[½OT] Köpråd, säng

Maakus

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Min säng har nog tyvärr lämnat in.
För mycket Sag i mitten på den.
Känns som en gammal trött boxxer gaffel som har gått en säsong för mycket utan service.
Inget service-kit finns, och det går inte att byta till styvare fjädrar.
Initiala kompressionen är det inget fel på, den sköts av en memory-token.

Är inte tandläkare så hästens går ju bort.
Tittar på de gamla vanliga på Ikea, Jysk och Mio, de ser jju fina ut.
Hur är kvalitén på trademax/chilli?

(½OT för att sömn är viktigt för att kunna träna och cykla bra)

ooms

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Ikea brukar få bra resultat i tester. Tror modellen Skotterud brukar anses vara en bra pris/prestanda tradeoff (om vi snackar resårbotten).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[½OT] Köpråd, säng
Börja inte testa svindyra sängar för då åker man dit. Vi hamnade på lite dyrare automatiskt pga önskemål om stor säng (210x210cm, jag är lång och har tre barn). Och då testade vi runt och det blev dyrt som f-n, men man sover ju gott å andra sidan.

marr

Moderator
Forumvärd
[½OT] Köpråd, säng
Vad räknas som dyrt? Vad är bra? Vi behöver en på runt 160bred skulle jag säga.

Har nog aldrig köpt en säng själv, så helt nollställd.

ooms

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Vad räknas som dyrt? Vad är bra? Vi behöver en på runt 160bred skulle jag säga.

Har nog aldrig köpt en säng själv, så helt nollställd.
Går du på Ikea resårbotten+bäddmadrass, ex.vis Skotterud, så landar nog en 160 in på 6-8k, beroende på kvalitet på bäddmadrass.

fhloston

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Min erfarenhet av Mio är att det är ett struligt företag med krångliga långsamma leveranser och urusel kundservice. Efter senaste och sista inköpet därifrån lovade jag mig själv att aktivt avråda alla från att handla där vilket härmed är gjort.
Håller med till 100%. Aldrig mer mio!

SocialGimp

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Lägg en extra slant på bäddmadrassen. Jag brukar köpa den dyraste memory-foam dom har o det är så jäkla gött o sova i, väl värt pengarna. En liten brasklapp för att alla inte gillar just memory foam.

Hep

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
I kaoset med barn som byter sovplats under natten och behov av extrasängar för gäster, köpte vi en drös med halvbilliga resårmadrasser på Jysk och deras dyrare memoryfoam bäddmadrasser. Nu har jag sedan några år lagt beslag på en av dem, då den är klart skönare än min något äldre flera gånger så dyra säng som har en mer normal bäddbmadrads.

Vad vill jag ha sagt med det då? Jo, att det förmodligen är viktigare att hitta en resårmadrass som passar än vad det står för namn på den och att bäddmadrassen är minst lika viktig som den under.

ooms

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Lägg en extra slant på bäddmadrassen. Jag brukar köpa den dyraste memory-foam dom har o det är så jäkla gött o sova i, väl värt pengarna. En liten brasklapp för att alla inte gillar just memory foam.
Japp, jag tycker också det är värt att lägga pengar på bäddmadrassen. De billigaste är ju bara tunt skumgummi, medan de dyrare som du säger kan vara av memory foam eller mer påkostade med kärnor av latex, bättre stoppning, osv. Gemensamt är att de blir betydligt mer stabila, istället för tunna och sladdriga som de billiga madrasserna.

SocialGimp

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Hörde från en kompis som jobbat på Hilding Anders. Samma säng som säljs under IKEAs varumärke säljs ofta även under andra varumärken men med betydligt högre pris. Hans slutsats var att köpa en bra IKEA-säng istället för en dubbelt så dyr märkes-dito, då det till o med kan vara samma säng i grund o botten.

Rattnalle

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Jag gillar ju hårda sängar men är väldigt nöjd med min resårmadrass från Ikea I mellanprisklass med deras memory foam bäddmadrass. Hela paketet kostade ju inte som en cykel ens

moros

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Jag gillar ju hårda sängar men är väldigt nöjd med min resårmadrass från Ikea I mellanprisklass med deras memory foam bäddmadrass. Hela paketet kostade ju inte som en cykel ens
Jag har inte så värst dyra cyklar men fan va snål man blir på vissa saker (som inte är cyklar). Jämför hur många timmar man (jag) ligger i sängen med hur mycket jag kör på cykeln.
Krona/timme vill jag inte ens tänka på mellan cykel och säng.

In topic: Ikea är svårt då de ofta byter ut och det som var bra/dåligt sist behöver inte nödvändigtvis vara det nu. Med det sagt är jag nöjd med Ikeasängen som nu måste vara 12 år gammal. Fortfarande hel, sover fortfarande bra i den. Det var den då näst dyraste modellen, vi skippade den med hästhår och naturmaterial. Bytte bäddmadrass för något år sedan, jysk mellanklass. Bra mycket billigare än Ikeas motsvarande, skön så här långt (ej memory foam)

HeaL

Medlem
[½OT] Köpråd, säng
När vår förra säng, IKEA sultan, gav upp efter 23 år provade vi väldigt många olika sängar. Vi fastnade till slut för en Hilding Family Plus ramsäng. Made in Sweden och svanenmärkt. Supernöjd!

SocialGimp

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
När vår förra säng, IKEA sultan, gav upp efter 23 år provade vi väldigt många olika sängar. Vi fastnade till slut för en Hilding Family Plus ramsäng. Made in Sweden och svanenmärkt. Supernöjd!
Säkert kalas och kanske inte finns som IKEA-variant men har du läst inlägg nr #20?

BuTTuS

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Tempur! Dyra men väl värda för krånglande ryggar. Om man inte är extra klaustrofobisk, då kan det nog kännas konstigt i början...

[½OT] Köpråd, säng
Tempur vill jag inte vara utan. Den kostade aningen mer men det var ett o andra sidan ett lätt köpbeslut då den den kändes annorlunda än övriga där skillnaden vid provliggning i butik kändes hopplös, allt kändes ju bra och bekvämt i rätt styvhet men prisskillnader gav inte utdelning i kännsla, förutom Tempur då.

Fördelar om man har små barn är att alla ligger i sin egen grop och hängmatteeffekter uteblir. Man påverkas inte av att någon står och hoppar i sängen precis brevid då underlaget är stilla och lungt. Man kan även ligga bekvämt precis på kanten utan att behöva balansera sig genom natten då kanten ger mer stöd än vanliga fjädrar.

Nyare Tempur finns i lite mer "vanlig" känsla än classic som en del hatar och tycker är för hård.

Hur andra minnesskum märken står sig i konkurrens har jag ingen åsikt om.

johan44

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Ikeas "sova på saken" är otroligt generöst. Vi förköpte oss på för hårda sängar, det går det också, och bytte utan problem.

jonas-ni

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Ett riktigt budgetalternativ eller en 'medan du funderar'-lösning kan vara att köpa en spånplatta och lägga i sängen. Fungerade fint för mig i över ett år medan jag funderade. Jag trivs med hårda sängar och man kan nog inte ha en hur tunn bäddmadrass som helst.

[½OT] Köpråd, säng
Allra viktigast för att sova riktigt bra är väl att sova ensam i sängen...? ;-)

Någon som hoppar, hängmatta eller sova på kanten låter kasst.
Absolut sover man bäst ensam, därför lägger man sig i barnens fullstora Tempur när de insisterar att lägga sig i föräldrarnas... man kan hitta rätt bra deals på Tempur på blocket, de håller sig i 30 år minst så länge man inte knäcker dem i kyla.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[½OT] Köpråd, säng
Köpte den tjockaste bäddmadrassen på Ikea, den är nån slags Tempurklon, och lade i barnens (de sover oftast i samma säng) efter att den dödade min rygg i princip varje gång jag slocknat där. En sån ovanpå en vanlig skummadrass blev faktiskt riktigt bra.

Nackdelen annars med att ha en riktigt skön säng att alla andra är obekväma.. Men jag tror att det går att "fynda" på Ikea som alla säger, om man inte vill ha lite icke-standard-mått.

Kneecap

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Tjena!

Säng är inget man ska snåla på, men man behöver absolut inte köpa den dyraste. Vi åkte runt i flera butiker och fick bra hjälp med att se hur vi låg i sängarna.
Blev tillslut två bra på Sova. Kostade 45k men slår man ut det på tio år så är det fasiken inte mycket för att sova bra. Tillbringar ändå 25-30% av livet i sängen.

Maakus

Aktiv medlem
[½OT] Köpråd, säng
Ska ju tilläggas att det inte i skrivande stund finns varken partner eller barn (vad jag vet iaf) som skall dela sängen inom närmsta tiden. Ligger och vräker mig ensam i en 140 säng.

Får väl pallra mig iväg och testa de sängen på Ikea som jag funderar på.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer