• Re: Rostskydda stålram?

Av:
    Pfaff
    Miracle skrev:
    Min framgaffel i stål på min pendlare började läcka rostvatten. Sprutade insidan ordentligt med tunn olja, tejpade för dräneringshålen å vände på gaffeln några gånger. Dränerade sedan ut överskottet. Det var många år sedan å har inte rostat nått mer sedan dess. :)

frid!

Hur vet du det? 😝

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    DarthVidar
    Vi får se hur det blir, det var tydligen inte linolja jag hade i gömmorna. Just ny lutar det åt motorolja samt fetta in ordentligt på sina håll! Tack för all input i alla fall!

Av:
    ForesterGuy
    DarthVidar skrev:
    Linolja verkar ju miljövänligt och bra men det låter kladdigt; verkar ju ha en lång torktid; jag har läst något om att det kan få komponenter att klibba fast så att det blir hyfsat svårt att få bort dem.

Kokt linolja torkar snabbare än rå. Sen kan man tillsätta sickativ, många av dessa innehåller tungmetaller...

Av:
    olaola
    Jag har kört med biltemas linoljespray på flera cyklar och det har gått bra. Jag har visserligen låtit dem stå någon eller ibland några veckor men det har mest blivit så.

BTR. Jag läste nånstans att på de gamla fina franska randocyklarna la rambyggarna ofta in några ark från en dagstidning i varje rör. Indränkta i olja. Vore bara smart att få in dem i rören utan att först dela upp cykeln :)

Av:
    evirob
    Jag öste i några dl kokt linolja i min Fargo sedan snurrade jag den 2 gånger om dagen i en vecka. Väntade ändå på delar så jag hade tid :)

Vet inte om det spelar någon roll dock, min croix de fer har jag inte gjort något åt. Den har överlevt 2 vintrar i nerslagen och nu andra vintern i Malmö. Har inte sett någon rost rinna ut än.

Av:
    DarthVidar
    Jag föll för grupptrycket och körde på Biltemas linolja! Nu står ramen i duschen och torkar!

4ACACD34-0819-4684-8560-80653DA2FE5F.jpeg

Av:
    Bengt-re
    DarthVidar skrev:
    Jag föll för grupptrycket och körde på Biltemas linolja! Nu står ramen i duschen och torkar!

Det är bra! Välkommen i linoljefamiljen.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ