[1/2 OT] Dina husmorstips för bättre hållning

Loftberg

Aktiv medlem
Har inte kunnat eller lyckats klämma in cykling i rotationen på länge nu. Istället har jag gått upp i vikt (delvis pga medicin), suttit ner alldeles för mycket och tränat för lite. Drog dessutom till ryggen rejält i vintras vilket jag tror ligger kvar än. Detta har lett till pendlande smärtor i skuldra och bröstrygg. Hållning och rörlighet tycks centralt i frågan, och trots att jag nu har god tillgång till gym, blir det mer traditionell styrketräning, och jag lyckas inte riktigt hitta de där guldkornen för bättre hållning. Försöker hitta nån jämvikt mellan övningar 'från Google', tidigare sjukgymnastövningar samt en syster som läser till fysioterapeut. Men skulle vilja veta om ni har några bra egna tips på övningar? Jag svankar hopplöst mycket i ländryggen och hänger som en påse skit i överkroppen helt enkelt.

Bullabus

Ny medlem
Du måste nog börja med en riktig felsökning av dej själv för att veta vilken "medicin" som ska sättas in.

mikipedia_

Aktiv medlem
Hänger du med axlarna och har handflatorna mot kroppen när du gå? Isf kan du bara rotera ut handflatorna ca90 grader så lyfter du per automatik bort iaf lite häng i axlarna?
Håller själv på å rätar upp min hållning å det är ganska så effektivt tills man får in vanan att sträcka på sig.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja en inte försumbar del är ju lite htfu och att faktiskt sträcka på sig. Har behövt ta mig i kragen på den punkten en gång tidigare och ju oftare jag kom på mig själv under dagen och sträckte på mig desto bättre blev det typ.

mikipedia_

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Ja en inte försumbar del är ju lite htfu och att faktiskt sträcka på sig. Har behövt ta mig i kragen på den punkten en gång tidigare och ju oftare jag kom på mig själv under dagen och sträckte på mig desto bättre blev det typ.
Ja precis, även om det inte löser allt så är det en väldigt bra börja.

Rattnalle

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
Sen får man ju förslagsvis komplettera med lite lämplig träning där det blir för jobbigg och eventuellt hjälp att hitta den där lagom gods hållningen.

blunder

Ny medlem
Bästa tipset jag fått är att lyfta på tårna. Stå normalt och bara lyft tårna från marken. Jag, som jobbar lutad över en dator, känner direkt hur bröstet lyfts och höften åker framåt. Jag brukar göra det här varje gång jag står och väntar på något, typ bussen. Sen är det viktigt att komma ihåg känslan man har när tårna inte rör marken och försöka ha kvar hållningen efter man har tagit ett par steg.

Stumpy

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
För egen del har promenader där man tänker på hållningen varit bra både för att leda upp eventuella låsningar och för att stärka ryggen och få bättre hållning.

jonas-ni

Aktiv medlem
Husmor är han kanske inte massor av tips har han däremot på yt-kanalen Athlean-x.

Några exempel:

tmalm

Aktiv medlem
Bara tänka på hållningen och sträcka på sig har funkat för mig oxå.
Tog en vecka innan det blev naturligt.

/T

jonas-ni

Aktiv medlem
Mitt bästa husmorstips är annars att springa några rundor i veckan. Det är om/när det inte funkar med löpning som diverse andra knep kan behövas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer