1/2 OT Lumonite Compass R. Är den så bra som säljarna gör gällande?

Oggler

Aktiv medlem
Jag har märkt att den behöver pigga bra batterier avsedda för hög ström.

Acebeam tror jag att jag kör i min och då går den bra. Med orginalaccen blir den som din.
Hur länge går den på högsta läget med ”pigg” ack då? Dvs går det att springa en halvtimme med lampan på högsta?

Johan T

Aktiv medlem
Får ni till alla fem effektlägen enligt instruktion? Min verkar ha tre lägen och så månskensläget. Vill ju inte vara utan Max-läget, även om high räcker bra för trailrunning…

Bengt-re

Aktiv medlem
Får ni till alla fem effektlägen enligt instruktion? Min verkar ha tre lägen och så månskensläget. Vill ju inte vara utan Max-läget, även om high räcker bra för trailrunning…
Får kolla när jag kommer hem. Jag har två köpta olika år och vagt i minnet så har de kanske olika många lägen. Måste kolla - jag kan minnas fel.

Waylost

Aktiv medlem
Brukar köra moonlight läget när jag vill synas mer än se. Tex på promenader eller när det finns gatubelysning. Håll knappen intryckt 2sek i offläget

Oggler

Aktiv medlem
I manualen till compass r så står det att lampan ska kunna drivas i 1h och 40 min på maxläget. Då känns mina 2s lite i underkant tycker jag.

Oggler

Aktiv medlem
Nu provade jag att sätta lampan på högsta läget med laddaren i. Då verkar den gå på högsta tills den blir för varm i alla fall.

Oggler

Aktiv medlem
Jag håller med. Det låter som batteriet. Men i vilket avseende förstår jag inte riktigt. Den totala drifttiden på näst högsta verkat ju vara enligt spec. Skulle lampan vara så oerhört känslig för spänningsfall just på högsta läget?

xyz-saft

Aktiv medlem
Jag håller med. Det låter som batteriet. Men i vilket avseende förstår jag inte riktigt. Den totala drifttiden på näst högsta verkat ju vara enligt spec. Skulle lampan vara så oerhört känslig för spänningsfall just på högsta läget?
Jag gissar att batteriet inte orkar hålla spänningen uppe när du plockar mycket ström ut det. Spänningsdippen blir tillräckligt stor för att lampan ska stänga av.

Oggler

Aktiv medlem
Det låter inte helt orimligt. Det jag ska kolla efter är alltså inte celler med många Ah, utan snarare celler som klarar av snabb urladdning? Det är ju lite knepigt eftersom det sällan deklareras. Är det någon som har tips på ett specifikt batteri?

odbro

Aktiv medlem
Har själv samma lampa med samma problem. Har fått både batteri(x2) och lampa utbytt. Alla kombinationer har betett sig på samma sätt. Ger ca 35min på full styrka innan den går ner i läge.
Nu är jag inte kunnig i ämnet men verkar som att det är någon sensor i lampan som känner av batterinivå och vill att den ska börja spara batteri genom att inte tillåta maxläget vid typ 50% (tre batteri blink) istället för någonstans kring 20%. Detta då den efter att den dimmat från från max till högt läge kan lysa nästa en timme innan den går ner ytterligare.

Bengt-re

Aktiv medlem

xyz-saft

Aktiv medlem

perzzon

Aktiv medlem
Vill du komma billigt undan så finns Sofirn SP40 från "Kina"

Jag skaffade två med varmvit LED för att ha liggande på landet. Bra när de funkar men den ena dog efter mindre än ett år så den går väl knappt att rekommendera om inte priset är helt avgörande.

Mellan Sofirn och Lumonite i pris finns också Nitecore HC33. Den saknar dock USB-laddning utan man måste ha en separat 18650-laddare.

/Johan
Fick hem en Sp40 från Kina i går och provsprang lite i Änggården, dock på stig/väg för jag var inte sugen på att kladda ner mig.
Tycker ljusbilden kändes trevlig! Har inte riktigt fått ordning på ljuslägena än. Tror jag har för dåligt med laddning i mitt batteri för att se alla lägen. Ser bara två när jag testar nu (post run).
Givet att den håller ihop känns det som ett rimligt köp för ändamålet.

JojjeM

Aktiv medlem
Fick hem en Sp40 från Kina i går och provsprang lite i Änggården, dock på stig/väg för jag var inte sugen på att kladda ner mig.
Tycker ljusbilden kändes trevlig! Har inte riktigt fått ordning på ljuslägena än. Tror jag har för dåligt med laddning i mitt batteri för att se alla lägen. Ser bara två när jag testar nu (post run).
Givet att den håller ihop känns det som ett rimligt köp för ändamålet.

Bara att hoppas att den håller då :)

Såhär beskrivs UI:t i recensionen jag länkade tidigare. Tre standardlägen som den cyklar igenom när man håller in. På min måste dubbeltrycket för turbo göras rätt snabbt. Är man för långsam blir det bara två enkeltryck.

sp40-UI.PNG

/Johan

perzzon

Aktiv medlem
Det var det där som fick mig att börja testa. Jag slog bara på den och sprang ut i går. Det var tillräckligt ljust.
Och idag med ett använt batteri i i ett ljust rum kan jag bara se ett väldigt mörkt läge och ett ljust.
Men jag håller på att ladda nu så skall testa igen kring lunch och se om det går att få fler beteenden.

perzzon

Aktiv medlem
Bara att hoppas att den håller då :)

Såhär beskrivs UI:t i recensionen jag länkade tidigare. Tre standardlägen som den cyklar igenom när man håller in. På min måste dubbeltrycket för turbo göras rätt snabbt. Är man för långsam blir det bara två enkeltryck.

Visa bilaga 521858

/Johan
Efter laddning så har den mycket riktigt 4 lägen. 3 som den cyklar genom om man håller inne och ett extra starkt som syns om man dubbelklickar.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Jag beställde originalet igår, dock fick jag betala dubbelt upp. Är dom likvärdiga så det är lönt å krångla med retur och beställa den där istället?
*bump*

Under tiden letar jag jämförelser på nätet...

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Jag har heller aldrig använt originalet men är grymt nöjd med min Armytek

JojjeM

Aktiv medlem
Slog också till på en Armytek från lumise enligt ovan, den varmvita. Preliminärt mycket nöjd. Har inte heller jämfört med Lumonite Compass men den har flera fördelar jämfört med min Nitecore HC33. Gedignare känsla, trevligare färgtemp, mjukare ljusbild utan spot. Det sista betyder förstås också att den har lite kortare räckvidd så det är lite en smaksak vad man föredrar..
Enligt manualen ska den klara 870 lumen ihållande vilket verkar rimligt (steppar ner dit från turbo efter ett par minuter by design).

En bild från jogg igår kväll. Jag har Armytek och sonen Nitecore HC33.
20211126_192802.jpg

Egentligen inget fan av den proprietära magnetladdarlösningen. Den funkar bra men det blir ju en till grej att hålla reda på som man sluppit med USB-C.

/Johan

Oggler

Aktiv medlem
Nu är det dags för mig att skriva ett inlägg här. Igår var jag ute på MTBn och hade compass R på styret. Ca 9min på full effekt fick jag ut. tempen var då -5

Ikväll testade jag med ett helt nytt originalbatteri. Inte ens 6 min på full effekt fick jag ut. Tempen var ca -8

Jag måste säga att det är lite falsk marknadsföring när de påstår att lampan ska gå på full effekt i 1 timme och 40 min. Det är liksom inte praktiskt möjligt.

Waylost

Aktiv medlem
Nu är det dags för mig att skriva ett inlägg här. Igår var jag ute på MTBn och hade compass R på styret. Ca 9min på full effekt fick jag ut. tempen var då -5

Ikväll testade jag med ett helt nytt originalbatteri. Inte ens 6 min på full effekt fick jag ut. Tempen var ca -8

Jag måste säga att det är lite falsk marknadsföring när de påstår att lampan ska gå på full effekt i 1 timme och 40 min. Det är liksom inte praktiskt möjligt.
Har du testat inomhus i ~20°
Minusgrader och fartvinden är inte toppen för batteriet

Foss

Aktiv medlem
Jag har förstått det som att dom där starka lägena bara är för väldigt korta stunder. Max ett par min. Nästa hack ned var inte mkt å hänga granen. Har bara provat min i några minuter ute än så länge. Den blir satans varm :)

sdx

Aktiv medlem
vet inte vad ni har för problem min lumonite compass fungerar som den skall eller så har den blivit sämmre.
men det är väl bara att reklamera om det inte fungerar som det skall men batterin blir tröga vid kallt väder ingen världsnyhet direkt.

Oggler

Aktiv medlem
Men borde inte sådana här celler generera lite värme vid så pass högt effektuttag. Det är väl liksom en exotermisk reaktion?

perzzon

Aktiv medlem
"Inga" 18650 celler är gjorda för 10c uttag. normalt är 3c max. Skulle inte tro att det ens förstörande GÅR att plocka så mycket ur dem, men det vet jag inte. Antaligen är det något annat, typ lampstyrningen som det står om ovan, som spökar.

Foss

Aktiv medlem
Kan man köpa ett extra batteri till lampan? Och kanske en extern laddare?

JojjeM

Aktiv medlem
"Inga" 18650 celler är gjorda för 10c uttag. normalt är 3c max. Skulle inte tro att det ens förstörande GÅR att plocka så mycket ur dem, men det vet jag inte. Antaligen är det något annat, typ lampstyrningen som det står om ovan, som spökar.

Men var fick du 10c ifrån?

Armytek-batteriet är på 3,5 Ah så 3c blir ju över 10A (och urladdning på 20 minuter) och mer än så ska väl inte behövas ens för det allra högsta turboläget? (antar att Lumonite har något liknande).

/Johan

perzzon

Aktiv medlem
Urladdning på 6 minuter är 10C eller tänker jag fel. (det har sannerligen hänt förr)
Menade mest att peka på att lampan knappast drar ur ett fullt och friskt batteri på den tiden utan att felet är någon annan stans.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer