EE96-F355-4B32-A905-9EEAB5BF306B.jpeg

Av:
    itisasitis
    Vad var det för sjukt oklart inlägg från precis ingenstans?

Av:
    Allegrina
    Jag tror att Tortv6@gmail.com syftet på de guldplätterade cyklarna som är märkta Century och inte CT3000 som min är. Mig veterligen så skiljer sig dessa åt bara genom namnet på ramen och att det finns ytterligare ett par guld detaljer på Century. Sedan kan ju naturligtvis de vara olika utrustade. Jag är dock ganska säker på att det har funnits Century modeller ute på Blocket under 2018. Den som ligger ute just nu i Örebro är en CT3000 och inte med Dura Ace vad jag kan se.

Av:
    Tortv6gmail.com
    http://www.houstonbicyclemuseum.org

Jo visst finns en av världens top 100 ovanligaste eller mest eftertraktade cyklar ute på blocket eller är till salu i Örebro? Vilket dravel?????

Ett stort skämt. Ring "Houston bicycle museum" som länken här ovan leder till och sälj den isåfall vidare dit?.

Det är samma risk att det är en äkta centery, som att hitta ett fabergee ägg för 10 KR?

Jag vet vad som skiljer en äkta från en falsk. Jag har även en lista på alla 1a ägarna av en Myiata Centery och det har bara funnits tre i sverige och så vidare.

Ingen är såld "ever" på e-bay eller på nätet "ever." Den sista sålda var till museet ovan för många år sedan. Rent dravel. Ett säljare fick för ca, 4 månader in en som ev kunde bli "till salu" och en samlare bjöd 15000 Euro och fick inte köpa den p.g.a. oseriösitet.

Min barndomsväns far har varit cykelhandlare och haft cyklar och tävling som sitt liv. Lura i han ert dravel om ni kan.

Du kan ju försöka inbilla mig eller de som jag känner inom cykelvärlden, att ett museum eller Myiata corp, skulle ljuga om värdet på denna cykel? Om den kostade över 54.000 1990 och gjordes i 50 montainbikes och 50 racers eller totalt 100 st, och isåfall skjunka i pris på 28 år?

Hahahaha Läs på innan man yttrar sig är ett bra sätt att hålla sig till fakta på.

Eller varför inte bara ringa och få konstaterat att det inte går att tjäna ngr 100TKR bara genom två telefonsamtal? ??? Lycka till?

Av:
    Doughboy72
    Om du nu är väldigt kunnig på området skulle ett klargörande vara mer intressant än en massa raljerande.

Av:
    storfiskarn
    Tortv6gmail.com verkar va en dryg jävel.

O du som är en sån expert, varför skriver du centery hela tiden?
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-09-01 02:39 av storfiskarn.

Av:
    iddqd
    Ligger två st century ute på blocket just nu.

Vad är det för 14-årigt flashbacktroll som trillat in här?

Av:
    iddqd
    dubbel.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-31 18:06 av iddqd.

Av:
    ceel
    Jag tycker det låter som att Tortv6gmail.com har en Century till salu som han försöker driva upp priset på. :)

Av:
    Örjan Lax
    Bröööl! :()
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-31 18:07 av Örjan Lax.

Av:
    Tortv6gmail.com
    Här står det svart på vitt varför det är bluff. På museets hemsida.
    http://www.houstonbicyclemuseum.org

Det finns nyproducerade ramar att köpa.

Nu lämnar jag diskussitionen. Det är bedrägeri att sälja en sak och ej uppge att den saken är en kopia eller är nyproducerad.

Läs på innan ni uttalar er.

Det finns ca. 40 st privata ägare i världen till en äkta miyata centery som ej är samlare eller ett museum.

Ingen är såld "ever" på nätet och så är det. Om detta fortsätter så finns det garanterat många (eller 100) st, som inte tycker om att deras dyrgripar örväxlas och blir värderade som en falsk rolex.

Jag vet en som kommer att sprida budskapet jorden runt att man ska begära ett äkthetsintyg från fabriken om man ska köpa en kopia.

Likaså bör ju fabriken gå ut med att hemmabyggen och kopior säljs som smör i solsken. En kunnig cykelmäklare jag tog upp saken med på en tour, trodde först inte att det fanns "äkta eller oäkta" miyata centerys. Han ringde först till en vän och sedan mailade han fabriken. Jag tycker den som inte tror mig ska göra detsamma.

Det ska ju framgå av säljare att det inte är en äkta "Myiata Centery" som är producerad 1990, när den gamla ägarfamiljen fortfarande ägde fabriken.

Men en kunnig kännare ser ju direkt att det är förfalskningar och hemmabyggen redan på fotot. Hur man ser det och hur orginalet såg ut och skillnaderna på en falsk och äkta är såkl oftast enbart känt av de som äger eller har ägt en äkta. Stop slut. Fakta är fakta.

En äkta myiata centery är värd ca 15-30.000 euro beroende på skick såkl. Det finns inga uppgifter om att en helt ny eller orörd finns. Så det högre priset ovan är ju troligen inte acktuellt. Men om man hittar en till salu så måste man betala minst 150.000 SEK för en äkta.
    1678ECA4-A319-49A3-9F53-44F40C52C92B.jpeg

Av:
    Bengt-re
    Bara att fylla i.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

lc3a4ttkrc3a4nkthetsrapport.jpg

Av:
    Tortv6gmail.com
    Du kan kalla mig vad du vill, men du kanske är en av de som lever på folks okunnskap om kopior eller hopplock? Men jag kan när som helst bevisa att jag har rätt i allt jag skriver så du bör bara stänga limpsaxen och knipa igen ....?.

Tycker du även att det är ok att sälja falska rolex och uppge att det är ungefär samma urverk i dom så då kan mam kalla dom för äkta?

Klart att de som äger en äkta blir förbannade när de hela tiden får höra av okunniga eller såna som du eller de som lever på att sälja kopior, när de säljs för såna struntsummor.

Det är inte lagligt att sälja en rolexkopia och uppge att den är äkta. Så är det.

Av:
    weldion
    Tortv6gmail.com skrev:
    Du kan kalla mig vad du vill, men du kanske är en av de som lever på folks okunnskap om kopior eller hopplock? Men jag kan när som helst bevisa att jag har rätt i allt jag skriver så du bör bara stänga limpsaxen och knipa igen ....?.

Tycker du även att det är ok att sälja falska rolex och uppge att det är ungefär samma urverk i dom så då kan mam kalla dom för äkta?

Klart att de som äger en äkta blir förbannade när de hela tiden får höra av okunniga eller såna som du eller de som lever på att sälja kopior, när de säljs för såna struntsummor.

Det är inte lagligt att sälja en rolexkopia och uppge att den är äkta. Så är det.

Nu så är du bara egendomlig med taggarna utåt, men det är väl ingen här som påstått att de har en äkta Century och försökt sälja den för 20000 EUR?
    Hade det varit så att någon försökt att få ut en massa tusen för en oäkting, då hade din information varit guld värd. Nu så skapas en situation som endast är märklig.

Av:
    Örjan Lax
    Tortv6gmail.com skrev:
    Men jag kan när som helst bevisa att jag har rätt i allt jag skriver så du bör bara stänga limpsaxen och knipa igen ....?.
    Nej.
    Du kan ju inte ens stava rätt till Century utan skriver envist och konsekvent Centery...

Av:
    Tortv6gmail.com
    Centery????

Av:
    Tortv6gmail.com
    ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Av:
    Tortv6gmail.com
    En äkta kostade över 46.000 när de såldes 1990

Av:
    Lejon
    Tortv6gmail.com skrev:
    ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
    Frågetecknen hopar sig.

Av:
    bellasoda
    Tortv6gmail.com skrev:
    En äkta kostade över 46.000 när de såldes 1990

Det gjorde en äkta Volvo 240 också.

Av:
    aribr
    Bra Fredagstråd. Skål.

Av:
    Bengt-re
    Tortv6gmail.com skrev:

Dels är jag tveksam i att du har rätt i sak, men det du påstår sker sker inte. Folk säljer (gammalt junk) för realistiska priser - bara för att du livnär dig på att sälja junk till överpriser betyder inte att du har rätt att racka ner på folk som hanterar junket på en normal nivå.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    tmalm
    Century var en specialmodell men många om inte alla andra Miyator från det året stod det Century på, därav förvirringen.
    Folk mest har väl inte superkoll på miyatas modellprogram för ca trettio år sedan heller.

/T

Av:
    Tortv6gmail.com
    Klart man låtsas ha noll koll när man blir granskad?

Av:
    Tortv6gmail.com
    Jag är böjd med att se kräken blotta sig. Stora pengar såklart när man köper pirat-delar för 2-3000 sek och säljer cyklar för mellan 15-20000 och påstår att det är äkta vara. Bedrägerier pågår hela tiden på ärliga människors bekostnad. Alla som hyste agg här och var otrevliga tillhör såklart samma ring som även har internationella förgreningar. Det är miljardbelopp som florerar med piratkopior av olika slag och det är ingen nyhet. Men om ni blivit blåsta att ni köpt en äkta "Miyata Centery" här eller ngn annan stans under 10000 euro de senaste 5 åren. Ska såklart begära pengarna tillbaka. Det såldes tre stycken 1990 hit till sverige och jag vet var två av dom står.

Den tredje är såld utomlands som jag nämnde ovan. Så ngn äkta har ej sålts på blocket eller ens på nätet ngnsin utom till samlare eller museum. Ni är tyvärrr blåsta om ni betalat mer än 1200-2500 SEK. Då har jag värderat och svarat på grund- frågan i tråden. Resten av er som inte har rent mjöl i påsen och utom admin kan ??av??

Av:
    storfiskarn
    Roligaste konspirationsteorin någonsin att det är folk här som drar in stora pengar på att sälja Miyatakopior.
    Hahaha!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-01 00:19 av storfiskarn.

Av:
    Doughboy72
    Imponerande trollning ändå av en gammal tråd. :D

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in