[1/2 OT ] Smärtgräns för lbs-köp

h.g.j

Aktiv medlem
Jag försöker oftast handla på hemmaplan i lokala butiker, hursomhelst är det ju enda sättet att ha dom kvar... Men man blir lite fundersam då man som idag går in hos LBS och köper en kedja, och när man gått hem kollar man för skojs skull vad en skulle kosta på Wiggle.

Jag betalade 295kr hos LBS och Wiggle skulle ha 91kr för exakt samma kedja...då är väl inte som billigast heller. Jag är företagare själv så jag vet att allt kostar, men man funderar ju vad påslagen är egentligen.... Sen vet jag ju att iaf en av våra saligen insomnade elektronikkedjor hade på vissa varor ett lägre utpris till kund i sina större affärer än vad de mindre affärerna kunde köpa samma vara för, och då var det ändå samma kedja.

Var går er smärtgräns LBS/nätet?

Det är mest en fråga om bekvämlighet ärligt talat. Att det sen är billigare skadar ju inte.

Det är mest kläder och annat där jag inte rakt av kan läsa mig till om det passar på cykeln som det är intressant att köpa lokalt. Slitdelar är mindre intressant.

Jag skiljer på "dyrt" och "mycket pengar" när jag ska avväga LBS-köp eller intarwebz-köp.

En kedja för 295kr istället för 91kr är dyrt, men inte mycket pengar. Hade det handlat om en framgaffel med samma skillnad (ca 30% av priset på nätet) så är inte bara LBS dyr utan det handlar även om väldigt mycket pengar. Typ 1500kr mot 5000kr. Och då blir det nätet, för jag kan sponsra min LBS med 200 spänn, men inte 3500.

Det beror mer på hur bråttom jag har att få hem grejerna, men jag har nog en ganska hög smärtgräns då jag måste åka 8 mil tur och retur för handla av "min" lbs.

Men det är ju ändå att Crc kan köpa in grejer till betydligt lägre priser än lbs i södra Dalarna.

Ja, att allt fler går över till att handla cyklar och komponenter på nätet är ju ingen hemlighet.

Tyvärr tror jag att vissa LBS:er försöker kompensera det kundbortfallet med att låta kvarvarande kunder betala...

Du har köpt två olika varor. LBS-kedjan inkluderade även tid- och platstillgänglighet, ngt som internetvaran inte såldes med.

"Tid är pengar"

Att prissätnning skall vara kostnadsbaserad är inte helt korrekt. Prissättning är delvis värdebaserad och delvis beroendenpåmtillgång/efterfrågan, d v s marknadspris. En kostnadkalkyl utgör snarare ett bivillkorni prissättningsoptimeringen.

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Att prissätnning skall vara kostnadsbaserad är
> inte helt korrekt. Prissättning är delvis
> värdebaserad och delvis
> beroendenpåmtillgång/efterfrågan, d v s
> marknadspris. En kostnadkalkyl utgör snarare ett
> bivillkorni prissättningsoptimeringen.

Som ljuv musik för en som jobbar med prissättning till vardags. För att förklara så att även bönder förstår: Man tar betalt om man kan eller måste. Om man förlorar mycket kunder på grund av för högt pris så sänker man om man kan, kan man inte sänka så går man i konkurs. Alternativet är förstås att differentiera sig, men att göra det gentemot internetcyklister är svårt, därför satsar väl de flesta LBS på standardcyklar till Svensson trots att det är mer pengar i kolfiberracers och FS MTB.

Sen håller jag med om att det inte är samma vara. Måste jag ha en kedja nuu så är 295 kr inte så dyrt. Men om jag bara skall komplettera mitt reservdelsförråd så kan även 91kr vara för dyrt. Det finns ju billigare.

Med BDs framfart på marknaden blir dock skillnaden i produkt mycket liten. order söndag ger leverans på tisdag eftermiddag.

MVH
Magnus

Fliken skrev:
> Du har köpt två olika varor. LBS-kedjan
> inkluderade även tid- och platstillgänglighet,
> ngt som internetvaran inte såldes med.
>
> "Tid är pengar"

Vet inte riktigt hur du menar men internetaffären har väl all tid i världen, öppet dygnet runt, och plats, ja, det har dom väl också.
Dessutom kan man ofta fråga om råd på chatten, kvaliteten på rådgivningen är ev. lite sämre än på lbs men inte säkert.

Nä, rena prylar är svårt att konkurrera med. Dom får i stället göra som bilindustrin, komplicera till hojarna så mycket att en normalbegåvad cyklist (typ jag) omöjligt kan meka svårare grejer än punka.

Där kommer det alltid att finnas efterfrågan.

Och så får dom skärpa till sig lite och ge f-n i att sura över att njääää den cykeln är inte köpt hääär, och liknande töntigt.

staine skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du har köpt två olika varor. LBS-kedjan
> > inkluderade även tid- och
> platstillgänglighet,
> > ngt som internetvaran inte såldes med.
> >
> > "Tid är pengar"
>
>
> Vet inte riktigt hur du menar men internetaffären
> har väl all tid i världen, öppet dygnet runt,
> och plats, ja, det har dom väl också.
> Dessutom kan man ofta fråga om råd på chatten,
> kvaliteten på rådgivningen är ev. lite sämre
> än på lbs men inte säkert.
>
> Nä, rena prylar är svårt att konkurrera med.
> Dom får i stället göra som bilindustrin,
> komplicera till hojarna så mycket att en
> normalbegåvad cyklist (typ jag) omöjligt kan
> meka svårare grejer än punka.
>
> Där kommer det alltid att finnas efterfrågan.
>
> Och så får dom skärpa till sig lite och ge f-n
> i att sura över att njääää den cykeln är
> inte köpt hääär, och liknande töntigt.

Jag menade köparens tid.

Den sista meningen stöder jag å det bestämdaste.

tropfrog skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Att prissätnning skall vara kostnadsbaserad
> är
> > inte helt korrekt. Prissättning är delvis
> > värdebaserad och delvis
> > beroendenpåmtillgång/efterfrågan, d v s
> > marknadspris. En kostnadkalkyl utgör snarare
> ett
> > bivillkorni prissättningsoptimeringen.
>
> Som ljuv musik för en som jobbar med
> prissättning till vardags. För att förklara så
> att även bönder förstår: Man tar betalt om man
> kan eller måste. Om man förlorar mycket kunder
> på grund av för högt pris så sänker man om
> man kan, kan man inte sänka så går man i
> konkurs. Alternativet är förstås att
> differentiera sig, men att göra det gentemot
> internetcyklister är svårt, därför satsar väl
> de flesta LBS på standardcyklar till Svensson
> trots att det är mer pengar i kolfiberracers och
> FS MTB.
>
> Sen håller jag med om att det inte är samma
> vara. Måste jag ha en kedja nuu så är 295 kr
> inte så dyrt. Men om jag bara skall komplettera
> mitt reservdelsförråd så kan även 91kr vara
> för dyrt. Det finns ju billigare.
>
> Med BDs framfart på marknaden blir dock
> skillnaden i produkt mycket liten. order söndag
> ger leverans på tisdag eftermiddag.
>
> MVH
> Magnus

Första gången jag träffat på ngn som jobbat med prissättning. Kul.

Jag har funderat igenom prissättning av kreditgivning och finansiella produkter (d v s framför allt kostnad för "risk" och kostnad för kapitalkrav för risk) rätt rejält och även handlett ett antal KTH-exjobbare i ärendet. Samt jobbat i många år med detsamma. Mkt fascinerande men liten publik ;-), förutom då folk blir "kränkta" när ngn tar mer betalt än vad de anser mtrl-kostnad maximalt kan vara.

Det kostar drygt 700:-/timmen för att utnyttja cykelhandlarens tid, butik och service. Det är få kunder som tycker att det är rimligt men de vill ändå utnyttja servicen.
Cykelhandlarna ska helst jobba gratis och ha öppet med rätt varor på hyllan som säljs till internetbutikens pris.

Miss Lycka skrev:
> Det kostar drygt 700:-/timmen för att utnyttja
> cykelhandlarens tid, butik och service. Det är
> få kunder som tycker att det är rimligt men de
> vill ändå utnyttja servicen.
> Cykelhandlarna ska helst jobba gratis och ha
> öppet med rätt varor på hyllan som säljs till
> internetbutikens pris.

För en gångs skull. Vi är eniga.

Miss Lycka skrev:
> Det kostar drygt 700:-/timmen för att utnyttja
> cykelhandlarens tid, butik och service. Det är
> få kunder som tycker att det är rimligt men de
> vill ändå utnyttja servicen.
> Cykelhandlarna ska helst jobba gratis och ha
> öppet med rätt varor på hyllan som säljs till
> internetbutikens pris.

Att just cykelkedjan kostar 295 kr kan ju också bero på att det är en typisk slitdel som kan behöva bytas vid reparation.

Många saker tycker jag dock är helt OK prissatt hos cykelhandlaren, den stora anledningen för mig att handla från nätet är det mycket större utbudet.

Däremot är väl 700 sek i timmen inte orimligt om reparatören är effektiv, men personligen kan jag göra det mesta själv, om än inte lika fort.

Fliken skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Det kostar drygt 700:-/timmen för att utnyttja
> > cykelhandlarens tid, butik och service. Det är
> > få kunder som tycker att det är rimligt men
> de
> > vill ändå utnyttja servicen.
> > Cykelhandlarna ska helst jobba gratis och ha
> > öppet med rätt varor på hyllan som säljs
> till
> > internetbutikens pris.
>
>
> För en gångs skull. Vi är eniga.

Och då utgår vi ifrån att internetbutiken inte har kostnader för varken lager, personal eller transporter emballage eller returhantering. Eller hur tänkte vi här?

Pfaff skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Miss Lycka skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det kostar drygt 700:-/timmen för att
> utnyttja
> > > cykelhandlarens tid, butik och service. Det
> är
> > > få kunder som tycker att det är rimligt men
> > de
> > > vill ändå utnyttja servicen.
> > > Cykelhandlarna ska helst jobba gratis och ha
> > > öppet med rätt varor på hyllan som säljs
> > till
> > > internetbutikens pris.
> >
> >
> > För en gångs skull. Vi är eniga.
>
> Och då utgår vi ifrån att internetbutiken inte
> har kostnader för varken lager, personal eller
> transporter emballage eller returhantering. Eller
> hur tänkte vi här?

Nu läste du in lite mkt.

Pfaff skrev:

> Och då utgår vi ifrån att internetbutiken inte
> har kostnader för varken lager, personal eller
> transporter emballage eller returhantering. Eller
> hur tänkte vi här?

Självklart har dom det, men om det är en större butik med hyfsad omsättning på grejer så blir ändå kostnaden per vara mindre än för min LBS som är en one-man-show...

Problemet är ju detsamma som med lanthandlar/närbutiker, alla handlar i stan i stora butiker men den lilla är smidig när man glömt att köpa mjölk...Sen funderar man varför den inte går runt....

Kedjebyte:
I reparationstiden ingår utredning av fel, inlämning, reparation, prissättning, kontakta kund, utredning av fel, utlämning, betalning, mental återhämtning.
Kunden vill bara betala för den tiden som kedjebytet tar.

Det är klart att internetbutiken har personalkostnader också, men man får anta att de har en effektivare tidsanvändning än lbs. De kostnader som lbs också har som antas vara dyrare är lokaler i attraktiva områden. Som nämnts tidigare har detta inte mer än marginellt något samband med priserna till kund.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Om jag behöver råd, hjälp, prova eller har brottom, så betalar jag dyrt hos LBS för servicen, men i 90% av fallen beställer jag över nätet. Köpte tex en jacka för 1400 för ett tag sedan. När jag hittade samma på nätet någon vecka senare för 600, så köpte jag en till där. Då behövde jag inte fråga om råd, känna på kvaliten och prova storleken. ;)

Miss Lycka skrev:
> Kedjebyte:
> I reparationstiden ingår utredning av fel,
> inlämning, reparation, prissättning, kontakta
> kund, utredning av fel, utlämning, betalning,
> mental återhämtning.
> Kunden vill bara betala för den tiden som
> kedjebytet tar.

Vad har kostnaden för arbetet att göra med kostnaden för varan?
Förstår inte jämförelsen. "Utredning av fel"? Behöver kedjan bytas eller inte?? Inte komplicerat direkt.

Undrar dessutom hur du resonerar när du tycks tro att ingen kund vill betala för den egentliga kostnaden.
Det finns gott om kunder där ute som inte knorrar så fort det kostar mer än 50 kronor för byte av en kedja. Alla cyklister hänger inte på Happy och köper värsta carbon-ramen till lägsta möjliga pris från utlandet.

Det jag däremot kan se är att många handlare är dåliga på att specificera den tid de lägger ned.
Vissa har ju ett pris öppet för kunden att se innan jobbet utförs, ärligt och enkelt.

Mina erfarenheter och åsikter om lbs (local bike shop) eller internet bike shop finns nedan.

I närområdet i det område i Sverige där jag varit bosatt drygt 25 år finns ett antal
lbs (> 10 st) med olika nivå och inriktning, flera är rätt stora, i området finns omkring
225.000 invånare så ett visst kundunderlag borde finnas.

Gemensamt för alla lbs här är att de aldrig har några mer avancerade delar av olika slag
hemma/på hyllan och då tänker jag på delar i Deore/LX/XT-klass eller däromkring.

(Mer avancerade delar och annat är nog helt okänt för dessa lbs.)

Det är alltid beställningsvaror med 1-2-3-4 veckors leveranstid och ingen returrätt
"eftersom det är beställningsvara".

Prisläget är också högt.

Kunskapsnivån hos dessa lbs ska jag inte nämna...

Och detta arbetssätt m m hade dessa lbs redan för 25 år sedan, d v s före internet-eran började.

När Biltema öppnade i området för ett antal år sedan blev det ett stort lyft enligt många.

Det kanske säger en del om de lbs som finns där jag bor.

Tacka vet jag internet bike shop, den bästa affärídéen sedan.....

/Fedde

Kan ge er ett ref värde. Lämna in en välkänd Transportbil på en mkt välkänd märkesverkstad: 2200-2600kr / tim inkl moms....

Så 700kr är ju inte så mkt :)

gav 50 spänn för en vajer en gång, kände mig rånad (biltema tar 20 spänn), stod och montera den utanför affären. en annan gång skulle jag köpa nytt vevlager, de ville ha 200 spänn för nåt standard skräp de påstod var italienskt, yeah right, köpte un55 för halva det priset från rose. enda felet med billiga onlineaffärer i tyskland/uk är att man måste köpa rätt mycket för att frakten inte ska bli dyr, förutom evans då.

Mini_me skrev:
> Kan ge er ett ref värde. Lämna in en välkänd
> Transportbil på en mkt välkänd märkesverkstad:
> 2200-2600kr / tim inkl moms....
>
> Så 700kr är ju inte så mkt :)

Vilket märke pratar du om då? Det är ju 2, nästan 3, gånger högre timtaxa än de bilverkstäder jag frekventerar.

Pegorelli skrev:
> En massa

Var har jag angett något sammanhang? Det är något som du eventuellt tolkar in.

Jag tog upp ett vanligt scenario i en cykelverkstad med en dålig kedja i detta fallet.

Iom med att jag jobbar på/för/med/mot detta märke så håller jag det lågt.

Men stockholms området är dyrt. Vi är inte dyrast men vi är inte billigast.

Mini_me skrev:
> Kan ge er ett ref värde. Lämna in en välkänd
> Transportbil på en mkt välkänd märkesverkstad:
> 2200-2600kr / tim inkl moms....
>
> Så 700kr är ju inte så mkt :)

Det är därför man har serviceavtal på sin transportbil... :) 1kr/mil känns roligare att betala... :)

Miss Lycka skrev:
> Pegorelli skrev:
> -----
> > En massa
>
> Var har jag angett något sammanhang? Det är
> något som du eventuellt tolkar in.
>
> Jag tog upp ett vanligt scenario i en
> cykelverkstad med en dålig kedja i detta fallet.

Ja, just därav min kommentar.
Folk fattar inte vad du menar.

Miss Lycka skrev:
> Kedjebyte:
> I reparationstiden ingår utredning av fel,
> inlämning, reparation, prissättning, kontakta
> kund, utredning av fel, utlämning, betalning,
> mental återhämtning.
> Kunden vill bara betala för den tiden som
> kedjebytet tar.

Arbetskostnaden är det ingen som ihuvudtaget haft några synpunkter på, det jag tog upp som exempel var en "ren" kedja, ett köp bara för att försöka byta en kedja själv under mindre fältmässiga förhållanden än att ha premiären på en grusväg i mörker utan mobiltäckning.

Sen finns det ju som sagt bättre och sämre LBSer både då det gäller kundbemötande, kunskap och sortiment, men många av oss har inte "lyxen" att välja (iaf inte inom rimligt avstånd).

Jag var mest intresserad av att höra hur ni gör avvägningen LBS kontra nätshop.

Fattar inte vad ni pratar om. Pratade med den lokala handlaren om xt Bromsar. Visade sig att slx var 200 kr dyrare än wiggle/chainr, medan xt var 100 kr billigare än nätet. . Xt kedja var 20 kr dyrare än på nätet. Så varför göra sig besväret?

En kort återblick på trådtiteln:
För mig är det alltid en avvägning mellan prisskillnad kontra leveranstid.
Men eftersom LBSen alltid har längre leveranstid än internetbutiken och dessutom till ett högre pris blir det sällan köp hos LBS...

Undantaget var en sadelstolpklamma samt grabbens nya hoj så visst händer det att LBSen vinner men det är extremt sällan.

Längre leveranstid? Just slitdelar köper jag hos min lbs om jag måste ha dessa på stubben. Fast lagerhållning kostar väl det med såklart. Men en lbs som inte har saker hemma känns ju helt värdelös.

Slitdelar köper man ju aldrig när det är akut. Man vet att de kommer behöva bytas så det beställs i god tid innan och ligger hemma, redo att monteras.
Men om nått skulle gå sönder, typ en växel eller nåt, och prisskillnaden är för stor tar jag bara cykel n+1 på nästa runda i väntan på leverans från nätbutik.
Utbudet, priserna och tillgängligheten hos LBSen går nästan alltid ut som förlorare mot nätet.

plumse skrev:
> Man vet att de kommer behöva bytas

Det är nog där vi skiljer oss åt. Jag bara kör. :o)

Tillbaka
Topp