• Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    JT
    Vad är grejen med keramiska lager?

    Känns som att argumenten för detta platsar med argumenten för att raka benen ungefär. Nog för att jag gillar gräddtoppen, men vad är det som gör ett keramiskt lager så mycket "bättre" än en vanligt dussin-lager och som motiverar de helt galna priserna?

    Nån måste ju ha något Tour-test på detta?
  • Re: Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    Brakastruten
    Motiverar? De finns ju.. alltså måste de köpas. :-0
  • Re: Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    Ubu
    Dom tål mycket högre värme! Köp!
  • Re: Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    Rock
    Lite extra lyx äraldrig fel :) Jag kör med FSAs keramiskalager, funkar bra sen om det är värt pengarna går kanske att ifrågasätta. Rent funktionsmässigt så känner du skilnad bara du snurrar runt vevlagret jämfört med FSA/Truvativ/Shimano/Campas vanliga lager. Gången är mjukare och rotationen avstannar långsammare. Det finns säkert några bra testresultat på det där också.


  • Re: Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    SuperApe
    Hörde en gång att keramiska lager rullar med mindre motstånd om de inte belastas, men under belastning så var det ingen mätbar skillnad mot vanliga. Kanske något att tänka på inför tourtestet som förhoppningsvis kommer snart.
  • Re: Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    båtbensbudet
    vanliga lager finns ju inte i lika roliga färger (iallafall inte lika lätttillgängligt), klart värt en merkostnad på 1000:- för att få ett bb i guld :)
  • Re: Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    skier
    Tanken med den typ av keramiska lager som används till cyklar som har en stålbana med keramiska kulor (iaf de jag har sett har varit såna, tror helt keramiska lager är ganska ovanligt inom cykling) är att de inte är lika känsliga för smuts och dålig smörjning (som ju är ganska vanligt inom cykling) eftersom de keramiska kulorna trycker in smutsen i lagerbanan istället för att kulan förstörs, vilket ger en lägre friktion. Å andra sidan kan man ju då få i stort sett samma resultat genom att byta ut sitt stål-lager lite oftare, ofta får man ju 5 stål-lager för samma pengar som ett keramiskt lager.


    Från SKF:s hemsida:
    Because there is a lower adhesion between silicon nitride (ceramic material used for the rolling elements) and steel when compared to steel against steel, ceramic rolling elements provide superior smearing resistance placing lower demands on the lubricant. SKF hybrid bearings have rings of 52100 bearing steel and ceramic (silicon nitride) rolling elements. They outperform all-steel bearings when it comes to poor lubrication and contaminated environments. The smoother surface and hardness of the ceramic rolling elements results in superior scuffing (smearing) resistance. Scuffing can cause vibrations in the bearing and lead to bearing failure. In addition, the lower density and greater stiffness of the rolling elements translates into lower friction, and consequently, lower heat generation.
  • Re: Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    geologen
    Keramiska lager är säkert the shit för högvarviga motorer och andra saker, men det verkar vara rätt poänglöst i en cykel. Men har man gott om pengar så... Det blir ju i alla fall inte sämre! :D
  • Re: Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    Preacher
    Keramiska lager har stora fördelar gentemot traditionella spårkullager.

    Vissa varianter tål uppemot 800 grader celsius arbetstemp.
    De är finfina för applikationer där varvtalet är över 5000rpm.

    Helt sjukt bra för cyklar det vill säga, verkligen värt alla dina sparslantar för att konvertera dina Ksyrium exempelvis. Ksyrium Placebo kallas kitet.


    Men de verkliga fördelarna för cyklister är väl det något lägre friktionen, att de kräver mindre smörjning och att vikten är något lägre.

    Men får du in smuts i dem så kan du hälsa hem. :)
  • Re: Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    Percylurse
    Brakastruten skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Motiverar? De finns ju.. alltså måste de köpas.
    > :-0


    Precis! Där borde oxå tråden avslutas och anses vara färdig.

    /Reaper

  • Re: Keramiska lager - vad är grejen?

    Av:
    castrello
    Tycker att keramiska lager är fånigt och det mest mega-fåniga är keramiska styrlager. Nuff said.

    Men det är klart, något ska ju tillverkarna hitta på för att motivera köp av det nyaste och senaste. Även om det är totalt meningslöst för 99,99% av världens cyklister.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ