• Suntour

Av:
    ambientzz
    Tjo

En fråga bara. Är det nån som har nån bra erfarenhet av suntour-gafflar? Jag förstår att de inte arbetar lika bra och friktionsfritt som värsting FOX/RS gafflar, men av alla historier som jag hört så verkar det som att de totalt demoleras efter bara nån månad/månaders tid. Är de så usla?
  • Re: Suntour

Av:
    Campobella
    tyvärr så verkar det vara sant. hade en för ett tagsen o bytte av säkerhetsskäl då det kändes som att den skulle gå av på mitten :(

Av:
    Dr.Spoke
    Om man titta i Suntour gafflar ser fjädersystem oftast ut som enklare gafflar från mitten av 90tal.

Deras oljadämper sytem ( när dom finns) är uppbyggd från "standard" gasfjäder som används på bildörrar och sånt. Det storst problem är att man kan inte plocka isär för service, och dom "kustom" bitar för montering i gaffel går inte att flytta till ett lämpligt ersättning! Och sen var kan man köpa reservdelar......

Om man har sånt gaffel, sen enkelt och regelbunden regnoring och smörjning inuti skulle håller den i funktionsdugligt skick för ganska länge. Men pga dåligt tätning blir sånt "service interval" ganska tätt.

Finns n'ån i stockholms trakten med sånt gaffel i ok skick, vi kan göra ett mekguide för hemservice?

Av:
    MatsS
    Hur ser det ut med andra budget gafflar tex Rock Shox Dart, Marzocchi Mz som båda finns för 8-900:- Hur ser tekniken ut i dom?

/Mats

Av:
    ambientzz
    Jaha ja. Men hur är det med de lite "exlusivare" suntourgafflarna som t.ex. DUROLUX och AXON(var finns dessa att köpa för övrigt?)?

Av:
    MangeO
    MatsS skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Hur ser det ut med andra budget gafflar tex Rock Shox Dart, Marzocchi Mz som båda finns för
    > 8-900:- Hur ser tekniken ut i dom?

Enkelt och primitivt, dvs fjäder, elastomer, etc. Men de fungerar, och håller ihop ganska bra. Jag har en gammal MZ MZ Comp på reservcykeln, och den fungerar utan anmärkning. Det kan man däremot inte säga om andra lågbudgetgafflar jag provat, som antingen pajat väldigt snabbt eller fungerat väldigt dåligt. Eller båda delarna.

Hellre en snikgaffel av bra fabrikat, än en dyr gaffel av skräpfabrikat, IMHO.

Av:
    ambientzz
    Det är så pass illa. SÅ jävla knepigt att man slänger på en sån gaffel på cyklar som kostar upp till 8000:-. Hur är det med RST då? Samma skrot?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2008-09-18 20:49 av ambientzz.

Av:
    TobiasC
    ambientzz skrev:
    > Det är så pass illa. SÅ jävla knepigt att man
    > slänger på en sån gaffel på cyklar som kostar
    > upp till 8000:-. Hur är det med RST då? Samma
    > skrot?

RST är riktigt sug

Av:
    adde666
    de e sant dom e håller några månader bara..
    beror på hur man använder dom.. skulle funka till pendlar hoj..

Av:
    erpkrap
    Manitou Spider R ??

Av:
    Dr.Spoke
    Manitou Spyder R.... Var ganska "hi-tech" i '98. Det hade elastomer/stålfjädersystem och luftdämpning. Den enda nackdel var att man behövde att plocka isär ibland för att tvätta bort alla Prep-M man hade pumpade i gaffel för att det ska funker "'98 Plush!": det var in princip omöligt att skruvar bort en av push-rods som var gjörde av mjukplast med 6mm insex i. Insex alltid rundade och sen det var bara att slår loss nedreben och byte delar... som finns inte längre...

Av:
    plumse
    adde666 skrev:
    > de e sant dom e håller några månader bara..
    > beror på hur man använder dom.. skulle funka
    > till pendlar hoj..

Nope, inte ens till det faktiskt. Jag hade en SR Suntour XC60 på min môg-cykel men den gaffeln rostade sönder invändigt. Lite underligt med tanke på att hojen stod parkerad inomhus på nätterna och under tak på jobbet.

Av:
    MangeO
    ambientzz skrev:
    > Det är så pass illa. SÅ jävla knepigt att man slänger på en sån gaffel på cyklar som kostar
    > upp till 8000:-.

Egentligen inte. Det är svårt att hålla ett så lågt pris utan att tumma på kvaliteten. Plus att de som köper de här billiga cyklarna ofta bryr sig mer om vilka loggor som sitter på drivlinan, än vad de får för ram, gaffel och styrlager för sina pengar.

> Hur är det med RST då? Samma skrot?

Japp.

Av:
    andematt
    Min gamla RST Gila ligger på en hylla i förrådet. Nån som vill köpa den o leka med?

Av:
    ambientzz
    MangeO: Jo sparas ska det ju göras... Men fortfarande konstigt att göra en cykel med bra komponenter som duger för skogen hela vägen men sen snubbla på mållinjen med gaffeln(t.ex. http://www.chainreactioncycles.com) för att sänka priset med en 500:- eller nåt. Aja sånt är livet. Vore intressant att veta hur mycket/lite en Suntour XCM kostar i inköp för tillverkarna.

Av:
    Petri
    hej på min MTB sitter det en Suntoru gaffel kommer ej ihåg namnet cyklar andra året med cyklen upplever inga problme med den, men vet att ett byte må komm förr eller senare eller itne alls om den håller dvs.

XCM-H-RL 80 remote lock

så heter min SR gaffel nån som vet vad det är för gaffel?

Av:
    ambientzz
    Petri: Intressant. Hur mycket kör du? Vilken terräng? Servar du gaffeln på nåt sätt?

Av:
    Emil-Pemil
    Vad är du ute efter?
    En dirt-gaffel eller freeride eller cross-country?
    Marzocchi Dirt Jumper 2 är ju billig.
    Man kan köpa den på CRC: http://www.chainreactioncycles.com
    Och: http://www.cyclecomponents.com
    Den har jag läst om och den är bra om du är ute efter dirt.
    Om du är ute efter cross-country: http://www.chainreactioncycles.com
    Den är också bra.
    Om du är ute efter freeride/downhill: Marzocchi 888 RC3 (finns i Cyklopedin (Cykloteket).
    Dom gafflarna verkar bra.

Ät gul snö, det kan va öl.

Av:
    ambientzz
    Är inte ute efter nåt just nu. Bara lite diskution om budgetgafflar i allmänhet.

Av:
    Emil-Pemil
    ambientzz skrev:
    > Är inte ute efter nåt just nu. Bara lite
    > diskution om budgetgafflar i allmänhet.

Oookej...

Ät gul snö, det kan va öl.

Av:
    Penguin_
    Min suntour gaffel har jag inte haft problem med, körde den väldigt hårt i änggårdsbergen i sommras. Har dock pengar undanlagda till en reba så fort som suntouren ger vika. Har bara tvättat cykeln normalt och inte servat gaffeln alls. Hoppas den går sönder snart så att man kan unna sig reban :$

Av:
    captain8track
    rst hade väll en serie lite bättre gafflar på 90talet vill jag minnas?

Av:
    Petri
    jag kör landsväg inge hopp eller så är för gammal för det :D

så kanske därför den håller men det är väl ok finns en del gupp o sånt efter vägar där den kan vara bra att ha, fast vill egentligen ha en Rock shox nånting 318

men den kostar lite för mycket men denna SR jag har duger väl på elljusspår o dylikt

Av:
    Finnen
    Petri skrev:
    > jag kör landsväg inge hopp eller så är för
    > gammal för det :D
    >
    > så kanske därför den håller men det är väl
    > ok finns en del gupp o sånt efter vägar där den
    > kan vara bra att ha, fast vill egentligen ha en
    > Rock shox nånting 318
    >
    > men den kostar lite för mycket men denna SR jag
    > har duger väl på elljusspår o dylikt

Eljusspår/lvg = stel gaffel utan tvekan. Suntouren funkar säkert bra, men jag skulle inte byta till en RS Tora 318 för den körningen, utan hellre en stel i så fall.

Av:
    MangeO
    Petri skrev:
    > men den kostar lite för mycket men denna SR jag har duger väl på elljusspår o dylikt

Som sagt, på vägar och elljusspår är helstelt oftast att föredra, så slipper man ödsla energi på pedalgung. Dämpning är däremot väldigt trevligt om färden går över stigar med stenar och rötter, så slipper kroppen ta en hel del stryk. Och det är i den miljön som man märker om det är bra kvalitet på grejerna, är det inte det så håller de inte länge.

Av:
    enduromannen
    Det är ett av de stora mysterierna överhuvudtaget att en sådan produkt som Suntour-gafflar finns. Ser visserligen ut som en riktig gaffel, men där upphör likheterna gällande hur en gaffel ska fungera. Som flera andra varit inne på vilar hela idén med Suntour på att man lurar ovetande konsumenter på en produkt som inte behövs. Det är alla gånger bättre med en stel gaffel än en Suntour som glappar, knappt fjädrar och är tung som bly.

Av:
    Njutförsåkare
    Har SR Suntour blivit acceptabla 2019?

Känner att jag har tappat kollen, så när kollegan frågade här om dagen tog jag och tittade runt lite. Alla MTB under 10K tycks ha SR Suntour idag. Hur illa fungerar de idag?

----------------------------------------------
    Dock förbehåller jag mig rätten att ha fel.

Av:
    Sixten Fors
    Som tur är finns mtb över 10 K

Av:
    zanoii
    Njutförsåkare skrev:

Känner att jag har tappat kollen, så när kollegan frågade här om dagen tog jag och tittade runt lite. Alla MTB under 10K tycks ha SR Suntour idag. Hur illa fungerar de idag?

Kan inte svara generellt eller över långtidsanvändning, eller ens på detaljnivå då jag inte cyklat med Suntour så mycket, men både sambon och sonen har Suntour på sina cyklar (Scott) och de är märkbart mindre följsamma än de gafflar jag har erfarenhet av - Rock Shox Pike Solo Air RCT3 och Fox Float 32.

Forget the bike. It’s all about the ride.

Av:
    tobgren
    zanoii skrev:
    Njutförsåkare skrev:

Kan inte svara generellt eller över långtidsanvändning, eller ens på detaljnivå då jag inte cyklat med Suntour så mycket, men både sambon och sonen har Suntour på sina cyklar (Scott) och de är märkbart mindre följsamma än de gafflar jag har erfarenhet av - Rock Shox Pike Solo Air RCT3 och Fox Float 32.

Precis som Rockshox (tänker på 2018 års Revelation, usch!) och säkert även Fox har de säkert riktiga skitmodeller, men även bättre. Vore intressant att veta vilka modeller från Suntour de kör...

Av:
    plumse
    Som kuriosa då... Och jämfört med dåtida utbud.
    Har en Fox 32 Vanilla 140mm på en hoj som kan anses vara bottenskrapet vad Fox erbjöd på den tiden. Ändå var den från en helt annan galax jämfört med Suntours mellanklassgafflar.
    Sen köpte Suntour Marzocchi och fullständigt sabbade allt bra Mz hade.
    Numera har väl Suntour lyft sig lite och Mz är väl bra igen.
    Men det säger ganska mycket om den företagskultur som då rådde.
    Jag saknar erfarenhet från deras nuvarande utbud, men jag litar inte fullt på dem än.

Av:
    sdx
    plumse skrev:
    Har en Fox 32 Vanilla 140mm på en hoj som kan anses vara bottenskrapet vad Fox erbjöd på den tiden. Ändå var den från en helt annan galax jämfört med Suntours mellanklassgafflar.
    Jag saknar erfarenhet från deras nuvarande utbud, men jag litar inte fullt på dem än.
    Det är nog inte så lite om man tittar på deras värsting gaffel.

Av:
    qma
    Deras durolux DH-grejor har väl alltid varit bra, och de har ju tillverkat bättre grejor åt andra mycket.

AFAIK så köpte aldrig SunTour upp Mz, men de kanske semi-ägde dem med stora obetalda räkningar ett tag. SunTour tillverkade cheapo-grejorna åt Mz tidigt, och sen när italienska tillverkningen försvann så gjorde de hela återstående sortimentet (som ju inte blev super-lyckat men typ ok).

Jag noterade att stora MTB-resekanalen BKXC på youtube har fått spons av SunTour nyss, och han kör ju mest all mountain utförs i alla världens hörn.

Av:
    andjo024
    Jag körde en Durolux-gaffel ett tag ifjol och den var bra, väldigt mycket bättre känsla än Yarin jag hade innan men ungefär samma pris.

Av:
    Valhalla_
    Möjligt att suntour även gör vettiga grejer men deras budgetgafflar (xcr,xcm, xct och vad de nu heter) är rätt usla. Lite som att sätta en hoppstylta på hojen. Dessutom tar skrapringarna in skit och lämnar stora bruna smutsränder på innerbenen.. undvik!

Rock shox å andra sidan gör budgetgafflar som faktiskt är dugliga. Och jämfört med suntours budgetgafflar är de till och med riktigt jäkla bra.

Av:
    SGS
    Njutförsåkare skrev:

De har inte blivit accepterade än, som märke sett. De där gafflarna däremot är helt OK. Åtminstone XCM med (minst) 30mm gaffelben och 100mm fjädringsväg. Har haft ett par sådana och gissar på att just den varianten är den vanligaste budgetgaffeln idag. Självklart inte lika följsam som dyrare alternativ, men de verkar inte heller gå sönder så fort man tittar på dem, nuförtiden. Ganska hårt satta original men även ganska långsamma i reaktionerna. Underlag av typen tvättbräda eller dylikt är ingen höjdare. Största problemet är vikten. Cirka 2.7kg vill jag minnas.

Av:
    Startgas
    plumse skrev:

Jag tror du blandar ihop Tenneco(som just köpt Öhlins) med Suntour. Enligt Vitsl MTBs pod The inside line, med Bryson Martin så är det Tenneco som bespottas. Minns inte att han nämner Suntour, mer än att grejerna kanske tillverkas där(men det har jag fattat det som att så gott som samtliga märken tillverkas av suntour.).

Av:
    Sixten Fors
    Fördelen med RockShox är att det är så bra och billigt att man aldrig behöver fundera på något annat. Oavsett prisklass. Vilket gör livet enkelt. Enkelt är gott.

Av:
    tmalm
    Fox äger väl Mz nu?

/T

Av:
    Singular
    Suntour gör/gjorde väl ”svenska” gafflar...?

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    Putte.w
    jag har en https://www.bike24.com på min Transition Sentinel och jag tycker att den känns bättre än Fox DPX2 som satt på original. Enligt internet ska det vara samma som DVO Topaz air förutom att det är IFP istället för blåsa.

Av:
    qma
    tmalm skrev:
    Fox äger väl Mz nu?

/T

Jo så klart, och används det i klartext som ett lite mer budget-orienterat under-märke utan egen teknik men med egen styling - bara utvalda grejor från Fox i tekniken. De köpte rätten till logotyperna och modellnamnen helt enkelt.

Av:
    zanoii
    tobgren skrev:
    zanoii skrev:
    Njutförsåkare skrev:

Precis som Rockshox (tänker på 2018 års Revelation, usch!) och säkert även Fox har de säkert riktiga skitmodeller, men även bättre. Vore intressant att veta vilka modeller från Suntour de kör...

Grabben har en Scott Scale JR 26" från 2018 (7000 kr) och där sitter det (enligt cykelkraft då barnet verkar sakna förmågan att ta med sig cykeln hem) en "Suntour XCM HLO, Hydraulic Lockout, anpassad för barn". https://www.srsuntour-cycling.com

Sambon har en Scott [nånting] Contessa 745 av okänd årsmodell (och bortglömt nypris) som verkar omöjlig att hitta online (tror den ursprungligen är köpt på XXL) och där sitter det en Suntour XCT. https://www.srsuntour-cycling.com

Den här recensionen på XCT är rätt träffande: "This is NOT a shock. It is a spring with NO compression or rebound control. It is very heavy. The lock-out is likely to break. This fork is sold with a warning sticker that tells you that it should not be used for mountain biking. This fork will flex a LOT."

Och ja, det sitter en varningsetikett på gaffeln med texten
    WARNING
    USE ONLY FOR
    * LEISURE CROSS COUNTRY
    DO NOT USE FOR:
    * FREERIDE/DOWNHILL
    * DIRT JUMPER OR ANY HARD RIDING

Så visst, det är kanske orättvist att jämföra med de gafflar jag gjorde, den ena satt på en 23000-kronorscykel (visserligen från 2013) och den andra sitter på en betydligt dyrare SC. Men de gafflarna går ändå att köpa lösa till skapligt pris och skillnaden mot Suntour är stor. Jag säger som så många andra - jag skulle hellre välja en billig dämpad gaffel från bra tillverkare (eller till och med vettig stel gaffel) än en gaffel från en tillverkare av budgetgafflar. Men frågan är hur Suntours värre gafflar står sig i konkurrensen.

Forget the bike. It’s all about the ride.
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-05-17 14:47 av zanoii.

Av:
    BOBCAB
    Jag har en Suntour Durolux 36 på endurohjulingen, och den är riktigt bra. Har haft någon hjuling med Suntour budgetgaffel och ja, de är budget.. Med det sagt så har nog prislappen större betydelse än vad det är för dekaler på gaffeln.

Av:
    LasseB
    Jag har en durolux 26a som jag kört mycket på. Kan definitivt rekommendera dem om man har tight budget. De kör en förhållandevis rättfram rc2 teknik som funkar och är välbyggd. Dessutom är de helt hemma-serviceabla utan specialverktyg. Skulle kunna tänka mig deras Aion som alternativ till den mattoc jag kör nu just därför att den är troligen mer driftsäker.
    Det enda problemet är reservdelar som jag fick beställa från tyskland (uppgraderade cartridge från rc till rc2) och att rebounden låter som sista suget på en miljshake.
    Som alla märken inklusive Rockshox - lågprisserierna är.... lågprisperformance.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in