• Rostskydda stålram?

Av:
    kompass_ol
    Hejsan,

Jag tar tacksamt emot alla tips om hur jag rostskyddar min Kona Explosif med stålram. Den har varit med i 5 år och börjar få en del stora och små skador i lacken, dock inga rostskador. I takt med att vintern börjar komma har jag två frågor som jag hoppas på hjälp med. Har inte hittat bra svar på äldre inlägg.

1. Hur skyddar jag den bäst från rost?

2. På de större skadorna på lacken (stora som en 10-öring) har jag tänkt att skrapa med sandpapper, rengöra med thinner el dyl, pensla på hammarlack för att slutligen ta på bättringsfärg. –Är det rätt tänkt?

Hoppas att kunna ge den evigt liv =)
    Tack på förhand!

• Re: Rostskydda stålram?

Av:
    lundatok
    Om man tittar på kostnaden i feffemannens tråd om hans upprustning av Tunturin så verkar det inte finnas något bra alternativ till att lämna in den för omlackning och en beställning på nya klistermärken från Kona. =)

Av:
    kompass_ol
    Ska tänka över det, men det tar emot när tummen nästan är mitt i handen....

Tack för tipset!

Av:
    zam
    spruta i lite tectyl i ramen så den håller sig rostfri på insidan också

Av:
    oxr
    Spruta den invändigt med tunnflytande rostskyddsmedel. Det tänker jag göra med min Explosif.

Lackskador ska inte bättras med Hammarlack. Behöver du göra det i två omgångar så använd vanlig rostskyddsfärg och sedan originalkulören ovanpå. Nagellack är annars ett tips när det gäller små lackskador.

Anledningen att Hammarlack inte är bra är dels för att färgen i sig är väldigt tjock och svår att jobba med, och dels för att den inte kan övermålas med annan färg förrän den har härdat. Genomhärdad har jag för mig att den blir först efter några veckor.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    Steelisreal
    Som zam sa...glöm inte insidan.

på utsidan får du göra en överläggning med dig själv om det verkligen blir bättre att lappa och laga än att låta småblessyrer gå som "patina".

eller varianrt två....komplett omlackering med pulverlack.

ha det
    Jan

Av:
    Leo
    Insidan, rostskyddsmedel av valfri sort. Själv provade jag Biltemas naturliga variant som är gjord av Linfröolja, den funkade fint att spruta in i ramens alla rör. Den tar däremot tid på sig att torka...ett par veckor kanske.

Utsidan, håll rent ramen, laga mindre lackskador med t.ex. Humbrol modellfärg som sitter som berget och finns i alla kulörer. Vaxa ramen om du orkar, men det är inget måste.

Det är väldigt sällsynt att en väldvårdad stålram dör av rostskador, så cykla på bara.

/Leo

Av:
    kompass_ol

tack för tipsen!

På 20 minuter kom 6 bra svar med saker jag inte hade en aningen om innan.

Ett tecken på klassen i happymtb.org !!!!!!

Finns det mer tips så tas de tacksamt emot!

Av:
    cal
    En liten reflektion kring alla tips om tunnflytande rostskyddsmedel. Tänk i så fall på att inte tvätta cykeln med starkt schampo, yes, eller använda avfettning eller liknande. Tunnflytande rostskyddsmedel löses upp lätt och ger inget "permanent" skydd. Det är i regel asfalts (tektyl) eller linoljebaserat.

Nu är väl kanske inte rost ett jätteproblem på en välvårdad mountainbike som inte står utomhus dag in och dag ut i kyla och regn men det kan ändå vara lönt att tänka på hur man tvättar hojjen om man använder den typen av rostskydd inuti ramen.

En annan nackdel som jag kan komma på såhär på rak arm är väl att smuts och lera som kommer in i ramen gärna tenderar till att "klibba" fast i rostskyddet då det inte blir torrt och hårt.

Alternativet skulle vara att använda sig av kallgalv invändigt istället. Det går att köpa på sprayburk med "sugrörsanslutning" så att man kan spruta med en "stråle" istället för en "dimma" och på så vis få in det i ramen. Fördelen med kallgalv är att det torkar till en hård zinkyta, det tål avfettning och smuts klibbar inte fast efteråt.

Sista alternativet är att lämna in ramen på elförzinkning/varmförzinkning i samband med att den blästras och målas om, men det känns lite väl seriöst och smått obefogat med tanke på rostrisken. :)

/cal - som ägnat både en och annan timme åt rostskyddsfunderingar i samband med veteranbilsrenovering

Av:
    Leo
    Rostskyddsmedlet appliceras på insidan av ramen, inte på utsidan. :-) Jag använder aldrig annat än rent kranvatten när jag tvättar min cykel, ingen såpa, inget annat heller, bara borste och vatten.

/Leo

Av:
    cal
    Jaha... är det insidan ni skall rostskydda. ;-D

Ser man bara till att tvätta ramen på rätt sätt har man inget problem. Tectyl löses inte upp av rent vatten, det vet väl alla. Och för de delar av ramens insida som förmodligen aldrig kommer komma i kontakt med det medel man väljer att tvätta ramen med spelar det heller ingen roll (diagonalröret/topprör osv).

Jag är säkert överseriös och nojjig i vanlig ordning, men det bär emot att spruta ramen invändigt med tectyl. Ty jag vet hur dåligt tectyl funkar som rostskydd på mer utsatta fordon än cyklar. :)

Men lyssna inte på mig för jag skulle förmodligen rostskydda ramen så till den grad att man kunde saltsyrabada den utan att den oxiderade bort för den skull. ;)

Av:
    Johan S
    Även jag har stålram med blessyrer (se nedan!). De bästa råden är: 1) Förvara cykeln inomhus!. 2) Torka ur håligheter, gärna med tryckluft på macken. Bort med sadeln, vänd hojen upp och ner och kör med tryckluftssprutan, då håller det hur länge som helst:

styrrör

överrör

Av:
    cal
    Det största problemet borde bli rost vid kondens inuti ramen. Tex. när man tar in den från en kall tur utomhus i rumsvärmen och man får kondens inuti rören. Då kan det rosta fort, särskilt om man förvarar cykeln där temperaturen håller sig kring nollan (ej rumstemperatur) så att kondensen kvarblir under en längre tid.

Men jag skulle nog trots allt valt att köpa lite Kallgalv på macken och spraya invändigt. Det skadar inte. :)

Av:
    Leo
    Tectyl och liknande fungerar riktigt bra, även rostskyddsvax kan användas. Min gamla stålhäst från -97 har inte visat tecken på rostkollaps än, 4130cromo rör, gått som vintercykel med allt vad det innebär i fyra år. Sprayade den med Tectyl ett par månader efter att jag köpte den -97. Kallgalv låter giftigt, kanske ännu bättre men det räcker nog med vanligt rostskydd.

Bästa tipset är att förvara cykeln inomhus i rumsvärme, då hinner den torka även om det blir kondens när man tar in den från kylan. Plocka alltid av sadelstolpen, vänd på cykeln så ev. vatten rinner ut. Vet du att du har badat cykeln rejält, kanske även naven, värm upp cykeln med en värmefläkt så torkar den lite fortare.

/Leo

Av:
    oxr
    Jag säger nog emot Leo angående förvaring och säger att cykeln bör stå i kallgarage eller motsvarande. Kondensen som cal beskriver är ett klassiskt rostbekymmer. En bil som åker in och ut ur ett varmgarage rostar mer än vad en bil som åker in och ut ur ett kallgarage gör.

Kallgalv är nog inte giftigare än vad vanliga rostskyddsmedel är, med tanke på hur gosiga de vanliga är.

Jag tror inte att det är några större bekymmer att få vanlig tunnflytande rostskydd att sitta kvar, med tanke på hur svårt det är att få bort det när man har använt det.

Av:
    Peda
    Är rost över huvud taget ett problem vad gäller cykelramar? Inte för att jag funderat så mycket på det, men jag har aldrig hört talas om någon ram/gaffel som rostat sönder. Det dräller ju av cyklar som inte får någon kärlek alls, kanske kedjan smörjs vart tredje år när ägaren lämnar cykeln till "service", men inte verkar de lida av grava rostproblem. Inte ens övergivna cyklar som står orörda utomhus åravis verkar ta allvarlig skada. Inte på ram/gaffel i alla fall.

Att reparera lackskador uppfattar jag mer som en kosmetisk åtgärd.

Av:
    Rippa
    Håller ni på allvar på med allt detta?? Ställer cyklar upp o ned utan sadel.. sprejar kemikalier i rören... funderar kring varm resp kallförvaring osv osv....

Av:
    cal
    Nej, den enda stålramen jag äger står utomhus dygnet runt. Men om jag hade ägt en finare stålram hade jag nog använt kallgalv/zinkspray som skydd invändigt. Sen hade jag inte funderat mer över rostproblemet. Man måste ju kunna sova om nätterna. ;)

Av:
    oxr
    Jag har sett flera gamla damcyklar av rund modell som rostat av i kröken framför vevpartiet. Så jag törs nog påstå att om man inte rostskyddar ramen kan man räkna med att den rostar sönder om cirka 40 år...

Av:
    Tobbe Arnesson
    Hade man tappat dem på vatten eller tom borrat ett lite dräneringshål längst ned hade de säkert hållit i 40 år till...

Gamla cyklar tenderar att få kedjan fastrostad på klingan innan ramen ger upp :)

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    oxr
    Kan vi inte starta någon slags räddningsaktion och vända upp och ner på alla gamla damcyklar vi ser? Än är det kanske inte för sent. Glöm inte att plocka bort sadelstolpen! Vid fint väder borde det inte vara någon kondens i ramarna så då kan vi utrusta oss med kallgalv och tektyl och ge oss ut och rädda världen. Vi kan ha [happy rostskydd rides] då vi går ut och gör det här tillsammans. Vilken stad blir först? Ludvika?

Av:
    Tobbe Arnesson
    *garv*

Med en verktygslåda skulle man kunna spendera dagar bland cykelställen vid ABB (i vart fall sommartid). Helt otroligt vad en del cyklar på...

--

Av:
    oxr
    Låter bra. Då kör vi samma upplägg som i somras fast vi hoppar över de där 11 milen på söndagen och rostskyddar cyklar? ABB epic.

Av:
    mattel
    är rost verkligen ett stort problem för cyklar? då pratar jag inte om att skruvarna har bytt färg till något brunaktigt utan hur många har sett en kexig ram?

Av:
    cal
    Det här var det bästa förslaget hittills!

Undra vad de skulle säga på Tuff-Kote Dinol om vi ringde och bokade rosttest av en trailer gamla stålramar och bad dem kolla ordentligt i kedjestagen, diagonalröret, vevhus osv. Det måste väl kunna motsvaras av A-stolpe, B-stolpe, C-stolpe, D-stolpe, E-stolpe, F-stolpe, Ä-stolpen å alla andra stolpar på en bil? :)

Annars får vi grejja det själva. :)

Av:
    Daner
    De behöver säckert borra hål i rören för att titta in med instrumentet.

Av:
    Tobbe Arnesson
    Jag har för mig de röntgar.

http://www.svennerubins.nu

--

Av:
    cal
    the_TnT Skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag har för mig de röntgar.
    >

De gör både och. :)

Av:
    Steevo

Jag tänkte rostskydda min ram nu när den är i delar och jag inte har någon ursäkt längre att inte göra det, har lite funderingar:

Ramen är ju inte fabriksny, den är ju ganska flitigt använd så insidan är ju lite skitig och så, har det nån betydelse för hur bra rostskyddet kommer att fästa, om det ens är lönt att sätta igång?

Givetvis kommer jag rengöra den så gott jag kan, men frågan är om det räcker, det är ju svårt att komma åt överallt...

Rostskyddsmedlet är biltemas linoljebaserade rostskyddssprej f.ö

Av:
    Orv
    Det skall mycket till innan rosten blir så grav att den skadar ramen, men jag vet vad tråkigt det är att dra upp en rostig sadelstolpe. Våra 2 Explosif har jag behandlat med zinkspray från biltema. Ramarna har sprayats så det runnit inne i ramen som sedan har vänts och vridits för att få det överallt. Efter detta har jag sprutat in olja och gjort på samma sätt. För att inte vatten skall rinna in vid sadelstolpen värmde jag upp en vaxaktig skidvalla med värmepistol och tätade med. Efter detta inte en droppe ned i sadelröret.

Av:
    Brakastruten
    Jag drar mig tillbaka, och lämnar plats för repriser på inlägg!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2008-04-19 22:38 av Brakastruten.

Av:
    Jag gör inte ett skit åt mina lackskador. Det kommer lite rost men det är ju inget som sprider sig som en löpeld.

Så om man inte är superpedantsik med utsendet så tror jag att det bara e å åke.

Jag har iof ingen vanlig cromoram.

TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

Av:
    foose
    har för mig att om man bara använder zinkspray och inte lägger någon typ av färg över zinken så är det inte så himla bra! zinken transporterar in fukten och binder sedan den!

så typ rostskyddsmedel modell tectyl är nog att föredra!

Av:
    olaola
    Återupptar en gammal tråd om att rostskydda stålramar på insidan.

Ska man göra det? Och isåfall hur gör ni?

Av:
    Stewe
    olaola skrev:

Jag är lite sugen på att köra med min sequoia nu på vintern.
    Är det att rekommendera med tanke på saltslask mm?

Av:
    Bengt-re
    olaola skrev:

Linolja på sprayflaska.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

2000021462.jpeg

Av:
    MatteXC
    Värt att nämna riskerna med trasor som kan självantända av linolja.

Av:
    DarthVidar
    Hej! Nu var det ju länge sedan denna tråd var vid liv igen!

Jag har köpt mig en stålram (ragley bigwig) och funderar på:

1) behöver den rostskyddas invändigt?
    2) vad är bäst, linolja (jag har biltemas på sprayburk) eller kallgalv (det låter ju både giftigt och pålitligt)?

Linolja verkar ju miljövänligt och bra men det låter kladdigt; verkar ju ha en lång torktid; jag har läst något om att det kan få komponenter att klibba fast så att det blir hyfsat svårt att få bort dem.

Kallgalv har jag ingen uppfattning om men det marknadsförs som snabbtorkande men verkar onekligen giftigare än linolja.

Vad säger expertisen (linolja verkar mest happykorrekt)?

Av:
    jofahjalm
    Så länge du regelbundet använder cykeln borde den gå av innan den dör av invändig rost.

Av:
    DarthVidar
    jofahjalm skrev:
    Så länge du regelbundet använder cykeln borde den gå av innan den dör av invändig rost.

Ja tanken är ju att den skall användas men jag vill ju även att mina barnbarn skall kunna njuta av cykeln (och som jag cyklar lär det ju inte vara någon risk att den går av) :-D

Av:
    Paco
    DarthVidar skrev:

2) vad är bäst, linolja (jag har biltemas på sprayburk) eller kallgalv (det låter ju både giftigt och pålitligt)?

Linolja verkar ju miljövänligt och bra men det låter kladdigt; verkar ju ha en lång torktid; jag har läst något om att det kan få komponenter att klibba fast så att det blir hyfsat svårt att få bort dem.

Kallgalv har jag ingen uppfattning om men det marknadsförs som snabbtorkande men verkar onekligen giftigare än linolja.

Jag har kört med linolja i mina tre Marinos utan att det har kladdat allt för mycket. Två dygn i varmgarage har räckt.

Av:
    Salabaladala
    DarthVidar skrev:

https://en.wikipedia.org jag ingen uppfattning om men det marknadsförs som snabbtorkande men verkar onekligen giftigare än linolja.

Insidan av en cykelram torde du kunna rostskydda med vilken olja som helst (motorolja, WD40, whatever). Den får gärna vara tjock så den inte rinner med åren, men t.o.m. ganska lätta oljor ger helt okej skydd om du kompletterar lite då och då. Risken med tunna oljor är att du kan få oskyddade fläckar när rinnande vatten mekaniskt avlägsnar oljan från ytan (vatten löser ju som bekant inte olja).

Själv skulle jag inte besvära mig mer än att dra en oljig trasa på insidan av rören, men du väljer ju förstås själv.

Av:
    Salabaladala
    Se till att du fettar in gängor och springor runt lager och sadelstolpe också så det inte tränger in vatten den vägen. Glöm inte uppe vid styrlagret.

Av:
    jomper
    Min 15 år gamla Surly fick inget rostskydd i sin ungdom och är Still going strong, inga tecken på rost.

Tror inte man behöver vara så orolig.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Miracle
    Min framgaffel i stål på min pendlare började läcka rostvatten. Sprutade insidan ordentligt med tunn olja, tejpade för dräneringshålen å vände på gaffeln några gånger. Dränerade sedan ut överskottet. Det var många år sedan å har inte rostat nått mer sedan dess. :)

frid!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ