[1\2 Ot] dansbandsversioner av vanliga (tråkiga) låtar

Ustzeust

Aktiv medlem
För ett tag sen drog jag på efterfest med ett gäng efter krogen då mina "vänner skulle hem och sova".
Väl där träffade jag en dam, vi började dansa och när en version av eophoria som jag aldrig hört innan så blev det den bästa buggen i mitt liv. Fick reda på att det var Bengt Hennings som gjort den, frågade om dom kunde sätta på fler dansbandslåtar som faktiskt är bra (det har ärligt talat inte gjorts några bra på typ 15 år).
Men dom satte på klassiker som typ peppelinos.

Visst dom gamla är bra men till och med jag vill ha variation.

Att det var en vanlig, dålig låt gjorde det mer lättåtkomligt för mig som inte vart i den scenen på en herrans massa år.

Känner ni genier till fler dansbandsversioner av vanliga låtar så skulle det vart guld värt

SIE

Aktiv medlem
Det finns ju ett helt gäng försvenskade versioner av engelskspråkiga låtar som spelades in på 60-70-talet. ”Snedtänkt”-podden har ett helt avsnitt tillägnat dessa, vissa borde kvala till kategorin dansband.

Ustzeust

Aktiv medlem
Det finns ju ett helt gäng försvenskade versioner av engelskspråkiga låtar som spelades in på 60-70-talet. ”Snedtänkt”-podden har ett helt avsnitt tillägnat dessa, vissa borde kvala till kategorin dansband.
Du vet inte på rak arm vilket avsnitt? Jag gillar verkligen inte poddar och tycker att det är utmattade att lyssna på skåningar :D

SIE

Aktiv medlem
Här var den. Finns på valfri plattform om man inte vill lyssna i browsern:

Min favorit är Östen Warnebring, som utöver att ha tagit 24 Hours From Tulsa och gjort om till den i Sverige mer kända 15 Minuter Från Eslöv, även gjort sin egna tolkning av Just a Gigolo: Gösta Gigolo

Senast ändrad:

Bonzo

Aktiv medlem

Min favorit är Östen Warnebring, som utöver att ha tagit 24 Hours From Tulsa och gjort om till den i Sverige mer kända 15 Minuter Från Eslöv även gjort sin egna tolkning av Just a Gigolo: Gösta Gigolo
Gösta Gigolo är nog en av de mest lyckade titelöversättningar någonsin.

Vem var det som gjorde den svenska versionen av Dire Straits ”Walk of Life” som jag har för mig hette ”Gå sin egen väg” eller något liknande?

GanskaPerfekt

Aktiv medlem
Tre Gringos med JustD och Thorleifs är en skön klassiker, fast det är ju ingen låt man dansar bugg till direkt utan mer åt tryckare...😏

JustD:s ursprungliga version (tror jag) som jämförelse:

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på varför tråden är bara halv OT (eller menas något annat med 1\2?).

SIE

Aktiv medlem

NAnders

Aktiv medlem

Min favorit är Östen Warnebring, som utöver att ha tagit 24 Hours From Tulsa och gjort om till den i Sverige mer kända 15 Minuter Från Eslöv, även gjort sin egna tolkning av Just a Gigolo: Gösta Gigolo

Östen var ju ett geni. För att knyta an till dansbandstemat så har Ingemar Nordströms spelat in en del av hans översättningar.

Torgny Melins har nämnts. Jag såg dem på Hultsfred 2006.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kunde inte hålla mig borta. Stundvis förvånansvärt bra, inte minst dragspelen i Paranoid samt tangovibbarna i Final Countdown, vars original ingen nu levande människa behöver höra igen.

Jag lyssnar mest på death och blackmetal och läste tråden och fnissade lite för mig själv hur stor skillnad det kan vara på vad man tycker är bra.

Sen snubblar man över Leif Norbergs och deras version av Paranoid är ju helt fantastisk på sitt sätt, man kan stöta på guldkorn i de osannolikaste ställena ibland.

Quell

Medlem
Jag lyssnar mest på death och blackmetal och läste tråden och fnissade lite för mig själv hur stor skillnad det kan vara på vad man tycker är bra.

Sen snubblar man över Leif Norbergs och deras version av Paranoid är ju helt fantastisk på sitt sätt, man kan stöta på guldkorn i de osannolikaste ställena ibland.
Jag lyssnar också mycket på extrem-metal och har verkligen föraktat typ dansband, men har de senaste året landat allt mer i att all populärmusik bygger på samma sak: en bra låt, oavsett om det är döds eller dansband. Läste någon intervju med Björn eller Benny där vederbörande pöser på sin Djursholms-ö och bland annat menar att all bra musik måste ha ett sväng, oavsett genre. Tror fan att det stämmer.

SIE

Aktiv medlem
Jag lyssnar också mycket på extrem-metal och har verkligen föraktat typ dansband, men har de senaste året landat allt mer i att all populärmusik bygger på samma sak: en bra låt, oavsett om det är döds eller dansband. Läste någon intervju med Björn eller Benny där vederbörande pöser på sin Djursholms-ö och bland annat menar att all bra musik måste ha ett sväng, oavsett genre. Tror fan att det stämmer.
Jag tror att man länge, sannolikt hela livet, till viss grad är fånge av sin egen självbild. Det är kul när man råkar hitta ett nytt öra att lyssna med, men jag tycker inte alltid det är lätt att släppa den mentala sargen.

ADD

Aktiv medlem
Många fina versioner. Motsatsen är inte lika vanlig. Vore spännande att höra "De sista ljuva åren" med Candlemass, "Två mörka ögon" med Entombed. Eller "Gråt inga tårar" tolkad av Metallica.

Topp