• Fastrostat styrrör + styrstam

Av:
    Eric W
    Håller på å gör i ordning min gamla Ht. När jag skulle dra av gaffeln ville inte styrstammen släppa.
    Den sitter som berget!
    Det är ett gammalt gängat styrrör. Jag har provat att hälla ner rostlösande och sitter och väntar på vad som ska hända.
    Någon som har haft liknande problem och vet vad som ska göras?

/Eric

• Re: Fastrostat styrrör + styrstam

Av:
    SebbeK
    Fünf-sechs und fünfsich och våld är det enda som hjälper...

Av:
    rejser
    eller så kan du låta skruven som sitter i tappen sitta kvar, fast löst, o knacka på den med en klubba (gummi), så kan kilen längst ned släppa, brukar fungera. Ifall den inte redan är loss det vill säga och det sitter i enbart rost

Av:
    Eric W
    det sitter enbert rost... .. tror jag iaf.

/Eric

Av:
    rejser
    coca cola löser rost som få medel på marknaden

Av:
    Rock
    ta av hjulet, vänd cykeln upp och ner(ta bort dator och annat som kan gå sönder), skaffa ett stålrör och sätt ner det i gaffelröret och sen är det bara fram med stora hammaren som gäller.

Av:
    Eric W
    Tack Rock , det funkade :D

/Eric

Av:
    TommyE
    Coca Cola löser emalj ganska bra också...

----------------------------------------------------------------------------
    Har du en 100-110 mm titanstyrstam som ligger å skräpar?
    Gör det rätta - sälj den till mig istället!
    Kolla köpesannonsen på K&S!

Av:
    AND.ers
    Lyfter denna tråd då jag har samma problem, fast med en racer och har provat med 5-56 och att försöka banka ur det underifrån men inget tycks bita på det. har även provat att värma med varmluftspistol. så jag undrar bara om någon har nått tips på vad som kan hjälpa?. (kan lägga till att den runda kilen i botten är sprucken och inte med i spelet längre :=)).

Av:
    Nibbe
    Har samma roliga fel på en äldre racerhoj, har testat med att vända upponer på hojen och hällt ner rostlösning, 5-56, motorolja (häxblandning) sen fick den stå i 2 dagar, sitter fortfarande stenhårt. Testat med stålrör och hammare. Även testat sätta fast gaffelnkronan i ett skruvstäd och gått på styrstammen med en rörtång modell större.

Struntar fullständigt i styrstammen, men gaffeln vill jag rädda.

Nästa steg?

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Nibbe.. Cola.. Funkar lika bra med Ica handlarnas som Coca Cola..

Av:
    Calle F
    TommyE skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Coca Cola löser emalj ganska bra också...

Sämre än kaffe. Inte fan löser det i praktiken rost mer än Zingo heller. Myter, myter, myter...

;D

Fosforsyra (mer än i Coca-Colan...) funkar väldigt bra. Citronsyra nästan lika bra, men långsammare imho.

Jag använder annars ibland saltsyra när det är riktigt eländigt att få bort korrosion. Inget kul att hantera dock.

I vilket fall som helst: sköljer man inte noga så blir det skit av det hela. Då korroderar det verkligen om det nu inte har gjort det tillräckligt innan. Själv är jag klart tveksam till att använda t ex syror vid rengöring och rostlösning på framgafflar. Missar man i sköljningen så blir det ju inte så bra just där när det korroderar inifrån. Fast lägger man prylarna i vattenbad för att sen torka ordentligt (och givetvis korrosionsskydda) så brukar det lösa sig.

-------------------------------------------
    Framgångsrikt dopad sen 2002

Av:
    Carl R
    Om styrtappen är aluminium så hjälper (iaf enligt sheldon brown) ammoniak som löser upp aluminiumoxiden som bildas mellan tappen och ramen (stålram).
    Är det bara alu mot alu borde det inte fastna alls va? Nästan självsmörjande vill jag minnas.

Av:
    oxr
    Se till att sätta ett styre på styrstammen, gärna bockstyre. Mycket 5-56 i några dagar. Nu krävs det två personer. Man tar en lång regel (2tum4, ca 2 meter) och sticker in mellan gaffelbenen alldeles under kronan. En person snurrar gaffeln fram och tillbaka medan den andra håller emot med styret. När det går hyfsat lätt att snurra gaffeln och styrstammen roterat minst ett varv i gaffelröret kan man försöka dra ur det. Förslagsvis spänner man fast styrstammen i ett skruvstycke, en person snurrar på gaffeln och den andra drar ramen rakt upp.

Gick häromveckan i alla fall.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    Vic
    oxr skrev:
    > Våld löser alla problem. Går det inte
    > med lite våld så använd mer våld

;)

Av:
    mytomspunnen
    what oxr said. Jag var där ( oskars fulmekside och min cykel som vanligt ;-) ).

---------------------------------------------------
    theme song of my life

Av:
    Calle F
    Carl R skrev:
    > Är det bara alu mot alu borde det inte fastna
    > alls va? Nästan självsmörjande vill jag minnas.

Är det torr oxid går det väl oftast att få isär (relativt) enkelt.Försöker man ösa på 5-56 (eller nåt liknande) så brukar det ibland bli skit. Då mättas tydligen oxiden i vissa fall och bakar ihop sig till en expanderande kaka som gör att det sätter sig bra. Jag har råkat ut för det på diverse gamla motorcyklar, med några motorkåpor som offer.

-------------------------------------------
    Framgångsrikt dopad sen 2002

Av:
    NLC
    oxr skrev:
    > Se till att sätta ett styre på styrstammen,
    > gärna bockstyre. Mycket 5-56 i några dagar. Nu
    > krävs det två personer. Man tar en lång regel
    > (2tum4, ca 2 meter) och sticker in mellan
    > gaffelbenen alldeles under kronan. En person
    > snurrar gaffeln fram och tillbaka medan den andra
    > håller emot med styret. När det går hyfsat
    > lätt att snurra gaffeln och styrstammen roterat
    > minst ett varv i gaffelröret kan man försöka
    > dra ur det. Förslagsvis spänner man fast
    > styrstammen i ett skruvstycke, en person snurrar
    > på gaffeln och den andra drar ramen rakt upp.
    >
    > Gick häromveckan i alla fall.

+1 på den. Efter en stor mängd 5-56 och en 1,5m träregel i gaffeln (bort med bromsen av racertyp först bara) och relativt måttligt våld så lossnade det till slut. Fint tips!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ